Gå til innhold

GUIDE: Polering av dine bilder (fremkalling)


Aspiranten

Recommended Posts

I disse digitale dager hvor "alle" har digitalkameraer som både tar bildet, fremkaller bildet og komprimerer bildet i èn og samme operasjon kan det å fremkalle bildene sine manuelt lett bli forbigått som en mulighet for å få ett bedre utsèende på bildene sine. Likevel kan man, avhengig av kamera, situasjon og bildet- vinne svært mye bildekvalitet ved å gjøre jobben manuelt. Og med det nye Lightroom 3.0 fra Adobe er det nå så enkelt og raskt å fremkalle bildene sine at jeg ikke lenger ser noen grunn til å la være, uansett om man er teknofil eller noens bestemor.

Hvorfor fremkalle?

-Automatikken kan aldri måle seg med ditt øye og din smak

-Kontraster og farger er sjelden slik vi vil ha de.

-Bildene ser mer profesjonelle ut.

-Spesielt for detailere, lakken popper av høyere kontrast og skarphet.

-Bildet representerer virkeligheten mer nøaktig.

-Man skreddersyr størrelsen og formatet

Ståle var så grei å låne meg rettighetene til å bruke noen av hans bilder som han har brukt i en show & shine tråd med underteksten "bilen ser bedre\annerledes ut i virkeligheten" og "fargen har endret seg litt" etc.. Med digital fremkalling skal man slippe å måtte forklare hvordan ting ser ut i virkeligheten: "Show. dont tell". Med 5-10 minutt i Lightroom før man publiserer bildene gjør man ett større inntrykk på seeren \ leseren. Her kommer guiden for hvordan du kan tilføre bildene dine ett profft preg på 1-2-3 (5).

Hva du trenger:

Lightroom 3.0

En datamaskin

Ett par tilsynelatende kjipe bilder

Steg 1:

Import av bilder som skal redigeres.

1. Trykk på Import

post-2083-075233000 1285265515_thumb.jpg

2. Velg mappe ved "1"

3. Trykk import ved "2"

post-2083-053074200 1285265539_thumb.jpg

Steg 2:

Fargebalanse

1. Trykk på develop ved "1". Du er nå inne i fremkallingsdelen av programmet, og menyene endrer seg litt for hva man kan gjøre med bildet.

post-2083-041275600 1285265538_thumb.jpg

2. Sjekk hvitbalansen på bildet du vil fremkalle. Dersom bildet har en rødlig tone, må temperaturen senkes. Omvendt dersom det har en kjølig\blåaktig tone. Hvitbalansen stiller du ved "1".

post-2083-064252600 1285265542_thumb.jpg

3. I mange tilfeller vil bildet se bedre ut ved økt "Clarity" ved "2", som øker kontrasten rundt objekter i kontrast, f.eks. glans og glitter i lakk. Bruk måtehold, da for mye Clarity kan se teit ut ved at hvite flekker på grå lakk får mørke ringer rundt seg f.eks. På dette bildet derimot syntes jeg det ble best med full Clarity, noen bilder er vassere enn andre så prøv deg frem.

4. Bruk histogrammet ved "3" aktivt både ved opptak og ved redigering. Her ser du hvilke farger som er overrepresentert. Dersom du avbilder en rød bil vil rødt naturligvis dominere bildet. Men om du avbilder en blå bil og rødt dominerer, så må hvitbalansen endres. Sjekk ditt spesifikke kamera for hvordan du får frem histogrammet under opptak.

Steg 3:

Curves, verktøyet over alle verktøy.

1. Her stiller du på kontrasten og får frem sortfarger og hvitfarger. Generelt er det en slakk S kurve som blir benyttet, så prøv å forme en liten S, legg også merke til hvordan bildet til Ståle forandret seg når jeg tilførte Curves, sortfargen poppet ut av bildet samtidig som glans og glitter ble enda lysere og mer intenst.

post-2083-079064000 1285265544_thumb.jpg

Verktøyforklaring:

1. Her stiller du de mørke tonene som f.eks. sort.

2. Her her det to steg, mørke mids og lyse mids.

3. Highlights, eller lyspunkter i bildet. Det hviteste av hvitt blir endret med denne.

4. Her kan du finne de ovennevnte punktene i såkalte "bars" istedetfor diagrammet. Hvilket av de to du bruker er smak og behag.

Steg 4:

Oppskarping, verktøyet som får bildet klarere.

1. Ved "1" finner du slideren for å stille bildets skarphet. Vær obs på at bildet kan bli overskarpet og objekter får som ved Clarity, mørke \ lyse områder rundt seg som ikke blir særlig fine. En gylden regel er å sjelden gå over halveien med denne. På bilder som er kraftig kompimerte (som bildet til Ståle) vil firkantene fra JPEG komprimeringen bli synlig ved for mye skarping. For å motvirke dette bruker man støyreduksjon, som også motvirker støy fra høye ISO.

2. Støyfjerning finner du på "2". For møye støyfjerning kan gjøre uvasket lakk svært glatt og fin, men til gjengjeld kan den også ødelegge vegetasjon, asfalt og andre mønstre i bildet. Se på asfalten til Ståle under Avensisen for ett eksempel på støyfjernet asfalt.

post-2083-001879900 1285265547_thumb.jpg

Steg 5:

Eksportering

1. Trykk på "file"

2. Trykk på "export"

3. Velg navn på fila, hvor filen skal legges samt andre settings du måtte ønske å forandre på.

4. Lightroom setter ned størrelsen på dine bilder automatisk, så de passer fint i webformat.

5. Legg ut bildene dine i Show and Shine tråden på forumet og motta flere cred fordi lakken nå er like blank og fin på bildene dine som den var i virkeligheten når du tok bildene.

Før og etter på bilder fra meg og Ståle. Alt av arbeid er gjort i Lightroom 3.

post-2083-005273100 1285265546_thumb.jpg

post-2083-041108900 1285266755_thumb.jpg

post-2083-055136400 1285266756_thumb.jpg

post-2083-055978000 1285266757_thumb.jpg

Håper guiden var til hjelp og lykke til med fremkalling av egne bilder. :)

Endret av Aspiranten
  • DCN Poeng 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin guide. kansje jeg skal prøve meg litt på dette jeg også selv om jeg er en "vanlig mann i gata" innen for foto :)

Håper du gjør det Øyvind, denne guiden er for mannen i gata fotografer som ikke er i gang med det langt mer avanserte programmet photoshop. Lightroom 3 er ett langt lettere og billigere program for vanlige dødelige, og det er såpass enkelt at det er bare å komme igang :-) Når du først har fulgt guiden på ett par bilder så sitter rekkefølgen og redigering av Show and Shine bilder vil gå som en lek etterpå :)

Takker for Cred Thomas, det ble min første på forumet :D Takk også til dere andre for cred =)

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott guide! synes kvaliteten på bilder på bilforum har blitt mye bedre de siste årene, post prosessing blir jo det neste naturlige steget for mange av oss nå. Ville satt pris på om det var et lite avsnitt om raw format, mange som sitter på gromme kameraer men som lar kameraet stå for komprimering. Det er kanskje først når man begynner med etterarbeid at man ser verdien i å knipse i raw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte saker dette - jeg bruker LR 2.7 til 90% av etterbehandling selv - det er kun unntaksvis jeg jobber i NX2 eller CS5. Da er det i såfall heavy redigering som ikke LR dekker helt ennå.

Noise Reduction (Luminance og Color) i LR er også meget bra, spesielt når man kjører litt sharpening og har eksponert med litt høy ISO. Ser at LR3 har litt flere muligheter enn LR2.7.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin guide, men jeg lurer på en ting før jeg skaffer meg programmet:

Du skriver at den komprimerer automatisk, er dette noe som kan forandres? Jeg fremkaller de bildene jeg er fornøyd med (vel, ok samboeren min gjør det) så kan jeg beholde original størrelse om jeg vil det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lightroom er genialt

har brukt det en stund nå og blir bare mer og mer fornøyd

edit: resultatet blir ufattelig mye bedre om du tar bilder i RAW format

Endret av daniel

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott guide! synes kvaliteten på bilder på bilforum har blitt mye bedre de siste årene, post prosessing blir jo det neste naturlige steget for mange av oss nå. Ville satt pris på om det var et lite avsnitt om raw format, mange som sitter på gromme kameraer men som lar kameraet stå for komprimering. Det er kanskje først når man begynner med etterarbeid at man ser verdien i å knipse i raw.

Hei Ildhane og takk for tilbakemelding. Du har rett i dette med raw, og det blir nok hovedtema i neste guide men foreløpig ville jeg holde guiden så strippet for ekstrating som mulig. Denne guiden er hovedsakelig til de som ikke har speilrefleks, hvor behovet for manuell fremkalling er desidert størst. Håpet er at det skal bli enkelt å komme i gang med fremkalling og at basiskunnskapene trigger videre utforsking og interesse :-)

Litt sånn som bilpleie for dummies guidene her inne, de tar ikke for seg roterende maskinkjøring selv om det gir maksimalt resultat :)

Flotte saker dette - jeg bruker LR 2.7 til 90% av etterbehandling selv - det er kun unntaksvis jeg jobber i NX2 eller CS5. Da er det i såfall heavy redigering som ikke LR dekker helt ennå.

Noise Reduction (Luminance og Color) i LR er også meget bra, spesielt når man kjører litt sharpening og har eksponert med litt høy ISO. Ser at LR3 har litt flere muligheter enn LR2.7.... :)

Takker Essiek, jeg må si jeg har nøyaktig de samme erfaringene. Photoshop blir nesten ikke lastet opp engang når Lightroom ligger på maskinen.

Veldig fin guide, men jeg lurer på en ting før jeg skaffer meg programmet:

Du skriver at den komprimerer automatisk, er dette noe som kan forandres? Jeg fremkaller de bildene jeg er fornøyd med (vel, ok samboeren min gjør det) så kan jeg beholde original størrelse om jeg vil det?

Takk Roadrune. Når jeg sier automatisk så mente jeg hovedsakelig at du kan outputte 200 bilder i samme "go" og få resizet alle bildene ved hjelp av automatikk, i motseting til hyperavanserte Photoshop f.eks. hvor det er ètt og ètt bilde: tidkrevende!. I sånn måte er Lightroom svært enkelt og behagelig å bruke når man har store kvanta med bilder, f.eks. etter show and shining, familiebesøk, rudskogenopplegg osv. :-)

Komprimering og resize finner du som egne options under Export fanen når du er ferdig med fremkallingen. Lightroom 3 redigerer non-destructive, slik at endringer du gjør på bildet i programmet, aldri lagrer seg i opphavsfilen som du tok ut fra kameraet. Når du eksporterer så lager du NYE filer, og lagrer ikke over den gamle. På den måten har man ètt bibliotek med bilder, og ètt bibliotek med fremkalte bilder.

lightroom er genialt

har brukt det en stund nå og blir bare mer og mer fornøyd

edit: resultatet blir ufattelig mye bedre om du tar bilder i RAW format

Må si meg enig der daniel. 5050 bildet du ser av interiøret er tatt i RAW :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

riktig :)

på RAW så får du forandret egenskapene til bildet, i jpeg så legger du i praksis bare filter på toppen av bildet.

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Tomas :)

Helt sant det du sier, øvelse gjør mester. Ett viktig tips å ta med seg er å bruke måtehold i endringene man gjør. Prøv litt og litt om gangen, og når du har beveget litt på sliderene, så ta de tilbake igjen for å se om bildet var bedre før endringen.

Tar man for mye blir bildet ofte verre enn det var og det kan bli demotiverende om man ikke klarer å treffe sweetspoten. Heldigvis brenner man seg ikke igjennom lakken, så det er bare å resette og prøve på nytt ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Får teste lightroom kanskje :) Har stort sett brukt nikon capture NX som jeg er veldig fornøyd med, men skader jo ikke å prøve noe nytt :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...