Hans Olav

Varmtvann i høytrykk = lavere holdbarhet på voks??

Jeg leste om dette i testen om CG Celeste Dettaglio og dette er noe jeg ønsker å høre synspunkter om.

Har voksen kortere holdbarhet hvis bilen blir spylt med høyttrykksspyler på varmtvann?

Hvis ja, så har i grunn alt fordeler og ulemper. Man løser og spyler lettere vekk møkk med varmtvann, men holder voksen kortere?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker litt logisk. Hva skjer når du varmer voksen som er i boksen? Den blir mykere evt flytende og lettere å smøre utover, så stivner den når den blir kald igjen.

Mener derfor at den blir myk igjen når den blir varm nok og dermed lettere forsvinner fra overflaten grunnet trykket av vannet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker litt logisk. Hva skjer når du varmer voksen som er i boksen? Den blir mykere evt flytende og lettere å smøre utover, så stivner den når den blir kald igjen.

Mener derfor at den blir myk igjen når den blir varm nok og dermed lettere forsvinner fra overflaten grunnet trykket av vannet.

Skjønner tankegangen din, men det avhenger av hva slags hjelpestoffer/løsemidler som er tilsatt voksen.

Lakk og maling blir også tynnere ved oppvarming, men når den tørker/herder tåler den varme langt bedre. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. Voksen har en helt annen oppbygging på lakken da mange av stoffene da har fordampet og etterlatt et mye hardere lag. Når det er sagt så vil jeg tro varmt vann sliter på oljer osv som er i voksen mer enn kaldt vann.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var vel meg som nevnte dette i tråden det omtales om, og det høres veldig logisk ut det Swissman sier her....

Men for all del... har tatt feil før jeg...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var vel meg som nevnte dette i tråden det omtales om, og det høres veldig logisk ut det Swissman sier her....

Men for all del... har tatt feil før jeg...

Sterk varme påvirker selvsagt, også ferdigherdet lakk. Det utnytter man når man korrigerer bl. a. Varme er med på å gjøre roterende polering mer effektiv enn dual-action polering.

Når det gjelder voks i krukka sammenlignet med på lakken, er det enkelt å ta en "fingertest" på dette. Legg en finger i ei vokskrukke, så vil du se at voksen reagerer med kroppsvarmen din. Det samme skjer ikke hvis du legger en finger på lakk som har ferdigherdet voks... ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Carnauba har et smeltepunkt mellom 82 og 86c, så det å spyle bilen med varmere vann en 80 er ikke like heldig, 60-65c fungerer bra her hjemme på vokset bil. Varmtvannsvaskere på 90c etc tar olje og fett også, og det vil nok si at det stripper lakken din for det meste vil jeg tro..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja bruker det selvfølgelig med måte. Går på rundt 50-60 grader tenker jeg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Carnauba har et smeltepunkt mellom 82 og 86c, så det å spyle bilen med varmere vann en 80 er ikke like heldig, 60-65c fungerer bra her hjemme på vokset bil. Varmtvannsvaskere på 90c etc tar olje og fett også, og det vil nok si at det stripper lakken din for det meste vil jeg tro..

At 60c funker bra i Hokksund har jo sine naturlige forklaringer :lol: Ute i Ås funker det med 70c :P

Nå er det vel gjerne slik at om HT'en sier 70c så er vel det når vannet passerer i kolben og er noen grader lavere når det kommer ut av tuten.. Tror nok vi må opp i 90-100c egentlig før vi begynner å snakke om særlig grad av voksfjerning ved hjelp av HT. Varmt vann(<100c) i seg selv fjerner ikke voksen, men i kombinasjon med det høye trykket så hjelper det på. Antall bar spiller nok også en vital rolle for om man tar voksen også..

Når jeg hadde Volvoen testet jeg dette litt ut på jobben med 100+ grader på spyleren og det var fortsatt beskyttelse igjen etter en spyling eller to.

Ellers, kan sikkert Bernhard si noe om 70c sliter mer på beskyttelsen ila vinteren. Jeg derimot, kjører uten beskyttelse denne vinteren :D(minus halve panseret som ble polert opp i ett svakt øyeblikk)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende...

Kan se ut som om "problemmet" kaaanskje kan ligge her når det gjelder bilen til Olejan, da jeg mistenker at denne stort sett blir vasket på hans arbeidsplass og der blir det nok brukt varmtvann....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye interessant å lese her. Godt jeg kan lære noe. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Basert på "spitshine" prinsippet er det vel ikke urimelig å anta at varmtvann kan være uheldig for levetiden til voksen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive