Gå til innhold

DAS6 Pro nybegynner


Aspiranten

Recommended Posts

Som noen kanskje har fått med seg har jeg bestilt en DAS6 Pro med en 5" bakplate og ett startingkit på 3 Lake country pads (sort, hvit og gul) samt #80 og #83.

Det jeg lurer på er hvilke bakplater som passer til denne maskinen? Ser for meg at jeg kan ha behov for en mindre 4" plate til de intrikate frontene til Mercedes og Audien, spesielt Merca da denne er full i skittsprut, hakk i lakken som må tas med grovt cut trur je. Knutis var oppom og anbefalte ullpad her, siden det var plast under lakken, panelene er små, kronglete og det trengs en del cut for å fikse opp i den peprede lakken.

Noen tips til _må ha_ utstyr i tillegg til det overnevnte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull på DA-maskin er vel ikke noe som folk har stort hell med..

Men skal du polere opp steinsprang? Eller rubbe ned etter du har fylt i steinsprangene og slipt de? :blink:

Og er lakken veldig ille på Mercedes og BMW kan det ofte være greit med noe grovere enn MG#83, men det merker du fort når du har begynt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest hele guiden til "DA Polishing" og fant liksom ikke noe spesielt der om plastpaneler og hva man bør bruke på disse.... Er det bare å peise på med vanlig skumpad med andre ord?

Det er ikke steinsprang direkte, mer sand og grus som har hoppet opp fra bilen foran og truffet fronten i stor fart, så den er full av små hakk men ikke steinsprut\store nok til at det kan brukes sprøyte for å tette igjen med lakk. Lakken har fått ett hvitlig preg som følge av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Er bare å peise på med skum pad pad ja :)Ta det litt rolig da, men skal en del til før det blir varme i lakken oftest.

Endret av hmsilset

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah ok. Er så lett å bli forvirret av de forskjellige begrepene når det attpåtil er to "grener" med utstyr side om side :)

Hva med bakplate da? Ser for meg at det blir litt stort med 5" pad på små 1-2" arealer nede på fangeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Begge disse bakplatene passer til DAS6 PRO maskina

http://shinearama.co.uk/product.php?id=SON-43-085DA

http://shinearama.co.uk/product.php?id=LAK-43-085DA

Tommelfingerregelen for hvor mye du klarer å fjerne med roterende maskin og grov compound er om du kjenner ripa/hakket med neglen. Så om du kjenner disse hakkene med neglen har du nok ikke sjangs til å fjerne de helt med DA maskin. Da må du nok våtslipe, legge i lakk, våtslipe mer og polere opp igjen etterpå (helst med roterende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med å få fjernet mye av det i fronten, det er bare kakk i lakken, ikke hakk, om dere skjønner. Går ikke an å fylle på noe lakk i de.

Er det kun de platene der som fungerer med maskinen? :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok hende du må ha heftigere saker enn 80 og 83 til harde tyskerlakker. På saphirsvart BMW E90 holdt jeg på nesten til krampa tok meg med den vanlige DAS6'en, 4" spotpad og Meguiars 105 som er betydelig grovere enn 83. Selv Ultimate Compound var sjanseløs på så hard lakk (hvertfall til å fjerne defekter). Endte opp med å ta flere runder kraftig håndgnikking med 105, deretter noen runder med 105 på maskin og til slutt UC for å avslutte litt finere. Greit å ha bakhodet så du ikke blir motløs hvis 80 og 83 tar for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ja tror nok også det kan bli litt i svakeste laget, vi fikk testet flex + menzerna final finish på merca uten at det gjorde så meget, men heldigvis bor det to andre detailernerder her i Molde med skapene fullt av magiske midler samt 3M serien er til salgs nede på lakkbutikken i byen, så sterkt krutt er tilgjengelig om det blir å skyte spurv med papirkuler, #83 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt meg ett par turer ut og sett på bilen i det siste, venter i spenning på maskinen ja... Hvis lakken er så hard som du opplevde sruben tror jeg at jeg kommer til å ha ett problem og fem. :blink: (Så først etter at jeg svarte ovenfor at #105 er det heftigste Megs har i sitt sortiment ref. produktdiagrammet i guider seksjonen)

----

Har ett par spørsmål til hvordan jeg skal gå frem her... Legger ved bilder for hvert spørsmål. (Bilen er skitten og ser nok verre ut enn det er med lyse flekker hist og pist, mye av det er sand og veistøv etter de siste ukenes regnvær her oppe.)

Denne plastlisten midt i bildet på fangeren, er det bare å polere over? Ser jo lakkert ut selv om den har en annen farge enn resten av bilen... (Jeg har ikke tenkt å fjerne sporene etter snømåkingen til fruen, men den er full i swirls :) ) Og vil det duge å pusse ned hengerfestet, spraye på rustfjerner, rense med silikonfjerner, spraye med rustprimer og pensle noe Hammerite over?

post-2083-035978100 1284935939_thumb.jpg

post-2083-011169800 1284935993_thumb.jpg

Bør jeg maskere denne lille gummilista som ligger over vinduene? Ekstra stress med tape siden begge sidene må poleres og listen i seg selv ikke er bred nok til å romme en tape. Antar det er samme svaret for den midt i c stolpen? Og hva kan jeg polere railsene med? Ser for meg at det ligger ett ørlite tynt lag med sortlakk \ mattlakk oppå så Autosol ikke er aktuelt?

post-2083-004201700 1284935987_thumb.jpg

Denne lista (chrome på Audi) har en rar lakk\farge... Noen tips til magiske safter jeg kan polere denne opp igjen med for å fjerne "bristingen"?

post-2083-099723200 1284935989_thumb.jpg

Ble helt sikkert noen idiotspørsmål inni her, men det håper jeg går greit, dere er vel vant med nybegynnere :)

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Ble litt mange spørsmål på en gang for min skjøre hjerne :) Hvist det er DA maskine og du skal kjøre med ganske grov pad og produkt så bør du maskere gummi og plastlister.Om den lista over døra stikker helt opp, bør du maskere.Åpne døra og masker.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det bare vært så enkelt så, men den fortsetter jo bakover over bakruta som ikke kan åpnes, går også over stolpene etc. Er det fare for gummien? Blir nok ganske grovt om lakken er så hard som det ryktes til ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Hadde det bare vært så enkelt så, men den fortsetter jo bakover over bakruta som ikke kan åpnes, går også over stolpene etc. Er det fare for gummien? Blir nok ganske grovt om lakken er så hard som det ryktes til ja.

Er sjeldent sånne lister/pakninger stikker opp sånn at paden berører dem da..Hvist du føler for å maskere så legg tapen ut på ei respatekspate eller noe og skjær sånn at du kan få omtrent rett bredde.Har tabbet meg ut og ikke maskert på rød gummi list på mr2n min en gang.Trodde et var en slags lakkert hardplast..Brukte roterende og veldig grov pad og produkt :o Er ikke mange månedene siden jeg var nybegynner heller ;)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde med lista da?

Hehe ja går fort å suge til seg den informasjonen som er. Har man gjort noe ett par ganger så sitter det. Verre er det vel med maskinkjøringen ser jeg for meg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Hva skjedde med lista da?

Hehe ja går fort å suge til seg den informasjonen som er. Har man gjort noe ett par ganger så sitter det. Verre er det vel med maskinkjøringen ser jeg for meg... :)

Lista ble ru og lyserød istedenfor glatt og mørkerød :) Jeg svidde også hull på bakfangeren.Men gjør ikke noe.Den jobben lærte jeg mye av.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

"Svidde hull" på bakfangeren? :P

Yes.Roterende på myk lakk med meguiars burgunder pad er dømt til å gå galt ;)

Hadde nok klart det med DA også, men da etter mye lengre tid og ikke så brutalt.

046-1.jpg

Fiksa det :P

009-11.jpg

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...