Gå til innhold

Motorvask på kundebiler.


hmsilset

Recommended Posts

hmsilset

Fikk vite nå i stad at det ble brent/kortslutta ei ledning ved dynamo på Hyundaien jeg detaila i helga.Alt virka fint på bilen lørdag og til utpå mandagen.Bilen ble kjørt til verksted og der ble ei ledning skifta nederst i motorrom.Eier la ikke noen skyld på meg, og reperatør kunne ikke fastslå at det var pga.motorvask. Jeg tilbydde å betale, men alt var ok, for han er NAF medlem ;) Alikevel har jeg bestemt meg for å gi han ei voks og vaskepakke som han kommer til å ha lenge ;) I tilfelle det var min feil liksom.

For å unngå sånt på senere jobber.Bør jeg holde meg mest mulig unna motorvask? Til og med noen merkeverksteder/forhandlere er jo skeptisk på å utføre det, og ingen kan vel garantere helt feilfrie vasker år etter år?

Håper dette blir diskutert serriøst, for det er noe jeg og mange andre her trenger mere kunnskap om.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere lokale merkeverksted har sluttet totalt med motorvask. Har ref. fra bla. Ford på Bryne.

Av erfaring selv så er det eldre biler som er mest utsatt motormessig. Min egen Mondeo hoster litt om jeg ikke er veldig nøyaktig med tildekking av coil og fordeler. Pleier alltid å blåse rundt tennplugger osv. med kompressorluft.

På nyere biler er jeg veldig forsiktig da det ofte er både sikring- og relèbokser i selve motorrommet.

Greit at det er mye plast, men uvisst hvor mye pakninger det er og hvor vannsikkert det er.

En bilmekaniker bør uttale seg her på DCN om det finnes noen med god kunnskap.

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok alltid være en viss risiko ved å ha sprute vann ned i motorrommet, men jeg prøver hvertfall å holde det til å minimum.

Pleier hvertfall sjeldent å ha høytrykk i motorrommet :)

Tildekking er jo også litt viktig, men jeg synes jeg så at du gjorde dette i tråden din hvertfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel her det kommer inn dette som har vært tatt opp tidligere her inne om og skrive kontrakt FØR en jobb blir påbegynt.Hva som står i den kontrakten er opp til hver enkelt.Det kan jo skrives hva som skal gjøres og eier og detailer skriver under før og etter jobb utført.

Fin ting at du ikke prøvde og snakke deg unna det skjedde men prøvde og gjøre opp for deg.Viser "hobbystolthet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi på vw/Audi tar motorvask på alle biler som det blir tatt service på, ingenting dekkes til.

Noen ganger er det en å annen bensinbil som fjusker litt, men da bruker vi trykkluft for å blåse bort den verste fukten å så kjører vi en tur med bilen før den leveres ut til kunde.

Endret av garrett_T4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Flere lokale merkeverksted har sluttet totalt med motorvask. Har ref. fra bla. Ford på Bryne.

Av erfaring selv så er det eldre biler som er mest utsatt motormessig. Min egen Mondeo hoster litt om jeg ikke er veldig nøyaktig med tildekking av coil og fordeler. Pleier alltid å blåse rundt tennplugger osv. med kompressorluft.

På nyere biler er jeg veldig forsiktig da det ofte er både sikring- og relèbokser i selve motorrommet.

Greit at det er mye plast, men uvisst hvor mye pakninger det er og hvor vannsikkert det er.

En bilmekaniker bør uttale seg her på DCN om det finnes noen med god kunnskap.

Enig.En bilmekaniker eller de mest erfarne motorvaskerne her får svare :)

Det vil nok alltid være en viss risiko ved å ha sprute vann ned i motorrommet, men jeg prøver hvertfall å holde det til å minimum.

Pleier hvertfall sjeldent å ha høytrykk i motorrommet :)

Tildekking er jo også litt viktig, men jeg synes jeg så at du gjorde dette i tråden din hvertfall?

Ett minimum med vann er kanskje noe av svaret her ja. Jeg dekker altid til alt jeg finner av åpne luftfilter og synlig elektronikk.Det trenger ikke være nok ser det ut til.Spylte med høytrykk på god avstand.

Det er vel her det kommer inn dette som har vært tatt opp tidligere her inne om og skrive kontrakt FØR en jobb blir påbegynt.Hva som står i den kontrakten er opp til hver enkelt.Det kan jo skrives hva som skal gjøres og eier og detailer skriver under før og etter jobb utført.

Fin ting at du ikke prøvde og snakke deg unna det skjedde men prøvde og gjøre opp for deg.Viser "hobbystolthet".

Ja, en kontrakt er nok en god løsning.Eller muntlig,sms eller mail avtale kun om motorvask :)

Det beste er altid å legge seg langflat.Særlig på en liten plass som dette ;) Er jo ikke sikkert det er motorvask som er grunnen, men siden er mulig, så får han litt god mf og en voks som plaster på såret.hehe.

Endret av hmsilset

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Det er jo en risiko å vaske motor når ikke kjenner til den. Kan lønne seg å se hvor en spyler... og ligge langt unna elektronikk.

Jeg har brent meg på dette... kosta meg ikke stort mer en ca 10 timer med mekking... men alikevel... Det var på denne bilen..

S&S Corvette C4 Dette er vel kanskje ekstrem tilfelle av fukt skjøre motorer...

og jeg vet f.eks audi 1,8T har ekstremt skjøre coiler.. det samme har har RS4 B5

Spyle sidene i motorrommet og panseret. resten blir litt green clean og prickbort på kost og fille med bøtte..

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Vi på vw/Audi tar motorvask på alle biler som det blir tatt service på, ingenting dekkes til.

Noen ganger er det en å annen bensinbil som fjusker litt, men da bruker vi trykkluft for å blåse bort den verste fukten å så kjører vi en tur med bilen før den leveres ut til kunde.

Det går sikkert for det meste bra :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dele noen erfaringer der jeg har jobbet som bilmekanikker mellom skolen..

Da jeg jobbet på Bilsalongen(BMW/mini og Ford) i Skien, så tok vi bare en kjapp spyling, passet på at oljer og og sånt var borte etter service, jeg merket ikke no forskjell etter avspylingen..

da jeg også jobbet på Birger lie(Nissan) så tok vi motorvask hvis det hadde vært mye gris med tanke på service, så det blei ikke dekket til noe men holdt dysen på god avstand, sånn at da ingen kabler ble skadet eller dynamo..

jeg har hvertfall aldri hatt no problem med motorvask..

dette med den "brente" kablen, kan ha vært et problem har ligget å ventet på å skje, som da skjedde når du tok motorvask så i stor tvil, så tviler jeg sterkt på at det hadde noe med din bruk av høytrykkspyler hvis du da ikke hadde dysen alt for nær..

- Stusjelig -

Endret av Stusjelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en risiko å vaske motor når ikke kjenner til den. Kan lønne seg å se hvor en spyler... og ligge langt unna elektronikk.

Jeg har brent meg på dette... kosta meg ikke stort mer en ca 10 timer med mekking... men alikevel... Det var på denne bilen..

S&S Corvette C4 Dette er vel kanskje ekstrem tilfelle av fukt skjøre motorer...

og jeg vet f.eks audi 1,8T har ekstremt skjøre coiler.. det samme har har RS4 B5

Spyle sidene i motorrommet og panseret. resten blir litt green clean og prickbort på kost og fille med bøtte..

Jeg er veldig langt på vei enig med deg Tyggern! Har alltid vært, og kommer alltid tll å være skeptisk til motorvask med ht. Jeg vil også langt på vei bruke gc/pb med en kost, eventuelt fille. Byttet ut ht med pumpekanne med vann til å spyle av igjen, alt av elektronikk tildekket. Det er bedre å være safe, then sorry ;) Jeg opplever at man oppnår to ting hvis man gjør det på denne måten, mye mindre søl, hvis man skal gjøre dette inni garasjen sin og man kan være mer trygg på at det ikke skjer noe man ikke vil oppleve mtp elektronikk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, kjerringa sin Golf stoppa ned i veien her nå i lunsjen etter en lynkjapp vask med light-light-light motorvask... 7-8 minusgrader, litt trekk i lufta og 3-4 km å gå tilbake til kontoret. Det eneste merket jeg har hatt problemer med er faktisk VW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også valgt å droppe skumlegging og HT-spyling i motorrom, bare for å være på den sikre siden.

Selv om det går greit de fleste gangene er det likevel ufattelig kjedelig om det skulle skje noe med andre sine biler.

Derfor jeg også som flere har begynt å gå over med en APC.

Bruker som regel Green Clean blandet sterk, sprayer på og lar virke for deretter få over med en APC MF med vaskevann i bøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser denne tråden, kommer jeg akkurat inn etter å ha tatt en enkel motorvask på en '96 A6 1,8 bensiner som så mildt sagt jævlig ut, sikkert aldri tatt motorvask, og har hatt en relativt kraftig oljelekkasje fra ventildekselet en stund (pakningen ble skiftet før dette)

Jeg gjorde som alltid: sauset inn med avfetting på kald motor (SurfexHD ca. 1:5 denne gangen, anbefales) lot det stå noen minutter, og spylte av med hageslange på dusj.

Tok det meste av dritt, og bilen fungerte utmerket etterpå.

Den sto å gikk i rundt 15 minutter før jeg kjørte den til eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dekker til dynamo og evt. åpne luftfilter og bruker høyttrykk og "hodet" så går det bra, går over med lufttrykk etterpå på alle lett tilgjengelige kontakter o.l. De eneste bilene som har fjusket litt etter motorvask hos meg er småbiler ala golf, peugot 106 og citroen zx, dog ble disse helt fin etter et par mil på landeveien. Men jeg har selvfølgelig ikke vært borti alle biler da jeg ikke driver med dette på hverdagsbasis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke gjort veldig mange motorvask men stort sett baserer man seg på at tyndekraften hjelper deg å drenere vann i motorrommet (og ellers på og i biler). For meg har det fungert godt å bruke godt med avfetting\såpe, bearbeide med kost og bruke hageslange uten munnstykke til å skylle overflatene rene.

Vannet renne bare pent og pyntelig den veien naturen vil og blir ikke jaget inn forbi tettinger, inn til følsomme deler.

My two cents...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Dusjing av motor

- Skumlegging

- Malerpensel for å rengjøre

- Dusje igjen

- Tørke med trykkluft

- Starte opp for å tørke

Jeg bruker HT men med god avstand, slik at det ikke er trykket som vasker, men vannet. Har ikke hatt noen problemer personlig, men jeg husker at det var et par tilfeller på Handz On hvor en radiator hadde blitt spylt istykker (rillene var spylt med HT), Audi A4 1.8T som tidligere nevnt, hadde fått vann i coilene.

Trykkluft er gull! Det er bedre å være ekstra varsom enn å satse på at det går seg til om bilen står i gang noen minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...