Gå til innhold

Testet glue-pulling


kenset

Recommended Posts

Har i det siste blitt veldig interessert i PDR og spesielt glue pulling. Derfor tenkte jeg å få tak i et sånt forbrukersett til noen hundrelapper for å teste litt på en bulk jeg fikk i fjor vinter ved en hit and run :( . Viste seg at det ikke var så lett å få tak i så fort som jeg skulle, men stakk inn om nærbutikken en tur (Ødegård Lakk).

De hadde heller ikke dette settet inne, men hadde et proff-sett liggende som var testa/demonstrert på en bulk. Fikk umiddelbart sikletendenser helt til jeg fikk vide veil. pris.... da ga det seg for å si det sånn. Tror han skjønte det og da ga han meg et tilbud jeg ikke kunne si nei til. Veil pris er 4300 + mva. Tilbudet tror jeg det er best å ikke nevne så høyt, men vi ble gode venner :)

Det ble et slikt fra Beulentechnik:

IMG_5692.JPG

Så da var det bare å rigge opp kamera på stativ og begynne. Bra triks med stativ forresten, for da kan du kjapt sjekke forskjell fra "pull til pull".

Blir vel mest brukt på bulker der det ikke er skadet lakk, men jeg må jo lære meg våtslip og div også :)

Utgangspunktet

IMG_5678.JPG

Så første forsøk. Kom veldig mye ut her

IMG_5679.JPG

Andre forsøk. Nå kommer det seg:

IMG_5680.JPG

Klar for nytt forsøk:

IMG_5681.JPG

Og mange forsøk senere:

IMG_5690.JPG

Ikke helt bra enda, men tror jeg skal få det til. Gikk tom for tid. Kommer tilbake med mer senere...

Limrester:

IMG_5693.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne også tenkt meg et sett alla dette her.

Pirex, her lukter det gruppekjøp, klarer du å få tak i noen brukendes sett som dette?

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant! Kan du skrive litt mer om settet? Hvor vanskelig/lett det var å feste settet på hjulbuen ved bulken? Gud jeg fikk lyst til å ta en tur på Ødegård lakk jeg også!

Resultatet ble jo veldig bra :D Ja veldig grei og hyggelig han karen på Ødegard Lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

ser bra ut.Men synes det ermasse penger for å dra ut bulker.Vet det finnes billigere sett til 500kr+, men vet rett og slett ikke om de duger.Vært test av den her på forumet.Var vel en sugekopp med skrustikke i midten.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser bra ut.Men synes det ermasse penger for å dra ut bulker.Vet det finnes billigere sett til 500kr+, men vet rett og slett ikke om de duger.Vært test av den her på forumet.Var vel en sugekopp med skrustikke i midten.

På en del bulker vil jeg tippe at du, i stedet for å få panelet omlakkert, kan få et 90% strøkent resultat med pulling og flekklakkering. Og så slipper du å krangle med lakkeringsverstedet om at jobben ikke er gjort skikkelig. Kan fort tjene inn verktøyet, da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant! Kan du skrive litt mer om settet? Hvor vanskelig/lett det var å feste settet på hjulbuen ved bulken? Gud jeg fikk lyst til å ta en tur på Ødegård lakk jeg også!

Resultatet ble jo veldig bra :D Ja veldig grei og hyggelig han karen på Ødegard Lakk.

Her er link til siden importøren har: Min link Står vel litt der.

Er ikke noe hokus pokus å feste. Man limer fast en plastplugg som vist på bildet under. Resten fester man ikke, bare holder den... Tja hva skal jeg si. Ikke lett å forklare, men er tonnevis med filmer på youtube om glue pulling. De kan nok _litt_ mer enn meg :)

IMG_5685.JPG

ser bra ut.Men synes det ermasse penger for å dra ut bulker.Vet det finnes billigere sett til 500kr+, men vet rett og slett ikke om de duger.Vært test av den her på forumet.Var vel en sugekopp med skrustikke i midten.

Der er jeg helt enig. For oss som ikke driver profesjonelt med dette så er det for dyrt. Var et slikt billig sett jeg var på jakt etter før jeg fikk dette tilbudet.

obimann:

Spesielt om det er vanlige "parkeringsbulker" og lignende der lakken ikke er skadet så skal man klare å få det til helt 100% (som øyet kan se iallfall). Man trenger dog litt trening selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

obimann:

Spesielt om det er vanlige "parkeringsbulker" og lignende der lakken ikke er skadet så skal man klare å få det til helt 100% (som øyet kan se iallfall). Man trenger dog litt trening selvsagt.

Minner meg på at jeg har en gammel Subaru full av sånne bulker der lakken er (nesten) like fin. Hvis jeg får et bra resultat på korrigeringen til våren, skal jeg jammen teste glue-pulling på bulkene.

Endret av obimann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen moabulker du kan få øve deg på ;)

Spøk til side.Sjekket du noe pris på den minste settet?

Kan hende vi skal få til noe der, men jeg må øve meg litt før jeg går i gang på andre sine biler tror jeg....

Det lille settet koster 650+mva hos billakkspesialisten. Hva Ødegård skal ha vet jeg ikke. Også tilgjengelig mye slikt på feks Ebay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ser knall ut dette her, moro å se dette i aksjon

Def noe jeg er med på om det kommer et gruppekjøp på et bra sett... trenger jo julegave, fra meg selv til meg selv i år også da :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minste settet ligner på det som Torshov Bilrekvisita selger for 599,-. Tror det var det Brynjar og jeg brukte på panseret på min bil, men Brynjar hadde kjøpt sterkere lim enn det som fulgte med i settet.

Verktøyet virket ikke noe særlig på panseret mitt (BMW 120d) fordi panelet var j... stivt i det partiet der bulken satt. Men jeg har trua på at verktøyet vil funke på andre steder på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minste settet ligner på det som Torshov Bilrekvisita selger for 599,-. Tror det var det Brynjar og jeg brukte på panseret på min bil, men Brynjar hadde kjøpt sterkere lim enn det som fulgte med i settet.

Verktøyet virket ikke noe særlig på panseret mitt (BMW 120d) fordi panelet var j... stivt i det partiet der bulken satt. Men jeg har trua på at verktøyet vil funke på andre steder på bilen.

Det er akkurat samme settet som jeg linket til, men Torshov har ikke dette lenger iflg Bernhard.

Det som er litt dumt med det lille settet er at du er nødt å skru ut. I følge de som driver med dette oppnås ofte best resultat ved å dra fort og hardt. Den erfaringen har jeg også etter den lille testen jeg gjorde.

Endret av kenset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg som aldri har begitt meg ut på bulkretting før, ville ikke følt meg trygg med en "slagters". Tenker da på at man kan slå den tilbake for mye etc, men dette er vel ettersom man lærer litt om det. Men det finnes jo mange muligheter for å rette en bulk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det ikke vært like greit å bare kjøpt løse slike plugger, lim og en slagters?

Så en instruksjonsvideo på youtube, og der anbefalte han en slagters som det instrumentet du måtte ha hvis du bare skulle ha et. Mye kraft og fantastisk kontroll i følge han.

Jeg har altså ikke testa det, bare så ansvaret er vekk fra meg :lol: Men hvis det er riktig at det skal rykkes fort og hardt så kan nok en slagters selvsagt være tingen. Limet slipper jo før man rykker hull i plåten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et sånt billigsett på ebay for et halvt år siden, og har faktisk fjerna eller kraftig forbedret de fleste parkeringsbulkene jeg hadde. Vel verdt den hundrelappen jeg ga :P

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...