East

Buffing av SV-vokser - LØST

90 innlegg i emnet

Hallo!

Jeg har store problemer med å buffe vekk SV-voksene mine fra lakken etter påføring, jeg lurer på om noen kan forsøke å fortelle meg hva jeg gjør galt.

På sort bil er dette ekstremt irriterende.

Kjørte over taket på bilen min nå med blå über og CPF. Speilblankt resultat etter kjøring, buffes lett vekk panel, for panel. Niks nada defekter å se.

Så til problemet:

Legger på et lag med SHIELD i solen, lar dette stå på ca. 20 min.

Skal deretter buffe vekk, mesteparten går greit av, men enkelte steder "sitter" voksen fast. Litt mer buffing i alle retninger (forsiktig buffing) så blir de meste borte, men sitter igjen med et tak som har "vokshologrammer". Disse "vokshologrammene" skifter altså retning ettersom hvilken vei jeg buffer.

Okay, tenker jeg. Frem med Quick Finish. Sprayer på, buffer av, panel for panel. Litt bedre, men langt ifra 100%, og ikke i nærheten av hvordan finishen var etter CFP, før voks. Gjentar dette to ganger, men blir ikke 100%. Normalt så blir dette borte etter en vask eller to, men det skal jo ikke være slik.

Hva gjør jeg feil?

1. For mye voks? (føler ikke det selv, var så vidt noe på padden. Har vel lagt 4-5 lag med insigis på bilen tidligere i år, og boksen har så vidt en liten "grop" i seg)

2. For kort herdetid?

3. For lang herdetid

4. Dine forslag mottas med takk

Forøvrig har jeg de samme problemet med min Insignis.

Fant da løsningen på problemet, kan leses i denne posten

Endret av East
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig å si egentlig, har selv aldri vært borte i dette problemet men jeg står alltid innendørs og lar voksen ligge på i 20 min.

Kan det være en kombinasjon av for mye produkt og at du står i sola?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sola kan gjøre at voksen tørker for fort og blir vond og fjerne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke legg på voks i solen.. Jeg legger aldri voks på i direkte sollys, men å kjøre bilen ut i sollys etter at den er buffer av for å få den til å svette ut så mye som mulig før bilen tas i bruk og deretter vaske bilen(om det er støvete) eller bare en enkel runde med Quick Finish..

Voksen svetter nok ut fortere og herder på et annet vis når den står i solen, ihvertfall det jeg kan tenke meg.. Så den blir fortere tørr og vanskeligere å buffe av..

Endret av Bernhard
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg stod i sola med Concorso og rød Saab forrige helg. Det lå på i omtrent 15 minutter. Brukte ikke akkurat lite med voks heller synes jeg. Der ble det ingen vokshologrammer dog. Gikk over med en QD etter ca halvannen time for å ta litt svetting uansett.

Kan det være MF'ene dine da?

edit: null problemer med å buffe av med Nanolotus sin all purpose mf forresten, og den saab'n har mjuk lakk...

Endret av Essiek
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lagt Shield ute i sola en gang.Gikk fint når jeg buffa av etter maks 10 minutter.Ble ganske fort sånn som du beskriver her på enkelte plasser, så best å legge på voks i skyggen eller inne :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at svart bil "tiltrekker" seg mye mer lysstråler enn det en rød bil gjør også Espen. Svart bil i sola blir jo helsikes varmt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt poeng, Bernhard. Så det å holde seg i skyggen er nok det beste tipset

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med sola er et godt poeng som nevnt over.

Du sier ikke noe om MF, men jeg har ikke opplevet det på samme måte på min sorte Audi, ihvertfall ikke etter at jeg gikk over til Rosa og Blå SV MF til dette formål. Verdt et forsøk, men det er kanskje disse MF'ene du bruker allerede ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri vært borti problemet da jeg alltid legger Insignis inne i garasjen uten sollys direkte på, men opplevde at voksen ble enda lettere å buffe med den rosa SV-kluten..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig å si egentlig, har selv aldri vært borte i dette problemet men jeg står alltid innendørs og lar voksen ligge på i 20 min.

Kan det være en kombinasjon av for mye produkt og at du står i sola?

Har gjort dette innendørs før, men problemet dukker først frem i sollys. Vanlig innendørsbelysning viser ikke dette, ei heller LED-lykta mi

Sola kan gjøre at voksen tørker for fort og blir vond og fjerne.

Joa, men nå er det liksom ikke juli, og solen er ikke veldig sterk lengre. Var vel kanppe 15 grader i skyggen i dag.

Ikke legg på voks i solen.. Jeg legger aldri voks på i direkte sollys, men å kjøre bilen ut i sollys etter at den er buffer av for å få den til å svette ut så mye som mulig før bilen tas i bruk og deretter vaske bilen(om det er støvete) eller bare en enkel runde med Quick Finish..

Voksen svetter nok ut fortere og herder på et annet vis når den står i solen, ihvertfall det jeg kan tenke meg.. Så den blir fortere tørr og vanskeligere å buffe av..

Ok, takk for tips. Skal ta litt mer i morgen, lar den herde kortere da. Høstsolen er jo ikke så veldig sterk.

Jeg stod i sola med Concorso og rød Saab forrige helg. Det lå på i omtrent 15 minutter. Brukte ikke akkurat lite med voks heller synes jeg. Der ble det ingen vokshologrammer dog. Gikk over med en QD etter ca halvannen time for å ta litt svetting uansett.

Kan det være MF'ene dine da?

edit: null problemer med å buffe av med Nanolotus sin all purpose mf forresten, og den saab'n har mjuk lakk...

Som Bernhard sier, dette er nok noe som lettest synes på mørke, og spesielt sorte farger.

Bruker Green Monster og CG Ultra Plush MF

Jeg har lagt Shield ute i sola en gang.Gikk fint når jeg buffa av etter maks 10 minutter.Ble ganske fort sånn som du beskriver her på enkelte plasser, så best å legge på voks i skyggen eller inne :)

Ok, kortere herdetid er notert. Tester dette i morgen.

Husk at svart bil "tiltrekker" seg mye mer lysstråler enn det en rød bil gjør også Espen. Svart bil i sola blir jo helsikes varmt.

word..

Godt poeng, Bernhard. Så det å holde seg i skyggen er nok det beste tipset

Har som sagt lagt Insignis innendørs tidligere i sommer, samme problem når jeg kjører ut i sterkt sollys.

Det med sola er et godt poeng som nevnt over.

Du sier ikke noe om MF, men jeg har ikke opplevet det på samme måte på min sorte Audi, ihvertfall ikke etter at jeg gikk over til Rosa og Blå SV MF til dette formål. Verdt et forsøk, men det er kanskje disse MF'ene du bruker allerede ?

Se over for MF, har også den blå SV MF, den liker jeg ikke. Lager microriper på min lakk.

Har aldri vært borti problemet da jeg alltid legger Insignis inne i garasjen uten sollys direkte på, men opplevde at voksen ble enda lettere å buffe med den rosa SV-kluten..

Kanskje jeg skal teste den rosa SV, kluten, men synes det er rart. Har andre meget gode MF som bør fikse dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har jeg aldri noensinne vært borte i, veldig snodig! Insignis er også en leffbuffet voks så jeg må si jeg begynner å lure på andre faktorer. Mange gode forslag lagt inn og mange bra poeng. De eneste voksene fra oss som man kan måtte jobbe litt mer med om de får ligge for lenge er divine, mystery og endurance. Men legg uansett aldri voks direkte i sollys om det kan unngås.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det vel Shield og ikke Insignis det er nevnt, men Shield skal vel også være lettbuffet så langt jeg har lest av brukererfaringer? Har akkurat bestilt en boks Shield selv, så dette var interessant lesing for min del også.

Edit: så nå at trådstarter hadde samme problemene med begge voksene.

Endret av Haakon O
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan ta det helt med ro i forhold til Shield og alle andre vokser fra oss :) som du kan lese av erfaringene etter trådstarter så er ikke dette et problem, det må sies å være en ukjent problemstilling. Hvorfor det skjer hos East eller om det skyldes noe annet er derimot interessant.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har jeg aldri noensinne vært borte i, veldig snodig! Insignis er også en leffbuffet voks så jeg må si jeg begynner å lure på andre faktorer. Mange gode forslag lagt inn og mange bra poeng. De eneste voksene fra oss som man kan måtte jobbe litt mer med om de får ligge for lenge er divine, mystery og endurance. Men legg uansett aldri voks direkte i sollys om det kan unngås.

Det er sikkert brukerfeil, jeg har nemlig alltid dette problemet med SV på mørke biler.

Jeg har ikke trua på at det er MF´ene, så da står jeg igjen med mengde voks, herdetid og sted. Har altså samme problemer når jeg står inne i garasjen, så heller da mot mengde og herdetid. Får gjøre et lite forsøk i morgen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fukt da? Det har vært ganske "rått" i lufta i Moss idag..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan ta det helt med ro i forhold til Shield og alle andre vokser fra oss :) som du kan lese av erfaringene etter trådstarter så er ikke dette et problem, det må sies å være en ukjent problemstilling. Hvorfor det skjer hos East eller om det skyldes noe annet er derimot interessant.

Jeg synes det er litt rart om det bare er jeg som har dette "problemet"

Nå har jo ikke Mr. Gallon svart her ennå :), leste i en tråd han svarte i her for litt siden at han hadde opplevd det samme på Concorso (tror jeg det var) på hans egen bil. Han svinger vel innom tråden i løpet av kvelden og kan bekrefte/avkrefte.

Fukt da? Det har vært ganske "rått" i lufta i Moss idag..

tja, kanskje det? Ukjent faktor for meg, tror ikke det var så veldig fuktig rundt meg. Værre i går, da var det vått i gresset hele dagen selv med sol. Det var det ikke i dag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sikkert brukerfeil, jeg har nemlig alltid dette problemet med SV på mørke biler.

Jeg har ikke trua på at det er MF´ene, så da står jeg igjen med mengde voks, herdetid og sted. Har altså samme problemer når jeg står inne i garasjen, så heller da mot mengde og herdetid. Får gjøre et lite forsøk i morgen.

Når jeg legger så ser jeg knapt nok hvor jeg har lagt voks når lyset ikke er rett, dupper ikke aplikatoren så alt for mange ganger iløpet av en bil for å si det sånn..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg legger så ser jeg knapt nok hvor jeg har lagt voks når lyset ikke er rett, dupper ikke aplikatoren så alt for mange ganger iløpet av en bil for å si det sånn..

ok, jeg bruker nok endel mer enn det, men synes allikevel nesten ikke i krukka etter ett lag

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok flere av oss som gjør noe gæærnt her fosse240 :) Skal prøve å finne ut av dette kjapt, fordi det er ingenting som irriterer meg mer enn dette nå...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive