Gå til innhold

Et forsøk på rep av steinsprut - trenger litt råd


tsk

Recommended Posts

Etter å ha lest mange guider om steinsprutreparasjon, er det på tide å gjøre et forsøk selv. Har dog noen spørsmål før jeg setter i gang:

1. Trenger jeg grunning? Ingen av steinsprangene har gått igjennom til metallet.

2. Bør jeg slipe i hullene med diamantsliperne (tror det var Brynjar som brukte disse fra Clasern). Eller brukes disse kun dersom steinspranget har gått igjennom til bart metall?

3. Bør jeg slipe litt rundt selve hulet før fylling?

4. Blandingsforhold 30/70 klar/base?

Litt om våtslipingen. Jeg har 3M sitt lens restoration set. Dette inneholder bla. a. Trizac P3000. Trenger jeg noe grovere også? F.eks 9 micron rondellene fra 3M (antar at disse er mye grovere enn p3000)? Kan jeg gå rett fra 9 micron til P3000 eller bør jeg skaffe noe i mellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være lurt å slipe litt med diamantbor eller lignende for å runde kantene på hullet.

hvis det ikke er ned i metallet så pleier jeg ikke å grunne, da dette fort blir stygt.

Så vask NØYE med silikonfjerner for at lakken skal binde seg.

så må man fylle hullet med ca 50/50-30/70 hvor det er mer klarlakk enn base,og la dette herde.

Jeg syntes også ofte det er en stor fordel og la lakken herde litt ekstra etter at man har pusset dette ned igjen, så man ikke drar den myke lakken ut av steinspruten når man polerer

Endret av hc_Tk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

9 micron til 3M er tilsvarenede P1200 korning ja. Så det kan nok være en fordel å gå over med P2000 grit først, før du bruker P3000. Kan også droppe P3000 og bare bruke 9 micron, og deretter P2000 for så og polere. Tror nok også du bør ha såpass som P1200 for å slipe ned lakken, ellers kan det nok hende du kommer til å drive med det en stund :P

Som hc_Tk sier, er det greit å slipe ned med diamantbor e.l slik at det blir bedre heft. Grunning er ikke nødvendig om det ikke er ned til metallet. Vask godt med siliconefjerner, og fyll i lakk. Har god erfaring med Ødegård lakk sin lakk som er blandet etter fargekode, er dog ikke sikker på hvilket blandingsforhold de bruker mellom base og klarlakk.

Lykke til, og ta gjerne masse bilder og legg ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Da er jeg tilbake fra "gubb-dagisen" med tråd-teller, mirkroskop, forstørrelsesglass og diamantslipesett. Fra Billakkspesialisten fikk jeg tak i den lille røde slipeklossen fra 3M, sammen med 9 micron og p3000 til denne (32mm). P2000 finnes ikke til den,så forsøker med 9micron til P3000 (det er slik det beskrives av 3M). I 3M katalogen står det faktisk at 9 micron = P2500, men det tviler jeg veldig på er riktig... Samtidig står det at P3000 = 5 micron. Ikke godt å si hva som er riktig...

Hvis jeg ikke har forstått dette helt feil, så er micron en forkortelse for micrometer, altså 1/1000000meter og angir rett og slett størrelsen (dia) på slipepartiklene. 9 micron er i så fall ca P2100.

P-tallet er en ISO-standard for å angi grovhet på slipepapiret.

P1000 = 18,3 µm

P1500 = 12,6 µm

P2000 = 10,3 µm

P2500 = 8,4 µm

Endret av tsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 micron til 3M er tilsvarenede P1200 korning ja. Så det kan nok være en fordel å gå over med P2000 grit først, før du bruker P3000. Kan også droppe P3000 og bare bruke 9 micron, og deretter P2000 for så og polere. Tror nok også du bør ha såpass som P1200 for å slipe ned lakken, ellers kan det nok hende du kommer til å drive med det en stund :P

Som hc_Tk sier, er det greit å slipe ned med diamantbor e.l slik at det blir bedre heft. Grunning er ikke nødvendig om det ikke er ned til metallet. Vask godt med siliconefjerner, og fyll i lakk. Har god erfaring med Ødegård lakk sin lakk som er blandet etter fargekode, er dog ikke sikker på hvilket blandingsforhold de bruker mellom base og klarlakk.

Lykke til, og ta gjerne masse bilder og legg ut :)

Diamantsliping for hånd, ikke sant? Monterer ikke disse på drillen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Bruker den for hånd ja! Kan fort gå litt vel mye lakk med dremmel ;)

Det er det jeg frykter også. Er redd jeg fort kan slipe meg igjennom til bart metall, og det vil jeg helst unngå. Poenget er vel bare å få rundet av pent i kantene av hakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt opp arbeidsrekkefølgen:

1. Rens med silikonfjerner

2. Rens med silikonfjerner

3. Rens med silikonfjerner

........

4. Forsiktig sliping rundt hullene med 3M P3000 (for å matte litt rundt der jeg skal fylle). Bruker her den lille røde klossen til 3M.

5. Sliping i kantene av selve hullet med diamantslipestiftene

6. Rens/vask av slipestøv

7. Fylling av steinsprutene med sprøyte (forsøker 40/60 base/klarlakk)

8. Sliping/utjevning etter fylling (forsøker her først med P3000, dersom det går for treigt 9 micron og deretter P3000).

9. 3M FCP på blå 3M (roterende)

10. 3M EFC på gul 3M'

osv...

Er dette omtrent riktig fremgangsmåte? Legger ut bilder av prosessen underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser bra ut det, bare pass på å la lakken herde skikkelig før OG etter(!) du har pusset ned "blobben".

Som jeg sa tidligere jeg har opplevd man har dratt uherdet lakk fra fyllingen siden det tar uendelig lang tid før hele "blobben" er herdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser bra ut det, bare pass på å la lakken herde skikkelig før OG etter(!) du har pusset ned "blobben".

Som jeg sa tidligere jeg har opplevd man har dratt uherdet lakk fra fyllingen siden det tar uendelig lang tid før hele "blobben" er herdet.

At det skal herde sikkelig FØR pussinger er logisk, men etter nedpussing også? Er det rubbingen som har dratt ut lakken nedpussing? Dette har vel kanskje noe med tykkelsen man påfører og blandingsforholdet mellom base og klarlakk? Mulig jeg forsøker flere lag dersom hullene er dybe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo tykkere malingen er jo lengre tid tar det, det ytterste laget vil jo herde fort for her vil jo gassene slippe ut fritt, men tar lengre tid med en gang man får noe tykkelse og da vil herdingen gå saktere. Mitt tips er å pusse ned gjerne vent en dag eller dra frem hårføner/varmepistol for å være sikker på at det laget som skal poleres er herdet. kjipt å måtte gjøre samme jobben to ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo tykkere malingen er jo lengre tid tar det, det ytterste laget vil jo herde fort for her vil jo gassene slippe ut fritt, men tar lengre tid med en gang man får noe tykkelse og da vil herdingen gå saktere. Mitt tips er å pusse ned gjerne vent en dag eller dra frem hårføner/varmepistol for å være sikker på at det laget som skal poleres er herdet. kjipt å måtte gjøre samme jobben to ganger!

Logisk og meget fornuftig. Dette skal jeg passe på. Mange takk for gode råd. Da er det på tide å sette igang :)

Endret av tsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå har jeg forsøkt dette, men det stanset før fylling av lakk. Har lest flere som blander klarlakk med basen før den påføres, men når jeg forsøkte dette ble det umiddelbart en tykk grøt av blandingen. Tydeligvis en eller annen kjemisk reaksjon mellom basen og klarlakken. Noen som har opplevd dette?

Lakken er BMWs originale lakkstifter (base og klarlakk) som ble forsøkt blandet. Hjelp :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som tsk, og Merce sin lakkstift reagerte også med grøtaktig konsistens ved blanding...

Det jeg tenker på med rustfjerner, silikonløser osv. hvordan bruker folk dette? Jeg prøvde i går med nåler for å føre på men de er så tyntflytende at det ble liksom søl utover lakken uansett, bare kjøre på med en qtips f.eks?

(Ikke meningen å kuppe tråden din tsk, 2 kjappe spm bare :D )

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silikonfjerner og rustfjerner kan "tørkes" av og på eller med Q-tip.

Har aldri opplevd at lakken har blitt tykk, men ser det er nevn lakkstift(!?). Jeg bruker flytende basefarge og klarlakk og ikke sånn stift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silikonfjerner og rustfjerner kan "tørkes" av og på eller med Q-tip.

Har aldri opplevd at lakken har blitt tykk, men ser det er nevn lakkstift(!?). Jeg bruker flytende basefarge og klarlakk og ikke sånn stift.

Tror det bare kalles lakkstift da de leveres på bittesmå flasker med en liten pensel i korken. Det er flytende basefarge og flytende klarlakk. Problemet oppstår når man blander disse (det er egentlig tenkt at de skal legges på hver for seg).

Jeg er i samme situasjon som tsk, og Merce sin lakkstift reagerte også med grøtaktig konsistens ved blanding...

Det jeg tenker på med rustfjerner, silikonløser osv. hvordan bruker folk dette? Jeg prøvde i går med nåler for å føre på men de er så tyntflytende at det ble liksom søl utover lakken uansett, bare kjøre på med en qtips f.eks?

(Ikke meningen å kuppe tråden din tsk, 2 kjappe spm bare :D )

Jeg brukte rett og slett tørkerull både til å vaske sårene og tørke av etterpå. Dette er egentlig fy-fy (slike tørkepapir inneholder litt sand). NB! Jeg skal våtslipe området før rubbing og polering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd å slipe minst mulig av lakken rundt før fylling egentlig.

Og man får typen laftstift som er lik leppestift. trodde det var slik du mente.

Hvis det ikke går å blande så er jeg usikker. har som sagt aldri opplevd det før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte rett og slett tørkerull både til å vaske sårene og tørke av etterpå. Dette er egentlig fy-fy (slike tørkepapir inneholder litt sand). NB! Jeg skal våtslipe området før rubbing og polering.

Hehe ok, jeg brukte toalettpapir :D Men på grunn av lakkproblemene gikk det ikke så godt, dessuten har jeg fått feil farge av Mercedez :blink: Så bilen får vel stå i fred og ro mens jeg venter på å få en ny en tilsendt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...