Gå til innhold

Christopher's store poleringstråd!


Chris-520e39

Recommended Posts

  • Svar 139
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Chris-520e39

    59

  • bjorke

    9

  • virtual

    9

  • fredrik

    8

Mest aktive i dette emnet

Bilder i dette innlegget

Chris-520e39

Takk skal du ha! Prøver å finne ut når jeg kan få tatt resten av bilden, er jo "litt" igjen :P Men er litt tight med tiden nå, pluss en to ukers utenlandsferie som nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hmm. Testet et lite felt på en kompis sin 3-serie E36 nå. Det var mest for å teste ut Hitachien, så jeg valgte en kanskje litt merkelig kombo, av orange LC-pad og 106FF.

Opplevde mot slutten at middelet ble klebrig og la seg igjen på overflaten, og jeg måtte nesten ta i litt med alkohol+vann for å få det bort. Ble ikke store forskjellen ripemessig, men så prøvde jeg heller ikke å korrigere så veldig. Mer det å få feelingen på maskin og produkt.

Hvor mye produkt bruker du sånn cirka på pad? Jeg tok et område på 40x60cm eller noe. Ikke produkt altså, området på panseret var så stort. :P

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris-520e39

Jeg bruker jo menz og sonus pads, hvis det skulle gjøre noen forskjell. Jeg tar en strek med produkt fra ende til ende på padden og jobber på ca 40x40 mer eller mindre. Det har jeg funnet ut at funker bra.

106ff kan man jo jobbe med leeeenge før den begynner å støve, sip derimot støver og blir litt "hardere" fortere. Det løser jeg ved å ha litt QD på padden. Jeg begynner også gjerne ved å ta en spray på pad FØR jeg tar på produktet. Så jobber jeg derifra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, stemmer. Er nok litt lett å tro at man skal bruke mer produkt enn man trenger. Jeg brukte ikke noe mer enn det ville tilsvart å dra en tynn stripe over paden vil jeg tro, men...l Jeg fuktet paden underveis, men det jeg stusset litt på var det produktet som la seg og ble skikkelig klebrig. Måtte gnikke med kluten og sprute på rikelig med alk+vann.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris-520e39

Det har ikke jeg opplevd på min bil. Var bare å spraye på QD og dra godt av med en ultra plush Microfiber. Skal blande alkohol og vann når jeg kommer hjem, det funker jo bedre :) Men når du polerte, styrte maskinen veldig?

Hvordan er Lc-pads til bruk med roterende forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris-520e39

Vel, jeg er ingen ekspert og sikkert andre som kan svare bedre enn meg. Men basert på egne erfaringer har jeg opplevd at litt mer fuktighet i form av QD gjør det hele litt lettere. Har også begynt å gi litt mindre press og heller kjøre med flere passes, så får det heller bare ta litt lenger tid i starten :) Har også merket at det er viktig å finne et "mønster", dette varierer selvfølgelig fra panel til panel, ellers er det jo viktig å slappe av, nytter ikke å tvinge maskinen rundt omkring :)

Når jeg guffer opp på rundt 1800rpm har jeg nesten ikke press på maskinen, så lar den bare "flyte" rundt og jobbe. Om dette er optimalt vet jeg ikke, men fungerer hvertfall bra for meg og har gitt gode resultater uten at lakken blir skremmende varm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan stemme litt det med luftfuktighet. Er litt "lummert" ute for tiden. Panelet i seg selv ble ikke nevneverdig varmt, men det var vel kanskje litt rare forhold ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan stemme litt det med luftfuktighet. Er litt "lummert" ute for tiden. Panelet i seg selv ble ikke nevneverdig varmt, men det var vel kanskje litt rare forhold ute.

Det er iallefall mine erfaringer. Jeg byttet da til Meguiars Meguiar's som funker veldig bra under alle forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Testet et lite felt på en kompis sin 3-serie E36 nå. Det var mest for å teste ut Hitachien, så jeg valgte en kanskje litt merkelig kombo, av orange LC-pad og 106FF.

Opplevde mot slutten at middelet ble klebrig og la seg igjen på overflaten, og jeg måtte nesten ta i litt med alkohol+vann for å få det bort. Ble ikke store forskjellen ripemessig, men så prøvde jeg heller ikke å korrigere så veldig. Mer det å få feelingen på maskin og produkt.

Hvor mye produkt bruker du sånn cirka på pad? Jeg tok et område på 40x60cm eller noe. Ikke produkt altså, området på panseret var så stort. :P

Orange lc og 106ff er slettes ingen merkelig combo.. Det er jo en alt i et polish, så skal kunne brukes til alt.

Menzerna gummer seg fort opp, hvis noe som ikke skal være der blander seg oppi polishen..

F.eks gammel voks eller sealer som ligger på bilen. Eller hvis du kjører padden borti tapen, og den løfter seg litt opp og limet blander seg med polishen..

Er også uhyre viktig å claye før du starter.

Vedder på at problemet forsvinner, hvis du kjører på med ei kraftig avfetting, vasker den skikkelig og clayer :)

Endret av virtual

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ei flaske med kondensfjerner, som du blander med destillert vann.. Imsdal eller batterivann.

Skal blandes 50/50. (Isopropanol (2-propanol) + vann

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris-520e39

Jo, takk! Er snart ferdig med ferie, så da blir det polering! Har snakket med et par stykker ang. låning av garasje, så jeg får stått inne med halogenlys :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Chris-520e39

Oppdatert 2.sep:

Polering av forskjerm, 2 dører og bakskjerm

Ja, da var dagen(e) kommet! Jeg har nå satt i gang en full shine av hele bilen. Først og fremst er det polering som står i fokus, interiøret blir tatt senere :)

I dag kjørte jeg rett og slett på med polering av hele venstre side. I mangel på garasje ble arbeidet utført ute i ekstremt utstabilt vær. Heldigvis hadde jeg værgudene på min side og det hele gikk relativt smertefritt. Bilen er i rimelig godt stand, bortsett fra noen større riper og gjennomgående småswirls. Derfor ingen fete 50/50 bilder denne gangen :P

Avfettingen gjør sitt:

post-145-1220376157_thumb.jpg

Bøtte med varmt vann gjør knaing av clay både lettere og tryggere, ingen fare for at den havner på bakken her!

post-145-1220376257_thumb.jpg

Vel, etterbilde av clayen tok jeg dessverre ikke. Men var tilnærmet ingenting å hente!

Så, over til selve poleringen! Gjennomgående swirls, som sagt. Dessverre var disse vanskelige å fange med kameraet, det jeg fikk med var noen seige riper på kanalen:

post-145-1220377093_thumb.jpg

SIP + Gul sonus, deretter 106ff med hvit sonus:

post-145-1220377128_thumb.jpg

Kan ikke si meg annet en strålende fornøyd! Var et stort hakk som ble igjen, det andre fikk jeg fjernet :) Varierte bilder følger ;)

post-145-1220377297_thumb.jpg

post-145-1220377339_thumb.jpg

post-145-1220377388_thumb.jpg

post-145-1220377405_thumb.jpg

post-145-1220377448_thumb.jpg

post-145-1220377482_thumb.jpg

post-145-1220377501_thumb.jpg

post-145-1220377527_thumb.jpg

Resten av bilen blir polert i morgen, samt Duragloss #501 som skal på både lakk og felger :)

Alle tilbakemeldinger, positive/konstruktive, blir satt STOR pris på! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...