Gå til innhold

Noen her som er eller har vært bartender?


Bernhard

Recommended Posts

  • Forhandlere
Bernhard

Som topic sier så lurer jeg på om det er noen bartendere her?

Har fått litt sansen for litt diverse drinker den siste tiden og ønsker å lære litt, så svar gjerne i tråden her eller send meg en pm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Conlogo / Terje

God kveld Bernard!

Jeg har jobbet som bartender rundt 1 år.. Er det noe spesielt du lurer på så skal jeg prøve og svare så godt jeg kan! ;)

www.conlogo.no

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClearCoatChristR

Å kjøpe en drinkbok er en bra begynnelse Bernhard!

Ellers så er Alt om Bar i Bygdøy Allè 1 (eller 2 eller 3) å anbefale! :)

Bartenderskolen Sesong 2 har også startet opptak. Sjekk ut tv3.no :)

Endret av ClearCoatChristR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg har faktisk 3 drinkbøker Christer, men det dukker opp litt spørsmål for det..

Feks på Mojito, hva er den beste oppskriften på denne drinken? Ingredienser og fremgangsmåte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasmus/Nanolotus

Jeg har været barsjef i 3 år 2 av de på en coctail bar i KBH Cocenut beach bar :D

Mojito: Vanlig highball glas

4 cl mørk rum

4 cl lime saft ( fersk presset lime )

1 tsk hvit sukker

1 tsk brun sukker

3-4 stengler med mynthe, bruk kun bladene( her mener jeg ekte mynthe som selges i poser fra grønt eller asia forretninger)

4-8 cl farris/club soda ( dette kan byttes ut med andre ting for at gøre den litt anderledes. hyldeblomst, tranebær juice osv )

Kom sukker, lime, rum og mynthe i glasset, bruk en morter til at mixe ingredienser.

Fyld op glasset med knust is (vigtig) mix godt rundt med en drinks skje og top med farris

2-3 lime båte 1 stengel mynthe som pynt

:fun:

Nanolotus®Norge
rasmus@nanolotus.dk
www.nanolotus.dk
Tlf: +4745419713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Takk Rasmus.

Jeg har handlet fersk lime, muddler, club soda, "stort" sukker(hvitt), fersk mynte og vanlig Bacardi rom.

Pink Lady er forøvrig veldig god den også når jeg tenker meg om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Jeg har jobbet litt som bartender og har vel egentlig en drøm om å kunne ha det som ekstra jobb, men så mange ekstra jobber har jeg ikke tid til :)

Hvis du ser i ene alkohol tråden her så ser dere bilde av barskapet og det er rimelig greit utvalg der. Har en del favoritt oppskrifter som jeg pleier å bruke og liker å teste nye. Ser kanskje litt nerd ut, men jeg er ofte å se noterende på mobilen mens gode bartendere ute mixer for å stjele drinkene dems.

Følger med på Bartenderskolen, men fy så mye dumme mennesker. Jeg ser mest for å få med meg tipsene om hvordan man komponerer en drink og hvilke elementer man skal tenke på. http://www.aperitif.no/ er også en side jeg bruker masse til inspirasjon

Dette er oppskriften jeg bruker på mojito. Isteden for soda så bruker jeg sprite, da får du en litt søtere smak

4cl Bacardi Superior

4 limebåter (ca halv lime)

Ferske mynte blader (husk, ikke peppermynte, men det som kalles tyrkisk mynte)

Mudles sammen

Knust is

Topper med Sprite og rør lett om

Kan røpe en av de drinkene jeg liker å lage og som jeg synes er veldig god

4cl Bacardi Razz eller annen bringebær rom

6-8 ferske bringebær

litt fersk mynte

3 limebåter

Mudles sammen og toppes med ingerfær øl og knust is

Endret av AndreasLie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Spennende tips! Har bestilt meg en del barutstyr osv, så skal teste ut noen drinker til helgen :D

Den drinken din Andreas hørtes god ut!

Kan man finne mynteblader på vanlig butikker? meny osv?

Mynteblader, eller (urte)planter som de selges som, finner du i de fleste velassoterte dagligvareforretninger, som Meny :)

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Se etter den planten det står Mynte på, altså ikke pepper mynte (du lukter forskjell også). Hvis du vil ha ei plante som du kan gro hjemme så får du også kjøpt det på Plantasjen.

Har blitt litt bar stash etter vært her også. Det jeg mener man burde ha er en god shaker, heletuter ( har blandt annet noen som måler 2cl av seg selv), sil, mudler og jigger (målebeger). Da kommer man langt. Hvis man er ute å reiser litt så finner man mye fint barutstyr i kombo med sprit på flyplassene! Jeg har 2 Bacardi mudlere og mixeglass for mojito som jeg har fått med på kjøpet når jeg har kjøpt sprit på Gardermoen. Også har jeg en kompis som stadig har med no fint stash til meg hjem fra byen, sist ett flott Jäger brett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasmus/Nanolotus

Spennende tips! Har bestilt meg en del barutstyr osv, så skal teste ut noen drinker til helgen :D

Den drinken din Andreas hørtes god ut!

Kan man finne mynteblader på vanlig butikker? meny osv?

De mynthe planter de selger i dagligvare forretninger er ikke bra, smaker ingenting. Det går at bruke pepper mynthe fra menu men da må du bruke ekstra mye for at få bra smak. De kan sikkert bestille det rigtige til deg hvis du spør, det kommer vanligvis i en boks.

Men Ketil der må da være en frugt og grønt eller asia butik i verdal en plass ?

Kan forøvrigt dagen derpå anbefale en

Bloody Basil

4 cl vodka

12 cl tomat juice

4 dryp tabasko

selleri salt & pepper

5 dryp vorchester souse

10-15 basilikum blade

2 lime båte

vodka, basilikum, lime og kryderier fixes sammen i highball glass med drinks morter

top med isbiter tomat juice og mix en ekstra gang med drinks skje. Pyntes med blad selleri stang og basilikum

Dreper garanteret alle tømmermenn og man er klar til en ny tur ut( ikke i bil da :-)

:fun:

Nanolotus®Norge
rasmus@nanolotus.dk
www.nanolotus.dk
Tlf: +4745419713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tips! Har bestilt meg en del barutstyr osv, så skal teste ut noen drinker til helgen :D

Den drinken din Andreas hørtes god ut!

Kan man finne mynteblader på vanlig butikker? meny osv?

Stikk innom den asia-butikken som ligger på rett side av gamlebrua, de har skikkelige mynteblader :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forresten Ketil skal være bartender den 15.januar - mr B er jo king of practical jokes, og da tør ihvertfall ikke jeg å ta i mot en white russian fra han ihvertfall.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

White sprite... ehh, nei russian mener jeg,.... russian sprite... sprite russiane.... f##n...... white russian.. skal du ha det?

Drinker er moro det, men jeg klarer ikke å finne noen som jeg kan trives med over tid, så ender ofte opp meg GT eller TC når jeg først skal innom driker..

Hjemme lager jeg stort sett strawberry daquari, flott om sommerene den

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...