Gå til innhold

Bildekor/stickers


Haakon O

Recommended Posts

Heisann

Nå har jeg nylig knust sparegrisen og investert på" feil" side av 50k på en flunkende ny foliekutter, datamaskin til å drive den, programmer, lisenser, arbeidsbord og folie i forskjellige farger, typer og varianter.

Så nå står jeg ganske fritt til å lage det jeg vil, både til meg selv og andre. Det være seg alt fra vinylmerker til å ha på bilen, båten, vaskebøtta osv osv, formskåret beskyttelsesfolie til innsteg, bakluke/fanger, transfermerker til klestrykk på arbeidsbuksa/jakka/bagen osv. Skiltplater til bruk i S&S bildetråder kan nok også fikses :)

Er det noe folk savner i markedet? Noen gode ideer som ikke er blitt sats til livs ennå?

Legger bare ut denne som en "feeler" her jeg, så kan jeg lage en tråd i kjøp og salgsdelen om det er noe interesse for dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk! :) Har både utdannet meg og jobbet innen dette, 2 års grafisk designstudie og jobbet 4-5år med dette etterpå. Men nå blir det på egenhånd. Så nå er hjemmekino bygget om til hjemmekontor, og anlegg byttet ut med maskinpark. Like moro dette, og forhåpentligvis litt mer lønnsomt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

ordne en egen tråd for bestilling her da :) fremgangsmåte for bestilling og sånt. Jeg og enkelte spesielt interesserte liker å lage litt av hvert :)

post-1306-054654300 1287676984_thumb.jpg

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kan øegge ut noen bilder av noe jeg fikset til meg selv nylig:

Kjøpte for en tid siden to par med Focal Utopia 27WX 11" subber fra to forskjellige selgere. De første var i super tilstand, men de to siste så mer eller mindre ikke ut i måneskinn. Fant ut at jeg skulle fikse custom logoer på støvhettene, da de var nesten slitt vekk på de to stygge. Bare symbolet igjen, all tekst var borte:

sub0.jpg

Så da var det å sette seg ned med illustrator CS5, rentegne noen logoer og finne passende font, og sette igang med litt customizing ;) Når man kjører Lupo med Utopia (fra focal), da blir det Lupotopia da :D La inn en VW-logo i bakgrunnen som man oppdager når man studerer litt.

sub1.jpg

Tok fram en test i ensfarget for enkelhetens skyld

sub3.jpg

Størrelsemessig passet den finfint.

sub2.jpg

Så var det igang med å lage den 3-farget. Rød og hvit som originalen, og sølv i bakgrunn.

sub4.jpg

Å legge en flat vinyl på en kuppel er alltid litt vrient, og måtte justere på ringen rundt så den ikke la seg i folder, måtte løfte og strekke den, så avstanden til teksten ble knept. Finjusterte med kniven etter jeg tok bilde, ser greit ut nå :)

sub6.jpg

Synes det ble en liten oppgradering da, helheten blir litt bedre når det er tilpasset bilstereoprosjektet de skal brukes i. Og om de engang skal selges, er det lett å gjøre de om til normal igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Takk takk :) Det var det som var målet også, at det ser originalt ut helt til du studerer det litt nøyere :)

Hadde det kanskje vært en idé å lage opp transparent beskyttelsesfolie på mål? Sånt kan jo være vrient å skjære til for hånd, spesielt eksakte speilvendte kopier for begge sider. Til å lime på innstegslister, forkant av bakskjermer, lastekant på bakluke/fanger osv..

Eller kanskje noen merker trykket opp fra denne kolleksjonen? :)

wash_care_symbols_classic_m54.png

Endret av Haakon O
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det i tilfelle bli i ensfarget folie, så det kan bli flammer, men ikke sånne "realistiske" om du skjønner, men slike som dette:

flames-vinyl-graphics.jpg

Men om det er ønskelig, går det sikkert ann å se på det ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to blanke skiltplater som jeg skal bruke til photoshoots. Kan du lage transparente merker med svart skrift som passer til disse skiltplatene? Og hva koster det?

Send meg evt. en PM, hvis du ikke vil diskutere pris i tråden.

Endret av obimann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to blanke skiltplater som jeg skal bruke til photoshoots. Kan du lage transparente merker med svart skrift som passer til disse skiltplatene? Og hva koster det?

Send meg evt. en PM, hvis du ikke vil diskutere pris i tråden.

Jeg har også vert inne på tanken om tekst til skiltplater (tror det kan være litt aktuelt for flere her inne)

OT : @ obimann ,hvor fikk du kjøpt blanke skiltplater?

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to blanke skiltplater som jeg skal bruke til photoshoots. Kan du lage transparente merker med svart skrift som passer til disse skiltplatene? Og hva koster det?

Send meg evt. en PM, hvis du ikke vil diskutere pris i tråden.

Jeg kan lage teksten utskjært i svart folie som du fester på platene, bare send en pm med mål på skiltplater og ønsket tekst, så finner vi ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte vel på old school flammer, ja.

Hvor mye skulle du hatt for å ta hele fronten sånn ca?

Kan vel legge til at bilen er verdt rundt 10k....

Folie som er beregnet både på helfoliering (kan strekkes rundt kurver/former) samt skjæres ut mønster i koster desverre litt, uansett om bilen det skal på er verdt 500k eller 10k, og det er heller ikke noe jeg har kjøpt inn nå sånn i starten, men ser for meg at det fort kan havne på både en og to tusenlapper. Alternativet er å lage noe i stilen ghost flames (outlines), da skal det kunne gå greit med vanlig folie som jeg har. Og noe billigere :) Om du er hjemme så kan jeg sikkert stikke utom en tur med noen fargeprøver og diverse en dag?

Klarer du å lage merker utifra et bilde? Tenker på skrift / logoer.

Det går ann, det er alt i fra littegrann til mye tidkrevende alt etter utgangspunkt. Skriftyper må spores opp og installeres om jeg ikke har dem, men med et par år med typografi på skolen så er det nesten pinlig hvor mange fonter jeg vet hva er bare av å se de i en logo eller lignende :P Logoer må traces for hånd, det blir som regel dårlige resultat av at dataen prøver seg. Gjøres slik:

Men ja, det går ann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Knall den logoen på høytaleren der..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, klarer flerfarget, men det blir laget på den måten som er vist på høyttaleren over, skjært ut i en og en farge og satt sammen, Tenkte mer sånn at den kan ikke printe ut fotorealistiske flammer, da det er en folieplotter som skjærer ut mønster i en ensfarget vinylfolie. Skulle gjerne hatt en storformatskriver eller print and cut maskin, men det har lite for seg på hobbybasis. Blir som å ha en softismaskin durende på kjøkkenet året rundt for å spise 10 softis i løpet av sommerhalvåret :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, klarer flerfarget, men det blir laget på den måten som er vist på høyttaleren over, skjært ut i en og en farge og satt sammen, Tenkte mer sånn at den kan ikke printe ut fotorealistiske flammer, da det er en folieplotter som skjærer ut mønster i en ensfarget vinylfolie. Skulle gjerne hatt en storformatskriver eller print and cut maskin, men det har lite for seg på hobbybasis. Blir som å ha en softismaskin durende på kjøkkenet året rundt for å spise 10 softis i løpet av sommerhalvåret :D

Har ikke alle det :P

Men kan du printe mindre merker, si f.eks størrelsen til en postkasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...