Gå til innhold

Biltema-roterende vs andre billige roterende?


Eirik

Recommended Posts

Noen som har formeninger om hvilke av de billige roterende som er best?

Best Tools, biltema...?

Erfaringer med å bytte backingplater på disse billigmaskinene.

Kommer nok til å prøve meg på biltema sin 2-hode-DA først, da jeg har 2 sett cyclo pads liggende. Er vel greit å ha noe å begynne med, for jeg prøver meg på roterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Har best tool sin jeg, og den er helt ok, men den jobber noe tyngere en en "proff" maskin..

2 hodede til biltema er også helt grei den, men samme her, når du går over til noe mer fancy, merker du stor forskjell, emn den får jobben gjort den også men det tar bare litt mer tid....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har testet den de averterer hos Mekonomen nå? Dura Pro (600-3000rpm, 1200w)? Driver å lurer på om man kanskje skal gutse på med roterende med en gang. Begynne veeeldig forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Biltema sin ser og føles mye mer solid ut, er også litt større.

Har ikke testet den, har bare sett på den på Biltema, jeg ville nok gått for Biltema sin, men Best Tools er nok helt OK som første roternede maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du førsten skal kjøpe deg rotary, så anbefaler jeg deg å kjøpe en skikkelig maskin.

En som holder hastigheten uansett belastning..

Den forrige min kjøpte jeg på Mekonomen, "M Tools" 1200w 660-3000 rpm.

For all del, det var en kjempegod maskin, som nesten aldri ble varm..

Men den holdte ikke farta!

Nå i dag har jeg Makita 9227 og er strålende fornøyd med den :)

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man gå rett på roterende er det kanskje greit å gå for en billigvariant da disse ikke er så sterk, å sjansen for å gjøre feil blir mindre. Brukte selv den med 2-hoder i et par minutter før jeg skjønte at jeg måtte ha roterende, og gikk for BT sin maskin. Har prøvd (prøvd...ikke kjøpt) 4 billigmaskiner fra 499.- til rett over tusenlappen og biltema sin gir definitivt mest for pengene. Gikk selvfølgelig ikke lang tid før jeg skjønte at jeg måtte ha en sterkere sak, og da var det helt greit at billigvarianten bare kosta 499.-. Dessuten har den blitt tildelt andre oppgaver som f.eks padtørking... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986

Hva mener dere med at den ikke holder farta? har ikke prøvd "billigamaskin" av roterende type før.. Men watten er jo den samme (tenker på 1200 watt), og siden det er elektromotor, så skal jo dreimomentet være ganske så likt samme om du har liten eller stor fart..

Mener dere at farten går gradvis ned eller som jeg tenker at den faller med en gang den får motstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke samme motor, husker ikke helt hva de forskjellige motorene heter, selv om jeg kanskje burde det.

Men på en billigmaskin, går hastigheten ned når den belastes..

F.eks noen maskinen går nesten ikke rundt i det hele tatt når man skal spre på hastighet 1.

Husker jeg måtte opp på 2,5 på den gamle min :P

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986

Såpass ja.. for i teorien skulle det ikke vært sånn hvis du skjønner :) en ting hitachi og makita skal ha; samme tempo (omtrent) uansett! 1200w vill begrense seg en eller annen gang, men på bilen, nydelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Og Hitachi har soft start og quick stopp... det er gull

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

hakke snøring.... men behagelig at paden ikke snurrer og snurrer etter at du stopper den da.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert veldig greit når man setter på en pad, og skal sentrere den skikkelig..

Når du har brutt ned en polish, stopper du da padden på panelet, eller løfter du den forsiktig av i fart?

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Stopper den stort sett/ofte på panelet...så du stopper jo en uten quick stop også da.. men syntes alikevel det er ok, med sentrering av pads, og om du skal rense pads med neglbørste etc

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986

Quickstop er vel en type mekanisk brems som det er på driller, dreibenker osv. Hvordan de fungerer vet jeg ikke, men gaaamle dreibenker/ fresebenker vi har på jobben til termisk sprøytning (1945 og 1952) fungerer bremsen fint enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel med at det er Asynchron motorer og synchron motorer, en asynkron motor trekker samme strøm uansett, men mister turtall etter belastning.. mens en synkron holder samme turtall uansett, men øker strømmen for å holde turtallet.

Eller omvendt :P Var noe slikt vi lærte på skolen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har formeninger om hvilke av de billige roterende som er best?

Best Tools, biltema...?

Erfaringer med å bytte backingplater på disse billigmaskinene.

Kommer nok til å prøve meg på biltema sin 2-hode-DA først, da jeg har 2 sett cyclo pads liggende. Er vel greit å ha noe å begynne med, for jeg prøver meg på roterende.

Greit å kjøpe en billig cylco, men når du ser på regnestykket til mange; 1 best tools(500spenn), 1 biltemarotrende(500spenn) og en cyclo til 300spenn......da er ikke prisen langt unna en skikkelig maskin som bla Hitachi og Makita. Den vil jo vare for alltid.

Endret av Odd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Synes biltema maskinen er mye bedre enn å ta det for hånd og den er veldig lett å bruke for first timers som meg, men hvis jeg skal få tatt alle swirlsa i e39 tyskerlakken min så må jeg nok over til roterende og menzerna tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...