Svolp

Min første bilvask.. Med skikkelige produkter!

36 innlegg i emnet

Hei.

En klok lærer sa til meg en gang at det ikke finnes noen dumme spørsmål så jeg våger meg fram med noen her..

Skal jobbe i helgen så har mange timer til rådighet for bilpleie innendørs i en god og varm vognhall. Siden jeg har fått ny bil tenkte jeg at bilen skulle nyte godt av litt skikkelig bilpleie i forhold til min gamle bil som hadde såpeskrekk..

Etter litt om og men har jeg funnet ut av at jeg dropper clay da jeg har plukket opp av flere at med min lakk vil det komme en del riper som jeg ikke vil kunne få vekk med håndpolering da jeg ikke har eller kan maskin.

Det som kom med julenissen er:

- Chemical Guys Grime Reaper (Avfetting)

- Chemical Guys Citrus Wash & Gloss (såpe)

- Duragloss 105 TPP (lakkrens)

- Duragloss 111 CCP (lakkforsegling)

- Swissvax Shield Voks

- Chemical Guys Pro Detailer (Quick detail)

I nevnte rekkefølge vil jeg behandle bilen. Har hørt og lest at noen syntes dritt og veistøv kan være litt vanskelig og få av shield voksen uten at du behandler med en quick detail etterpå.

Har vasket og vokset tidligere med jalla såpe/voks men her er jeg spesielt usikker på om det er noe jeg kan brenne meg på som f.eks lakkrensen og lakkforseglingne. Hvis f.eks bilen ikke er 100% gullrein vil jeg jo forsegle dritt i lakken hvis jeg ikke har vært flink nok med avfetting, vask og lakkrens?

Utover det trur jeg det skal være plankekjøring men jeg skriver denne posten slik at hvis det er noe jeg må tenke spesseilt på i prosessen så setter jeg stor pris på hvis dere kommer med innspill. Ustyr jeg har er lammeull vaskehanske, microfiber håndkle, kluter, gritguard bøtte og tre påføringsputer.

Takk for alle innspill.

mvh Kenneth

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha vasket og renset bilen så vil det neppe være noe mere dritt igjen på lakken :) Jeg har ikke opplevd at veistøv fester seg fort til sv shield.Men greit med qd fordi.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som en fin produktliste og fornuftig rekkefølge det der. Ikke spar på avfetting og bruk sterk såpeblanding. Da er bilen trolig så godt som nuppefri før du begynner med lakkrensen.. Dette blir nok bra :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før ny voks påleggelse så pleier jeg å avfette med Prickbort/surfex, spyle av, så skumlegge bilen, spyle av før jeg igjen setter inn bilen med Prickbort, lar stå litt og skumlegger igjen, før jeg begynner håndvasken med washmitt. På den måten vasker men skånsomt bort de fleste nuppene i lakken.

Blir bilen hyppig rengjort og vokset såå synes jeg dette er en fin fremgangsmåte. Man bruker jo litt produkt, men shit au! B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar folkens.

Da forstår jeg at det er ikke så mye som kan gjøres galt så sant jeg følger anvisningen på flaskene til de forskjellige produktene og bruker hue.

Har ikke Prickbort da jeg ikke finner det på Statoil lengere, har kun CG grimreaper som jeg også tenkte og bruke til motorvask. Klarer jeg meg med kun den eller MÅ jeg ha Prickbort for og bli kvitt alt av nupper?

mvh Kenneth

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Man bruker jo litt produkt, men shit au! B)

Det er jo ikke så farlig, når man har nok til å starte egen nettbutikk :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarer jeg meg med kun den eller MÅ jeg ha Prickbort for og bli kvitt alt av nupper? mvh Kenneth

Du må ikke ha Prickbort, det finnes mange andre avfetttinger som er gode også. Det er Prickborts evne til å fjerne mye asfalt og salt uten å drepe all voksen som er så bra med den. Dessuten er den ganske rimelig. Siden du skal vokse bilen spiller det liten rolle om avfettingen fjerner beskyttelse eller ikke.

Jeg kjenner ikke Grime Reaper, men mange her inne virker fornøyd med den.

Edit: skriveleif

Endret av ØHN
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat.. Da sateser vi på ag grim reaper gjør jobben sin..

Leter forresten etter en slik "legg inn din mening på produkter" side som jeg var så sikker på var her på detailersclub tidligere?

Var på voks, bilsåpe, mf og alt annet stæsj der folk kunne legge inn en kommentar på produkter dem hadde testet, noen som kjenner til dette?

mvh Kenneth

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at sette op dagene slik at du kan la lakkforseglingen herde inne i varmen over natten. Duragloss 111 skal herde ganske lang tid ;)

Endret av Rasmus/Nanolotus
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo ikke så farlig, når man har nok til å starte egen nettbutikk :lol:

LOL!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at sette op dagene slik at du kan la lakkforseglingen herde inne i varmen over natten. Duragloss 111 skal herde ganske lang tid ;)

Det står ingen ting om noen herdetid på flasken, kun at jeg kan behandle hele bilen før jeg tørker av igjen.. Hva er herdetiden på da?

På bruksanvisingen står det følgende:

- Rist godt

- Påfør med en 100% bomull svamp og/eller fille

- Allow polish to haze (herde??)

- Remove haze(?) med en 100% bomull fille.. Kan jeg bruke microfiber klut?

mvh Kenneth

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står ingen ting om noen herdetid på flasken, kun at jeg kan behandle hele bilen før jeg tørker av igjen.. Hva er herdetiden på da?

På bruksanvisingen står det følgende:

- Rist godt

- Påfør med en 100% bomull svamp og/eller fille

- Allow polish to haze (herde??)

- Remove haze(?) med en 100% bomull fille.. Kan jeg bruke microfiber klut?

mvh Kenneth

Haza, vil vel si at den skal "stivne" eller "tørke" før du buffer av.

Med herdetid så menes vel at lakken ikke bør utsettes for ytre påvirkninger (etter avbuffing) før den er herdet skikkelig.

Er vel det som menes med herding her, å ikke hvor kenge polish skal ligge på lakken før den buffes av.

Nå er ikke jeg kjent med Duragloss dog, men regner med at med "haze" så menes det at man skal la den tørke på lakken før avbuffing. Da blir den lettere og buffe av.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Limer inn noe som "truhaa" skrev i en annen tråd:

"Duragloss 101 er rensen, på med den, la den tørke i 30-60 min, buff av.

Vent så i 2-3 timer om du har tid, legg så på Duragloss 111 og vent i 30-60 min,så buff av

La bilen stå innendørs i 24 timer uten tafsing, vann, kulde etc"

Ja, du bruker mikrofiber til å fjerne med :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så klart folkens.

Takk for svar atter en gang..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanlig herdetid for lakkforseglere er 12-24 timer.

Vanlig herdetid for voks er ca 4 timer.

Det finnes unntak. Er du ikkje sikker, er det greit å la produktet herde ein stund for å være på den sikre siden.

Er greit at det er litt temperatur og,

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå sier de fleste her at også voks skal herde 12-24 timer da...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå sier de fleste her at også voks skal herde 12-24 timer da...

Hvem er de fleste og hvor?

Noe jeg ikke har fått med meg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem er de fleste og hvor?

Noe jeg ikke har fått med meg?

Dette gjelder kun i EU landene :) Voks trenger oftest bare 2-5 timer herding før eventuelt nytt lag.Synes jeg ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo igjen.

Da er bilen avfettet, vasket, avfettet og vasket..

Har hatt så jævli mange utrykkninger på jobb i dag så jeg henger litt i arbeidet.

Er det noe det går ann og skippe her, er også noen små asfaltflekker jeg ikke har blitt kvitt..

Vil lakkrensen ta resten og må jeg vente hele 24timer etter lakkforsegling før jeg kan legge Shielden på?

mvh Kenneth

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo igjen.

Da er bilen avfettet, vasket, avfettet og vasket..

Har hatt så jævli mange utrykkninger på jobb i dag så jeg henger litt i arbeidet.

Er det noe det går ann og skippe her, er også noen små asfaltflekker jeg ikke har blitt kvitt..

Vil lakkrensen ta resten og må jeg vente hele 24timer etter lakkforsegling før jeg kan legge Shielden på?

mvh Kenneth

hvis ikke du har prøvd med clay, så ta og gjør det, så tenker jeg du er kvitt asfaltflekkene dine :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive