Gå til innhold

Ny tv: Plasma eller LCD?


Syrran

Recommended Posts

Ser meg om etter en nyere tv og da helst 40"+ i prissjiktet opp mot 5000,-. Har en Samsung 32" LCD nå som jeg er meget fornøyd med og som jeg strengt tatt ikke trenger å bytte ut, men nyere og større tv frister.

Tv'en skal stå i stua og primært brukes til tv/film/bittelitt spill. Har vindu på venstreveggen, men dette blendes totalt med persienner om nødvendig.

Alternativer jeg har sett på (hos Komplett):

Samsung LCD 40" Full-HD til 4995,-

LG LCD 42" Full-HD til 4990,-

Panasonic 42" Plasma Full-HD til 4990,-

Om jeg tar bursdags- og julegave til meg selv på forskudd...:

LG 50" Plasma Full-HD til 5990,-

Noen som har erfaringer med ovenstående? Evt kan komme med tips på hvor kjøpe til mest gunstige pris? (jobber du i butikk, kanskje...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tips:

- Hold deg til kjente merker, med kjente modellnummer.Ukjente modellnummer kan ofte stamme fra pararellimport, og kan være problematisk etterhvert.

- Dra å se på tver, elkjøp, expert, lefdal osv.

- Finn ut hva du blir å koble til, og hva som kanskje kommer med tiden. Da finner du ut hva slags tilkoblinger du trenger.

Jeg har selv LG 47" lcd, og er veldig fornøyd. God kvalitet, enkel i bruk, og relativt rimelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler med LCD

Svært velegnet for deg som skal koble PC-en til TV-apparatet for å f. eks. spille dataspill.

Har sylskarpe bilder

Stort utvalg av TV-apparater under 32 tommer

Lang levetid- Ingen problemer med "innbrenning" av bildet. Hvis et stillbilde -f.eks fra datamaskinen - vises lenge på en plasmaskjerm, kan det i enkelte tilfeller brenne seg fast til skjermen og ødelegge den, men dette er feil bruk og må taes hensyn til.

Mindre strømkrevende enn plasma - men for de fleste har dette lite å si i praksis.

Fordeler med Plasma

Ikke noe etterslep ved raske bevegelser på skjermen. (For fotball og golf entusasten)

Du kan se bildet like godt uansett hvor skrått du sitter i forhold til skjermen. 160-175 Graders innsynsvinkel.

Bedre fargegjengivelse og kontraster enn LCD-TV. Gjelder særlig for mørke og sorte partier på bildet. Her blir det gjerne grått istedenfor svart på LCD-skjermer.

Mye billigere enn LCD for TV-apparater over 40 tommer.

Velegnet for deg som skal ha en virkelig storskjerm i stua, og som ser mye på film.

Dette er ikke noe fasitsvar... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Det heller mot 50" plasma gitt... Får ta meg en tur i butikken i morgen og "pelle" litt :)

Noe annet å tenke på ved plasma, de produserer MYE varme og trekker mye strøm

Vet, men det er likevel ikke så ekstremt som tidligere. Skjermen skal uansett stå luftig til her.

Kjøper du 60 tommer så kommer jeg på søndagsmiddag og PS3 spilling hver søndag....

Som om DET var en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Kunne sitti her i flere timer å skrevet om tv'er og de ulike modellene.. Men de jeg ville titta litt mer på hvis jeg var deg er LG og Panasonic'en du linker til. Panasonic har fult fokus på plasma og ikke LCD og LED. Panasonic er gode og solide TV'er! LG har UTROLIG mye å velge mellom (ja en jungel). LG'en er jo 50" da. "Jo større jo bedre" :P

Bare ikke ha stillbilder på plasma, så er det null stress. Plasma er mye tv for penga. Fungerer også som en varmovn om vinteren. 2 fluer i en smekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.

Med tanke på stillbilder skal visstnok dette helst oppstå etter at stillbildet har stått på en veldig lang stund. Har lest mange innlegg og vurderinger av plasma på forskjellige forum.

Det blir å titte på LG og Panasonic i morgen :)

Endret av Syrran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbrenning på plasma varierer veldig fra produsent til produsent.

Panasonic er kjent for å ha minst/ingen problemer her mens LG er visstnok de som raskest får problemer.

Har selv en Panasonic 42" S20 (rimelig fullHD modell) og har aldri merket noe de gangene bildet har stått fryst lenge på den.

Men hvis man spiller eller bruker PC veldig mye så er nok LCD uansett et tryggere valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best bilde i den prisklassen får uten tvil på Panasonic plasma. Prioriterer du film og TV, er plasma det beste alternativet. Skal skjermen brukes mye til spill og/eller stillbilder, så kan du vurdere LCD. Da får du til gjengjeld dårligere opplevelser når du skal TV og film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også anbefale Panasonic, jeg har hatt en PV60 42" i 2-3 år nå. Helt fantastisk bra tv, bra farger og sortnivå og ingen innbrenning i det hele tatt. Den modellen er jo gått ut av produksjon for lenge siden, men Panasonic fører det beste med seg videre i nyere tv'er :)

Så gå for Panasonic er mitt tips :)

-Bmw iX3 2021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at tven du ser på i butikken deler signal med alle de andre som er der, så du vil få et mye bedre bilde hjemme. du kan spør om det er mulig å få se blueray på den tven du ser på, sørg for at spilleren ikke deler signal med de andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg ganske sikkert hadde gått for en Plasma, da jeg liker disse best ved å se på film og en slipper problemet med døde pixler som det er en del av på LCD. Sortnivået i plasma er også generelt bedre. Pioneer er en favoritt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS.

Nyere plasma tv`er bruker ikke like strøm mye som de litt eldre modellene. Så ikke la det punktet være hovedtyngden for din avgjørelse. La heller det som er aller viktigst være den avgjørende faktoren. Nemlig bildet og kvaliteten på dette.

Jeg for min del ser mest tv og film og valgte da Plasma tv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også anbefale Panasonic, jeg har hatt en PV60 42" i 2-3 år nå. Helt fantastisk bra tv, bra farger og sortnivå og ingen innbrenning i det hele tatt. Den modellen er jo gått ut av produksjon for lenge siden, men Panasonic fører det beste med seg videre i nyere tv'er :)

Så gå for Panasonic er mitt tips :)

X2! :D

Har samme tv (37") hatt min i 4,5 år , ingen problemer og fremdels svært fornøyd med bildekvaliteten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger! :)

Heller mer og mer mot plasma gitt, og dette da tv'en i 80% av tilfellene vil bli brukt til film/tv.

Så nå er det å sette seg på gjerdet og vente på et knalltilbud på 40" ++ Panasonic plasma med full HD ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...