kjimmern

trenger noen råd ang maskin polering

29 innlegg i emnet

Tenkte å gjøre en ordentlig jobb på dama sin bil i morgen, og lurte derfor på noen tips når det gjelder maskin polering, har drevet å søkt litt rundt men har ikke funnet noen guide på dette.

prøvde meg litt på min egen bil her om dagen , men følte resultatet kunne blitt bedre :)

- trenger generelt noen tips på måten jeg skal gå fram for å få til en grei jobb. en liten mini guide :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har lest den før, men føler det var en enkel forklaring som ikke førte noen vei, det som står der veit jeg fra før av :) men de tingene jeg lurte på er hvordan jeg skal bruke maskinen sånn at jeg får et godt resultat, er en grunn til at et kurs koster over 2000kr, og man blir ikke lært opp av å lese, derfor jeg tenkte litt på en grei forklaring av hvordan man bruker maskinen, bevegelser osv og hvordan jeg skal bruke scholl prod på en fornuftig måte :)

Endret av kjimmern
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelt å greit så lærer du av å prøve :)

Med godt lys så starter du på panseret med litt kombotesting, da helst nokså mild til å state men, og gå videre til grovere kombinasjoner til du finner en kombo du føler tar godt nok for deg.

Ikke gå på med for store områder, del gjerne panseret opp i 6 deler. Det første du gjør er å prime pad´n, da kan du legge en eller 2 sirkler med polish, spre på laveste hastighet for så dra opp rpm, jeg kjører ikke mer enn ca 1900 rpm, dette tilsvarer trinn 3 på Flex roterende.

Så kjører du den frem og tilbake og opp og ned vekselvis f.eks 3 ganger, tørk av med myk MF, ta gjerne en wipedown og kikk etter defekter og holos. så fortsetter du rundt hele bilen slik. Og etter dette kan du gå i gang med å finne polish som fjerner hologrammer (som du 99% sikkert har laget)

Lykke til :)

Og husk å maskere ALL gummi/plastikk hvis du vil beholde den fargen den har nå :)

Og ikke polér over dørskjøter o.l, poler inntil. Og pass deg for kanter og slik også.

Edit: Huske ledningen over skulderen så den ikke riper opp lakken :)

Endret av iDuddits
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk, var dette jeg ville høre ;) (lese) :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også ett nybegynner spørsmål. Har lest at det sprøytes vann på pad'en av og til. Når er dette aktuelt? Er det for å skape bedre "glid" f. eks ved grov korrigering?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vanlig å bruke litt vann eller qd for å "prime" paden når du starter å polere. En annen måte å prime paden er å gni den inn med litt ekstra polish. Dette for at paden ikke skal ha "tørre" områder før polishen får spredt seg i paden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller ved bruk av Scholl S03+, den har noe dårlig kjøretid, og under korrigering av en Toyota HiLux var jeg nødt til å sprute en dusj med vann for å klare å kjøre den lenge nok. Men skal si di klarte å løse det problemet med den nye Scholl S3 Gold Edition.

Men bare pass på at det kan bli mye søl om man bruker for mye vann.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller ved bruk av Scholl S03+, den har noe dårlig kjøretid, og under korrigering av en Toyota HiLux var jeg nødt til å sprute en dusj med vann for å klare å kjøre den lenge nok. Men skal si di klarte å løse det problemet med den nye Scholl S3 Gold Edition.

Men bare pass på at det kan bli mye søl om man bruker for mye vann.

Sholl S03 har jeg kun til bruk i dørhåndtak og sånt nå.Brukte å ha 2 deler med s03 og en med s40 for å kjøre litt lengre jeg.Og en dusj vann om nødvendig :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den har blitt nedgradert til det her også nå :)

(fikk pakke i posten i dag. Takk ) :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men kjøretiden er vel bedre på so3 g? :)da får jeg prøve meg fram imorgen å se om jeg får gjort no "skader" :lol: neida, men det er som dere sier, prøve seg fram :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøretiden på S03+ og S3 Gold Edition var som natt og dag når jeg testet sistnevnte i helgen.

Samme gjelder nye S17+. En sann drøm :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøretiden på S03+ og S3 Gold Edition var som natt og dag når jeg testet sistnevnte i helgen.

Samme gjelder nye S17+. En sann drøm :)

blir morro og prøve, men burde jeg ta ull pad på plasten, vil liksom ikke gå igjennom lakken el funker orange ? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville brukt ull ja.Sholl orange går også, men den tar litt for godt som ny til at en nybegynner bør bruke den på plast.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, jeg brukte ull påe fangere sånn skikkelig for første gang nå i helgen og jeg er ikke sånn allverdens imponert, synes det er noe knotete å kjøre. Men har tidligere hatt god erfaringer med skumpads på plast. Må bare være litt mer forsiktig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke syntes den guiden som ligger inne her var nøye nok kan du jo lese denne ;)

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=66024

Bedre guide tror jeg ikke du får, men den er på engelsk da Kim ;)

Angående ull så er det greit å bruke det på plastfangere ja, men den er ikke så lett å ha kontroll på i hjørner og knotete områder. Men er du forsiktig med skumpad og ikke legger på mye press så er det ikke farlig med den på plasten heller.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

driver å leser litt nå, siste ting jeg lurte på var dette med pass, er det en hel runde på på panseret ?:) og åssen fart på maskinen er det greit å bruke på de scholl prod , for at dem skal jobbe med lakken ? :)

Endret av kjimmern
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke en hel runde på hele panseret på en gang, panser deler du opp i 4 sirka (kommer ann på str på pasner)

Fart på scholl er mye mellom 1800 - 2000 rpm når du jobber..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke en hel runde på hele panseret på en gang, panser deler du opp i 4 sirka (kommer ann på str på pasner)

Fart på scholl er mye mellom 1800 - 2000 rpm når du jobber..

jeg vet at jeg skal dele det opp , men betyr det 1 runde over det omerådet du jobber med ? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 pass er 1 runde, dvs panelet du polerer, polers feks 5 pass

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive