Gå til innhold

Hvordan måle hardhet på lakk enklest?


Bjerknez

Recommended Posts

Sikkert et ganske dumt spørsmål detta.. men hva er den enkleste måten å måle hvor hard en lakk er på?

Altså for oss som ikke har polert/rubbet så mange biler slik at vi ikke har noe sammenligningsgrunnlag.

Finnes det noen instrumenter som kan måle dette som ikke koster skjorta, eller kanskje andre metoder som er effektive?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Jeg tror nok at de som ikke har maskinpolert så mye må se på lista her på forumet eller prøve seg frem.Jeg har prøvd mange rare apparater og maskiner i min arbeidskarriere, men ingenting som kan måle hardhet på lakk(på en skånsom måte,hehe).

Spørsmålet ditt er ikke dumt.Heller spennende.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jeg ikke dreit meg veldig ut her nå da vertfall :)

Sån rent teoretisk så tenker jeg på ekkolodd-metoden. Jo hardere lakk jo mindre gjennomslagskraft for "strålen" og dette kan vel igjen kalibreres med lakktyper etc.. ?

Sikkert vanskeligere i praksis, men har for meg at dette ikke kan være så veldig innviklet med tanke på at vel dybde måles litt på samme måte?

Man kan jo lese av på ett ekkolodd om bunnen har hard eller myk...

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Har lest en del nå, og det finnes nok ingen skånsomme eller enkle metoder for måling av hardhet på harde materialer og ihvertfall ikke på en tynn bil lakk. Så tror nok det ikke finnes andre metoder enn å prøve seg frem med mild kombo og gradvis mere cut om det trengs.

Fant mange metoder, og denne var nærmest:

Vickers hardhetstest er en testmetode utviklet av ingeniører på Vickers Ltd, da de trengte en nøyaktig metode å måle hardheten på ulike stållegeringer. Hardheten oppgis i HV som står for Hardness Vickers eller Hardhet Vickers. Vickers hardhet er et mål på hvor stort avtrykk en kvadratisk diamantpyramide lager dersom det blir presset mot et materiale med en kjent kraft. Verdiene på målingene er lik trykket på diamanten delt på lengden av diagonalene av avtrykket fra diamanten. Denne måleskalaen ble laget for å måle hardheten til ulike metaller men fungerer også bra på mineraler og keramer. Vickers hardhetstest er den mest nøyaktige å bruke på veldig harde materialer[2]

;)

Endret av hmsilset

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg ville gitt mer enn 200kr for et apparat som måler hardheten om det var tilgjengelig heller. Hva er hensikten for en detailer? Jeg merker hvordan lakken er med en gang jeg begynner å polere likevel :)

Når det gjelder sammenliknings grunnlag så finnes det nok ingen eksisterende lister over hardhet oppgitt i tall. Så man måtte uansett prøve seg frrm for å finne ut hva som tilsvarer "hard" osv. Dessuten tror jeg at variasjoner i hvor tøff en lakk er å korrigere har med mye annet å gjøre enn den faktiske hardheten :)

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg ville gitt mer enn 200kr for et apparat som måler hardheten om det var tilgjengelig heller. Hva er hensikten for en detailer? Jeg merker hvordan lakken er med en gang jeg begynner å polere likevel :)

Når det gjelder sammenliknings grunnlag så finnes det nok ingen eksisterende lister over hardhet oppgitt i tall. Så man måtte uansett prøve seg frrm for å finne ut hva som tilsvarer "hard" osv. Dessuten tror jeg at variasjoner i hvor tøff en lakk er å korrigere har med mye annet å gjøre enn den faktiske hardheten :)

Hvis lakken er skikkelig hard, så kreves det jo kanskje noen timer ekstra (sammenlagt) og dette er jo greit å vite når man skal gi pris på en jobb feks... ?

Nå er det jo ikke det jeg skulle bruke den til.... men synes det hadde vært litt kjekt å vite om man hadde hard/medium/myk lakk :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man gir et prisoverslag så er det som regel noen forutsetninger. Disse forutsetningene er basert på erfaring dog, og det finnes ikke noe teknisk hjelpemiddel på markedet i dag som kan hjelpe deg med dette. Jeg har vært borti knallhard sort lakk, myk/sticky sølv-lakk, hologram-skapende blå medium hard men sticky lakk, ekstremt grisehard sort lakk, myk polarblå lakk, hard rød SS-lakk, supermyk rød metallic lakk etc etc.

Etter en del biler har man erfaringsgrunnlag å basere overslaget / antall timer på, men sikker er man ikke før man faktisk starter jobben. Oversikten her inne over hardhet på lakk er et godt sted å starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...