Bjerknez 181 Skrevet 26 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 26 Oktober, 2010 Sikkert et ganske dumt spørsmål detta.. men hva er den enkleste måten å måle hvor hard en lakk er på? Altså for oss som ikke har polert/rubbet så mange biler slik at vi ikke har noe sammenligningsgrunnlag. Finnes det noen instrumenter som kan måle dette som ikke koster skjorta, eller kanskje andre metoder som er effektive? Siter Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Bernhard 2 385 Skrevet 26 Oktober, 2010 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 26 Oktober, 2010 Enkelt og greit å prøve seg frem, begynn med minst aggresive kombo og gå oppover cut skalaen.. Siter Facebook: Brynildsen Autospa Hjemmeside: Brynildsen Autospa Hjemmeside: BAS-ShopAudi RS6 Ducati 1199 Panigale S Audi Q7 S-line BMW 318D Ferrari 360 Modena BMW E92 320D Lemansblau Audi A8 D3 4.2 Quattro Audi A4 B7 Granatrød Audi RS4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 26 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 26 Oktober, 2010 Jeg tror nok at de som ikke har maskinpolert så mye må se på lista her på forumet eller prøve seg frem.Jeg har prøvd mange rare apparater og maskiner i min arbeidskarriere, men ingenting som kan måle hardhet på lakk(på en skånsom måte,hehe). Spørsmålet ditt er ikke dumt.Heller spennende. Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez 181 Skrevet 26 Oktober, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 Oktober, 2010 (endret) Godt jeg ikke dreit meg veldig ut her nå da vertfall Sån rent teoretisk så tenker jeg på ekkolodd-metoden. Jo hardere lakk jo mindre gjennomslagskraft for "strålen" og dette kan vel igjen kalibreres med lakktyper etc.. ? Sikkert vanskeligere i praksis, men har for meg at dette ikke kan være så veldig innviklet med tanke på at vel dybde måles litt på samme måte? Man kan jo lese av på ett ekkolodd om bunnen har hard eller myk... Endret 26 Oktober, 2010 av Bjerknez Siter Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter 1 399 Skrevet 26 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 26 Oktober, 2010 Ekkolodde teorien er jo i riktig gate, men lakken er så tynn i forhold til havbunn så det inrstumentet må være sykt fintfølende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 26 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 26 Oktober, 2010 (endret) Har lest en del nå, og det finnes nok ingen skånsomme eller enkle metoder for måling av hardhet på harde materialer og ihvertfall ikke på en tynn bil lakk. Så tror nok det ikke finnes andre metoder enn å prøve seg frem med mild kombo og gradvis mere cut om det trengs. Fant mange metoder, og denne var nærmest: Vickers hardhetstest er en testmetode utviklet av ingeniører på Vickers Ltd, da de trengte en nøyaktig metode å måle hardheten på ulike stållegeringer. Hardheten oppgis i HV som står for Hardness Vickers eller Hardhet Vickers. Vickers hardhet er et mål på hvor stort avtrykk en kvadratisk diamantpyramide lager dersom det blir presset mot et materiale med en kjent kraft. Verdiene på målingene er lik trykket på diamanten delt på lengden av diagonalene av avtrykket fra diamanten. Denne måleskalaen ble laget for å måle hardheten til ulike metaller men fungerer også bra på mineraler og keramer. Vickers hardhetstest er den mest nøyaktige å bruke på veldig harde materialer[2] Endret 26 Oktober, 2010 av hmsilset Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez 181 Skrevet 26 Oktober, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 Oktober, 2010 Jaja... Just a Shot Siter Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 26 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 26 Oktober, 2010 (endret) Tror ikke jeg ville gitt mer enn 200kr for et apparat som måler hardheten om det var tilgjengelig heller. Hva er hensikten for en detailer? Jeg merker hvordan lakken er med en gang jeg begynner å polere likevel Når det gjelder sammenliknings grunnlag så finnes det nok ingen eksisterende lister over hardhet oppgitt i tall. Så man måtte uansett prøve seg frrm for å finne ut hva som tilsvarer "hard" osv. Dessuten tror jeg at variasjoner i hvor tøff en lakk er å korrigere har med mye annet å gjøre enn den faktiske hardheten Endret 26 Oktober, 2010 av mighty82 Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez 181 Skrevet 26 Oktober, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 Oktober, 2010 Tror ikke jeg ville gitt mer enn 200kr for et apparat som måler hardheten om det var tilgjengelig heller. Hva er hensikten for en detailer? Jeg merker hvordan lakken er med en gang jeg begynner å polere likevel Når det gjelder sammenliknings grunnlag så finnes det nok ingen eksisterende lister over hardhet oppgitt i tall. Så man måtte uansett prøve seg frrm for å finne ut hva som tilsvarer "hard" osv. Dessuten tror jeg at variasjoner i hvor tøff en lakk er å korrigere har med mye annet å gjøre enn den faktiske hardheten Hvis lakken er skikkelig hard, så kreves det jo kanskje noen timer ekstra (sammenlagt) og dette er jo greit å vite når man skal gi pris på en jobb feks... ? Nå er det jo ikke det jeg skulle bruke den til.... men synes det hadde vært litt kjekt å vite om man hadde hard/medium/myk lakk Siter Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Essiek 385 Skrevet 26 Oktober, 2010 Rapporter Share Skrevet 26 Oktober, 2010 Når man gir et prisoverslag så er det som regel noen forutsetninger. Disse forutsetningene er basert på erfaring dog, og det finnes ikke noe teknisk hjelpemiddel på markedet i dag som kan hjelpe deg med dette. Jeg har vært borti knallhard sort lakk, myk/sticky sølv-lakk, hologram-skapende blå medium hard men sticky lakk, ekstremt grisehard sort lakk, myk polarblå lakk, hard rød SS-lakk, supermyk rød metallic lakk etc etc. Etter en del biler har man erfaringsgrunnlag å basere overslaget / antall timer på, men sikker er man ikke før man faktisk starter jobben. Oversikten her inne over hardhet på lakk er et godt sted å starte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.