Gå til innhold

Hei, trenger hjelp


anderwin

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Ford Focus som er svart og er vel ifra 2000.

Har lest GUIDE: Bilpleie for dummies 2.0 og forstår en del :). Men er det noen som kan gi meg noen linker til gode såper osv som ikke er dyre men passer for en student liksom :)?

Hva slags poleringmaskin er bra for meg? Ikke en dyr en, men en som funker :).

Eventuelt noen nevner at black edition eller hva den het igjen på Torshov er veldig bra for en svart bil stemmer dette?

Kan noen gi meg tips hvor jeg kjøper ting :)? Da håper jeg ikke du gir en link til en side og jeg må grave meg fram, fordi jeg hadde satt mega pris på å få link til produktene jeg eventuelt kan kjøpe meg.

Noen som veit om jeg eventuelt må bruke en mild, hard eller medium clay? Bilen har sikkert en del møkk på seg :(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel Turtlewax sin BlackBox du sikter til? Den har faktisk fått litt skryt her inne, og når du først er på thorsov så kan du vel plukke med deg SKIL poleringsmaskin, det er en billig nybegynnermaskin som har fått bra med skryt her inne :)

Når det gjelder butikker så er det bare å se her: http://www.detailersclub.no/forum/forum/50-samarbeidspartnere/

På kjøp fra utlandet så har jeg kun handla fra Shinearama.co.uk, og det funker veldig bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen hit!

Flott at du har gjort litt forarbeid og lest litt :)

Ang clay, så synes jeg du skal holde deg unna agressiv clay i starten, den kan gjøre en del skade hvis man er uforsiktig.. ikke noe som ikke kan poleres bort selvsagt, men det kan være greit å begynne med noe medium eller mild i starten.

Ang produkter, så kan du jo kikke til samarbeidspartnerene her på forumet, og sende en mail til de med hva slags budsjett du har, så er de helt sikkert behjelpelige med å sette opp ei pakke til deg. På den måten så slipper du å betale frakt til flere butikker. :)

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit til galskapen! B)

Kortform, Skil er vel billig og grei maskin. ( Torshov er stedet for Skil))

Jeg bruker selv Meguiars NXT-såpa eller Gold Class såpa, blandes fint etter behov. (kjøper på Bilextra, Bauhaus, etc)

Meguiars Clay-pakke med clay og lube er grei start synes jeg, denne er passe mild og fin for en fin start.

Ofte så er erfaring og prøve seg litt like viktig som å finne proff produkt med en gang, så det er bare å hive seg ut i tingene og prøve. :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg startet med ett "lite" budsjett ville jeg gått for Poorboy's Black Hole. Den skal IKKE brukes med roterende maskin, men man kan bruke den med en oscillerende maskin (DA, f.eks to-hodet fra Biltema eller Clas Olson) eller for hånd. Black Hole fyller igjen vaskeriper osv. og etterlater en blank og pen overflate som er renset og klar for voks.. Black Hole imponerer meg fortsatt når det kommer til skjuling av riper :)

Og hvorfor da ikke kjøre på ned Natty's Wax fra samme produsent, både rød, blå og den originale hvite er bra vokser (har prøvd alle B) ) Den blå er vel min favoritt..

Såpa de har er også veldig god, samt den lulkter veldig godt :) Det gjør vel egentlig det meste fra Poorboy's

Tror dette kan f.eks hos blankbil

(igjen, dette er produkter som ikke skal brukes for roterende maskin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for velkomsten :).

@ Popp:

Ja, det var den boksen jeg nevnte ettersom jeg har svart bil så tenkte jeg kanskje jeg skulle prøve å skaffe meg den men får se hva de andre leverandørene på forumet har å tilby :).

@ Torby:

Da skal jeg holde meg langt unna aggressiv for å si det rett ut med engang! hehe, jeg liker å lese litt før jeg spør om ting og diverse for å ha litt kunnskaper. Lærer noe nytt hele tiden så er spennende :D. Jeg har spurt de fleste om en pakke løsning nå og de jeg har spurt har vært vennlige å vil hjelpe meg! Så nå får jeg se hvor jeg først best deal og hvem som klarer å vinne meg på en måte :). Men takk for informasjonen!

@ Hirobofly:

Galskapen jasså, da passer jeg perfekt inn med engang jeg da ;). Skal tenke litt på de sakene du skrev også skal jeg sjekke rundt angående disse sakene du nevner :).

@ kris1986:

Nå er jeg helt borte i hva du mener, hva er et to-hodet sak? Kanskje du vil forklare meg litt bedre hva dette her er fordi jeg ikke forsto så mye i hva du skrev. Skal prøve å lese om igjen. Skal tenke på den blå boksen du nevnte men vær så snill å fortell litt mer om to-hodet sette osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg startet på "student budsjett" ville jeg rett og slett kjøpt en DA maskin som kestrel DAS6, en enkel 1 stegs polish som meguiars ultimate compound og en rimelig og god voks som meguiars #16 eller en collinite voks. Dette er gode og velprøvde produkter som passer godt for en nybegynner og som alle kan kjøpes rimelig fra samme sted. I tillegg trenger du jo mikrofiber kluter, pads osv.

Er du på stramt budsjett ville jeg utvilsomt kikket på shinearama.co.uk Lave priser, god service og rask frakt :) Rimelig såpe har de også der.

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for linken får sjekke den også.

Nå har jeg sittet i hele FEM timer å bare lest osv angående dette emne hehe. Begynte bare å lese litt men å finne mer informasjon osv tar jo mye lenger tid enn jeg trodde men det er faktisk gøy også :).

Et nytt spørsmål: Ser at folk bruker teip på bilder av bilene de fikser, hva slags teip er dette og hvorfor bruker dere det :)? Har ikke funnet noe god forklaring på det enda eller har jeg ikke søkt bra nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er maskeringsteip du tenker på så bruker man det for å dekke til plastlister, gummilister og alt annet som man ikke skal komme borti med maskinen. Plast ødelegger man fort hvis man kommer bortpå med roterende maskin, pluss at polish setter seg fast.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Alle som selger bilpleie produkter har maskeringsteip. Det lønner seg å kjøpe teip av høy kvalitet da billigteip kan etterlate limrester osv.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og ikke sitte skikkelig.... Billigteip er forferdelig, ikke er det spes billig heller :P tror jeg betaler 20kr for en rull med 3M 3434... er over dobbelt så mye på den sammenlignet med en blå teiprull fra europris og. Europris sin blå koster vel ca 12 kroner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da veit jeg det ^^. Allerede fått fem poster utrolig. Men mange folk som er villig til å hjelpe en nybegynner det setter jeg super pris på :thumbs:.

Skal holde meg unna sånn rar teit dere nevner også skaffe litt bedre teip da :)

Edit:

Startet en annen tråd her http://www.detailersclub.no/forum/topic/7481-vasket-rutene-inni-i-bilen-med/page__pid__162389#entry162389 angående problemer med vasking av frontruten. :blush:

Endret av anderwin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal holde meg unna sånn rar teit dere nevner også skaffe litt bedre teip da :)

Hør innom et Lakkverksted/bilakkerer eller lignende, dem vil helt sikkert selge deg en rull eller to med ordentlig teip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig god hjelp jeg for ifra forhandlene her! PM tikker inn osv! Utrolig forum!

Var på torshov i dag og sjekket litt rundt på såpe osv, så mye forskjellige ting. :wacko:. Det som endte med var jeg bare sto der som ??? og tok heller å kjøpte meg en dekk/felge børste eller hva den het igjen pluss mikrofiber pad/klut sak. En blå sak.

Dette her er min første start ^^ :blink:

Er det noen som veit om noe billig sak man kan ha på høytrykksspyleren der man blander såpe osv? Tror jeg har sett en tråd her i test angående en sak som kostet rundt 230 - 199,-. Noen som veit hvor jeg kan få tak i den enn i Drammen området eller Ski/Moss området? Pluss funker den på alle høytrykksspylerne?

Endret av anderwin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt ramse opp litt av det nyttig du trenger rundt vask hvertfall:

To såper som kan kjøpes utenom nettbutikk og fungerer veldig bra:

Sonax Glansschampoo - Kjøpes på ClasOhlson f. eks., og fungerer faktisk veldig bra.

Meguiars NXT eller Gold Class - Kjøpes på BilXtra f. eks.

Avfetting:

KCL Micro er en veldig god og billig avfetting som kan kjøpes på Torshov, blandes ut etter behov.

Prickbort er veldig bra, den er dog litt dyrere og kan ikke blandes ut. Kjøpes på BilXtra, Statoil osv.

Fra nettbutikk:

Chemical Guys Maxi SudsII - Utrolig god såpe med god gli, kommer i to forskjellige størrelser, her den minste: Min link

Chemical Guys CitrusWash&Gloss - Litt sterkere såpe som mange bruker, kommer og i to forskjellige størrelser, her den minste: Min link

Chemical Guys Glossworkz - Fin og mild såpe, som skåner voksen din: Min link

Gritguard bøtte - Kjekt å ha når du har korrigert og ikke ønsker nye vaskeriper - Kjøpes f. eks. her: Min link

Washmitt - her har du mye å velge imellom; Mange forskjellige ullmitter, MG mikrofibermitt, chenillemitter osv. Dette er favoritten mitten til mange, inkludert meg selv: Min link

Avfetting - Her er det og mye forskjellige å velge mellom fra nettbutikk, men Grime Reaper, Joker 1000, Scholl Rapid, Scholl Crack osv. Noen kan blandes ut med vann, mens andre kan ikke.

Nå tok jeg kun fra Scandicshine sine sider, men det finnes UTROLIG mye å velge imellom.

Jeg anbefaler å titte på andres Show&Shine tråder og lete litt på egen hånd. Når du først blir bitt av detailerbasillen, da klarer du ikke slutte ;)

Endret av Mikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Mikael har hatt så mye å gjøre i det siste at jeg ikke har fått takket deg :)

Men til dere andre som lurer om jeg har begynt enda så er svaret nei

Pga, måtte skaffe nytt hjullager, nye vinterdekk pluss bremsesaker til mitt håndbrekk som plutselig stoppet å funke :( Så nå er jeg blakk helt til neste måneden så da har jeg et nytt spørsmål til dere:

Det går like fint ann å vaske bilen med disse sakene som dere bruker om vinteren også eller er det best om sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker samme utstyr til å vaske bilen om vinteren hvis det er det du tenker på. Eneste forskjellen er at man gjerne må bruke avfetting litt oftere og kanskje litt sterkere såper osv.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hehe,

Fy flate bilen min ser ikke ut nå i det hele tatt. TA bilde av den så vil det sikkert bare komme tårer i deres øyner :(. Møkkete og alt mulig ^^. Tenkte bare å dra innom Statoil også bruke noen kroner på det vaskeriet som er utafor ^^.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader jo ikke å ta en tur innom selvvasken og spyle av med såpe og varmt vann. Rent blir det ikke, men det blir i allefall mye mindre møkkete. Så lenge du ikke bruker børsten så går det finfint :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...