Aspiranten 45 Skrevet 17 September, 2010 Rapporter Share Skrevet 17 September, 2010 Som noen kanskje har fått med seg har jeg bestilt en DAS6 Pro med en 5" bakplate og ett startingkit på 3 Lake country pads (sort, hvit og gul) samt #80 og #83. Det jeg lurer på er hvilke bakplater som passer til denne maskinen? Ser for meg at jeg kan ha behov for en mindre 4" plate til de intrikate frontene til Mercedes og Audien, spesielt Merca da denne er full i skittsprut, hakk i lakken som må tas med grovt cut trur je. Knutis var oppom og anbefalte ullpad her, siden det var plast under lakken, panelene er små, kronglete og det trengs en del cut for å fikse opp i den peprede lakken. Noen tips til _må ha_ utstyr i tillegg til det overnevnte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kris1986 188 Skrevet 17 September, 2010 Rapporter Share Skrevet 17 September, 2010 Ull på DA-maskin er vel ikke noe som folk har stort hell med.. Men skal du polere opp steinsprang? Eller rubbe ned etter du har fylt i steinsprangene og slipt de? Og er lakken veldig ille på Mercedes og BMW kan det ofte være greit med noe grovere enn MG#83, men det merker du fort når du har begynt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aspiranten 45 Skrevet 17 September, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 17 September, 2010 Jeg har lest hele guiden til "DA Polishing" og fant liksom ikke noe spesielt der om plastpaneler og hva man bør bruke på disse.... Er det bare å peise på med vanlig skumpad med andre ord? Det er ikke steinsprang direkte, mer sand og grus som har hoppet opp fra bilen foran og truffet fronten i stor fart, så den er full av små hakk men ikke steinsprut\store nok til at det kan brukes sprøyte for å tette igjen med lakk. Lakken har fått ett hvitlig preg som følge av dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 17 September, 2010 Rapporter Share Skrevet 17 September, 2010 (endret) Er bare å peise på med skum pad pad ja :)Ta det litt rolig da, men skal en del til før det blir varme i lakken oftest. Endret 17 September, 2010 av hmsilset Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aspiranten 45 Skrevet 17 September, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 17 September, 2010 Ah ok. Er så lett å bli forvirret av de forskjellige begrepene når det attpåtil er to "grener" med utstyr side om side Hva med bakplate da? Ser for meg at det blir litt stort med 5" pad på små 1-2" arealer nede på fangeren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 17 September, 2010 Rapporter Share Skrevet 17 September, 2010 Begge disse bakplatene passer til DAS6 PRO maskina http://shinearama.co.uk/product.php?id=SON-43-085DA http://shinearama.co.uk/product.php?id=LAK-43-085DA Tommelfingerregelen for hvor mye du klarer å fjerne med roterende maskin og grov compound er om du kjenner ripa/hakket med neglen. Så om du kjenner disse hakkene med neglen har du nok ikke sjangs til å fjerne de helt med DA maskin. Da må du nok våtslipe, legge i lakk, våtslipe mer og polere opp igjen etterpå (helst med roterende). Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aspiranten 45 Skrevet 17 September, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 17 September, 2010 Regner med å få fjernet mye av det i fronten, det er bare kakk i lakken, ikke hakk, om dere skjønner. Går ikke an å fylle på noe lakk i de. Er det kun de platene der som fungerer med maskinen? :\ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kris1986 188 Skrevet 17 September, 2010 Rapporter Share Skrevet 17 September, 2010 En DA maskin genererer ikke i nærheten av så mye varme som en roterende maskin gjør, så at lakk "slipper taket" på fangere er ikke noe problem Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sruben 16 Skrevet 17 September, 2010 Rapporter Share Skrevet 17 September, 2010 Kan nok hende du må ha heftigere saker enn 80 og 83 til harde tyskerlakker. På saphirsvart BMW E90 holdt jeg på nesten til krampa tok meg med den vanlige DAS6'en, 4" spotpad og Meguiars 105 som er betydelig grovere enn 83. Selv Ultimate Compound var sjanseløs på så hard lakk (hvertfall til å fjerne defekter). Endte opp med å ta flere runder kraftig håndgnikking med 105, deretter noen runder med 105 på maskin og til slutt UC for å avslutte litt finere. Greit å ha bakhodet så du ikke blir motløs hvis 80 og 83 tar for lite. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aspiranten 45 Skrevet 17 September, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 17 September, 2010 Hmm ja tror nok også det kan bli litt i svakeste laget, vi fikk testet flex + menzerna final finish på merca uten at det gjorde så meget, men heldigvis bor det to andre detailernerder her i Molde med skapene fullt av magiske midler samt 3M serien er til salgs nede på lakkbutikken i byen, så sterkt krutt er tilgjengelig om det blir å skyte spurv med papirkuler, #83 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aspiranten 45 Skrevet 19 September, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 19 September, 2010 (endret) Har hatt meg ett par turer ut og sett på bilen i det siste, venter i spenning på maskinen ja... Hvis lakken er så hard som du opplevde sruben tror jeg at jeg kommer til å ha ett problem og fem. (Så først etter at jeg svarte ovenfor at #105 er det heftigste Megs har i sitt sortiment ref. produktdiagrammet i guider seksjonen) ---- Har ett par spørsmål til hvordan jeg skal gå frem her... Legger ved bilder for hvert spørsmål. (Bilen er skitten og ser nok verre ut enn det er med lyse flekker hist og pist, mye av det er sand og veistøv etter de siste ukenes regnvær her oppe.) Denne plastlisten midt i bildet på fangeren, er det bare å polere over? Ser jo lakkert ut selv om den har en annen farge enn resten av bilen... (Jeg har ikke tenkt å fjerne sporene etter snømåkingen til fruen, men den er full i swirls ) Og vil det duge å pusse ned hengerfestet, spraye på rustfjerner, rense med silikonfjerner, spraye med rustprimer og pensle noe Hammerite over? Bør jeg maskere denne lille gummilista som ligger over vinduene? Ekstra stress med tape siden begge sidene må poleres og listen i seg selv ikke er bred nok til å romme en tape. Antar det er samme svaret for den midt i c stolpen? Og hva kan jeg polere railsene med? Ser for meg at det ligger ett ørlite tynt lag med sortlakk \ mattlakk oppå så Autosol ikke er aktuelt? Denne lista (chrome på Audi) har en rar lakk\farge... Noen tips til magiske safter jeg kan polere denne opp igjen med for å fjerne "bristingen"? Ble helt sikkert noen idiotspørsmål inni her, men det håper jeg går greit, dere er vel vant med nybegynnere Endret 19 September, 2010 av Aspiranten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 19 September, 2010 Rapporter Share Skrevet 19 September, 2010 Ble litt mange spørsmål på en gang for min skjøre hjerne Hvist det er DA maskine og du skal kjøre med ganske grov pad og produkt så bør du maskere gummi og plastlister.Om den lista over døra stikker helt opp, bør du maskere.Åpne døra og masker. Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aspiranten 45 Skrevet 19 September, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 19 September, 2010 Hadde det bare vært så enkelt så, men den fortsetter jo bakover over bakruta som ikke kan åpnes, går også over stolpene etc. Er det fare for gummien? Blir nok ganske grovt om lakken er så hard som det ryktes til ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 19 September, 2010 Rapporter Share Skrevet 19 September, 2010 Hadde det bare vært så enkelt så, men den fortsetter jo bakover over bakruta som ikke kan åpnes, går også over stolpene etc. Er det fare for gummien? Blir nok ganske grovt om lakken er så hard som det ryktes til ja. Er sjeldent sånne lister/pakninger stikker opp sånn at paden berører dem da..Hvist du føler for å maskere så legg tapen ut på ei respatekspate eller noe og skjær sånn at du kan få omtrent rett bredde.Har tabbet meg ut og ikke maskert på rød gummi list på mr2n min en gang.Trodde et var en slags lakkert hardplast..Brukte roterende og veldig grov pad og produkt Er ikke mange månedene siden jeg var nybegynner heller Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aspiranten 45 Skrevet 19 September, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 19 September, 2010 Hva skjedde med lista da? Hehe ja går fort å suge til seg den informasjonen som er. Har man gjort noe ett par ganger så sitter det. Verre er det vel med maskinkjøringen ser jeg for meg... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 19 September, 2010 Rapporter Share Skrevet 19 September, 2010 Hva skjedde med lista da? Hehe ja går fort å suge til seg den informasjonen som er. Har man gjort noe ett par ganger så sitter det. Verre er det vel med maskinkjøringen ser jeg for meg... Lista ble ru og lyserød istedenfor glatt og mørkerød Jeg svidde også hull på bakfangeren.Men gjør ikke noe.Den jobben lærte jeg mye av. Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aspiranten 45 Skrevet 19 September, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 19 September, 2010 "Svidde hull" på bakfangeren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 19 September, 2010 Rapporter Share Skrevet 19 September, 2010 "Svidde hull" på bakfangeren? Yes.Roterende på myk lakk med meguiars burgunder pad er dømt til å gå galt Hadde nok klart det med DA også, men da etter mye lengre tid og ikke så brutalt. Fiksa det Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aspiranten 45 Skrevet 19 September, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 19 September, 2010 Hmmm... Åssen fiksa du det da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haakon O 779 Skrevet 20 September, 2010 Rapporter Share Skrevet 20 September, 2010 Ved å sette et klistremerke over ser det ut som? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.