Maarten

Har en bil på hånda, men bør man kjøpe eller ikke?

21 innlegg i emnet

Det gjelder en eldre Mercedes Gelenderwagen 230GE, cabriolet. Bilen har mye overflaterust, men i følge eier kun gått 153000 og skal være i teknisk god stand. Caben mangler en glidelås bak, og ser generelt litt slitt ut. Det er ikke hardtop til den.... :blink: Så man kjenner vinteren i sjela. Jeg kan svært lite om bil, så tips mottaes med takk... ;) Hvis noen her inne skulle kunne noe om denne!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kommer jo litt an på pris, også, litt kjipt med overflate rust, for pleier vanligvis å gjemme seg litt kjekks andre steder, er det diesel så går de jo lett over 500 000 for å si det sånn, bilder sier jo mye:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kommer jo litt an på pris, også, litt kjipt med overflate rust, for pleier vanligvis å gjemme seg litt kjekks andre steder, er det diesel så går de jo lett over 500 000 for å si det sånn, bilder sier jo mye:)

Er bensin! Kan få en kamerat til å se på rust osv hvis det blir aktuelt. Jeg tenker hel lakkering med en gang, det er jo ikke tak på den så da blir det ikke allverdens å lakke! Har ikke noen bilder av den enda.. Men jeg kan låne bilen igjen å ta noen i så fall ;)

Endret av Lahega
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd å kjøre den? Jeg får Zetor-feeling med en gang. Forferdelig kjøreopplevelse! Har hørt at karossen ruster mye, men at de mekanisk sett er meget robuste. Det skyldes sansynligvis kombinasjonen steinalderteknologi og overdimensjonering. Jeg forstår den dag i dag ikke hvorfor disse bilene var populære. Tilsvarende årsmodeller av japansk fabrikat har alle bedre kjøreegenskaper.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd å kjøre den? Jeg får Zetor-feeling med en gang. Forferdelig kjøreopplevelse! Har hørt at karossen ruster mye, men at de mekanisk sett er meget robuste. Det skyldes sansynligvis kombinasjonen steinalderteknologi og overdimensjonering. Jeg forstår den dag i dag ikke hvorfor disse bilene var populære. Tilsvarende årsmodeller av japansk fabrikat har alle bedre kjøreegenskaper.

Ja, jeg prøvde å kjøre den i dag.. Det var en rar opplevelse for å si det sånn, den var veldig vinglete. Gassen tok veldig seint og bilen gikk ikke spesielt godt :P Det skal den vel kanskje ikke heller. Jeg synes utseende er skikkelig tøft, men har også sett på eldre landcruiser. En skikkelig guttebil. Det som er litt "spesielt" med bilen er at det er cab og en eier. Jeg kjenner eieren også!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurt å sjekke om ramma er rusten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kan du spare mye ved å ta en tilstandsrapport på verksted til ca.1500kr. Da får du det svart på hvitt hvordan bilens tilstand er.Du kan ta med deg verdens beste mb mekaniker, men alikevel er en tilstandsrapport å anbefale, side du og eier får vite alt og får papirer på det som dere kan bruke i en eventuell kjøpekontrakt.Da kan ingen av dere bli lurt.Jeg har fått utført en sånn på flere biler og da ha det endt med 1500kr ut, men ikke noe kjøp.Alikevel sparte jeg meg mange 10 tusen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gelendewagen cabriolet? Det har jeg enda ikke sett tror jeg, med mindre det er disse forsvaret bruker?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurt å sjekke om ramma er rusten.

I følge selger skal den være bra i ramma, og ikke noe nevneverdig rust. Men det var MYE rust på bilen ellers.

Her kan du spare mye ved å ta en tilstandsrapport på verksted til ca.1500kr. Da får du det svart på hvitt hvordan bilens tilstand er.Du kan ta med deg verdens beste mb mekaniker, men alikevel er en tilstandsrapport å anbefale, side du og eier får vite alt og får papirer på det som dere kan bruke i en eventuell kjøpekontrakt.Da kan ingen av dere bli lurt.Jeg har fått utført en sånn på flere biler og da ha det endt med 1500kr ut, men ikke noe kjøp.Alikevel sparte jeg meg mange 10 tusen.

Du har nok ett godt poeng. Bilen kan jeg få svært rimelig. Slik jeg tenker så bør bilen gåes igjennom av en fagkyndig, hvorfor ville du ikke brukt en BOS mann?? Full gjennomgang på bukken, da burde vel de fleste feil bli avdekket? Rustmessig er den jo som skrevet tidligere dårlig på karroseriet!

Gelendewagen cabriolet? Det har jeg enda ikke sett tror jeg, med mindre det er disse forsvaret bruker?

Ser slik ut, dog litt mer rust omkring :P

MerClG.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg velger kun tilstandsrapport siden det er bortimot bombesikkert.Er låser eller vindusviskerblad slitt, så står det.Altså går de igjennom alt. Selv om jeg har hatt 3 mr2 og kan mye om dem, så hadde jeg fortsatt tatt en sånn test før kjøp av en ny om jeg skulle det.

Men kjenner du en flink en som kan ta den på bukk og dokumentere feil/mangler så er jo det også veldig bra :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg veit ikke hva du er vant til i vedlikeholdskostnader. Gelendewagen har samme prisvinå på deler som S-serien (toppmodellene til Mercedes-Benz). Det er en stor fordel om du skrur selv eller har tilgang på et rimelig verksted som kan og vil skru på disse bilene. Hvis du setter den inn hos Bertel O. Steen blir lommeboka slank ganske fort.

Du kan trygt regne med "vanlige" delepriser X3.

Drivverket er solid og holder lenge, men når det først må repareres koster det en god del.

Rust er et problem. Sjekk f. eks drivstofftanken. Å bytte denne koster rundt 10.000,- bare i deler.

Det positive med bilen du vurderer, er at den har en billig slapp motor som ikke koster mer å holde i strekk enn motoren i en standard Passat.

Dette er "traktorer med sjel" og biler man blir glad i ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg velger kun tilstandsrapport siden det er bortimot bombesikkert.Er låser eller vindusviskerblad slitt, så står det.Altså går de igjennom alt. Selv om jeg har hatt 3 mr2 og kan mye om dem, så hadde jeg fortsatt tatt en sånn test før kjøp av en ny om jeg skulle det.

Men kjenner du en flink en som kan ta den på bukk og dokumentere feil/mangler så er jo det også veldig bra :)

Jeg ser helt klart fordelene med en tilstandsrapport! Da blir alt sjekket! Men for å spare tid (ventetid eventuelt) og penger så var tanken at kompisen min tok en titt på den!

Jeg veit ikke hva du er vant til i vedlikeholdskostnader. Gelendewagen har samme prisvinå på deler som S-serien (toppmodellene til Mercedes-Benz). Det er en stor fordel om du skrur selv eller har tilgang på et rimelig verksted som kan og vil skru på disse bilene. Hvis du setter den inn hos Bertel O. Steen blir lommeboka slank ganske fort.

Du kan trygt regne med "vanlige" delepriser X3.

Drivverket er solid og holder lenge, men når det først må repareres koster det en god del.

Rust er et problem. Sjekk f. eks drivstofftanken. Å bytte denne koster rundt 10.000,- bare i deler.

Det positive med bilen du vurderer, er at den har en billig slapp motor som ikke koster mer å holde i strekk enn motoren i en standard Passat.

Dette er "traktorer med sjel" og biler man blir glad i ;)

Han samme som kan se på bilen skrur for meg også. Men er delene veldig stive i pris? Drivstofftanken er faktisk akkurat byttet, samt eksosanlegg, radiator og en ting til som jeg ikke husker i farta.

Skal disse bilene være vaggete? Synes den var litt sånn, muligens overgangen fra corollaen til den som var litt "stor" :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Han samme som kan se på bilen skrur for meg også. Men er delene veldig stive i pris? Drivstofftanken er faktisk akkurat byttet, samt eksosanlegg, radiator og en ting til som jeg ikke husker i farta.

Skal disse bilene være vaggete? Synes den var litt sånn, muligens overgangen fra corollaen til den som var litt "stor" :P

Her er noen deleeksempler for å gi en føling med prisforskjell. Dette er mye rimeligere priser enn originaldeler fra Bertel O. Steen :)

Les i lista i linkene og sammenlign G-klasse med f. eks C-klasse og E-klasse:

http://www.stjerneservice.no/catalog/index.php?cPath=44_182_77_78_88

http://www.stjerneservice.no/catalog/index.php?cPath=44_182_3_37

http://www.stjerneservice.no/catalog/index.php?cPath=44_182_77_78_79

Edit: Og ja, den skal vagge, det er en bil ment for terrenget ;)

Endret av ØHN
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er noen deleeksempler for å gi en føling med prisforskjell. Dette er mye rimeligere priser enn originaldeler fra Bertel O. Steen :)

Les i lista i linkene og sammenlign G-klasse med f. eks C-klasse og E-klasse:

http://www.stjerneservice.no/catalog/index.php?cPath=44_182_77_78_88

http://www.stjerneservice.no/catalog/index.php?cPath=44_182_3_37

http://www.stjerneservice.no/catalog/index.php?cPath=44_182_77_78_79

Edit: Og ja, den skal vagge, det er en bil ment for terrenget ;)

Har du greie på om eldre Landcruisere er billigere på deler? Vurderer en LC også!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gelenderwagen er ganske høyt priset for tiden, grunnet at de er ganske så ettertraktet på offroad markedet.

Akslene med hydralikksperre både foran og bak er sinnsvakt sterke og tåler så og si alt. Samme gjelder girkasse og fordelingskasse.

De er ypperlig til offroad!

En del av kameratene mine har slike og jeg har hatt en selv og men vi har for det meste brukt de offroad, og kun få turer på veien.

Men jeg hadde nok aldri ville hatt en slik bil til daglig, de har altfor dårlig kjøreegenskaper og kjørekomfort til det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du greie på om eldre Landcruisere er billigere på deler? Vurderer en LC også!

Nei, dessverre. Det kan "Ildhane" sikkert svare på :)

Jeg kjenner ikke til eventuell forskjell på LC kontra standard Toyotabiler. Det skiller f. eks lite i pris på deler mellom Avensis og E-klasse, Men det er flere deler på E-klasse, og derfor mer som kan gå i stykker enn på en Avensis.

Det spørs om LC har like god tilgang på brukte deler som Gelendewagen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gelenderwagen er ganske høyt priset for tiden, grunnet at de er ganske så ettertraktet på offroad markedet.

Akslene med hydralikksperre både foran og bak er sinnsvakt sterke og tåler så og si alt. Samme gjelder girkasse og fordelingskasse.

De er ypperlig til offroad!

En del av kameratene mine har slike og jeg har hatt en selv og men vi har for det meste brukt de offroad, og kun få turer på veien.

Men jeg hadde nok aldri ville hatt en slik bil til daglig, de har altfor dårlig kjøreegenskaper og kjørekomfort til det.

Disse kompisene dine som har GW, er det bensin eller diesel det går i?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk på www.nlck.no, der er LC kompetansen enorm! Har selv en 2000 mod lc 90 til daglig bruk, og det er ikke en bil du skal ha dårlig tid på svingete vei med, men du får automatisk en avslappet kjørestil i slike biler. Jeg er iallefall kjempefornøyd med biltypen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er for det meste 300 turbodiesel, de fleste er ettermonterte motorer fra W123 300TD og noen med ettermonterte turboer på 300 sugediesel.

Personlig synes jeg bensinmotorene passer dårlig i disse bilene, lite moment og stort bensinforbruk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tenkt, tenkt, og tenkt litt til :) Tror ikke blir noe kjøp. Den eneste grunnen til at jeg vurderte denne var at taket kunne taes av om sommeren, samt fremkommeligheten. Det blir for mange punkter på nei siden.. Så jeg har kikket litt på LC i stedet, og har en soleklar favoritt som jeg fant på finn. Prisen er i overkant av det jeg har tenkt meg, men tipper den er artig å kjøre terreng med!

Her er link til bilen:

LC

Endret av Lahega
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive