Gå til innhold

Valg av voks


Mcgyver

Recommended Posts

Hei

Lite dilema..

Har to biler, en Primera Stcc fra 2001 og en Bmw e-46 fra 2004. Vurderer nå Swissvax Onyx, kan denne brukes med ok resultat på begge biler? Har forstått det slik at det er hardere lakk på på Bmwen enn Primeraen. er dette riktig? ser og f.eks at Dodo juice har voks for lyse farger og en for mørke farger, er dette et bedre resultat?

Flott om noen har noen innspill :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville lett gått for onyx, mirage eller shield i den prisklassen - du vil ikke bli skuffet

tror det skal mye til å se forskjell og du kommer uansett ikke til å tenke "åneeei jeg skulle heller tatt ***** istedenfor" men det jeg kan garantere deg er at lukten, påføringen og ikke minst buffingen av swissvax gir deg ståpels.

for all del, jeg har ikke testet dodo og kan derfor ikke uttale meg om noe kontra her, men jeg har min erfaring med swissvax og jeg kommer ikke til å kjøpe noe annet.

lykke til med valget

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farge er det på STCC'n din a? Hvis den er sølv, så tror jeg ikke den er så myk i lakken, om enn ikke like hard som BMW'n. Ville vurdert Dodo Diamond White til Primera'n hvis den er sølv, men du blir nok ikke skuffet med SV heller.

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farge på Stcc`en er Sølv ;-) Sort Bmw. Har brukt Meguiars Yellow Wax i sommer, fikk en flaske ev en kamerat som hadde Gallon på jobb, men finner lite info om den, altså hvor god den er osv..

Og hvis jeg skulle vurdere Sv, hvordan gjør man det med lakkforsegling. Eller er ikke det nødvendig på Sv? Ser jo at man "må" ha på Cleaner fluid før voks, og da forsvinner vel lakkforsegling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farge på Stcc`en er Sølv ;-) Sort Bmw. Har brukt Meguiars Yellow Wax i sommer, fikk en flaske ev en kamerat som hadde Gallon på jobb, men finner lite info om den, altså hvor god den er osv..

Og hvis jeg skulle vurdere Sv, hvordan gjør man det med lakkforsegling. Eller er ikke det nødvendig på Sv? Ser jo at man "må" ha på Cleaner fluid før voks, og da forsvinner vel lakkforsegling?

Står mye om dette rundt på forumet, hvis du setter deg ned med en kaffekopp og surfer/søker litt. Du kan gjerne legge forsegling av eget ønske før voks, men da hopper du over cleaner fluid eller liknende produkter. Generelt sett, så gir det best varighet med ei lakkforsegling før voks. God prepp / forarbeid = god varighet! :D

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dodo Blue Velvet Pro er en knallgod voks med god holdbarhet.

Shield er også en fantastisk voks. Litt lettere å legge samt buffe av enn Dodo Juice, men ellers mener jeg disse to er veldig like, med tanke på utseendet og holdbarhet.

Shield lukter derimot herlig...

Jeg tror nok Shield trekker det lengste strådet hos meg...

Har testet Concorso også på min sorte Audi, men synes ikke jeg kunne skimte noe forskjell rent utseendemessig på disse to. Muligens fordi jeg har sort bil og at man derfor ikke ser dybden like godt.. (?)

Har også testet Shield og Dodo Juice Blue Velvet Pro på bilen til olejan her inne som har en sølvgrå Audi. Her ser det ut til at det er Dodo Juice som henger lengst.

Er en haug av faktorer som spiller inn når man skal sammenligne vokser og holdbarhet.

Jeg har ikke testet SV Onyx men min erfaring så langt er at jeg nok ville valgt Dodo Juice Blue Velvet Pro fremfor Onyx. Dodo henger lenger enn Concorso på de bilene jeg har testet på og da tviler jeg på at Onyx skulle overasske positivt med tanke på holdbarhet. (i forhold til Concorso)

Når det gjelder utseendet på Concorso kontra Dodo, så har jeg ennå ikke klart å skille disse to. Dermed så ville jeg valgt Dodo Blue Velvet Pro fremfor Onyx.

Men for all del... ingen av disse voksene som er dårlige, så uansett hvilken du evt. skulle velge så blir du nok fornøyd :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra innspill her, takker for tips.

Det må jo ikke være Sv eller Dodo, er det noen som har noen bra forslag er det bare skrive ned ;-)

Har jo til nå brukt mye Autoglym, som mange andre før vi får opp øynene.... Er det noe spesiell type lakkforsegling som er bedre egnet til voksene ovenfor?

Har sett på Duragloss 111, er dette noe?

Endret av Mcgyver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener at om du kjøper shield så trenger du ikke forsegling... jeg har mirage og bruker ikke forsegling. Holdbarheten er det ingenting å si på

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest at "AutoGlym Extra Gloss Protection" har gode forseglingsegenskaper?

Noen som kan bekrefte dette?

Personlig så bruker jeg ikke forsegling, men KUN Shield.

Ville kjøpt Shield hvis jeg var deg, så ville jeg kanskje testet MG #21 vinterstid som sealer....

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AG EGP er fin den, og har bra holdbarhet. Må likevel huske at en lakkforsegling ikke nødvendigvis har bedre holdbarhet enn en voks. Forskjell på kvalitet, uansett når det gjelder voks og lakkforsegling. I tillegg har man "hybrider" på voks og sealer, som Meguiars #16 som er en syntetisk voks, og Swissvax Shield som er en voks med teflon. Men spørs også hva du legger i hva som er en voks også...

Tenk heller på holdbarhet enn navnet på voksen, dersom det er holdbarheten som er viktig for deg.

Ulempen du har med Duragloss sine produkter er at de trenger en del lengre herdetid om du ønsker maksimal beskyttelse.

To alternativer som jeg har brukt:

Swissvax Shield: Bra holdbarhet, god lukt, ekstremt enkel i bruk, eksklusivitet, dyr i forhold til mange konkurrenter (rundt 50kr pr gang)

Meguiars #16: God holdbarhet, kan være vanskelig i bruk om du ikke er veldig forsiktig med å legge tynt, ekstremt billig i bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen må jeg bare nevne Dodo Juice Blue Velvet Pro.

Tro det eller ei, men denne har ligget på bilen til min far siden juli mnd. og for ca. 3 uker siden så beadet/sheatet fortsatt vannet greit(!)

Ikke helt på topp altså, men man kunne fortsatt se at det var litt beskyttelse igjen.

Her snakker vi altså 5mnd. og derfor så mener jeg denne bør testes. Det er derimot ikke sikkert den varer like lenge på din lakk.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen må jeg bare nevne Dodo Juice Blue Velvet Pro.

Denne syns jeg tapte sine egenskaper ganske kjapt i starten, men uten å forsvinne helt.

Victoria Wax Mayhem forsvant helt iløpet av 2 mnd.

Blue Velvet Pro mistet mye beading første 2-3 ukene, men var fortsatt til stede etter 3mnd med høstvær og 6000km.

Collinite 845 hadde fortsatt beading som om den var nylagt etter samme periode, og imponerte mest på holdbarhet.

Personlig mener jeg voks-spørsmålet blir mer som; hva er best av salami og hamburgerrygg? Bare fordi jeg liker det siste best, betyr ikke det at alle vil gjøre det.

Våg å ta en sjanse, det er tross alt rimelige vokser vi snakker om her.

Duragloss 111 er jo sagt å være en av forseglingene med lengst holdbarhet i verden, jeg la en slik på en Saab 93 for en drøy mnd eller to siden, den skal inspiseres igjen på våren for å se hvor bra den har holdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne syns jeg tapte sine egenskaper ganske kjapt i starten, men uten å forsvinne helt.

Victoria Wax Mayhem forsvant helt iløpet av 2 mnd.

Blue Velvet Pro mistet mye beading første 2-3 ukene, men var fortsatt til stede etter 3mnd med høstvær og 6000km.

Collinite 845 hadde fortsatt beading som om den var nylagt etter samme periode, og imponerte mest på holdbarhet.

Personlig mener jeg voks-spørsmålet blir mer som; hva er best av salami og hamburgerrygg? Bare fordi jeg liker det siste best, betyr ikke det at alle vil gjøre det.

Våg å ta en sjanse, det er tross alt rimelige vokser vi snakker om her.

Duragloss 111 er jo sagt å være en av forseglingene med lengst holdbarhet i verden, jeg la en slik på en Saab 93 for en drøy mnd eller to siden, den skal inspiseres igjen på våren for å se hvor bra den har holdt.

Er enig med deg her knutis...

Vokser reagerer forskjellig fra lakk til lakk... tro det den som vil.

Bruksområde og hvordan man vasker spiller sef. også inn. :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Swissvax Shiled i en stund nå, og har til og med testet den på en annen bil av en som ikke har vært bort til Swissvax i det hele tatt.

Han sa at dette var lekene lett å påføre og buffe og at han skulle gå på net og bestille seg voks fra Swiss så fort han kom hjem.

And he did... :) Anefaller Swiss. Men det finnes sikker andre vokser som er like bra... Men har ikke funnet en slik en enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen må jeg bare nevne Dodo Juice Blue Velvet Pro.

Tro det eller ei, men denne har ligget på bilen til min far siden juli mnd. og for ca. 3 uker siden så beadet/sheatet fortsatt vannet greit(!)

Ikke helt på topp altså, men man kunne fortsatt se at det var litt beskyttelse igjen.

Her snakker vi altså 5mnd. og derfor så mener jeg denne bør testes. Det er derimot ikke sikkert den varer like lenge på din lakk.

Imponerende! Spesielt kanskje det med Shield og Blue Velvet..

Gleder meg veldig til å teste ut PRO-voksene sammens med LimePrime ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...