Gå til innhold

Da var bilen endelig ankommet Bergen!


opas

Recommended Posts

  • Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • opas

    15

  • Victor

    5

  • HHA

    3

  • bjorke

    2

Mest aktive i dette emnet

Bilder i dette innlegget

Det var et godt tips , det har jeg ikke hørt om og jeg tviler vel på om de som klargjør bilen tenker på dette :unsure:

Men hva er iron-X ? det har jeg faktisk ikke hørt om :huh:

Lurer på om dette gjelder fra alle fabrikkene til Ford eller bare på enkelte...

Hadde først tenkt å la være å claye bilen på gunn av noen rykter om slør som oppstår etter claying , men jeg bør kanskje revurdere det.

Jeg har stående en pakke fra Meguiars som jeg ikke har brukt , tror du den er grei eller bør jeg kjøpe noe bedre?

Problemet er som JonA sier ikke unikt for Ford, nevnte Ford fordi jeg ihvertfall vet at de har det.

Iron Cut/ironX er et relativt nytt produkt, ikke sikker på om det har kommet til Norge enda. Det fjerner metallpartikler som sitter på/i lakken og kan være vanskelig å se. Når de får sitte en stund, ser man bittesmå oransje minirust spots på lakken. Har altså ikke noe med vanlig 'støv' å gjøre, og problemet er at clay ikke tar alt. Ta en titt på denne tråden, den forklarer litt mer : Aquartz Iron Cut

Generelt sett varierer kvaliteten på nybilklargjøring ganske mye, har sett alt fra perfekt til horribelt (med kjørespor og regelrette riper). Bare å sjekke nøye, så ser du hva som trengs... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe takk for det! Nå hadde jeg i utgangspunktet ikke tenkt å understellsbehandle bilen , men siden jeg kjenner dem som driver senteret så får jeg det til gibort pris. De anbefalte også kun behandling i bunn , dvs kun utsatte deler på understellet som stadig får hard medfart på vestlandsveiene. Ellers skal modellen være godt "rustet" mot rust :D slik at full behandling var unødvendig.

Når jeg spurte om denne behandlingen ble lagt over den fra fabrikken svarte de "hvilken behandling fra fabrikk" og begynte å le.

Ja, le det gjorde han som foretok rustbehandling av min bil også og han sitter i Norsk Antirustforening.Se link til vedlagt artikkel og vær sikker på at du har tatt det riktige valget. http://www.jessheim-antirust.no/filesystem/2009/12/rust_46.pdf

Jeg ville tatt en full behandling og det sier jeg etter egen erfaring med flere nybilkjøp der bilene har begynt og ruste etter ett par år. Den siste en Mercedes B-klasse. Måtte bytte bakluke og alle fire dørene etter 2 år, da røyk den til fordel med ny Kuga og tanken var bedre lykke neste gang, men da med ett par forholdsregler les.: Antirustbehandling.

At en med 20 års erfaring, som JonA, sier det han sier betyr at det bare er det utvendig som teller og at han aldri har vært "ned på kne" og tittet under bilen eller hatt av noen innerskjermereller deksler.

Jeg mener at en god antirustbehandling og....... å holde bilen i stand utsendemessig (ikke glem og vask og poler "inni" dørene og spesiellt under), som JonA sier, er det som må til.

Lykke til med ny bil og la oss krysse fingrene for at verdien ikke smuldrer bort for noen av oss.

Note: jeg har ikke funnet noen urenheter i lakken på min Kuga og etter fire "poleringer" klarer jeg ikke å se noen Swirls heller. Alternativt har jeg dårlig syn og delvis mistet førligheten i fingrene. ;) Ikke bekymre deg for tidlig.:unsure:

Never a failure, always a lesson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spurte kverneland (bergen) om understellsbehanling men fikk beskjed om å ikke tenke noe på det siden den har ett fabrikkbelegg, i tillegg er det rustkontrollskjema som følger bilen og serviceintervallene.

gratulerer med ny pen bil =) håper du har hardere lakk på din enn jeg har på min hehe... men så skal det sies at hvitt er litt snillere enn sort da .. .

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spurte kverneland (bergen) om understellsbehanling men fikk beskjed om å ikke tenke noe på det siden den har ett fabrikkbelegg, i tillegg er det rustkontrollskjema som følger bilen og serviceintervallene.

gratulerer med ny pen bil =) håper du har hardere lakk på din enn jeg har på min hehe... men så skal det sies at hvitt er litt snillere enn sort da .. .

Og Kverneland (Bergen) er selgeren?

Desverre så hjelper ikke rustkontrollskjema mot rust :), men det gjør god Antirustbehandling og bilpleie.

Never a failure, always a lesson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, le det gjorde han som foretok rustbehandling av min bil også og han sitter i Norsk Antirustforening.Se link til vedlagt artikkel og vær sikker på at du har tatt det riktige valget. http://www.jessheim-antirust.no/filesystem/2009/12/rust_46.pdf

Jeg ville tatt en full behandling og det sier jeg etter egen erfaring med flere nybilkjøp der bilene har begynt og ruste etter ett par år. Den siste en Mercedes B-klasse. Måtte bytte bakluke og alle fire dørene etter 2 år, da røyk den til fordel med ny Kuga og tanken var bedre lykke neste gang, men da med ett par forholdsregler les.: Antirustbehandling.

At en med 20 års erfaring, som JonA, sier det han sier betyr at det bare er det utvendig som teller og at han aldri har vært "ned på kne" og tittet under bilen eller hatt av noen innerskjermereller deksler.

Jeg mener at en god antirustbehandling og....... å holde bilen i stand utsendemessig (ikke glem og vask og poler "inni" dørene og spesiellt under), som JonA sier, er det som må til.

Lykke til med ny bil og la oss krysse fingrene for at verdien ikke smuldrer bort for noen av oss.

Note: jeg har ikke funnet noen urenheter i lakken på min Kuga og etter fire "poleringer" klarer jeg ikke å se noen Swirls heller. Alternativt har jeg dårlig syn og delvis mistet førligheten i fingrene. ;) Ikke bekymre deg for tidlig.:unsure:

Du kan jo tro hva du vil om hvorvidt jeg har vært under bilene/demontert innerskjermer på bilene jeg har forsøkt å reparere i gjennom snart 20 år ..

Jeg vet ikke om det er bare meg som tenker slik, men det ville jo vært veldig rart om en som lever av å sprute seig guffe på/under biler anbefaler noe annet enn å kjøre "full behandling" på alt av biler som kommer til Norge.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo tro hva du vil om hvorvidt jeg har vært under bilene/demontert innerskjermer på bilene jeg har forsøkt å reparere i gjennom snart 20 år ..

Jeg vet ikke om det er bare meg som tenker slik, men det ville jo vært veldig rart om en som lever av å sprute seig guffe på/under biler anbefaler noe annet enn å kjøre "full behandling" på alt av biler som kommer til Norge.. ;)

Helt enig med deg, skal ikke tro verken selger av bilen eller han som lever av å sprute guffe på/under biler, men tro på egne erfaringer. Og du har jo dine 20 år, og jeg kan nok ha vært fryktelig uheldig med mine tre tidligere nybilkjøp. ;)

Men guffa er sprøytet på og så får vi håpe det beste. Salt og vårt klima er synderen uansett.

Never a failure, always a lesson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for alle synspunkter og tips.

Jeg kommer til å holde fast på understellsbehandlingen , å legge til et par tusen for dette når man legger ut en halv mill. for bil er greit synes jeg , for sikkerhet skyld :)

Jeg har også bestilt Iron Cut fra disse :https://secure.i4detailing.co.uk/index.html og vil bruke dette før claying , for sikkerhet skyld :lol:

Nå er det bare å vente til kosingen kan starte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for alle synspunkter og tips.

Jeg kommer til å holde fast på understellsbehandlingen , å legge til et par tusen for dette når man legger ut en halv mill. for bil er greit synes jeg , for sikkerhet skyld :)

Jeg har også bestilt Iron Cut fra disse :https://secure.i4detailing.co.uk/index.html og vil bruke dette før claying , for sikkerhet skyld :lol:

Nå er det bare å vente til kosingen kan starte :P

Var innom bilpleie hallen igår på Kverneland, og det stod det en hvit Kuga gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer

Nå som du har fått ny bil burde du tatt en langtest, feks til Lillehammer neste helg og sett hvordan den var med la oss si to-tre andre DCN medlemmer.

Gratulerer med nybil, alltid like stas å hente og kjøre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for alle synspunkter og tips.

Jeg kommer til å holde fast på understellsbehandlingen , å legge til et par tusen for dette når man legger ut en halv mill. for bil er greit synes jeg , for sikkerhet skyld :)

Jeg har også bestilt Iron Cut fra disse :https://secure.i4detailing.co.uk/index.html og vil bruke dette før claying , for sikkerhet skyld :lol:

Nå er det bare å vente til kosingen kan starte :P

Grattis med ny bil, men har du forhørt deg med forhandleren at ikke denne understellsbehandlingen går ut over noen garantier. Jeg jobbet hos en stor bilforhandler for noen år siden, å der var det noen som snakket om at hvis en kunde fikk lagt på noen form for understellsbehandling, så ville rustgarantien frafalle/begrenses. Jeg synes dette høres rart ut, men fabrikantene gjør vel det de kan for å sno seg unna.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny bil, men har du forhørt deg med forhandleren at ikke denne understellsbehandlingen går ut over noen garantier. Jeg jobbet hos en stor bilforhandler for noen år siden, å der var det noen som snakket om at hvis en kunde fikk lagt på noen form for understellsbehandling, så ville rustgarantien frafalle/begrenses. Jeg synes dette høres rart ut, men fabrikantene gjør vel det de kan for å sno seg unna.

Ja , jeg har til og med fått skriftlig godkjenning fra Ford Norge ;)

Nå som du har fått ny bil burde du tatt en langtest, feks til Lillehammer neste helg og sett hvordan den var med la oss si to-tre andre DCN medlemmer.

Gratulerer med nybil, alltid like stas å hente og kjøre med.

Takk , jeg vurderer turen men har fått låne en oppvarmet garasje den helgen og tenkte å ta første gangs behandling da. Men jeg får tenke på hva jeg skal gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Takk igjen! Jeg har fått låne en stor oppvarmet hall i hele helgen og kommer meg derfor ikke på treff i helgen. Da skal bilen behandles :)

Har gått noen runder med meg selv angående hva jeg skal bruke og hadde først tenkt meg kun Swissvax Cleaner fluid og Swissvax Shield.

I fjor brukte jeg Jetseal under Shield på Volvoen , noe som funkert flott.

Nå har jeg igjen ombestemt meg og satser på en ny kombo:

Arbeidsliste for første behandling av nyebilen.

Dag 1:

1 Sprøyte hele bilen med Prickbort

For effektiv avfetting.

2 Vente 5 min og så Høytrykkspyle

3 Sprøte bilen med Iron Cut

For effektiv dypfjerning av metallspon i lakken etter produksjon og transport.

4 Vente 5 min og så spyle med svak stråle , deretter høytrykkspyling.

5 Skumlegge bilen med AutoFoam blanding

6 Høytrykkspyle

7 Vaske bilen med Meguiars NXT Wash

8 Tørke bilen med SS Miracledryer , trenger sikkert to stykker.

9 Claye hele bilen med MeguiarsClaybar og Quik Detailer.

Dyprens med frem og tilbake bevegelser og mye spray

10 Tørke bilen med microfiber.

Dag 2:

11 På med maskeringstape på alle plastdeler m.m

12 Lakkrens med Chemical Guys Vertura Bond

Påføres med pads , ett og ett panel om gangen og buffes med microfiber etter hvert.

13 Lakkforsegling med Meguiars Syntetisk sealer #21 (pustende sealer)

Påføres med pads og la tørke i 15-20 min før buffes av med microfiber.

Skal herde inne i minimum 12 timer

14 Rense felger med Swissvax Cleaner Fluid

Påføres med pads og buffes av med microfiber straks.

15 Forsegle felger med Swissvax Autobahn (med teflon)

Påføres med pads og buffes med microfiber.

16 Behandle motorrom med Swissvax Protection Matt

Påføres med microfiber og tørkes med microfiber.

17 Forsegle motordeler med Swissvax Motor Shine

Sprayes på og la tørke , dekk til lakkerte flater med maskering.

18 Vaske interiøret med rent vann

19 Behandle interiør med Swissvax Protecton Matt

Påføres med microfiber og tørkes med microfiber.

20 Behandle interiørstoffer med Nano Lotus Textilforsegling

Sprayes på og tørkes med microfiber.

Dag 3: Etter minimum 21 timer.

21 Påføre Swissvax Shield

Påføres med pads, frem og tilbakebevegelser i tynt lag på ett og ett panel.

Buffes av med microfiber etter hvert.

22 Fjerne all maskeringstape.

23 Behandle alle utvendige plastdeler med Swissvax Protecton Glossy

Påføres med microfiber.

24 Behandle panoramatak med Nano Lotus Bilglassforsegling

Se brukerveiledningen.

25 Behandle dekk med Swissvax Pneu

Bruk gjerne pensel og tørk overflødig med microfiber.

26 Rense skinnseter med Swissvax Leather Cleaner

27 Behandle skinnseter med Swissvax Leather Milk

Å ja...kom gjerne med innspill for og imot :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen! Jeg har fått låne en stor oppvarmet hall i hele helgen og kommer meg derfor ikke på treff i helgen. Da skal bilen behandles :)

Har gått noen runder med meg selv angående hva jeg skal bruke og hadde først tenkt meg kun Swissvax Cleaner fluid og Swissvax Shield.

I fjor brukte jeg Jetseal under Shield på Volvoen , noe som funkert flott.

Nå har jeg igjen ombestemt meg og satser på en ny kombo:

Arbeidsliste for første behandling av nyebilen.

Dag 1:

1 Sprøyte hele bilen med Prickbort

For effektiv avfetting.

2 Vente 5 min og så Høytrykkspyle

3 Sprøte bilen med Iron Cut

For effektiv dypfjerning av metallspon i lakken etter produksjon og transport.

4 Vente 5 min og så spyle med svak stråle , deretter høytrykkspyling.

5 Skumlegge bilen med AutoFoam blanding

6 Høytrykkspyle

7 Vaske bilen med Meguiars NXT Wash

8 Tørke bilen med SS Miracledryer , trenger sikkert to stykker.

9 Claye hele bilen med MeguiarsClaybar og Quik Detailer.

Dyprens med frem og tilbake bevegelser og mye spray

10 Tørke bilen med microfiber.

Dag 2:

11 På med maskeringstape på alle plastdeler m.m

12 Lakkrens med Chemical Guys Vertura Bond

Påføres med pads , ett og ett panel om gangen og buffes med microfiber etter hvert.

13 Lakkforsegling med Meguiars Syntetisk sealer #21 (pustende sealer)

Påføres med pads og la tørke i 15-20 min før buffes av med microfiber.

Skal herde inne i minimum 12 timer

14 Rense felger med Swissvax Cleaner Fluid

Påføres med pads og buffes av med microfiber straks.

15 Forsegle felger med Swissvax Autobahn (med teflon)

Påføres med pads og buffes med microfiber.

16 Behandle motorrom med Swissvax Protection Matt

Påføres med microfiber og tørkes med microfiber.

17 Forsegle motordeler med Swissvax Motor Shine

Sprayes på og la tørke , dekk til lakkerte flater med maskering.

18 Vaske interiøret med rent vann

19 Behandle interiør med Swissvax Protecton Matt

Påføres med microfiber og tørkes med microfiber.

20 Behandle interiørstoffer med Nano Lotus Textilforsegling

Sprayes på og tørkes med microfiber.

Dag 3: Etter minimum 21 timer.

21 Påføre Swissvax Shield

Påføres med pads, frem og tilbakebevegelser i tynt lag på ett og ett panel.

Buffes av med microfiber etter hvert.

22 Fjerne all maskeringstape.

23 Behandle alle utvendige plastdeler med Swissvax Protecton Glossy

Påføres med microfiber.

24 Behandle panoramatak med Nano Lotus Bilglassforsegling

Se brukerveiledningen.

25 Behandle dekk med Swissvax Pneu

Bruk gjerne pensel og tørk overflødig med microfiber.

26 Rense skinnseter med Swissvax Leather Cleaner

27 Behandle skinnseter med Swissvax Leather Milk

Å ja...kom gjerne med innspill for og imot :P

Punkt 22: Fjerne maskerings tape, bør komme etter punkt 12.

Det er ingen vits i å bruke maskerings tape når du bruker sealer og voks.

Jeg ville absolutt påført rens og sealer + voks på alt av plastikk fangere.

Skal du påføre Vertuabond med DA eller for hand?

Håper du har mulighet til å knipse bilder av jobben.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...