Gå til innhold

Fryste dørlåser? Hva kan man gjøre?


Anaxyd

Recommended Posts

Vinteren har kommet for alvor nå, og jeg merket nå at det hadde sneket seg vann inn i dørlåsene mine slik at de går treeeeegt. Sentrallåsen klarer ikke å låse den ene døra skikkelig, så jeg må trå til med å hjelpe med nøkkelen.

Jeg bare lurer på om det er noen petter smart løsning på dette? Jeg har ikke akkurat tilgang på noen varm garasje for tida, ellers hadde jeg bare satt bilen der til det hadde smeltet og tørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Jeg pleier å kjøre inn i en tunnell, ise av bilen og tørke rent i døråpninger og sånt.Så bare flesker jeg til med silikon og låsespray overalt det kan brukes ;) Har problemer med passasjerdøra mi, så låser opp og igjen mange ganger for at denikke skal stivne helt.Vært treg ett par år.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok ha demontert dørtrekk, blåst tørt og smurt opp med noe penetrerende olje/PTFE spray eller lignende på alle bevegelige deler. Ut ifra hva du skriver høres det iaff ut som problemet ligger inni døra og ikke i selve låsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever det samme på min og det er ikke fuktighet, den har nemlig stått under tak og tørket i en to ukers tid nå...

Joda, det er fuktighet, men den ligger godt gjemt innimellom noe ;)

Fryser ikke uten ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er fuktighet, men den ligger godt gjemt innimellom noe ;)

Fryser ikke uten ...

Mye mulig, men det blir ikke frossent, bare seigt og treigt. Antar derfor at det er skittent fett som stivner og vanskeliggjør smurningen.

Jeg får vel åpne opp døra og ta en kikk, blåse bort litt og smøre opp. Greit å øve på sånt no med Colten som har null i verdi :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel dårlig smøring kan trekke til seg fuktighet og bli "treg" , løsning da vil kunne være å spraye på f.eks CRC / WD40 og få løst opp det gamle smøremiddelet, fjerne restene og bruke f.eks lithiumfett og / eller PTFE...

Endret av rudilgr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett lignende "problem" med bilen min. Sentralåsen klarer ikke å åpne dørene når det blir kaldt, dvs den åpner som regel en av dørene. Så må jeg dra det jeg er mann til for å åpne fører døra. Så hvis dere har en Petter løsning på dette så hadde det vært fint, hehe.. Si ifra hvis jeg kupper tråden din her Anaxyd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett lignende "problem" med bilen min. Sentralåsen klarer ikke å åpne dørene når det blir kaldt, dvs den åpner som regel en av dørene. Så må jeg dra det jeg er mann til for å åpne fører døra. Så hvis dere har en Petter løsning på dette så hadde det vært fint, hehe.. Si ifra hvis jeg kupper tråden din her Anaxyd ;)

Det du kan gjøre er å smøre låse sylindrene, så dem ikke går tregt( wd40, "multiolje" mye annet men kommer ikke på navn)

og Swiss seal feed eller hva det heter, burde vel gjøre at listene ikke sitter fast:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til samenligning WD40 og CRC så er Prolong universal mye bedre. WD40 og CRC(verktøy på boks) tørker bort å forsvinner veldig fort, det gjør ikke Prolong.

Hvor selges prolong, har ikke hørt om det før!

Edit, fant det ut :P

For dere som ikke googler det, så er adressen:

Prolong

Endret av Lahega
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

ProLong er greit nok, men å sammenligne det med WD-40 og 5-56 blir feil. Man skal aldri bruke WD-40 eller 5-56 til å smøre med!!! (Selv om det står på boksen)

Dette er hobbyprodukter som passer best i kjøkkenskuffen til mor, sammen med andre "universalprodukter."

Smør med fett eller olje, løs opp rust med rustløser. Låsesylindre må smøres med egen låsolje for ikke å skade mekanismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man da detailer en bil og kjører f.esk ren Surfex HD i hengslene osv på dørene, hva vil du anbefale å smøre opp igjen med, Øivind?

Selve dørhengslene, CRC Multilube eller annen grease som penetrerer godt før den herder

Til glidere og åpne hengsler, Lithium Grease, av den harde typen (hvit)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...