Gå til innhold
stianfuruseth

Fersk eier av Audi A6 TQ - Masse spørsmål

Recommended Posts

stianfuruseth    6
stianfuruseth

Jeg har skrevet denne tråden på bilforumet.no, men siden detailersclub.no er på toppen av lista mi så fyrer jeg løs her også :)

hei,

er en ganske fersk eier av en ganske så strøken 2002 mod Audi a6 turbo quattro avant. Knallfornøyd med bilen, spes etter å ha gått fra skoda til audi, men er en del ting jeg lurer på.

- Jeg er litt bekymret for turboen, da bilen har gått 240.000 og jeg er usikker på om den har blitt skiftet. Hva er typiske tegn for en slitt turbo? Jeg har forresten montert en BSR slik at den yter +hk og +nm, men kan ikke si at dette har påvirket turboen etter mitt syn. Godt drag.

- Når jeg bremser på girene så hører jeg en slags kraslelyd fra passasjer siden, denne blir borte så fort jeg trykker litt på gassen, men så kommer igjen så fort jeg slipper gassen. Merker også at hastigheten på kraslelyden påvirkes av turtallet. Noen som vet hva dette kan komme av? lyden kommer fra motor/fremre del av eksosen ett sted.

- Om jeg så må skifte turbo, vurderer jeg en k04 turbo. Kan jeg montere denne uten å skifte programvare? hva evnt må til for å bytte? finnes det andre litt større turboer som passer bilen uten særlig med modifikasjoner? Jeg er ikke ute etter masse hester, men kunne tenke meg ørlite mer trykk, og litt mer turbolyd.

- Hører at folk ofte setter på resirkventil fra Audi TT. Er dette bolt on? og hva er forskjellen på fra det jeg har nå? (orginalt)

- Når jeg starter bilen når den er kald, hører jeg en form for klakre lyd foran i motoren, hører den litt inn i coupeen og. Åpnet panseret og det kjente ut som at klakrelyden kommer fra dynamoen, kjente vibrasjoner som stemte overens med klakrelyden når jeg holdt på dynamoen. Er dette typisk tegn på slitt dynamo? eller kan det være noe annet? Lyden er litt til- og ifra når motoren er varm også.

- Downpipe, har det noe for seg å bytte til en annen downpipe på bilen? jeg vil helst ikke skifte hele eksosen da dette er familiebil og jeg vil ha den så stille som mulig.

- Vurderer audi allroad sidelister, hvor får man tak i noe sånt?

Håper noen kunne hjelpe meg litt med informasjon

stian f.

Endret av truhaa
fjernet litt her..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
sluquet    1
sluquet

Jeg har skrevet denne tråden på bilforumet.no, men siden detailersclub.no er på toppen av lista mi så fyrer jeg løs her også :)

hei,

er en ganske fersk eier av en ganske så strøken 2002 mod Audi a6 turbo quattro avant. Knallfornøyd med bilen, spes etter å ha gått fra skoda til audi, men er en del ting jeg lurer på.

- Jeg er litt bekymret for turboen, da bilen har gått 240.000 og jeg er usikker på om den har blitt skiftet. Hva er typiske tegn for en slitt turbo? Jeg har forresten montert en BSR slik at den yter +hk og +nm, men kan ikke si at dette har påvirket turboen etter mitt syn. Godt drag.

- Når jeg bremser på girene så hører jeg en slags kraslelyd fra passasjer siden, denne blir borte så fort jeg trykker litt på gassen, men så kommer igjen så fort jeg slipper gassen. Merker også at hastigheten på kraslelyden påvirkes av turtallet. Noen som vet hva dette kan komme av? lyden kommer fra motor/fremre del av eksosen ett sted.

- Om jeg så må skifte turbo, vurderer jeg en k04 turbo. Kan jeg montere denne uten å skifte programvare? hva evnt må til for å bytte? finnes det andre litt større turboer som passer bilen uten særlig med modifikasjoner? Jeg er ikke ute etter masse hester, men kunne tenke meg ørlite mer trykk, og litt mer turbolyd.

- Hører at folk ofte setter på resirkventil fra Audi TT. Er dette bolt on? og hva er forskjellen på fra det jeg har nå? (orginalt)

- Når jeg starter bilen når den er kald, hører jeg en form for klakre lyd foran i motoren, hører den litt inn i coupeen og. Åpnet panseret og det kjente ut som at klakrelyden kommer fra dynamoen, kjente vibrasjoner som stemte overens med klakrelyden når jeg holdt på dynamoen. Er dette typisk tegn på slitt dynamo? eller kan det være noe annet? Lyden er litt til- og ifra når motoren er varm også.

- Downpipe, har det noe for seg å bytte til en annen downpipe på bilen? jeg vil helst ikke skifte hele eksosen da dette er familiebil og jeg vil ha den så stille som mulig.

- Vurderer audi allroad sidelister, hvor får man tak i noe sånt?

Håper noen kunne hjelpe meg litt med informasjon

stian f.

Blå / svart røyk fra eksos og slark (du må sjekke manuelt) er tegn på gåen turbo. Chipen din påvirker i stor grad turboen, en chiptrimming øker turbotrykket ditt. Den skal derimot tåle det.

Jeg tror K04 skal være rimlig greit å få satt på motoren din, jeg mener å huske at den er bolt-on. Du bør skifte til ny programvare hvis du gjør dette. Ang resirkventil så er det Forge DV006 som anbefales mener jeg å huske. De originale er av plast og tåler mindre enn Forges sin som er av aluminium.

Listene får du garantert på ebay til en mye lavere pris enn å kjøpe de hos Møller. Sjekk ut S6-listene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
stianfuruseth    6
stianfuruseth

Blå / svart røyk fra eksos og slark (du må sjekke manuelt) er tegn på gåen turbo. Chipen din påvirker i stor grad turboen, en chiptrimming øker turbotrykket ditt. Den skal derimot tåle det.

Jeg tror K04 skal være rimlig greit å få satt på motoren din, jeg mener å huske at den er bolt-on. Du bør skifte til ny programvare hvis du gjør dette. Ang resirkventil så er det Forge DV006 som anbefales mener jeg å huske. De originale er av plast og tåler mindre enn Forges sin som er av aluminium.

Listene får du garantert på ebay til en mye lavere pris enn å kjøpe de hos Møller. Sjekk ut S6-listene.

takk for svar :)

Eksosrøyken er helt fin. Finnes deg egne programvarer for k04 turboen? eller må man ha custom for dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
sluquet    1
sluquet

takk for svar :)

Eksosrøyken er helt fin. Finnes deg egne programvarer for k04 turboen? eller må man ha custom for dette?

Det blir som å chippe bilen på nytt på en måte.

Link til ventil: http://cgi.ebay.com/FORGE-MOTORSPORT-FMDV006-DUMP-VALVE-AUDI-A3-S3-/130403932815?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1e5cae1a8f

Link til S6-lister: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/OEM-Audi-A6-S6-C6-4F-04-10-Door-Blades-Fins-SET-4-pcs-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem255dd202f8QQitemZ160487834360QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

Jeg har bare søkt kjapt etter dette, så jeg aner ikke om dette er akkurat de du bør kjøpe. Du får en liten indikasjon på prisen i hvert fall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Belle    725
Belle

Chipsenter lager chip til deg med for k04 turbo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
stianfuruseth    6
stianfuruseth

Noen som kan vite noe om den kraslelyden som kommer når jeg bremser på girene som jeg har skrevet og?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×