Mats

Noen som har peiling på bærbar pc her?

49 innlegg i emnet

Noen som har brukbar peiling på bærbar pc her? Jeg har liten peiling på det markedet for tiden og skulle ha kjøpt meg en. Har ikke satt noe pris, men skal ikke brukes til noe gaming.

Skal hovedsaklig brukes til generelle ting, samt film så jeg vil veldig gjerne ha bluray på den. Noen som har noe forslag?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 år på baken på Datakjeden, så litt kjennskap til pc :)

Asus er safe maskiner, holder uendelig, samtidig som de er litt multimediarettet. Blir som en kombinasjon av Acer, og Lenovo, multimediadelen til førstnevnte, og holdbarheten til sistnevnte.

Ellers, alt av maskiner over 6-7000,- er som regel gode greier, med nok kraft til å få gjort det meste :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil absolutt anbefale MacBook eller MacBook Pro! De har ikke Bluray, men overgår konkurrentene på det meste ellers.

Endret av Drumlin
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert gode maskiner det men MacBook er ikke noe for meg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sikkert gode maskiner det men MacBook er ikke noe for meg
Bare av nyskjerrighet, hvorfor ikke (med unntak av nevnte Bluray som mangler da)?
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jar jobbet med IT i ca 14 år nå, alltid brukt pc. Men kjøpte en MacBook pro her får ca 1 år siden. Kommer aldri til å kjøpe pc bærbar igjen. Lett å bruke, rask oppstart, "aldig" virus" god batterikapasitet (fortsatt 6-7 timer) fantastisk skjerm, alu kabinett, eneste å klage på for å være perfekt er varmen, ja den blir litt for varm når man ser film på den.

Jeg anbefaler nå Mac til alle jeg ikke gidder å reise til 1-2 ganger i året for å rense maskin for virus og spyware.

Men lykke til i ditt valg av maskin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil absolutt anbefale MacBook eller MacBook Pro! De har ikke Bluray, men overgår konkurrentene på det meste ellers.

syns det blir en i overkant drøy påstand...

pc og mac bygger på akkurat samme komponentene, så i realiteten er det kun snakk om forskjeller på OS...jeg ønsker ikke å gå inn i en veldig mac vs pc diskusjon her, men poenget mitt var at det ikke finnes noe underlegg i at mac er bedre på alt (bortsett fra bluray)

Asus kan jeg egentlig ikke uttale meg om siden jeg ikke har noen erfaring med selv, men dem kommer greitt ut i diverse tester, selv har jeg brukt IBM/Lenovo sine Thinkpad nå i 3-4 år og det har ikke vært noe tull overhodet. dem er "overbuild" og tåler vannvittig mye, i tillegg til mange smarte løsninger som f.eks dreneringshull gjennom tastatur hvis noen skulle være så uheldige å tømme kaffi over... og for ikke å snakke om Thinklight, et lite LED lys som lyser over tastatur hvis det er mørkt.

dem har ikke det sprekeste designet med har funnet noe som virkelig fungerer.

Hvis en bare bruker litt nettvett, og har et dertil egnet virusprogram på pc, så er det ikke noe argument med mac. jeg har pr tiden 6 pc'er i hus og har brukt noen få 100 lapper i en flerbrukerlisens på Avira som fungerer supert. har ikke vært plaget med virus på mange mange mange år.

i mine yngre dager hadde jeg nesten en fast formatering et par ganger i året, men nå har jeg blitt mer av "If it work, don't fix it"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

syns det blir en i overkant drøy påstand...

pc og mac bygger på akkurat samme komponentene, så i realiteten er det kun snakk om forskjeller på OS...jeg ønsker ikke å gå inn i en veldig mac vs pc diskusjon her, men poenget mitt var at det ikke finnes noe underlegg i at mac er bedre på alt (bortsett fra bluray)

Å, det er absolutt flere forskjeller mellom en Mac og de fleste andre laptoper enn bare operativsystemet. Byggekvalitet, multi touch-flaten, magsafe, bakgrunnsbelyst tastatur og den pålitelige og hurtige standby-modusen er noen.

Når det gjelder forskjellen på operativsystem, så går den i at en Mac kan kjøre et operativsystem mer enn konkurrentene sine. En benchmark (ytelsesmåling) fra 2007 viste dessuten at Macbook Pro var den raskeste Windows Vista-laptopen på markedet.

Endret av Drumlin
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare av nyskjerrighet, hvorfor ikke (med unntak av nevnte Bluray som mangler da)?

Nei rett og slett fordi til mitt bruk så tror jeg en Mac vil bli ett dårligere valg. På grunn av at pc'n skal brukes noe i jobbsammenheng så er det noen programmer jeg bruker, muligheten for bluray er ikke der, kommer til og bli mye brukt til film avspilling på fritiden. Samtidig som at Mac er helt totalt ukjent for meg, og at jeg ikke liker Apple spesielt. Spør meg ikke hvorfor, da jeg aldri har eid ett Apple produkt så det er ingen dårlig erfaring eller noe men sånn generelt så liker jeg ikke dem.

Sikkert kjempebra enheter det der, men pc er liksom tingen for meg ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei rett og slett fordi til mitt bruk så tror jeg en Mac vil bli ett dårligere valg. På grunn av at pc'n skal brukes noe i jobbsammenheng så er det noen programmer jeg bruker, muligheten for bluray er ikke der, kommer til og bli mye brukt til film avspilling på fritiden. Samtidig som at Mac er helt totalt ukjent for meg, og at jeg ikke liker Apple spesielt. Spør meg ikke hvorfor, da jeg aldri har eid ett Apple produkt så det er ingen dårlig erfaring eller noe men sånn generelt så liker jeg ikke dem.

Sikkert kjempebra enheter det der, men pc er liksom tingen for meg ;)

Så mangel på Bluray og frykten for det ukjente er grunnene? :) Jeg kan skjønne den første, men ikke den andre. Om du er avhengig av programmer som bare finnes til Windows, så er det veldig enkelt å installere Windows på en Mac. Jeg vil anbefale deg å en gang gjøre deg noen egne erfaringer med byggekvaliteten og brukervennligheten til en Mac!
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å hive litt bensin på bålet her: Min erfaring er Acer er bra pcer mye bang for the bucks, kvalitet varierer har hatt garanti saker men har aldri vert noe problem vis noe dukket opp å få reparert det. Ein med litt datakunskaper om windows har ingen problemer med å kjøre windows uten å få virus og måtte formatere kvart halv år. Personlig formatere eg 1 gang kvart år mest for å rydde opp i programmer og nedlastinger. Mac er vell og bra det. Men smaken er som baken. Blir som å sammenligne FLEX og Makita poleringsmaskiner begge er bra maskiner men har fordeler og ulemper begge to.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å, det er absolutt flere forskjeller mellom en Mac og de fleste andre laptoper enn bare operativsystemet. Byggekvalitet, multi touch-flaten, magsafe, bakgrunnsbelyst tastatur og den pålitelige og hurtige standby-modusen er noen.

Når det gjelder forskjellen på operativsystem, så går den i at en Mac kan kjøre et operativsystem mer enn konkurrentene sine. En benchmark (ytelsesmåling) fra 2007 viste dessuten at Macbook Pro var den raskeste Windows Vista-laptopen på markedet.

hehe, å bruke en over 3 år gammel benchmark som referanse i dataverden er i overkant naivt.....det står ingenting om spec eller noe som kan si hvordan det er gjort

Vista er som "alle" vet et sort kapittel i M$ sin verden.

jeg kjører i dag Win7 64bit og min starter på 4 sek fra standby til jeg taster passordet til pålogginga.

byggekvaliteten kan du ikke bruke som noe argument, da den varierer fra produsent til produsent og er heller ikke noen referanse for alle pc'er..Apple har hele tiden kjørt på design, men når en betaler 3 ganger så mye for en macbook som en vel dugenes pc så holder det ikke hvor hvermansen.

missforstå meg rett, jeg er ikke imot Apple sine produkter men jeg syns det er litt sterkt å si at mac er best i alt (noe den ikke er), og når en spør om råd til innkjøp av pc bør vi heller veilede i den retningen.

Endret av mortys
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Blir som å sammenligne FLEX og Makita poleringsmaskiner begge er bra maskiner men har fordeler og ulemper begge to.
Forsatt nyskjerrig: :) Hvilke fordeler har en Acer som en Mac ikke har? Jeg har notert Bluray, og muligens pris. Er det noen flere?

hehe, å bruke en over 3 år gammel benchmark som referanse i dataverden er i overkant naivt...

Vista er som "alle" vet et sort kapittel i M$ sin verden.

jeg kjører i dag Win7 64bit og min starter på 4 sek fra standby til jeg taster passordet til pålogginga.

Poenget er at en Mac er en vel så god maskin på Windows, som konkurrerende laptoper. Hvorfor skal man velge en maskin som kan kjøre et OS mindre?

missforstå meg rett, jeg er ikke imot Apple sine produkter men jeg syns det er litt sterkt å si at mac er best i alt (noe den ikke er), og når en spør om råd til innkjøp av pc bør vi heller veilede i den retningen.

Har ikke sagt at Mac er best i alt, så der tror jeg du må sikte til noen andre. Det jeg lurer på er hvorfor man skal velge noe annet. Pris kan jeg skjønne som argument. Du må betale mer, til gjengjeld får du også mer. Bluray har jeg også forståelse for, om man er avhengig av det. Hvilke andre grunner kan finnes for å velge en PC heller enn Mac?
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne diskusjonen (Mac vs resten) er vel dødfødt her da trådstarter sier han vil ha blu-ray.

Om Mac da ikke leveres med blu-ray drev er den jo utelukket.

Har selv en 4år gammel Acer bærbar (Aspire 1640), aldri hatt antivirus og aldri formatert.

Den er i skrivende stund med på min 15'ende offshoretur (fraktet i bag) og har overlevd

sålangt uten en eneste "ikke bruker relatert" feil (regner ikke bytte av lydkort pga avknekt

mini-jack plugg som feil). Batteriet er det orginale og leverer fortsatt over en time med normal

datakjøring (musikk på middels volum, 1-2 firefox vinduer og kanskje ett mindre program i

tillegg. Så min erfaring med Acer er god. Dog er det mange jeg kjenner som på sin side

ikke er så fornøyd, da spesielt med nyere Acer.

Har vurdert å kjøpe en ny nå, skulle hatt en som er litt mindre og lettere fysisk da den som

sagt er med offshore. Har da sett på blandt annet Asus, Acer og Toshiba da disse tre

jevnt over har fått gode tilbakemeldinger.

Det er dog vanskelig å finne små bærbare (mindre enn 15" skjerm) med dvd drev i dag

virker det som :-S

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For et par måneder siden skulle jeg kjøpe en bærbar pc til min søster.

Gikk først for Acer, pga design, teoretisk ytelse, og batteritid. Etter å mottatt den fjerde defekte pcen på en uke, så gå jeg opp hele Acerprosjektet.

Acer kundeservice er det verste jeg har vært borti, og de ble masse opprydding i ettertid.

Gikk til slutt for en ASUS UL50. Jeg ble forelsket i den når jeg satt den opp, og den fungerte upåklagelig. Min søster er fortsatt strålende fornøyd.

Det som er konge med denne, er at den har en hurtigstartsfunksjon for noen oppgaver. Skal du f.eks sjekke noe på nettet, og pcen er avslått, trykker du bare på hurtigstartsknappen, også er du på nettet innen få sekunder! Smart!

Selv har jeg nå gått for MacBook Pro, og den kommer bare til å bli byttet ut med andre MacBooks.....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som ønsker å diskutere PC vs Mac får heller starte egen tråd om dette. Trådstarter heading er det som er topic så hold dere til det..

Den du hadde linket til Mats ser jo veldig bra ut:-) Digg med litt stor skjerm også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ser stor skjerm som en fordel, kommer til og bli mye brukt til film og slikt så da er det en klar fordel for min del. Ender nok opp med den HP'n tror jeg med mindre det er noe som skulle tale imot den, tenkte jeg skulle ta meg en tur til elektrosjappene her på mandag også for og titte litt der.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja HP lager bra ting, har noen tusener av de på jobben. Riktig nok ikke denne modellen men... Ser veldig bra ut, sprek nok til det meste.

Kan lønne seg å investere i en NAS boks. En nettverks basert harddisk, en slik en koblet i nettverket ditt og riktig backup programvare så trenger du aldri å tenke på at du vil miste data.

Men http://www.korvaldveien.net/windows/backup-med-genie-timeline-free/ vil du få noe av det som kanskje er best med Mac, nemlig et backup program som er veldig lett å skjønne, og ikke minst lett å hente tilbake det du har slettet.

Med denne softwaren vil du kunne ta backup av maskinen din uten å koble den til nettverk noen gang. Gratis er den også default_biggrin.png

Så skal jeg beklage at jeg skrev om Mac etter at du sa at det var uaktuelt, men skrev meldingen på iPhonen... og hvis du ser på klokkeslettene på min melding og den du kom med 3 minutter før, så skjønner du at jeg ikke er veldig rask å skrive på mobil... hehe

Lykke til med PC kjøp...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe og beklage for, tar imot alle tips med stor takk jeg! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive