Gå til innhold

Prosjekt: Rød Volvo 850


Bjerknez

Recommended Posts

Prosjekt: Rød Volvo 850

bilde.jpg

I dag har jeg og Olejan startet ett aldri så lite uhøytideig prosjekt med en rød Volvo 850 som er rimelig slitt og matt i lakken. Vi fikk ikke mer enn startet så vidt i dag da Olejan er i litt shabby form. Vi har dog planer om å fortsette videre på denne bilen neste helg.

Jeg prøvde meg litt på høyre framskjerm med Flex DA, Orange Uber og Scholl S17. Jeg trodde denne komboen skulle være en fin start, men fant fort ut at dette var litt overkill. Byttet ut Orange Uber med en ny Orange Uber men prøvde Scholl A15. Også denne fikk lakken rød og blank på null time. Ett par pass så ble den slik man ser på bildene under.

Vi ga oss ganske kjapt i dag som sagt, men fikk tatt noen halvdårlige 50/50 bilder. Det skal sies at vi ikke er helt feridig med fremskjermen ennå, men tok noen bilder alikevel slik at man får se hvor bra det ble etter kun ett par minutter.

Utgangspunktet:

IMG_0250.jpg

IMG_0251.jpg

Her måtte vi stoppe opp med S17 får å gå over til A15:

IMG_0254.jpg

Tok resten av skjermen med A15 og her er resultatet så langt:

IMG_0265.jpg

IMG_0263.jpg

IMG_0261.jpg

To be continued....

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så er lakken siiinsyyykt myk på denne eller så er det bare veldig enkelt og få en rød oksidert lakk pen så lett....

Det skal dog sies at det skal jobbes mer med denne, så bildene over er bare en indikasjon på hvor bra det kan bli :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So far-so good, B)

Gleder meg til fortsettelsen :)

Det gjør jeg også, for dette var rett og slett morsomt :)

Var rett og slett "walk in a park" og få denne blank og fin.

Jeg var litt skeptisk til om denne bilen kunne reddes kun ved bruk av DA-maskin, siden jeg ikke har erfaring med maskinpolering tidligere (annet enn min egen bil som stort sett er veldig bra fra før) men så feil kan man altså ta...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Temmelig bra forbedring dette guttær.. :D

Men Ove..... A15 er grovere enn s17. Så du byttet til et grovere produkt, men som også er mer flytende. Så her lurte du deg selv. :P

Med a15 på solid lakk så bør da ta wipedown og sjekke godt for holos.

Solid lakk er lett å så fin, helt til bilen avfettes og oljene fra pollish fjernes. Da kan du gå på en skuffelse.

Neste gang du skal jobbe på denne. Kan du ikke prøve 2 deler s17 og 1 del s40. (Da har du fin cut fra s17 og s40 hjelper til med god gli.) Det er killer på slik lakk. B)

Endret av Petter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet for Handz On tok jeg en 850 som skulle stilles ut på stand på biltreff her.

Dessverre fikk jeg ikke bilen før kl 2100, og den skulle stilles ut kl 9 dagen etterpå, så den ble ikke så bra som den kunne blitt.

IMG_0194.jpg

Den ble selvfølgelig tatt skikkelig etterpå, og jeg synes at lakken var veldig fin å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temmelig bra forbedring dette guttær.. :D

Men Ove..... A15 er grovere enn s17. Så du byttet til et grovere produkt, men som også er mer flytende. Så her lurte du deg selv. :P

Med a15 på solid lakk så bør da ta wipedown og sjekke godt for holos.

Neste gang du skal jobbe på denne. Kan du ikke prøve 2 deler s17 og 1 del s40. Det er killer på slik lakk. B)

Ahaa... så A15 er grovere ja... Lurte meg nok litt selv der ja. Takk for opplysningen Petter :rolleyes:

Skal teste rådet ditt neste helg... men jeg regner med at selv S40 får denne lakken fin. Men dette har vi dog ikke prøvd.

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet for Handz On tok jeg en 850 som skulle stilles ut på stand på biltreff her.

Dessverre fikk jeg ikke bilen før kl 2100, og den skulle stilles ut kl 9 dagen etterpå, så den ble ikke så bra som den kunne blitt.

Den ble selvfølgelig tatt skikkelig etterpå, og jeg synes at lakken var veldig fin å jobbe med.

For meg så virket det nesten som om det var smør jeg jobbet med. Kan nok hende jeg hadde hadde større vansker med en annen matt rødfarge, men her så bare gleder jeg meg til å fortsette :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så virket det nesten som om det var smør jeg jobbet med. Kan nok hende jeg hadde hadde større vansker med en annen matt rødfarge, men her så bare gleder jeg meg til å fortsette :)

Det oksyderte laget kjennes mye mykere ut enn resten av lakken? Virka i vertfall slik på den blå 460'n jeg tok for en stund siden.

Der var det dog så mye oksydert lakk at jeg måtte pøse på med mer produkt jevnt, virka nesten som jeg "kjørte fast" pad'en om jeg ikke gjorde det :blink:

Allt ble liksom en tykk smørje etter hvert som oksydert lakk og produkt blandet seg.

Endret av Bilpleie gærning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar

God start dette her Bjerknez :) .

Det viser at man kan korrigere bra med DA-maskin også.

Ser fram til fortsettelsen og erfaring med Petters tips om å blande S17 og S40.

Bra 50-50 bilder. :)

Ove: Ser du har bommet på "S" en og skrevet A17 når du mener S17. Bare en skrivefeil.

Petter: Jeg ser på Scholl's cutskala at S17 har cut på 4 mens A15 har cut på 3 med det avhenger selvsagt av pad. Jeg har brukt A15 en del på båt og det er knallsaker, og S17 en del på biler, men ikke sammenlignet de side om side. Kan du utdype litt nærmere det med at A15 har mere cut ?

Scholl skala her.

http://www.schollconcepts.com/en/professionals_paintfinish_matrix.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tro på denne. :) Hvemsin bil er dette?

Så ut som et greit eksemplar iallefall. :)

Er en bekjent av Olejan som eier bilen.

Jeg vil vel si at bilen er i en ganske shabby stand. Den er jo ikke ny lenger så klart, men det er en del rust rundt vinduer og listene på bilen er veldig stygge. Så jeg vil nok ikke kalle dette ett pent ekseplar.

Bilen ser nok ikke så værst ut på første bildet, men det er nok fordi den er våt, samt at bildet er tatt langt unna.

Det blir jo ingen såkalt detailing av denne ala B&B style. Kun en oppfrisking av lakken og generell vask.

God start dette her Bjerknez :) .

Det viser at man kan korrigere bra med DA-maskin også.

Ser fram til fortsettelsen og erfaring med Petters tips om å blande S17 og S40.

Bra 50-50 bilder. :)

Ove: Ser du har bommet på "S" en og skrevet A17 når du mener S17. Bare en skrivefeil.

Petter: Jeg ser på Scholl's cutskala at S17 har cut på 4 mens A15 har cut på 3 med det avhenger selvsagt av pad. Jeg har brukt A15 en del på båt og det er knallsaker, og S17 en del på biler, men ikke sammenlignet de side om side. Kan du utdype litt nærmere det med at A15 har mere cut ?

Scholl skala her.

http://www.schollcon...ish_matrix.html

Ingen problem overhodet å å få denne bilen blank igjen med DA-maskin. Jeg tør påstå at selv en "vanlig" DA (uten tvungen rotering) hadde fått denne lakken fin igjen.

Skal rette skrivefeilen asap :)

EDIT:

Skriveleif rettet :D

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å fortsette på denne ja:) Bare jeg blir i fin form igjen så er jeg klar:)

Virka som den lakken var veldig myk, men jeg prøvde ikke da jeg ikke hadde ork å satt på en stabel med hjul å så på at Bjerknez jobbet=/

Vi skal få denne til å bli et veldig fint eksemplar når vi er ferdig med den! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å fortsette på denne ja:) Bare jeg blir i fin form igjen så er jeg klar:)

Virka som den lakken var veldig myk, men jeg prøvde ikke da jeg ikke hadde ork å satt på en stabel med hjul å så på at Bjerknez jobbet=/

Vi skal få denne til å bli et veldig fint eksemplar når vi er ferdig med den! ;)

Denne bilen skal vi klare og få veldig bra ja :)

Du kan bli de nnye kaffeservitøren min du Olejan! :D

GOD IDE!! :lol:

EDIT:

Vasket faktisk bilen til Olejan i dag også før jeg begynte på Volvoen!

Snakk om service'a!! B)

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært no vel :P

Blir nok omvendt ja;) Jeg stiller med lokale, å du henter kaffe :)

Takker så mye:)

Var rett på sofaen etter jeg kom hjem å der har jeg tilbrakt kvelden til nå=/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...