Gå til innhold

VW og dørlåser


offroad

Recommended Posts

Svoger har en VW Bora, og passasjerdøra foran lar seg ikke åpne. Har tatt ut det lille stykket hvor selve låsen sitter, og låsen, så jeg ser inn i låsemekanismen. Kan låse opp med sentrallåsen, men selv om døra ikke er låst så lar den seg ikke åpne. Hvordan får jeg opp denne døra da? Får jo ikke av dørtrekket heller så lenge døra er lukket..:mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg har vært borti en eldre vw der alle dørene kan åpnes uproblematisk. Min mor har en 94' passat der kun førerdøren lar seg åpne fra utsiden. Passasjerdøren foran kan kanskje åpnes hvis du står å røsker i håndtaket i 5 min. Jeg vet en kamerat som hadde passat måtte bytte ut mekanismen i alle dørene. Det er noe fælt skrot.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke noe nytt fenomen at dørlåsene til VW og Audi fryser fast når gradestokken viser blå i steden for rød..

i mitt tilfelle dreide det seg om en A6 som låste seg opp som vanlig med fjernkontroll, men døren var ikke til å rikke....jeg tok å helte en bøtte med varmt vann over dørhåndtaket og området rundt, da kom døra etter ikke så mange minuttene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Ettersom det jeg har hørt så hadde VAG en periode på 90 tallet og oppover en innkjøpsdirektør el noe i den duren som visstnok var glad i penger og ordnet seg mange private avtaler med leverandører og hvor det da ble kjøpt inn mye billige og dårlige løsninger...

Ihvertfall det jeg har hørt, så det må tas med en klype salt..

Er man flink til å smøre dørpakninger og låsene så burde det uansett ikke være noe problem.. Jeg dusjet lett over bilen min med rennende vann igår kveld og ved -7g på morgenen idag så var det ingenting som hadde fryst på Passaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg har vært borti en eldre vw der alle dørene kan åpnes uproblematisk. Min mor har en 94' passat der kun førerdøren lar seg åpne fra utsiden. Passasjerdøren foran kan kanskje åpnes hvis du står å røsker i håndtaket i 5 min. Jeg vet en kamerat som hadde passat måtte bytte ut mekanismen i alle dørene. Det er noe fælt skrot.

Jeg har en 96 Passat, altså samme bil, der dette HAR VÆRT ett problem.

Løsningen er å ta ut selve dørhåndtakene og låsemekanismen, demontere alt, rengjøre det skikkelig, og sette det inn med grease eller kobberpasta, gjorde dette for 5 år siden, og det fungerer fortsatt utmerket. Vær oppmerksom på at det er links(!) på de høyre dørene.

Greia er at det er en tynn streng med en bøy på som overfører kreftene fra håndtaket til selve låsen, og når ting begynner å gå tregt, bøyer strengen seg, og du står der uten å komme inn.

Det er også en kjent sak at dørene fryser åpne, slik at du ikke får lukket de.

Men som sagt: smør alt opp skikkelig (ikke bare spray 5-56 fra utsiden) og dette blir så bra at du nesten drar av dørene de første gangene du åpner de :)

Jeg har kun hatt VAG de siste 14 årene, og har gjort dette på samtlige, og har aldri hatt problem etterpå, men alltid før. (med unntak av A6'en jeg har nå, bank i bordet)

Boran sto inne i garagen i +10 grader over natta, ingen forskjell..

Jeg har hørt om VAG som har låst seg i ett slags nødmodus, husker ikke akkurat, men mener løsningen var å banke hardt på låskassen, åpne bakdøren, sett ett skrujern på en av skruene der, og slå løs med hammer, samtidig som en trykker febrilsk på åpne-knappen på fjernkontrollen, og drar i håndtaket i ett....

Er det nøkkelhull i døren? Prøvd det? Det kan også være en av strengene som har hoppet av/bøyd seg, da må du bare bende ut dørtrekket, og åpne manuelt nedi der.

Om du demonterer på førerdøren, ser du hvordan det kan gjøres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

hehe, har en 96 Polo her på fjerde dagen, nå. I går stod den ute to-tre timer og vips så var førerdøra frossen i åpen posisjon :huh:

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med dørene på pugåtten også. At de ikke går i lås når det er kaldt. I fjor vinter kjørte jeg med lastestrikk på tvers inni bilen, festet på innsiden av begge dørene for å holde dem inne til det ble varmt nok i bilen til at det var mulig å lukke dem. Forbanna irriterende å sette seg inn i bilen, smelle igjen døra, og så bare spretter den ut igjen.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...