Gå til innhold

Friske opp rød MATT lakk( Hvordan)


sveigis

Recommended Posts

Hei folkens!

Som ny i klubben her så trenger jeg litt hjelp her.

Skal mest sannsynelig kjøpe en opel Corsa 94 mod.Bilen er rød.Men tidens tann har jo satt sine spor her.Bilen er rett og slett gått over fra og være knall rød til og bli hvit rosa.Altså kjempe matt.Så har jeg vært innom dette forumet og snik tittet litt på hva dere holder på med her ,og da vet jeg at der er håp for denne bil og.

Det jeg lurer på er:Hva annbefaler dere her til og rubbe opp bilen med?Hvilken polering og til slutt hva må jeg ha på toppen for å holde shiningen ved like?

Skriv gjerne hvilke merker jeg bør bruke, og trinn for trinn.

Når jeg polerer mine hverdagsbiler så bruker jeg lakkrens,voks og til slutt top gloss fra auto glym.Men her må det andre boller til.

Vennlig hilsen Jan

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for

Roterende og scholl so3 på ull hvis den er veldig ille.

Du må nesten prøve deg fram med hvilken kombo som funker best. Etterfulgt av so3 på finere pad eventuelt s40 på medium pad. Du må over med s40 seinere uansett på fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dette må jeg vel naturlig vis bruke maskin med pad.Bruker en sånn Best tools maskin med lammeull hette når jeg tar av lakkrens og polering på de bilene som har "normal lakk".

Ps... Gøy med et forum enn får raske svar og ikke minst seriøse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

På dette må jeg vel naturlig vis bruke maskin med pad.Bruker en sånn Best tools maskin med lammeull hette når jeg tar av lakkrens og polering på de bilene som har "normal lakk".

Ps... Gøy med et forum enn får raske svar og ikke minst seriøse :)

Er vel en vanlig tanke det, dvs å fjerne sealer etc fra lakken med ullhette, vet det er noen som bruker det av bilpleiere, da på lav fart, men det er ikke å anbefale da det kan lage en del kjørespor om du ikke er forsiktig..

På en annen side så er ull et supert produkt til å korrigere oksidert lakk, den fjerner lakk fort og effektivt, men vær obs om lakken er veldig okisdert, det vil også innebære at noe/deler av lakken har lavere my, dvs tykkelse, så det er større sjanse for å gå i mellom.

Korrigering av oksidert lakk er lettest med ull og en korrigerende polish, det er viktig å fjerene død lakk, og ikke bare fete den opp slik at den ser blank ut..

Bruker du ull, så må du over med mildere polish/pad kombo etterpå, det for å fjerne kjørespor etter ullpads.

So1o ull er bra ull, Scholl ull også, men sistnevnte kutter langt mindre en feks so1o ulla, så den er på en måte litt mildere å jobbe med. Ull hette som kommer med Best tool maskinen, er ok å jobbe med den også, kutter greit bra.

Husk å dra en neglbørste over ullpad pr panel for å fjerne død lakk fra ullphette under polering, da kutter den bra hele veien.

Test deg frem på en del av panser og se hvilken kombo som gir deg best resultat...

husk bilder da, røde, oksiderte biler ligger høyt i kurs her mht WOW faktor ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd over her.

Men jeg kommer med en Link til en rosa/rød Kangoo som Kristoffer og jeg lekte oss med for litt siden...

Dette er så moro og se på.Helt utrolig må jeg si.

Men så har jeg da noen spørsmål ang produkter her:3m produkter ,er det ok og bruke og sist men ikke minst,Hva skal jeg bruke på begynnelsen(tenker da på rubbing)pad til 3m produkter,eller lammeullshette?Rett meg på det jeg foreslår!

Sett gjerne opp en liste steg for steg og hvilke produkter.Altså normale produkter som går ann og få tak på i nærmeste rekvisita o.l. :D

Som sagt det skal være en bruksbil ikke en show and shine sak.Men liker å ha ting blankt og fint for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på dette med oksidering av rød lakk. Er dette lakk uten klarlakk?

For det er vel fargepigmentene som er borte / skadet?

Vil en behandling (korrigering) være "varig", eller vil lakken være skadet slik at mattheten kommer tilbake etter en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Stemmer at det er lakk uten klarlakk over ja.. Fargepigmentene er skadet som du sier ja..

Korrigering ordner dette og er man flink til å vedlikeholde lakken videre så er det ikke noe problem å holde det i sjakk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Orange uber og S03+ fungerer synes jeg :) Deretter en fin pad med Sholl S30 eller F.eks Swissvax cleaner fluid professional før en god voks.

Har testa død lakk skikkelig en gang.Den ser like bra ut enda, men er uten voks nå ;)

Det er bare å peise på og gå litt i dybden.Bruk børste/vann på paden for hver 50cm2 du tar for å se når paden begynner å bli fin og rød igjen.

004-8.jpg

026-5.jpg

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...