Gå til innhold

OSD: 2007 Ford S-Max Panther Black


Essiek

Recommended Posts

2007 Ford S-Max Panther Black

5062863711_b9c311063b_b_d.jpg

Produkter i bruk / testet:

ONR 2BM med NanoLotus chenille mitt

BiltHamber Soft Clay

Scholl S17+, S30+

SV CFP

Menzerna PO85RE

Meguiars #105, #205 og D151

Mark-V Uno

Lahega #13 og #18

3M UFSE

SV CF02 og MG FI som wipedown

Alt som kryper og går av pads og bakplater

Metabo roterende og Biltema DA

Mange MF

SV Shield

Denne bilen har vært på "pleie" før, noe som etterlot et hav av hologrammer og andre morsomheter. Sesjonen startet litt "off kilter" da eier på vei til lokalet fant ut at han hadde fått en skikkelig flenge i høyre framdekk, og ble transportert med hjelp av Viking.

Bilen hadde dagen før blitt dynket i avfetting og kjørt i maskinvask av eier, og det skulle vise seg at den var praktisk talt nuppe-fri. Ble vasket 2BM med ONR og deretter clayet med BiltHamber. Her følger noen "før-vask" og "etter claying" bilder

5063391420_d999a9031c_b_d.jpg

5062783083_356e1c4c2d_b_d.jpg

5062784049_696769f015_b_d.jpg

5063396932_4a6b944eda_b_d.jpg

5062786209_889f54fff7_b_d.jpg

5062786661_10c0e1f673_b_d.jpg

Så startet jobben med kombo-testing. Til anledning hadde jeg fått tak i samples av Lahega #13 Fast Cut og #18 Finish Cut samt tilhørende store pads (orange cut og sort finish pad). Tapet opp noen test-spots på panser og kjørte først med Lahega #18 på sort pad

Før:

5063398230_1a6d6a6011_b_d.jpg

Etter (spredd på 700, bump til 1500, 6-8 pass, ned til 1000 og 4-5 pass. Noe press underveis):

5063398658_950fae0c94_b_d.jpg

Virket som at #18 tok alt av swirls og hologrammer, men den rørte ikke RDS noe særlig. Har på bildet over kjørt 3x wipedown med CF02. Ser ganske bra ut, og kunne nok ha kjørt resten av bilen med denne hvis den hadde tatt / dempet mer av RDS. Testet derfor MG #205 på gul SB 2.0

5063399302_7b45b1d285_b_d.jpg

Etter (spredd på 700, opp til ca 1500, 3-4 pass medium press, ned til 1100 2 pass lite press)

5062788675_ec0afeeeb1_b_d.jpg

Er her da også wipet ned med noen runder med CF02. Tok mer av RDS, og fikk litt skarpere finish. Tilsynelatende holo-fri etter denne kjøringen på begge to. Eier likte utseendet etter #205 bedre, så kjørte resten av panser med den. Ble da også kjørt flere runder der det var RDS. Tendenser til myk/sticky lakk etter hvert som den ble litt varmere, og i ettertid burde jeg ha skjønt "advarslene" bilen kom med til meg her.

Først 50/50 med fokus på #205-siden – her ser man bittelitt "haze" i lakken, samt en dypere RDS der borte til venstre som skulle forsvinne etter hvert

5062789095_a3797e61a3_b_d.jpg

5063409788_ae11bc8df6_b_d.jpg

Glad og fornøyd går man videre

5062799175_c93a156593_b_d.jpg

Hmm… hologrammer eller MF-skurkestreker? 5063410654_02e6235f97_b_d.jpg

Kjører litt til, bytter MF og retning på avbuffing og mer wipedown. Fortsatt ikke bra

5062800055_7eab33a460_b_d.jpg

Bytter til S17+ og sort Scholl (spredd på 700, opp til 1800 og rett av)

5063411554_22d3ee7bd4_b_d.jpg

S30+ og orange Scholl, fortsatt ikke bra – men tenker nå S17+ og S30, etterfulgt av PO85RE på DA burde være riktig vei å gå

5062803575_6e9eb7a130_b_d.jpg

Jobber meg videre, S17+ lager hologrammer:

5063414910_7a0f431dc4_b_d.jpg

Her er kjørt S30+ som er avsluttet på topp og ikke kjørt burnishing

5062804577_08f5c07726_b_d.jpg

Ikke kjørt noe ennå her

5062805667_7b1d32474e_b_d.jpg

Etter noen rare kombinasjoner (det ble litt mye pad og produktbytting underveis i denne fasen…)

5062806537_26fd72ccc0_b_d.jpg

5062807127_728844500e_b_d.jpg

Nå begynte jeg å bli sånn passelig desperat og frustrert – virket ikke som noe av det jeg hadde i verktøy-kassa i kombinasjon med mitt kunnskapsnivå fungerte 100% på denne bilen. For å få litt avveksling tok jeg litt B-stolper

5062807531_81ac0e975d_b_d.jpg

Etter to runder med S30+ og orange, hazing deluxe. Fikset senere da jeg "så lyset" og knakk koden…

5063419586_09a3fbdd0c_b_d.jpg

Gikk tilbake til høyre fram-skjerm

5063422398_0907c24cb8_b_d.jpg

Ble bra etter S17+, S30+ og en gazzilion wipedowns

5063423212_5bdae2e77e_b_d.jpg

Bak igjen til bakskjerm og opp mot taket

5062812621_18c2bd1fb8_b_d.jpg

Sånn var det etter nok en gang et utall av pad- og produkt-kombinasjoner. Det gikk _ikke_ å kjøre samme kombo og teknikk bak som foran….

5062814899_a0c6119072_b_d.jpg

Til slutt ble det slik (husker ikke hva jeg endte med her egentlig) – men ikke 100%

5062816467_1141617d63_b_d.jpg

Andre siden, etter S17+ på grønn Über

5062828835_a8184f970a_b_d.jpg

Til slutt satt komboen, S30+ på grønn Uber etterfulgt av UFSE på blå Uber. Kjørt max 1200 rpm og minimalt med press. Her er S30+ kjørt

5062836319_4b5c50d4f1_b_d.jpg

Etter UFSE og 4-5 wipedowns:

5063447212_1e4ab5bb42_b_d.jpg

Noen randoms videre

5062836945_a4ce89856d_b_d.jpg

5063451398_8523d5d3a9_b_d.jpg

5063451766_a2f3e3b02c_b_d.jpg

5062842877_5e1c06f4d3_b_d.jpg

Etter kun S30+ kjørt på max 1200, grønn Uber

5063454366_6049fed1ca_b_d.jpg

Etter UFSE på maks 1200, blå Uber

5063454604_7c3fb44f21_b_d.jpg

5063456042_ff80fc79cc_b_d.jpg

5062846085_82a8e74e9a_b_d.jpg

Fra bakluka, her var det en del hardere lakk

5063458698_ffa844b0a5_b_d.jpg

5063459024_0db98b6192_b_d.jpg

Shield ble lagt på, eksosstussen fikk et par runder med MG Metal Polysh og dekksider fikk VRP Dressing. Noen crappy etterbilder følger – nå er klokka 00.30 og jeg har holdt på non-stop i 14 timer. Er rimelig klar for å reise hjem nå ja – dører høyre side skal få en burnishing-runde til uka for å ta de siste holo-restene som er der

5062849939_d5f8c49ff6_b_d.jpg

5062851005_24b9f69620_b_d.jpg

5063462462_4c9a7fe696_b_d.jpg

5062856043_79b253c367_b_d.jpg

5062857675_75f956f044_b_d.jpg

5062863711_b9c311063b_b_d.jpg

Takk for titten folkens default_smile.png

Endret av Essiek
  • DCN Poeng 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
rogersolmyr

Ser veldig bra ut det her ja. S-Max er faktisk en MPV som er litt småtøff!

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Dette ble bra. Virket som enkelte deler av bilen var skikkelig kranglete. Du nevnte i tråden at du knekte koden med hazing på B stolper og holos? Jeg tipper koden var at lakken ikke tålte mer enn 12-1300 rpm på maskina. :) +1 cred

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Looking good!

cred gitt!

Popper noe helt sinnsykt nå ihvertfall - var ikke mye som vistes av flakes før litt maskin-kjøring...

Flott at Flickr er sperret på jobben da...

Uff da - vel, du har vel sett svarte biler før du? :)

Ser veldig bra ut det her ja. S-Max er faktisk en MPV som er litt småtøff!

Grei bil ja - vanskelig å nå midt utpå taket, ellers fine buer og kanter

Dette ble bra. Virket som enkelte deler av bilen var skikkelig kranglete. Du nevnte i tråden at du knekte koden med hazing på B stolper og holos? Jeg tipper koden var at lakken ikke tålte mer enn 12-1300 rpm på maskina. :) +1 cred

1100-1200 2-3 pass med en del press, 1100 rpm med lite press 1-2 pass og ned til 700 rpm med null press 1-2 pass. Over 1200 uansett middel så ble det hologrammer. Selv med DA + CFP / PO85RE / S30+ så ble det hologrammer.

essiek flink

ford panther svart..... kjekk lakk. eller ikke.

Kjekk lakk etter jeg "skjønte" den. Fram til da så var det på grensen til Bernhard-trikset: 5l bensin, fyrstikk og *oopsss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good work, og for en nydelig bil! (inhabil)

Mye steinsprut på hjulbuen forran bakhjulene på denne? Min har rullet 200mil nå og har allerede en god del steinsprut på dette området.

Designfeil mener nå jeg!

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig jobb og write-up. cred har kommet din vei..

Thænk ju Mr East :)

Good work, og for en nydelig bil! (inhabil)

Mye steinsprut på hjulbuen forran bakhjulene på denne? Min har rullet 200mil nå og har allerede en god del steinsprut på dette området.

Designfeil mener nå jeg!

Hehe, bilen er fin den. Snuste på S-Max før jeg kjøpte splitter ny Verso i stedet. Ikke noe steinsprut foran bakhjulene på denne bilen. Men nå var det skvett-lapper foran og bak også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar

Strøken jobb som vanlig Espen :thumbup:

Merkelig at lakken har forskjellig karakteristikk rundt om på bilen.

Opplevde det samme med en 9-5 som jeg holdt på litt med i dag.

Etter hva jeg skjønner testet du ikke Lahega #13 selv om den er nevnt ?

Dette ble ble et kjempefint resultat på kranglete lakk :D

Cred på denne er en selvfølge :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette ser bra ut :)

Ser enda bedre ut i real life - folk tror eier allerede har fått ny bil :)

Etter du knakk "koden" ble resultatet helt knall.

Cred. knall

Takker :)

Strøken jobb som vanlig Espen :thumbup:

Merkelig at lakken har forskjellig karakteristikk rundt om på bilen.

Opplevde det samme med en 9-5 som jeg holdt på litt med i dag.

Etter hva jeg skjønner testet du ikke Lahega #13 selv om den er nevnt ?

Dette ble ble et kjempefint resultat på kranglete lakk :D

Cred på denne er en selvfølge :thumbs:

Kjørte litt med #13 et par steder, men siden det ikke gav nevneverdig bedre resultat enn kjente produkter så holdt jeg meg videre til kjente faktorer. Tullet nok med pad og produkt der en stund, og var en smule forbannet da selv DA-kjøring faktisk lagde hologrammer... Og takk for kred :)

Merkelig dette med lakken ja - i og med at jeg ikke har PTG ennå så er det bare en teori: på paneler hvor det var tynt med lakk så sparket "varmesensitiviteten" inn fortere, ergo stickiness og hologrammer. Holdt jeg lakken "kald" så gikk det bra. Det er bare en stor feil med den teorien der - og det er det faktum at DA-kjøringen også lagde hologrammer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thænk ju Mr East :)

Hehe, bilen er fin den. Snuste på S-Max før jeg kjøpte splitter ny Verso i stedet. Ikke noe steinsprut foran bakhjulene på denne bilen. Men nå var det skvett-lapper foran og bak også da.

Aldri kjørt på grusvei med andre ord.

Kan skrive under på at skvettlapper har rimelig liten effekt, på småsteins evne til å fly lang siden av bilen i hastigheter over 5km/t.

På grusvei vel å merke!

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig Espen. Ingen utfordring er for stor for deg. Du fikser det meste :D

Eine kleine frage vedr. fotografering. Ser at du/dere får bilder med veldig konsentrert blits lys for å spotte holos. Regner med at speilrefleks gir en del innstillings muligheter som ikke et kompaktkamera har (ja, jeg har kun kompakt kamera). Har du noen tips til hvordan jeg kan få til tilsvarende. Som regel flyter bare blitsen utover når jeg tar bilde (på automatikk da). Er det eksponeringstiden man skal stille inn eller hva? :unsure:

Endret av gjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Super jobbbet Espen. Men når du som er en som liker myk lakk begynner med å få nok, så sier vel det sitt. hehe...

Fin tråd med masse kule- både før og etterbiler.. ;)

Hvis noen spør meg om Panter sort bil nå så vet jeg hvem jeg skal aliere meg med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

knallbra! :)

Du har det med å få de jævlige bilene! :lol:

Hehe, vet nå ikke egentlig jeg. Mulig all lakk er slik for alt jeg vet :) Neida, jeg er nok veldig heldig med mine egne biler for de er superenkle å korrigere i forhold ihvertfall

Herlig Espen. Ingen utfordring er for stor for deg. Du fikser det meste :D

Eine kleine frage vedr. fotografering. Ser at du/dere får bilder med veldig konsentrert blits lys for å spotte holos. Regner med at speilrefleks gir en del innstillings muligheter som ikke et kompaktkamera har (ja, jeg har kun kompakt kamera). Har du noen tips til hvordan jeg kan få til tilsvarende. Som regel flyter bare blitsen utover når jeg tar bilde (på automatikk da). Er det eksponeringstiden man skal stille inn eller hva? :unsure:

DSLR her ja (D60, stort sett med onboard flash og Sigma 18-200mm). Eneste jeg gjør er å skyte i Aperture-modus, men jeg justerer ned Exposure til en negativ verdi (gjerne helt ned til -2.0). Først fokuserer jeg i lakken (trykker halvt ned), så trekker jeg kameraet bittelitt tilbake igjen (fokuspunktet har ikke forandret seg) og så trykker jeg helt ned for å ta bildet. Hvis du ikke har muligheten til å justere Exposure på kameraet så kan dette med å fokusere, trekke litt tilbake og trykke helt ned kanskje hjelpe en del.

Takk for tilbakemelding :)

Super jobbbet Espen. Men når du som er en som liker myk lakk begynner med å få nok, så sier vel det sitt. hehe...

Fin tråd med masse kule- både før og etterbiler.. ;)

Hvis noen spør meg om Panter sort bil nå så vet jeg hvem jeg skal aliere meg med..

Liker og liker fru Blom - har fått min dose med myk lakk på en stund nå. Håper neste bil, en karbonsvart M-Tech 525, blir "enklere" å jobbe med. Skulle gjerne ha fått 10-12 fler brukendes etterbilder, men stativet var hjemme og 800 ISO var ikke nok til å stabilsere godt skjelvende hender / armer etter 13 timer maskin-kjøring :) Blir nok noen bedre bilder senere da jeg skal fullføre og kjøre høyre-siden 100% til uka.

Det kan godt hende at en annen pantersvart Ford er mye enklere å jobbe med - eller at jeg er såpass tulling med maskinføringen at det egentlig ikke er noe problem - men denne var litt schnål følte jeg. Veeeldig sensitiv til varme. Takk for feedback :)

Flått jåbba Espen..

Tusen takk Bernhard :) Tar heller en Veyron eller Koenigsegg neste gang enn en pantersvart S-Max, tviler på at det blir 1/10 av banningen.... Lakk er lakk, koden må knekkes og der er det bare erfaring som skal til. Kom i mål, men var relativt forbannet i et par timers tid der... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...