Gå til innhold

Utfordring- tørt gammelt skinn


Erik Lund

Recommended Posts

Jeg har brukt en dag(eller ble det 2?) på og lese meg opp på dette informativet forumet, som jeg tiltross for medlemskap i alt for mange bilklubber ikke var klar over, før et firma på Lillehammer(vi driver vel ikke med reklame?) tipset meg på bilmessa på Lillestrøm!

En av veteranbilene mine har et skinninteriør som ingen har gjort noe med på 25 år. Det er ekstremt tørt og siden bilen startet sitt liv i Saudi, så er beigefargen i det også blitt dårlig enkelte steder(Connolly skinn)

Mitt 'enkle' spørsmål er ikke fremgangsmåte, men hvilken fabrikant skal jeg velge på produktene for å få det representabelt, frisket opp i farge, og mykt igjen.

Jeg er ikke prisbevisst...., betaler heller litt ekstra og får det bra, og det er lenge til våren, så jeg kan bruke tid ;-)

Erik

67 Jaguar E-type 4,2 FHC

75 Jensen Interceptor mk3

76 Alpine Renault 310/4

++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye bra skinnprodukter på markedet. Svisswax har jo endel bra skinnproduker som er veldig populære her inne. Spesiellt hvis du ikke er prisbevisst. Ville kankje starte med å kjøpe en skinnpakke derifra. Det kommer jo selvfølgelig litt an på i hvor dårlig forfatning skinnet er.

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet :)

Du har ingen bilder som viser litt hva slags tilstand skinnet er i da?

Flere her inne som har god erfaring med både pleie og også oppfarging av skinninteriør, så det kan jo hende du hadde fått noen gode råd og anbefalinger om hva og hvordan hvis dem hadde fått sett utgangspunktet :)

Mvh Anders/urs4r

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Vanlig skinnbehandlig er bra det, men kommer nok litt på hvordan setene ser ut også, er de krakkelerte og har sprukket opp, kan det være at det må mer til for å få de 99% igjen. Da snakker en fort om oppfarging bla av skinnet, noe som er en litt større prosess en feks skinnrens, leather milk osv

Om setene er hele (ikke krakkeleringer eller sprekker) så ville jeg sett på Swissvax sitt skinnsett, det er bra, der har du rens og leather milk, skinnbørste mm, og et supert utgangspunkt til å friske de opp veldig bra. Alternativer er også leather master, som også er bra mht skinn i bilen. Chemical Guys har også noe som får skryt, men ikke testet de selv.

CG skinnrens

Om du har et værre utgangspunkt, så kan du titte litt på linken her:

Skinnfarging

Men kom gjerne med bilder av tilstanden, lettere for juryen her inne å gi stemmer da ;)

btw, velkommen, og det er en helt "grei" bilpark du har der ser jeg :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange svar kjapt ;-) skal ta noe bilder og legge ut, det ser ikke ille ut på bilder tipper jeg, men skinnet er veldig tørt og ser porøst ut ..

Det jeg stusser på med feks SV er at de sier at man skal bruke så lite mengde.

Når jeg ser hva de bla i England foreskriver av volum for å vekke skinner til liv igjen, så er det jo nesten litervis, mens SV sier 250ml er nok? Det er mye skinn i denne bilen(Jensen) de brukte 7 kuer pr bil(taket er heldigvis 100)- ALT innvendig er skinn...

Det rare er at jeg har intrykk av at dyrere skinnet var, jo dårligere holdbarhet hadde det. Tror ikke det finnes en Jensen, hvor interiøret ikke har mått skiftes/brukes mye tid på...? Samme med mange Rolls fra tidlig 70.

Erik

Sindre 2- Denne ser jævlig ut i forhold, tror nesten jeg ser feil...

Anders- takk, bilder kommer, tro du meg

Truhaa- har noen som det står Gordini på også, men de 2 har stoffinteriør ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Det jeg stusser på med feks SV er at de sier at man skal bruke så lite mengde.

På et normal slitt skinninteriør så bruker man ikke mye av våre produkter, det kan for så vidt bekreftes av mange her inne. På et mer slitt interiør så må det påregnes mer mengde da skinnet er tørrere, men likevel så er det ikke snakk om "litervis". Det er litt forskjell på prestasjonen til forskjellige produkter også innenfor skinn, noen leverer mer fukt/resultat på samme mengde enn andre, samt evne til å trekke ned i læret.

Mvh Dag/Swissvax

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som jeg har merket etter bruk av SV sitt skinnsett er at det kunne vært mer Leather Cleaner, da denne blir brukt opp mye fortere enn Leather Milk´n. Kanskje dere kunne vurdert å f.eks ha oppi 2x Leather Cleaner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ja, det går ikke mengder her av Leather Milk, men så er tilstanden rimelig bra på det jeg har vært borti også.. syntes den er drøy i bruk, men som sagt, skinntype, tilstand, tempratur ol kan ha innvirkninger på hvor mye du bruker, er det varmt og skinnet er tørt, så kan det gå med mer da det trekker fortere ned i skinnet. (skinnbehandling anbefales når det er litt varme pga dette)

Jensen har mye skinn ja, ser det også her:

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

post-2279-0-89497900-1289390581_thumb.jp

Jeg stikker innom Dag neste gang jeg er i LHMR, med en sittepute, så kan han bruke opp kortet mitt........

Erik

Hehe, deal det Erik ;)

Men seriøst så kan du jo bare kjøre inn på senteret også tester vi litt med produktene der først, da ser vi resultatet før du evt. bruker penger på det.

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Ut ifra bildene der så ser det ikke så voldsomt ille ut da.. er det mye krakkeleringer i skinnet?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit Dag, sier ifra en dag eller 2 i forkant, og krakeleringer er det vel bare på forstolene(den har bare gått 52000km)

Men litt farge slitt vekk på armlener, og en del møkk i porer..., men kunne vært verre ;-)

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

En liten oppdatering, ting tar om kjent tid...

Jeg stakk innom LHMR og lot de bruke opp kortet mitt for et år siden(det gjorde de!!!), litt min feil for jeg var redd for å gå tom for produkter..., men det gikk 2fl forte, og 1fl vanlig cleaner på rens..., men jeg kan nok farge opp flere interiører(jeg kjøpte 4, eller 5fl med farge)

Men, jeg kom først igang nå(produktene har vært lagret inne, så det er ok)

Jeg har nå renset alt 2 ganger med Forte, og en gang med vanlig cleaner, og fargen er vekk mange steder- kanskje like greit....?

Men det tar tid, og jeg har tro på at forarbeidet er riktig- rensingen har nok tatt minst 10 timer.

Neste steg er å vaske over alt ikveld med eddikvann(1%), for deretter i morgen å vaske det med bensin.

Så skal jeg sette det inn med softner(mange ganger), for deretter å la det tørke og knas i 2 uker- jeg vet SV sier 2 dager før farging, men jeg har tatt kontakt med fabrikken(Pascal) og de anbefaler å vente 2-3 uker etter softner før farging, så da gjør jeg som de sier (sorry Kim:-)

Regner med å legge ut bildeserie når jeg er ferdig, men de som farger om skinnet sitt på noen timer tror jeg ikke får noe optimalt resultat..

Erik

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...