grenness

Frostsikring av høytrykkspyler

Om man ikke kan eller (kona) vil lagre høytrykkspyleren innendørs i vinter, hvordan frostsikrer man den på best mulig måte?

Jeg kjøpte en Foma, den minste proffmodellen, her i våres som erstatning for en ødelagt Kärcher som jeg tror nettopp fikk et uheldig opphold i en litt for kald bod sist vinter, og nå skulle jeg gjerne ha unngått at Foma'en lider samme skjebne.

Selgeren mener jeg nevnte for meg at jeg bare kunne kjøre igjennom litt frostvæske så skulle saken være biff, men det viste seg i dag å være lettere sagt enn gjort.

Jeg fylte en bøtte med utblandet frostvæske, og dyppet inntaksslangen til Foma'en nedi, men den lot seg ikke lure og gadd ikke engang forsøke å suge/spyle noe som helst...

Er det andre som har fått til dette på en bedre måte, eller er det andre metoder som er bedre?

Frostvæske skulle jo være smart, i tillegg til å hindre frostskader så er vel det andre ingredienser også som kan være fine for pumper og slanger (uten at jeg helt husker hva...)

Mvh

Christopher

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er Foma's beskrivelse, kjent prosedyre med bøtte og utblandet frostvæske, men slangen skal fylles først og holdes for når maskina starter og man skal ikke spyle ned i bøtta igjen:

- Bland frostvæske og vann i en bøtte slik at blandingen tåler -40°C

eller mer (se blandingsforhold på flasken).

- Fyll inntaksslangen med blandingen og koble denne til vanninntaket på

maskinen.

- Hold for den enden som stikkes ned i bøtten, samtidig som du starter

maskinen.

- Klem inn avtrekkeren på pistolen, (ikke la denne peke ned i bøtten) og

slipp så inntaksslangen ned i bøtten.

Når det kommer frostvæske blanding ut av pistolen er maskinen frostsikret.

I tillegg skal såpetankene/såpetanken tømmes og fylles med lunkent vann og deretter kjøres igjennom for å bli rene. (dette før prosedyren over)

Lykke til B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

HT'n min har overvintret i uteboden i 8 år nå, uten problemer... men så er jeg nøye med å tømme den helt for vann hver gang jeg bruker den på høsten. Det tar tid, men bedre føre var osv.

Men nå skal det sies at det er sikkert ikke alle HT'er som tåler denne behandlingen.. min er en enkel Alto, men den har messingkuplinger og det kan jo være det som har gjort at den har overlevd temperaturer ned mot 30 minus

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er Foma's beskrivelse, kjent prosedyre med bøtte og utblandet frostvæske, men slangen skal fylles først og holdes for når maskina starter og man skal ikke spyle ned i bøtta igjen:

Hvor fant du den beskrivelsen?

Jeg har nemlig i dag fått følgende relativt korte svar fra Foma:

-------- Original Message --------

Subject: SV: Frostsikring av G150 X?

Date: Mon, 18 Oct 2010 17:03:12 +0200

From: Jan M Larsson

To: 'Christopher Grenness'

Den enda säkra frostsäkringen är att uppbevara den i + grader

Tydelig at han ihvertfall ikke vil siteres på at det finnes alternativer til frostfri lagring - og jeg er ikke helt overrasket, dersom Foma legger ut en beskrivelse som den du har funnet et sted så kan de jo risikere en del klager dersom de likevel skulle oppleve frostsprenging av pumpe eller slanger...

Men jeg kommer til å forsøke likevel, det er uaktuelt å ta det beistet inn noe sted...

~Christopher

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor fant du den beskrivelsen?

Jeg har nemlig i dag fått følgende relativt korte svar fra Foma:

Tydelig at han ihvertfall ikke vil siteres på at det finnes alternativer til frostfri lagring - og jeg er ikke helt overrasket, dersom Foma legger ut en beskrivelse som den du har funnet et sted så kan de jo risikere en del klager dersom de likevel skulle oppleve frostsprenging av pumpe eller slanger...

Men jeg kommer til å forsøke likevel, det er uaktuelt å ta det beistet inn noe sted...

~Christopher

Hei

Jeg fant beskrivelsen i Manualen til min Foma 925. Samme manual for 925 og 825, men tipper at prosedyren er lik for alle vaskerene.

Bruksanvisningen for hver vasker ligger under hvert type på foma.no.

-Manualen 925/825 ligger her: Foma 925 Manual

Endret av Hirobofly
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive