Gå til innhold

Fjerne lakkrester på lister i absplast (Volvo S60=


aarnes

Recommended Posts

Hei,

forsøker litt gode tips fra Norges beste detailere :)

Har en Volvo S60 hvor forrige eier har gått løs på samtlige svarte plastlister rundtom bilen med sølvfarget spraylakk. UTEN noen form for grunning.

Resultat: når jeg vasket bilen første gang vasket jeg bort halvparten av lakken.

Det som nå sitter igjen får jeg ikke bort.

Følgende er forsøkt:

*100grader varmt vann i lastebilhøytrykk (så nærme jeg turte å gå)

*En god clay med masse smøring

*Kraftig avfetting.

Bilde (eneste jeg har tilgjengelig for hånden)

iphone 171110 136.JPG

Så the BIG question is:

Noen som vet hvordan jeg kan få bort denne lakken? vil i utgangspunktet ha tilbake svartfargen, men nå lurer jeg på om det bare skal maskeres rundt og gjøres en ordentlig lakkjobb istedenfor. Sånn som det ser ut nå er ikke lekkert i det hele tatt.

--

aarnes @ vccn

Volvo V70 D5 AWD '05

Volvo C30 1.6D '10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet dette selv, men jeg mistenker at nanosvampen kanskje kan gjøre underverker her... ?

Evt. så kan man vel kanskje prøve clay?

Man kan jo kanskje også prøve å maskere skikkelig (slik at ikke lakken skades) og gå på med noe sterke saker som løser opp lakkrester, og kanskje i samband med Clay/nanosvamp?

Egentlig bare tatt rett fra luften, men er vel kanskje det jeg hadde prøvd hvis det var min bil (hvis jeg ikke hadde ett sted og forhøre meg først)

Er også litt spent på hva erfaringene her inne sier rundt dette, og jeg synes det er bra at du stiller spørsmålet før du starter, slik at du ikke går på en smell :)

Velkommen forresten :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar.

Clay er allerede forsøkt og iforhold til hvor mye som ble borte på 30min antyder jeg at dette vil ta ~ timer. :)

tenkte på malingsfjerner/tynner, men er usikker på hvordan listene liker dette. de er jo rubbete, spørsmålet er om tynneren vil ta "nuppene" samt ødelegge fargen.

Nye lister koster ca 700kr/stk og siden det er 7 lister blir det ikke "mer" enn 4900kr for nye. derfor er det interessant å vite hva som tar lakken - og ikke knekken på listene.

Nanosvamp har jeg tenkt på , men dansken som selger disse fra Kløfta trodde ikke det ville fungere.

--

aarnes @ vccn

Volvo V70 D5 AWD '05

Volvo C30 1.6D '10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Hadde det vært min bil hadde eg levert inn listene til proff lakkering og bedt de om å jevne listene helt sånn at du får en helt glatt overflate på de. Det er bare min mening. Trenger ikke bli så dyrt heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært min bil hadde eg levert inn listene til proff lakkering og bedt de om å jevne listene helt sånn at du får en helt glatt overflate på de. Det er bare min mening. Trenger ikke bli så dyrt heller :)

Det var min tanke også.

Problemet er bare å få av dørlistene uten å ødelegge de. har forsøkt engang tidligere, og de sitter med et sabla godt dobbeltsidigteipsystem .

resulterte i at jeg måtte bruke varmluftpistol for å få de av - og da bøyde listene seg. Dette gjelder forsåvidt kun dørlistene, så jeg har mest lyst til å bare levere inn hele bilen å få det gjort. Hvor mye tror du jeg må ut med?

--

aarnes @ vccn

Volvo V70 D5 AWD '05

Volvo C30 1.6D '10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Burde få jobben gjort for i underkant av 3000kr, inkl demontering. Da vil verkstedet mest sannsynlig ta lakkeringen samtidig som de lakkerer andre deler med samme farge, det gjør jobben enda billigere da de tar seg godt betalt for å sette opp utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde få jobben gjort for i underkant av 3000kr, inkl demontering. Da vil verkstedet mest sannsynlig ta lakkeringen samtidig som de lakkerer andre deler med samme farge, det gjør jobben enda billigere da de tar seg godt betalt for å sette opp utstyret.

Okai, skal sjekke ut litt.

Men i mellomtida hadde det vært fint om noen kom med innspill til hovedinnlegget.

erfaringer etc :)

--

aarnes @ vccn

Volvo V70 D5 AWD '05

Volvo C30 1.6D '10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer jo oss på jobben fra tid til annen, at det har gått hull på maskeringsfolien ved lakkering. Det vi gjør er at vi heller tynner på ei fille som vi holder på lakksølet, IKKE gni. Hold tynner filla der i noen minutter så vil lakken løsne ganske lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer jo oss på jobben fra tid til annen, at det har gått hull på maskeringsfolien ved lakkering. Det vi gjør er at vi heller tynner på ei fille som vi holder på lakksølet, IKKE gni. Hold tynner filla der i noen minutter så vil lakken løsne ganske lett.

Det høres lurt ut! skal teste det :) takk

--

aarnes @ vccn

Volvo V70 D5 AWD '05

Volvo C30 1.6D '10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får sikkert fjernet en del med trykkluft fra en romslig kompressor, hvis du har tilgang på noe sånt kan det være verdt å prøve for å redusere "grisejobben" med tynner eller malingsfjerner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Oppdatering:

Virket som lakken løsner langt lettere når det er kaldt i været.

Vasket bilen i helga , i en vaskehall med varmt vann, lite trykk og liten stråle.

Lakken prella av som vann på nypolert bil. fikk bort omtrent alt :):):)

--

aarnes @ vccn

Volvo V70 D5 AWD '05

Volvo C30 1.6D '10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...