rudilgr

Lakkering/oppretting/ Annet

46 innlegg i emnet

Hvor mange her inne er det som driver med litt lakkering oppretting osv på bil i tillegg til detailing?

Grunnn til at jeg begynte med detailing var mislykket lakkering (Tørrsprut-orange peel) Begynte da med Autoglym 03B, og kjøpte 3M perfect-it III noen få dager etterpå og deretter har det bare ballet på seg.

Lakksprøyter:

GeBe- billigsprøyte

Einhell- billigsprøyte

DevilBiss GTI Millenium 620

DevilBiss GTI-Pro 1,3 Transtech T1

Sagola- Eldre proffsprøyte

DeVilbiss SRi 1,0 TransTech

Endret av rudilgr
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg driver litt med lakkering/oppretting ;)

Er fint å kunne begge deler :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har lakkert 1 bil og noen skjermer og litt div , og sveist endel rustskader , ikke noe store opprettinger men noen minder bulker

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint om dere legger ut hva lakksprøyter som brukes og fant jeg ut :) Så jeg har lagt inn mine!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøver å lære meg lakkering, har drevet med bilpleie et års tid, men ønsker å utdype meg selv med å kunne rette opp større skader og lakkere pent etter rustskader.. Så om noen har gode tips eller noen sider jeg kan lese litt på så er all informasjon velkommen;D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lakkert litt smådeler som lister, støtfangere osv, men ikke med noen proffsprøyte. Har også drevet litt med airbrushing i form av motivlakkering, og rustreparasjoner :) airbrushen er en Harder&Steenbeck Evolution med dysesett i diverse størrelser. Sikler for tiden litt på en Devilbiss sprøyte for å drive litt mer med større deler enn det airbrushen er egnet til :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fagbrev som billakkerer og jobber fortiden som det.

Bruker stortsett kun forskjellige Anest Iwata W400 sprøyter, da disse er de jeg liker best mtp sprøyte bilde, knusing/forstøving av lakk, lette og smidige.

Har også noen SATA digitalsprøyter, som blir litt mere "komlette" og bruke, da de har digitalt manometer i håndtaket.

Bruker også en god gammel SATA underkopp sprøyte når jeg legger "non sanding" grunning på heil lakkeringer, av den enkle grunn at den leverer sjukt mye lakk, og har plass til 1l i koppen.

Joachim

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg driver pdd med rustjobbing på min audi a4 '97.

Til dette har jeg en biltema lakksprøyte med overkopp. Fått tips av de fleste om at dette er en grei sprøyte, så har hittil bare brukt den på 2 framskjermer og en kanal. Følte at det blir litt for lite grunnlag til å gi en ordentlig tilbakemelding på denne sprøyta av bare dette, men føltes helt ok.

Håper denne tråden kan bli litt mer utbredt, kunne blitt en nyttig tråd med mye utveksling av nyttige tips/triks B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt mye bra om biltema-proff sprøytene, men at de allikvel ikke tåler sammenligning mot dyrere sprøyter... Har aldri prøvd de selv så kan ikke uttale meg noe om de.

Eneste sammenligningsgrunnlag jeg har er dette; http://www.bilforumet.no/lakk-karosseri/215315-test-biltema-vs-proff-devilbiss-sproyte.html

Men føler det blir feil, da det ikke brukes samme dysestørrelse, og devilbiss sprøyta som brukes her har en helt annen teknologi enn biltema-sprøyta. Devilbissen som er brukt her har TransTech luftkappe som funker på en helt annen måte enn HVLP, LVLP osv. og som sagt er det i tillegg ikke samme dysestørrelse, noe som har vel så mye å si dersom viskositeten på lakken som blir brukt er lik...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjøpt meg kompressor og lakksprøyte i høst, så jeg håper å få prøvd meg på litt lakkering til neste år. Kjøpt en pent brukt Devilbiss GTi sprøyte. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja som du sier, har luft trykk, viskositet, påførings metode mye og si. Så og teste 2 sprøyter mot hverandre, og sprøyte tettfarget hvit er vell ikke den ultimate testen. Grov sølvfarge blir værre mtp forstøving, farge, og ikke få sjolder.

Men er sikkert helt grei, værtfall til grunning :rolleyes:

Om det er noen som lurer på noe ang lakkering er det jo bare og spørre her, så kan alle hjelpe, svare og dele sine teorier =) Jeg jobber med lakk hverdag, og opplever my rart med den, er jo en flytende væske som skal dusjes jevnt over, før så og bli hardt innen kort tid. Jobbet med lakk noen år, og blir fortsatt fasinert av og tenke på det.... :D hehe

Endret av jocce
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fyrer jeg løs med noen nybegynner spørsmål, for å få dem avklart med engang.

Hvilken dysestørrelse er mest egnet til lakkering av dører/kanal og framskjermer?

Har kjøpt grunning/base/klarlakk i liters-spann. Av merket DuPont.

Skal grunning tynnes ut eller brukes herder til?

Skal base bare tynnes ut?

Klarlakk skal tilføyes herder, ingenting mer?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fyrer jeg løs med noen nybegynner spørsmål, for å få dem avklart med engang.

Hvilken dysestørrelse er mest egnet til lakkering av dører/kanal og framskjermer?

Har kjøpt grunning/base/klarlakk i liters-spann. Av merket DuPont.

Skal grunning tynnes ut eller brukes herder til?

Skal base bare tynnes ut?

Klarlakk skal tilføyes herder, ingenting mer?

Base tilsettes tynner eller ingenting, avhengig av type lakk. Vannbase tilsettes ingenting om den er kjøpt etter fargekode.

Dysestørrelse avhenger av viskositeten på lakken( tykkelse) Men 1.2 - 1.4 er som regel greit.

Grunning skal som oftest bare tynnes, men der er og forskjellige typer, slipegrunning skal ofte ha herder og tynner. At du har kjøpt DuPont grunning sier ikke så mye da de har flere typer. Datablad finnes somregel på produsentens hjemmeside, der finner du riktig sprøytetrykk, blandingsforhold anbefalt dyse osv.

Klarlakk skal ha herder OG tynner. ha i herder først så tynner.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for kjapt svar rudilgr, skjønner nå at jeg gjorde en god del tabber under lakkering av 2 framskjermer for 1år tilbake..

Til klarlakken brukte jeg bare herder,

til lakken bare tynner.

Dette var på mitt første forsøk med lakkering for 1år tilbake..

Nå prøver vi på nytt med bilen i profilbildet:

Har kjøpt alt igjennom Ødegård lakk, bestilte etter fargekode, men er ikke sikker på om den er vannbasert?

Grunningen heter "DuPont 1056R High Productive Surfacer"

Klarer du og tyde hva som skal gjøres med Grunningen? LINK

Endret av S-Stian
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blandingsforhold 5:1:1,5 (grunning-herder-tynner )

Dyse 1,4-1,6mm ved 3-4bar (inntak luft på sprøyte, IKKE PÅ KOMPRESSOR) Ikke på HVLP sprøyter, der skal du følge sprøytas optimaltrykk

Legges i 1-3 strøk på 40-60 um pr strøk, skal tørke til matt mellom hvert strøk

Dette er en slipegrunning, som legges og slipes etterpå for å fjerne mindre ujevnheter

Lakken du har kjøpt fra Ødegård er nok vannbasert om det er metallic. Men det må nesten de svare for...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke lakket med dupont før, men det vanlige er og tynne lakken etter hva den er basert på, vannbasen tynnes med "vann" løsemiddel basert baselakk med en tynner, oftest en celulosetynner( ikke ofte brukt legre grunnet krav til løsemiddelinnhold "VOC" krav)

Ang blanding av klarlakk anbefaler jeg deg sterkt og lese teknisk datablad på lakken, da det er forskjellig blandeforhold på all klarlakk. Noen skal kun blandes herder i, andre skal ha tynner i. Mens andre merker har samme blandeforhold, man bytter kun ut tynnerer med en "reducer" for og ha lengre lukketid på lakken ved feks hellakkering, og tilsetter en "accelrator", noe som forkorter tørketiden på lakken.

Tar man feks en klarlakk som ikke skal tynnes, og tynner 5%, flyter lakken mye lettere, og penere. Da vi detailere oftest er opptatt av og ha den blankeste lakken, er vi like opptatt av og ha en slett "struktur" i lakken, ikke tørsprøyt som kan gi "appelsinhud". Bare pass på og tenke på at all klarlakk vil strekke seg de første 2-3minuttene, så det ikke siiiiger :blink:

Og husk på, ingen er født mester, alle må øve. Lykke til! :)

Joachim

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller hør med selger om hva blandingsforhold lakken skal ha. Bruker spørre når jeg kjøper noe nytt, og leser ALLTID databladet i tillegg. Selv benytter jeg meg mest av Lesonal, WB(vannbasert) Får den "ready2use" sile rett i sprøyta og spraye på, og også Lesonal klarlakk, der har jeg to typer, med forskjellig blandingsforhold. Den ene heter "fast" og den andre HS mener jeg huske, disse to bruker samme herder, men forskjellige tynnere...

Endret av rudilgr
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, skjønner nå at jeg burde sette meg litt mer inn i dette før jeg kjører på som planlagt. :rolleyes:

Har tatt ut en uke ferie nå, for å drive på med dette prosjektet.. Dagens økt bestod av nedsliping av gammel lakk på 2 dører og forberedelse til lakk på en plastikk-leppe på framfangeren. Alt er demontert og står i stativ laget for formålet

rudilgr: Hvordan klarte du lese deg fram til de blandingsforholdene ut i fra teknisk datablad?

Lakken skulle tynnes ut 3:1 i følge påskrivet på begeret til lakken

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, skjønner nå at jeg burde sette meg litt mer inn i dette før jeg kjører på som planlagt. :rolleyes:

Har tatt ut en uke ferie nå, for å drive på med dette prosjektet.. Dagens økt bestod av nedsliping av gammel lakk på 2 dører og forberedelse til lakk på en plastikk-leppe på framfangeren. Alt er demontert og står i stativ laget for formålet

rudilgr: Hvordan klarte du lese deg fram til de blandingsforholdene ut i fra teknisk datablad?

Lakken skulle tynnes ut 3:1 i følge påskrivet på begeret til lakken

Sto øverst på siden det. første avsnittet, blandingsforhold! Forbeholder at jeg KAN ha tatt feil mellom tynner og herder da det står oppført med produktkoder istedetfor hva de er, og jeg ikke kjenner DuPont sine produkter. Gikk da utifra lesonal sin slipegrunning som skal blandes 5:1:1 og tippet at dupont sin skal ha litt mer tynner :P

Lakken er base, uten herder, og skal da blandes kun med tynner, om det ikke er vannbase da.

Normalt selges base som vannbasert i norge, men er nok noen som fortsatt selger tynner/løsemiddelbasert fortsatt.

Min leverandør får kun lov å selge løsemiddelbasert i tette farger -ss lakk...

Endret av rudilgr
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ene heter "fast" og den andre HS mener jeg huske, disse to bruker samme herder, men forskjellige tynnere...

Jepp, bruker litt lesonal klarlakk påjobb, fin og lettsprøyta klarlakk, som er ferdig på tørk etter 20 når man bruker fast og accelrator, med her er det viktig og huske på at den skal legges i 1,5 strøk, ett 70% strøk, 5min flashoff, og så full flyt, for og oppnå MY tykkelsen.

Har du lagt merke til at lesonal noen gang ikke blir like blank som en annen HS klarlakk? Ser blank ut ved kjapp titt, men ved nærmere studering ser det ut som den har "pikselfeil". Er ikke slørete, og fått lufta nok før den går på tørk.. :(

Selv fåretrekker Standox HS klarlakk, våtere, og "fyller" meget bra.

Stian: Hvorfor må du lakke pånytt? Skjolder i fargen? Appelsinhud og støv kan fikses med våtslip, og polering :D

Våtslipte ei hel side på en bil for en uke siden, for og se hvor blank og slett man kunne få lakk, starta på p1200 vått for og få det helt slett, etterfulgt av p2000vått på rondell, og avslutta på p3000 rondell. Så var det bare og hive seg til med 3m FCP og kose seg B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive