Gå til innhold

Garasjeport!


Maarten

Recommended Posts

Jeg skulle til å bestille garasjeporten, men en bekjent tipset meg om at den porten jeg skal ha finnes i halvisolert utgave. Den jeg har kikket på var fullisolert. Prisforskjellen var en del også, så det jeg lurer på om noen smarte hoder her inne kan svare meg på hvilken utgave jeg burde handle i forhold til mitt bruk. Garasjen er isolert i alle vegger og tak ;) Den skal brukes til polering (naturligvis), se film og generelt koserom.

Det som står i brosjuren til Hörmann er flg:

Fullisolert port 42mm U=1,3 W/m2 K

Halvisolert port med 42mm i overgangene portblad er flg U=1,80 W/m2 K.

Hvor mye utgjør dette? Håper noen her inne har greie på dette, skal bestilles når jeg har ett svar her inne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hele garasjen er isolert og også brukes som hobbyrom, ville jeg valgt en port som er så godt isolert som mulig. Får du igjen i form av lavere strømregning også :)

  • DCN Poeng 1

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Hörmann halv isolert port.

I en garasje trenger du ikke og ha over 20c etter mitt skjønn da det blir for varmt når man skal jobbe.

[size="3"](har montert varme pumpe i garasjen her så er ikke noe problem og holde varmen forhåpentligvis igjenom vinteren)

Det viktigste er at det er god tettet for vind, noe disse portene også er.

Tror ikke du blir skuffet om du går for halv isolert....

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror regnestykket blir slik:

Hvis porten er ca. 5 kvadratmeter vil forskjellen i varmetap bli (1.8-1.3)*5=2.5 W pr. grad. Vil du for eksempel ha 20 grader inne når det er null ute, blir temperaturforskjellen 20 grader og forskjellen i varmetap er 2.5*20= 50W. Du må altså ha på 50 Watt mer varme med den halvisolerte porten. På ett døgn blir dette 50*24 = 1200 Watt ekstra. Altså mellom femti øre og ei krone i døgnet avhengig av strømpris. Det er vanskelig å si hva gjennomsnittlig temperaturforskjell mellom utsiden og innsiden av garasjeporten blir i løpet av året, men regner vi med 20 grader blir det altså mellom 150 og 350 kroner dyrere pr. år å varme garasjen med den halvisolerte porten.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig gode svar! Prisforskjellen er omkring 2 høvdinger. Hvis man antar 200kr dyrere i året, så kan man jo fyre i 10 år før man oppnår det samme som prisforskjellen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig gode svar! Prisforskjellen er omkring 2 høvdinger. Hvis man antar 200kr dyrere i året, så kan man jo fyre i 10 år før man oppnår det samme som prisforskjellen ;)

Så det blir egentlig komforten (trekk fra porten) som blir viktigste grunn til å kjøpe fullisolert. Skal jeg tippe, så merker du ikke mye forskjell. I verste fall kan du lage et forheng som du henger på innsiden av porten når det er kaldt. Et ekstra, stillestående, luftlag isolerer mye.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det blir egentlig komforten (trekk fra porten) som blir viktigste grunn til å kjøpe fullisolert. Skal jeg tippe, så merker du ikke mye forskjell. I verste fall kan du lage et forheng som du henger på innsiden av porten når det er kaldt. Et ekstra, stillestående, luftlag isolerer mye.

Vil du si at det kan forsvare kjøp av en fullisolert port? Porten er jo ekstra isolert i overgangene mellom leddene. Der er det 42mm kontra 20 i selve bladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du si at det kan forsvare kjøp av en fullisolert port? Porten er jo ekstra isolert i overgangene mellom leddene. Der er det 42mm kontra 20 i selve bladet.

Dette blir jo veldig mye synsing, men jeg tenkte at jeg ikke hadde giddi å bla opp to lapper for å få fullisolert. Men har du romslig økonomi, så er jo de to lappene fort glemt, og da slipper du lure på om du burde kjøpt noe bedre.default_blink.png

Endret av obimann
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo veldig mye synsing, men jeg tenkte at jeg ikke hadde giddi å bla opp to lapper for å få fullisolert. Men har du romslig økonomi, så er jo de to lappene fort glemt, og da slipper du lure på om du burde kjøpt noe bedre.default_blink.png

Jeg har naturligvis ikke flusst med peng, så det er jo nettopp det at 2000kr i forskjell.. ! Man kan få mye greit for pengene! Men igjen, så har jeg jo invistert i skikkelig dør, isolert hele garasjen. Så jeg vil jo naturligvis ha best mulig resultat, når det er lagt ned så mye jobb i garasjen generelt. Men når det er sagt hvis man ikke får myye mer varmetap hvis man velger en halvisolert, så heller jeg litt mot det!

Jeg snakket med en montør også, og han snakket om at 90% av de portene som ble solgt var halvisolerte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

standard er halvisolert, men er forskjellen ikke mer enn 2 laken hadde jeg ikke betenkt meg i det hele tatt, 2 lapper er såpass lite i forskjell at jeg hadde gått for helisolert.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

standard er halvisolert, men er forskjellen ikke mer enn 2 laken hadde jeg ikke betenkt meg i det hele tatt, 2 lapper er såpass lite i forskjell at jeg hadde gått for helisolert.

Ja, det stemmer det! Er veldig usikker ;) Liker å ha det "på stell" ;) Jeg sitter å tenker, shit på... 2000 kr fra eller til.. You win some, and you loose some... ;)

Endret av Lahega
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde forskjellen vært f.eks 10.000,- hadde jeg veid mye for og imot, men 2000,- nei ikke f... Poler en bil mer enn du hadde tenkt til i år da så er den lille differansen tjent inn. Ikke noe å vurdere på engang etter min mening. Porten skal stå der i mange år og....

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde forskjellen vært f.eks 10.000,- hadde jeg veid mye for og imot, men 2000,- nei ikke f... Poler en bil mer enn du hadde tenkt til i år da så er den lille differansen tjent inn. Ikke noe å vurdere på engang etter min mening. Porten skal stå der i mange år og....

Enig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Hadde nok gått for fullisolerte jeg også.. sist vinter så var det jo nesten 30 kalde innimellom, og da blir det fort kaldt mellom den uisolerte delen.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overbevist! Da ringer jeg i morra å bestiller en fullisolert!! ;) Takk for alle innspill!

Da var garasjeporten bestillt. Fantes heldigvis på lager i Tyskland. Så da er den på plass innen 3 uker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da var garasjeporten kommet frem til meg, og jeg velger å blåse ett lite liv i denne tråden ;) Jeg har da 2 garasjeporter av typen vippeport, som er til overs. Nyprisen skal være omkring 7000 pr. port for 3 år siden.

Hva skal man ta for noe sånt? 3 år gammel som nevnt, med alt av beslager osv følger med naturligvis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...