Gå til innhold

Vask av ruter innvendig


Finnsbråtn

Recommended Posts

Jeg bruker Mark V Window Sheen, godt fornøyd med den. Blander ut 1:10 (-ish). Vel så viktig med et godt produkt er klut / papir man bruker - jeg fikk noen ark med "optiker"-papir av Ole Gunnar her inne, og det blir streak-free og helt rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til mine fabrikktonede bruker jeg ofte nanosvampen og nano mf - det kan jeg tenke meg at riper filmen på dine..... så ikke gjør det =)

Endret av daniel

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en glassrens jeg fikk med fra Hurtigruten Carglass da jeg byttet frontruten på min forrige bil. Kjempe fornøyd med denne. Sprayer på, deretter blir det et slags skum og tørker så av med papir,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Papir som ikke loer er viktig om du skal bruke papir :) Jeg bruker eget papir som er egnet for å bruke på ruter og det fungerer utrolig bra hos meg.. Lønner seg også å tørke ruter innvendig feks opp og ned, mens utvendig så tørker du frem og tilbake.. Da blir det lettere å se hvilken side det sitter igjen streker på :)

  • DCN Poeng 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønner seg også å tørke ruter innvendig feks opp og ned, mens utvendig så tørker du frem og tilbake.. Da blir det lettere å se hvilken side det sitter igjen streker på :)

Kongetips, og som hadde forårsaket _mye_ mindre frustrasjon hos meg ihvertfall for en stund siden :) *spraye spraye*... *gnikke gnikke*... Næh så steike.... *rince and repeat* x 3 ... Nnnnrghhh... Hmm... på den andre siden ja... *doh*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Ja den fikk du cred for Bernhard, det var i smarteste laget... veldig lurt..

Bruker Cobra vindusmikrofiber her, ser ut som waffle weave håndkler bare mindre og blå. De sammen med nesten alt jeg har testet av glassrens, fungerer aldeles supert..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papir som ikke loer er viktig om du skal bruke papir :) Jeg bruker eget papir som er egnet for å bruke på ruter og det fungerer utrolig bra hos meg.. Lønner seg også å tørke ruter innvendig feks opp og ned, mens utvendig så tørker du frem og tilbake.. Da blir det lettere å se hvilken side det sitter igjen streker på :)

svarten du er lur du

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk en flaske ifra scandicshine. Den står det streak free window clean 100% Ammonia Free-Window Tint Safe på, regner med den funker bra? :D

Noen bra klut og anbefale til den?

Endret av Finnsbråtn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Glass er såpass hardt, at du kan bruke nesten hva som helst av mikrofiber uten fare for å lage riper. Liker best å bruke korthårete mf selv (ikke Green Monster o.l), pleier å kjøpe med meg på Europris eller noe, type 2 for 20 kroner, de funker helt fint.

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Jeg har idag testet Nanolotus sin glassklut. Den funket meget bra sammen med Nanolotus svamp. Rutene hadde masse fingermerker innvendig og polish sprut utvendig. Vasket først med Nanolotus svamp og vann og tørket av med glasskluten. Dette ble helt fritt for skjolder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt i samme gata. Har ikke noen problemer med å få ruta rein og fin. Bruker en glass MF type dagligvarebutikk. Om det er "barneflekker" så er det en sprut med vindusmiddel som må til i tillegg. I grunnen fornøyd med det meste, så jeg er enig i at kluten har mest å si, iallfall så lenge det ikke er film på rutene.

Det som derimot plager meg er at det sitter noe dritt i pakningen som følger med opp på ruta og lager vertikale streker som er særdeles synlige. Sitter på innsiden. Noen som har tips til å få det vekk uten å ta av dørtrekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monster ScreenClean (egentlig for flatskjermer) fungerer også bra sammen med en microfiberklut. Den renner ikke!

Og den fungerer også meget bra på kameralinser og brilleglass. Faktisk bedre enn alle brilleglass-rensemiddel jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er lagt solfilm på rutene skal du IKKE bruke vindusrens som jif eller ruterens fra bensinstasjonen.. Dette kan skade filmen. Du kan bruke reint vann og vaske med en mf beregnet for vinduer, evnt. med en dråpe zalo oppi vannet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ett interessant tema da det alltid har vært vanskelig å få det helt rent synes jeg. Og det går ikke lang tid før denne grå filmen viser seg igjen. Jeg har forsøkt mange ting og har brukt mye tid i de merkligste stillinger for å komme til, spesiellt på frontruten. Til syvende og sist har jeg funnet min løsning som gjør ruten krystall klar med minst mulig arbeid og som varer forholdsvis lenge.

Her er min oppskrift.

Vask og puss ruten utvendig godt først.

Bland ca 1 desiliter salmiakk i en bøtte med lunket vann. Ikke varmt for da damper salmiakken for bort.

Vask ruten med en mikrofiberklut for glass oppvridd i vannet med salmiakk. Kan gjerne være godt fuktig.

Tørk deretter med ett lofritt papir. ........Vola..........

Jeg har ikke prøvd dette på solfilm så det er vanskelig å si hvilken virkning dette har på det. Jeg kan gjøre ett forsøk på min gamle Baleno som jeg har film på bakruten. Tror jeg vil ha litt mindre salmiakk i vannet, men at det ikke burde ha noen negativ innvirkning dersom man vasker lett.

Endret av Victor

Never a failure, always a lesson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som derimot plager meg er at det sitter noe dritt i pakningen som følger med opp på ruta og lager vertikale streker som er særdeles synlige. Sitter på innsiden. Noen som har tips til å få det vekk uten å ta av dørtrekket?

Never a failure, always a lesson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...