Gå til innhold

Full behandling - Fremgangsmåte?


DanielMK

Recommended Posts

Heisann. Er ny på forumet, så ikke slakt meg om eg spør dumt.. :o:)

Har ein mystic blue (mørkeblå) 2004 BMW 530D der lakken ser litt "blass og kjedelig" ut i sollys, så tenkte eg skulle bruke ein dag på å freshe den skikkelig opp og få fram ein djup og fin glans med litt Meguiars produkter (som eg liker veldig godt)

Har prøvd ut litt, MEN ... det er så utrulig mange ulike produkter. Wax, liquid wax, polish wax, polish, ditt og datt.... det er jo umulig for ein stakkars som meg å finne ut HVA eg bør kjøpe for å få et bra, glansfullt og langvarig resultat

Så det eg lurer på, er om DENNE framgansmetoden med mequiars produkter blir bra:

1. skylle godt av med høgtrykkspyler

2. Vaske med Meguiars NXT gen car wash (deretter tørke den tørr)

3. Meguiars quik clay detailing system (claye hele bilen)

4. Meguiars deep crystal polish

5. NXT Generation® Tech Wax 2.0 Liquid

6. Quik detailer på toppen

Er dette rangert i rett rekkefølge, eller blir dette helt feil? Blir det for mye, kan noen av punkta med fordel fjernes?

Har ikke roterende maskin, så det blir gjort for hand. Kan basic vaske og påføringsmetoder, har lest bilvask for dummies 2.

Takker for svar ! :)

Endret av DanielMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • DanielMK

    15

  • Essiek

    7

  • Mutter

    4

  • daniel

    2

Mest aktive i dette emnet

Rekkefølgen er det ingenting å si på, men du bør nok legge inn en lakkrens mellom clay og polish f.eks Meguiars deep crystal paint cleaner. Clay fjerner urenheter på utsiden av lakken mens en kjemisk lakkrens fjerner forurensing i lakken.

Deep crystal polish er en "pure polish" som kun har til hensikt å fremheve glans og er nok avhengig av en ren og renset overflate for å virke optimalt. Dette er også det steget man kan sløyfe hvis man har dårlig tid eller dårlig arm. :P Lakkrensen er den som skal få frem glansen mens deep crystal polish skal gi det lille ekstra.

Dette vil nok gjøre bilen blank og fin, men vil ikke fjerne riper og swirls. For dette har Meguiars en serie bestående av SwirlX, ScratchX og Ultimate Compound hvor SwirlX er det minst aggressive og UC er det mest aggressive. Disse defineres også under "lakkrens" av Meguiars, men skal i tillegg fjerne swirls og lettere riper, og kan være verdt å prøve hvis du ikke ønsker å hive deg rundt med maskin. (produktene skal også fungere med DA-maskin) Jeg er usikker på om disse fungerer som like god lakkrens som deep crystal, eller om man bør kjøre på med begge deler.

Vær imidlertid forsiktig med Ultimate Compound. Jeg har brukt denne og endte opp med hologrammer (eller noe som liknet), og har lest om flere som har opplevd samme problem. Så snart jeg har tid skal jeg se om det hjelper å gå over med SwirlX for å få fjernet disse. Uheldigvis fikk jeg lagt to lag med tech wax 2.0 før jeg fikk inspisert bilen i sollys. :(

Men vi ender vel opp med roterende maskin og proffe polishprodukter til slutt allikevel. B)

[b]2006 Volvo V70 2.0T[/b]
[s]2001 Volvo S60 2.4[/s]
[s]2003 Volvo V40 1.6[/s]
[s]1988 Nissan Sunny 1.3[/s]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkefølgen ser grei nok ut den. Men jeg ville nok brukt en avfetting først (f.eks.Prickbort), ihvertfall på de panelene som er mest utsatt for "hard" forurensing fra asfalt, insekter o.l . Det vil spare deg både arbeid og clay i step 3.

Hvis lakken er oksidert/blass og har swirls og/eller riper er det ikke sikkert Deep Crystal Polish vil være nok til å gi deg et godt og varig resultat. Den korrigerer lite og er mere ment til å produsere shine på en allerede korrigert lakk. Og grunnarbeidet er helt avgjørende for hvilket sluttresultat du får, så det lønner seg å bruke tid på det. Kanskje et steg med Meg's Ultimate Compound eller Swirl-X ville vært det rette, siden disse gir bra resultater også for hånd.

Edit : heh...ser at Jan-H var før meg...men vi er visst enige... :P

Endret av Mutter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen hjertelig takk for svar! :) dette hjalp meg mye :)

ang. avfetting så vasker eg bilen såpass ofte at det sjelden er noe behov for det (men skjønner alikevel at det er smart om man først skal sette av ein heil dag for å ta en full behandling med alle de produktene :) )

Lakken er fin, med få riper og 'swirls'. Så trenger nok ikke swirls remover.

Har brukt scratch x v2 på en del riper rundtom. Noen riper tar den helt, mens ander bare blir mindre synlige. Genialt produkt egentlig !

Takk igjen for svar. Eg må fram med lommeboka og handle inn litt produkter framover ^^ Har bare nxt gen wash, quik detailer og scratch x nå, så trenger alt imellom der ... koster flesk...men er blitt helt hekta (og det har DETTE forumet skylden for !!! :lol: )

Mvh

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, velkommen blandt oss bilpleie-gærninger ! :lol:

Ingen tvil om at dette blir en slags avhengighet...må ha nye produkter...bare MÅ ha det ! Pt. har jeg 4 pakker på vei og en til planlagt, har besluttet meg for å IKKE legge sammen hva jeg har brukt hittil. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Hadde jeg vært deg ville jeg kanksje prøvd Pooboy's "Black Hole" - det er en glaze med masse fillere som skjuler vaskeriper etc. så lakken ser bra ut igjen :)

Istedet for to steg med rens og polish, bruker du den.. Også topper du over med en voks, f.eks Natty's Blå!

Veldig fine produkter til en meget hyggelig pris ;)

http://blankbil.no/ds_product_info.php?products_id=266

http://blankbil.no/ds_product_info.php?cPath=22_77&products_id=245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående clay. bør man bruke clayen i sirkulære bevegselser, eller linære? altså, rundt og rundt, eller att og fram? og ellers, når man tar på f.eks voks, eller polish?

...har alltid lurt på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående clay. bør man bruke clayen i sirkulære bevegselser, eller linære? altså, rundt og rundt, eller att og fram? og ellers, når man tar på f.eks voks, eller polish?

...har alltid lurt på dette.

Clay brukes med linære bevegelser (att og fram som du sier). Polish/ voks i sirkulære bevegelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kris1986 : Ja skal ha det i tankene. Takk :)

Svenrik - Takker! Skal forsøke å ta ein 'detailing jobb' på bilen iløpet av noen dager. Må bare finne ut HVOR. Etter slik eg har skjønt det er ikkje sol det beste å jobbe i ...... (og det er meldt sol resten av uka.......)

Endret av DanielMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jobbet masse i sol jeg, ikke noe problemer med det.

skal du virkelig kose deg med voks så kjøper du Swissvax. Når du først har brukt det så kjøper du ikke noe annet.

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok? Synes Meguiars skriver på alle produktene sine at de skal påføres i skygge, med temperaturer rundt 10 - 15 grader (ca).

Og på diverse guider så står det også det.

....så eg har fått for meg at det er svært viktig ^^ ... men ka veit eg ? ... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja der ser du .....

eneste jeg er forsiktig med er avfetting under vaskingen.... den liker jeg ikke at får tørke ut.

Swissvax i sollys er ikke noe problem, like lett å buffe av uansett =)

svetter gjerne litt mer i starten men går så fint at

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midt i verste solsteika på sommeren så bør man være forsiktig med jobbing i sola - panelene blir mye fortere varme ved maskinbruk, og produkter tørker ut en del fortere.

Men det er sjelden man opplever slike sol-fine dager her i Norge da. Sånn utpå sen-sommeren er det bare en fordel synes jeg med litt sol på panelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Flotte greier :) Er sol her i dag, og det blir det videre i uka og. Men da kan eg altså kose meg i sola med produktene? :)

Produktene som 'tysker tøsa' skal få kose seg med idag:

Prickbort avfetting

Meguiars NXT gen car wash

Meguiars quik clay detailing system

Meguiars deep crystal paint cleaner

Meguiars deep crystal polish

NXT Generation® Tech Wax

Quik Detailer

+ Meguiars påførings 'puter' og microfiber kluter.

Dette må da bli bra for ein nybegynner som meg ? Håper på det beste... <_<:)

Takk for respons! Kjekt å få litt veiledning!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har skjønt det riktig....sol er ikke det beste å jobbe i men med litt "vett" så går det som regel greit, enkelte produkter er vel enklere å bruke i sol enn andre...personlig holder jeg meg unna sola og triller bilen i garage etter vask :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....ja hadde eg berre hatt ein garasje :) Men bur for tida i leilihet... Skal begynne behandlinga etter jobb, ca klokka 5, og da er sola svak, og forsvinner i 6 tida. Så satser på at det går bra...

Eneste som bekymrer meg er at det er over 20 grader i skyggen idag + sol.

Hmmmm......

trogha - hva mener du med "vett" i sola? Noen tips til meg? :)

Endret av DanielMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med "vett" så er det vanlig sunn fornuft som gjelder :) Er lakken glovarm å ta på så gnukker man ikke videre :)

Husk også å ta hensyn til fuktighetsomslaget, som vel kommer litt utpå kveldingen. Når du ser det begynner å danne seg kondens på lakken så synes jeg det er greiest å pakke sammen sakene for den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er spm,har samme produkter som Danielmk har,dvs Megs..

Kan noen av disse brukes med Flex roterende ?

DC2 kan kjøres med DA-maskin, men ikke roterende. Da må du opp på proff-serien (MG #80/83, eller #205/105).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...