Gå til innhold

Funderinger om Helse


Resistes

Recommended Posts

Tenker litt på dette med helsefare, man sitter jo helt oppi rondellen og suger inn poleringstøv. Men er det noen som i det hele bruker maske eller er det et noe som ikke er et tema? Ser endel utenlandske forum diskuterer om det er farlig med nano att det drar inn kjemikalier gjennom huden, eks silikon osv.

noen andre som har gjordt seg noen tanker/erfaringer om dette ?

OPTI COAT PRO Autorisert , Gtechnic Crystal Serum Autorisert, IGreenlover Autorisert, AmeriCoat Installer.

http://opticoat.no  post@opticoat.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt "ett stort steg" for meg selv, bruker nitrilhansker når jeg bruker sterke midler og bruker hørselvern..

Støvmaske synes jeg er helt forferdelig å bruke og vernebriller ser jeg ikke helt hensikten av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg har tenkt på det flere ganger, jeg bruker vernemaske når jeg holder på med sterke avfettinger osv, det samme gjelder latexhansker.. Men jeg orker ikke å stå med munnbind når jeg jobber på lakken i over 20 timer.. Men selvsagt er det en fordel, men skulle vært interessant å funnet ut hvor mye poleringsstøv osv man drar i seg ila en bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SurreSnurre

Jeg tenker en del på dette når jeg velger produkter.

Noe som irriterer meg veldig er at flere leverandører ikke har lagt ut HMS datablader lett tilgjengelig på sidene sine.

Norsk Prol, Krefting og 3M er veldig flike på dette.

Hvorfor er det så vanskelig hos mange av de andre?? :blink:

Endret av DetailerDude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt "ett stort steg" for meg selv, bruker nitrilhansker når jeg bruker sterke midler og bruker hørselvern..

Støvmaske synes jeg er helt forferdelig å bruke og vernebriller ser jeg ikke helt hensikten av!

Jeg har at par ganger startet maskinen ved et uhell og fått produkt på øye Ikke noe godt kan jeg love deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Bruker hørselsvern, ellers er det lite beskyttelse her..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maske hjelper nok ikke mot nanopartikkler :)

Leste litt på denne siden om nano.

http://www.butlerpappas.com/showarticle.aspx?Show=1360

OPTI COAT PRO Autorisert , Gtechnic Crystal Serum Autorisert, IGreenlover Autorisert, AmeriCoat Installer.

http://opticoat.no  post@opticoat.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasmus/Nanolotus

Tenker litt på dette med helsefare, man sitter jo helt oppi rondellen og suger inn poleringstøv. Men er det noen som i det hele bruker maske eller er det et noe som ikke er et tema? Ser endel utenlandske forum diskuterer om det er farlig med nano att det drar inn kjemikalier gjennom huden, eks silikon osv.

noen andre som har gjordt seg noen tanker/erfaringer om dette ?

Veldig fint du tager op denne problematik. Nu kan jeg selvfølgelig kun svarer for vores produkter.

Nanolotus gir nem rengøring uden skadende materialer som, f.eks. teflon, voks, olie og silikone

Efter en nanobehandling med NanoLotus® nanotenologi bliver individuelle overflader super hydrofobe (meget glatte) det medfører at snavs/smuds ikke længere kan hæfte på den behandlede overflade og derfor foregår rengøringen efterfølgende kun med vand og evt. et mildt rengøringsmiddel uden skadelige tenzider mm. Andre tilgængelige produkter er ofte mixet med skadende materialer, f.eks. teflon, voks, olie og silikone. Disse tilsætninger forkorter endvidere virketiden af forseglingen. NanoLotus® produkter er derfor fuldstændig uden disse. Det er vores opfattelse at jo mindre man generelt behøver at rengøre, jo færre rengøringsmidler bruger man i det hele taget og det er jo det der er ideen bag mange af vores innovative produkter, altså en slip let overflade. Alt dette medfører naturligvis også en positiv, økonomisk besparelse..

NanoLotus® nanoteknologi og de potentielle risici

Når der tales om nanoteknologi og de potentielle risici, skelner man mellem bundne og frie partikler. Ved bundne nanopartikler forstås, at de er en del af et andet materiale, f. eks. bundet i en bærevæske. I denne tilstand formodes partiklerne at være uskadelige. Frie partikler vil typisk forekomme i forskningssituationer eller ved produktion af det egentlige nanogrundmateriale. Der, hvor man primært omtaler en risiko for negative effekter af partikler i nanostørrelser, er ved kontakt med såkaldt frie partikler i produktionsmiljøer, hvor der er risiko for, at bundne partikler kan blive frigjort, eller når der er tale nano carbon black, som minder om andre menneskeskabte fibre, som for eksempel asbest. NanoLotus®produkter indeholder ikke nano carbon black. I NanoLotus® produkter er partiklerne bundet i bærestoffet, derfor vurdere vi at der ikke risiko for, at forbrugeren kan komme i kontakt med frie nanopartikler af skadeligt omfang, heller ikke med NanoLotus® spray produkter fordi partiklerne stadigvæk er bundet i bærestoffet. (bærestoffet er i de fleste tilfælde vand)

Endvidere er konkludere de fleste undersøgelser at de nanopartikler som du finner i luften i byen (typisk diesel nanopartikler) mye farligere både fordi de er frie og at konsentrasjonen er så mye større end nogen nano produkter vil gi.

Uanset hva er det klogt at bruke de vernemidler som blir anbefales av produsenterne.

Puhaa det ble mye tekst :) Håper det ga litt mere insikt

Mvh

Rasmus

Endret av Rasmus/Nanolotus
  • DCN Poeng 1

Nanolotus®Norge
rasmus@nanolotus.dk
www.nanolotus.dk
Tlf: +4745419713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Bruker å holde genseren forran munnen og nesa når jeg bruker prickbort :) Ellers går det mest i hørselvern.

Burde brukt mere hansker, for det er mange produkter å jobbe med på en dag.Isopropanol f.eks er neppe sunt for huden.Vi aner jo igrunn ikke hva halvparten av produkta kan gjøre med kroppen, men tror det er nok å bruke sunn fornuft for å unngå skader :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Å bruke maske under vask og sterke avfettinger er ikke dumt. Merker stor forskjell på hva jeg tåler for jeg begynner å hoste, nå og da jeg begynte med bilpleie. Har fått problemer med enkelte avfettinger og felgrenser.

Samt bruke hanser når jeg børster og bruker rensemaskin. Blir sykt fort tørr på hendene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg hansker når jeg jobber med de fleste produkter for hånd. Generelt så bør man følge produsentens anvisninger, spesielt med tanke på ventilasjon osv, selv relativt mild APC blir sterk kost i et lukket rom. Nå er jo mange produkter i dag overmerket med advarselsmerker, kjøp f.eks en ny hammer - så står det at man skal bruke briller og hørselvern, og sikkert hansker også - hvor mange gjør dette? Med en god porsjon sunn fornuft kommer man langt...

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke stikker sugerøret ned i flaska med poleringsmiddel og suger til seg så ser jeg ingen fare med dette. Sprøyter man P21S direkte i kjeften så fortjener man "urolig mage" en stund framover. Men så klart det er forskjell på folk her inne som tar én bil i måneden til de som tar 2-3-4 biler i uka. Alt med måte, er det noe som heter - og hadde jeg drevet mer aktivt med dette så ville muligens hansker kommet på i forbindelse med sterke såper og avfettinger.

Ellers tror jeg folk hadde fått fnatt, og sett seg nødt til å gå med munnbind i rush-tida i de større byene her i landet, da det er syykt mye svevepartikler i lufta i tillegg til andre luftbårne utslipp, og mye mer enn det folk tror. Nei - klarer man å gå oppover Karl Johan uten å hoste på seg brokk så tviler jeg på at bruk av maske vil utgjøre forskjell på liv og død :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg begynt å bruke både nitilhansker og åndedretsvern når jeg bruker felgrens/avfetting og APC.

Hadde en meget uheldig episode inne i en vaskehall i våres, inkluderte Prickbort og port med taljejekk til portåpner :P

Ikke 14 tequila får en til å brekke seg så mye en gang :P

Godt mulig det ikke er så ille når en som Espen sier ikke tar 2-3-4 biler i uken, men det skader iallefall ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvmaske mot midler som Prickbort og andre ting som gasser/damper virker ofte mot sin hensikt! Etter at maska er mettet med løsemidler fungerer den som en litt avansert sniffeklut. Skal en beskytte seg mot dette og andre løsemidler man kommer borti må man ha vernemaske med filter som er egnet til det løsemiddelet som er i bruk.

Mye er gjort om man har god lufting og bare koser seg med puss og gnikk i helgene da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

3M har en fin maske/åndedrettsvern som jeg bruker ihvertfall..

Uansett om det ikke er så mange biler i uke, eller måneden, så er det jo ikke heldig for lunger osv å dra ned all driten i systemet.. Jeg satser ihvertfall friskt for å rekke å bli 2010...

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Meringdal

Tenkte å bumpe dinne.. Fattern ba meg begynne å bruke støvmaske ved polering... Er det noe hensikt? Er jo en tettpakket garasje, og scholl s03 støver jo litt til tider?

Kan være greit å spare lungene sine.. Trasig å ende opp med kols i ung alder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Jeg tror ikke det skal ha så mye å si for lungene, om det ikke er veldig giftige ting i produktene da.Dette er opp til hver enkelt, men du kan jo bruke støvmaske i perioder f.eks. Jeg har ikke opplevd at noe fra Scholl støver.Men dårlig vaskede pads med inntørkede produktrester, eller når paden kommer borti maskeringstape gir en god del støv :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke støvmaske har så mye for seg under selve korrigeringen, og den er heller ikke noe særlig å bruke i.fht kjemikalier, og en del av disse polishene lukter jo litt....? Men for det meste så synser jeg bare akkurat nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner det kan klø litt i halsen/lungene etter en lang dag i garasjen med grov rubbing, men det er ikke derfor garantert at det skyldes produktene.

Maske styrer jeg nok unna uansett, de fleste er veldig ubehagelige i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...