Gå til innhold

Kattevask som er snill mot LSP


Bayas

Recommended Posts

Uten egen vaskehall og HT må man tenke litt alternativt for å gjennomføre vask mellom de skikkelige vaskene, hvor jeg har tilgang på nettopp dette.

I utgangspunktet prøver jeg å spyle over bilen med kun vann (HT) for å holde samvittigheten oppe, men kan jeg kombinere dette med feks. spraye på CG Green Clean (som jeg har liggende) eller Optimum (som jeg ikke har liggende), før spyling?

I så fall, hvilket produkt og blandingsforhold tar ikke liv av SV Shield?

Lurer forsåvidt også på om jeg kan legge et ekstra lag Shield etter "kun" en skikkelig vask? Gjennomførte polering med S30+ og roterende + Shield for 2 uker siden, men kun ett lag.

Endret av Bayas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror noe som f.eks surfex hd er bedre å bruke som prewash eller kattevask enn en apc som green clean. Veldig mange som bruker surfex til dette i rundt 1:20 blanding.

Det er null problem å legge på et lag til med voks etter en skikkelig vask, så lenge det ikke har festet seg noe kontaminasjon i lakken. Det har det nok ikke med et såpass nytt lag med shield på lakken.

ONR (optimum no rinse) er også et suverent produkt til vask for de som ikke har tilgang til vann. Jeg har brukt dette i et års tid nå til omtrent annenhver vask og det funker supert uten å verken skade lsp eller lakk.

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten HT og sted og stå:

Jeg vil annbefale At du sprayer på SUrfex HD (avfetting) blanding 1:10 - 1:15, lar stå i noen minutter (skal ikke tørke på lakken) og spyl av med hageslange....GRUNDIG.

Så ville jeg kjøpt meg en foamkannon (som man fester på hageslangen) og skumlagt bilen med Optimum såpen du har liggende og vasket bilen for hånd med Washmitt og bøtte med grittguard.

Skal du tørke av bilen kan jeg annbefale CG Miracle Drayer.

Har hørt at Greanclean er ett vidunderprodukt som erstatter både avfetting og såpe så mulig du kan bruke denne til alt, men har ikke testet dette selv.

Så skal man jo evt. preppe lakken samt slenge på litt voks og da må man jo ha dette også...

Men jeg tipper du kommer langt med greanclean/foamkannon (til hageslange) bøtte/washmitt for en såkalt kattevask. Mulig du trenger en god såpe som transporterer møkka bort. Vet ikke hvor gode såpeegenskaper greanclean har...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hageslange blir veldig hjelpesløs i forhold til høytrykk uansett hvilken prewash du bruker. Det er trykket som gjlør jobben. Surfex i 1:10 vil også strippe lsp veldig fort. Jeg anbefaler at du bruker surfex som prewash og bruker høytrykk på selvvasken til å spyle av (som jeg regner med at du allerede gjør). Pluss at du tester ONR til hjemmevask når bilen ikke er alt for jævlig :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspiranten

Green Clean har jeg merket at legger igjen ett slør hvor det er blitt brukt, det står også på produktet at det ikke skal brukes på lakkerte flater :mellow: Har testet det inne i dørkarmene så langt, men trolig vil jeg nok bruke en vanlig bilsåpe der i fremtiden.

Edit: GC 1:15

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min standard kattevask består av:

Hjul --> P21s

Lakk --> Prickbort på nedre paneler, lar virke i 3-4 min, så Surfex 1:10 over hele bilen.

Renere berøringsfri vask, uten å strippe lsp har ikke jeg funnet ihvertfall :)

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må klargjøre litt, kattevasken foregår på lokal Statoil, så HT er på plass, men må begrense meg ellers. Ergo er skikkelig vask forbehold de gangene jeg disponerer "privat" vaskehall med HT.

I hovedsak lurer jeg altså på hvordan jeg skal redde bilens hverdag uten å få Statoils ansatte på nakken.

Om jeg har forstått dere rett, så er Surfex HD ca. 1:15 også spyle av en grei løsning? Da må jeg få ut fingern og bestille enda litt mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hovedsak lurer jeg altså på hvordan jeg skal redde bilens hverdag uten å få Statoils ansatte på nakken.

Få statoils ansatte på nakken? Hvorfor skulle man det?

Når jeg vasker i slike vaskehaller på bensinstasjoner har jeg alltid med bøtte med gritguard, washmitt, såpe og annet jeg trenger for å få jobben gjort. Går til og med inn på stasjonen og soør om jeg kan få bruke bakrommet ("vaskerom") deres til og fylle bøtta. Er dette vanligvis ikke en standard praksis på bensinstasjoner utenfor Trøndelag? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette vanligvis ikke en standard praksis på bensinstasjoner utenfor Trøndelag? :blink:

Her i området står det stort sett med stor skrift at bøttevask IKKE er tillatt. De vil visst at man kjører rundt med skumbørsta på hele bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min "vintervask" bestod i fjor av følgende:

OrangePreWash i 1:9 blanding, påføres hele bilen

Espuma Revolution 1:9 blanding, på felger og dekk

Skum fra selvvvaske-anlegget

HT-spyl i selvvasken

Håndvask med CG Glossworkz eller CG W&G og NL Chenille mitt

HT-spyl i selvvasken

Tørk med CG Miracle Dryer og SS Drying Towel, bruker typisk Sonax Snabbwax som drying aid, alternativt MG UQD. Dekksider får innimellom CG VRP Dressing eller SV Pneu.

Ut fra selvvasken ruller da nabolagets blankeste bil, ren og pen. Ligger 2xShield eller 2xConcorso på mine biler. Skal variere litt med SurfexHD denne vinteren i 1:20 på lakk og 1:10 på dekksider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da takker jeg for tips! Tipper jeg går for Surfex HD og ser hvor langt jeg får tøyd strikken på Statoil. Det er noen rimelig svære skilt der, men utenfor rushen kan det jo gå greit! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få statoils ansatte på nakken? Hvorfor skulle man det?

Når jeg vasker i slike vaskehaller på bensinstasjoner har jeg alltid med bøtte med gritguard, washmitt, såpe og annet jeg trenger for å få jobben gjort. Går til og med inn på stasjonen og soør om jeg kan få bruke bakrommet ("vaskerom") deres til og fylle bøtta. Er dette vanligvis ikke en standard praksis på bensinstasjoner utenfor Trøndelag? :blink:

Jeg jobber på Esso og fyller gjerne opp ei bøtte med varmt vann til kunder som ønsker å vaske selv. Tror ikke det er noe stort problem på andre stasjoner heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få statoils ansatte på nakken? Hvorfor skulle man det?

Når jeg vasker i slike vaskehaller på bensinstasjoner har jeg alltid med bøtte med gritguard, washmitt, såpe og annet jeg trenger for å få jobben gjort. Går til og med inn på stasjonen og soør om jeg kan få bruke bakrommet ("vaskerom") deres til og fylle bøtta. Er dette vanligvis ikke en standard praksis på bensinstasjoner utenfor Trøndelag? :blink:

Trodde at vanlig praksis for de som jobba nede på HK til NTE var å kjøre på med varmtvannsvaskern inne i vaskehallen jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...