Gå til innhold

BBS RC090 Oppussingstråd


Jonas

Recommended Posts

Hallo!

Har anskaffet meg noen BBS RC (Style 5) felger som skal pusses opp i vinter. Er litt kantkjørt på 3 felger, flasset klarlakk, men ellers helt greie felger.

Disse skal da på bimmern etterhvert. Har ikke bestemt med for utseende enda, men kantene blir pusset ned og polert opp. Senterringene er mulig jeg sender til kromming (ja, er klar over holdbarhet ect.) Har ikke sett noen polert senterringene på RC felgene, er nok pga alle kriker og kroker, altså da et evighetsprosjekt.

Er bare å komme med tips og ideer, jeg kommer nok med spørsmål etterhvert :)

Dette blir da en worklog, har hele vinteren på meg, så updates kommer :)

Mottok felgene sent en fredagskveld:

29c9s2e.jpg

2mo8dw9.jpg

Utstyret så langt:

4q30o8.jpg

For å demontere skruene på boltene brukes en 10mm 12-kant pipe, med 25cm forenger (eller mere) og en skralle, litt WD-40 eller 5-56 er nødvendig. Løsne skruene i et kryssmønster, deretter skru ut skruene i kryssmønster. Når skuene er demontert, legg de i en eske og noter antall skruer (34pr. felg= 136stk ).

rtj6mh.jpg

24gvqsz.jpg

Så er det boltene (M7x30) sin tur. Disse sitter latterlig godt om felgene ikke har vært delt! Her også er rustløser en viktig del. Bruk en nailpunch eller en hammer.

Demontering av boltene er det mest energikrevende og tidskrevende prosessen. Jeg brukte hammer for å løsne disse, husk at boltene har splines, så ikke forsøk å vri på boltene. Ca. 10 harde slag for å løsne en bolt (veldig lett for å ødelegge gjenger!!)

Når alle boltene og skruene er demontert, legg de i hver sin eske og pass godt på de. Jeg har valgt å sende boltene mine til Vestby Galvaniske for gulkromisering. (Gull farge)

2rmxjwm.jpg

Om senteret ikke løsner selv, er det en mulighet og dekke senteret med noe beskyttende. Og gi noen slag ytterst for å så jobbe seg i rundt senteret. Løsner det ikke da er varme et godt tips ;)

2niy3aw.jpg

Har allerede begynt å filet ned det værste av kantkjøring.

11kb43a.jpg

mmvnli.jpg

Vil gå over dette med 180 papir. Deretter 230 - 320 - 600 v - 1200 våtslipepapir.

Poleringssett blir bestilt fra Gasoline.

Så denne uken fortsetter med å løsne senteret på de resterende tre felger :) Bli også innkjøp av malingsfjerner så snart som mulig :)

Blir updates etterhvert :)

Forresten, fikk et bilde photoshoppet, så har jo litt inspirasjon :P

2cysdwi.jpg

Mvh

Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Håkodalshøa man ser inn Litldalen der Jonas? EDIT: Det kan det ikke være, må være Torbuhøa..? Eller på den sia av veien hvertfall :P

Tror det kan bli knallbra med de felgene der, må ta en titt neste gang jeg kommer oppover.... :)

Endret av Sandmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Er det Håkodalshøa man ser inn Litldalen der Jonas? EDIT: Det kan det ikke være, må være Torbuhøa..? Eller på den sia av veien hvertfall :P

Tror det kan bli knallbra med de felgene der, må ta en titt neste gang jeg kommer oppover.... :)

Torbudalen du mener?

Joda, skal bli bra disse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongefelger! Gleder meg til å se resultatet jeg også..men dette er vel ikke egentlig en bilpleietråd :)

Tjaaa, pleie felger er vel bilpleie det også? Felgene hører med i helhetsinntrykket av bilen B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Oi.. dette kan bli en kul og lærrerik tråd! Hvem har ikke noen felger liggende de har lyst til å gjøre noe med?

Tips: Gi bort WD-40'n og 5-56'n til dama eller ei gammel tante.. de hører hjemme i kjøkkenskapet. En skikkelig rustløser gjør jobben 10 ganger bedre og kjappere, mens universalsprayer er universalsprayer.. de funker pittelitt til alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

som jeg skreiv et sted tidligere (husker ikke om det var på dette forumet eller et annet), så vil jeg anbefale en rustløser som de selger på volvo. dette er den råeste rustløseren jeg har prøvd hvertfall. fåes som sagt på volvo med delenr. 1161928 og koster rundt 150 kr + mva (ang pris så er jeg ikke 100% sikker, men mener det var det den kosta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...