Gå til innhold

2008 Mazda 6, Svart Metallic


Torby

Recommended Posts

2008 Mazda 6, Svart Metallic

Da var det tid for en ny bil igjen, en jeg egentlig skulle tatt for lenge siden, men på grunn av den berømte tidsklemma og andre klemmer ikke har hatt tid til før nå. Denne var ikke ille i lakken fra før, da bilen ikke er mer enn to år gammel. Fin lakk å jobbe med, passe myk japselakk. Glemte å ta bilder av lakkmålinger, men de lå i området 100 - 120 my over det hele.

En viktig forutsetning for en god detail er å ha god tid, noe jeg dessverre ikke hadde denne gangen. Derfor ble det 1 stegs korrigering på denne. Finishen kunne definitivt blitt bedre hvis jeg hadde brukt mere tid, men sånn ble det ikke, dessverre. :unsure:

Nok unnskyldninger, og over til prosessen, som ble omtrent såher:

Vask

1. Vasket felger med Espuma Revolution. Dekksider og hjulbuer med Surfex HD.

2. Prickbort på tørr bil, fra vinduene og ned. KCL Micro Royal blandet på slump på resten av bilen.

3. Foamet med Espuma Activo.

4. Håndvask med Chenille Mitt, Megiuars Mitt, Meguiars Shampo Plus og 2BM.

5. Tanklokk, døråpninger etc vasket med Meguiars SuperDegreaser og børste.

6. Clay med Bilt Hamber mild clay.

7. Foamet med Espuma Activo.

8. Motorrom vasket KCL Micro Royal.

9. Tørk med Last Touch og Miracle Dryer.

Korrigering etc.

1. Menzerna SIP og PO85RD på Grønn Uber.

2. Kromlister og eksos polert med Chemical Guys Metal Polish.

3. Avfetting med Surfex HD for å fjerne oljer etter polish.

4. Foamet med Espuma Activo.

Beskyttelse + finish

1. Meguiars #21.

2. Swissvax Concorso, Bike Sheen og Dodo Juice Supernatural.

3. Meguiars #16 i døråpninger etc.

4. Swissvax Seal Feed på gummilister.

5. Swissvax Pneu Matt på dekksider.

6. Swissvax Autobahn på felger.

7. Swissvax Protection Matt på utvendig plast.

8. Chemical Guys New Car Smell under setene.

9. Meguiars Silicone Free Dressing i hjulbuer.

10. Motorrom behandlet Silicone Free Dressing.

Igjen, en stor takk til Kenneth for lån av utstyr, godt selskap og god hjelp underveis! :D

Da tenker jeg vi er klare for litt bilder...

Ved ankomst:

DSC_5562.JPG

DSC_5563.JPG

DSC_5564.JPG

DSC_5565.JPG

DSC_5566.JPG

Jeg liker å begynne med felgene, så jeg fant frem kjent kombo for dette. Dusjet felger med Espuma Revolution først, lot det virke et par minutter og spylte av. Mer trengtes ikke! :o Så kom jeg på at jeg ga disse felgene to lag med Autobahn i vinter, og det har tydeligvis holdt hele sommeren. Nice!

DSC_5567.JPG

DSC_5569.JPG

Avfetting som før.

DSC_5570.JPG

DSC_5571.JPG

DSC_5572.JPG

DSC_5576.JPG

DSC_5577.JPG

Foamet.

DSC_5578.JPG

DSC_5579.JPG

DSC_5580.JPG

Mens skummet jobbet, så gikk jeg over døråpninger etc med denne komboen.

DSC_5581.JPG

Spylings.

DSC_5582.JPG

Runde to med PB.

DSC_5586.JPG

Før-bilde av motorrommet.

DSC_5587.JPG

Så var det tid for håndvask...

DSC_5588.JPG

...og clay.

DSC_5589.JPG

Enda mer skum.

DSC_5590.JPG

Og tørk til slutt.

DSC_5591.JPG

Så kom det en trivelig kar fra Hamar og ville vaske bil også..

DSC_5592.JPG

Etter litt skravling og sniffing av Optimum Car Wash, bar det inn i verkstedet med Mazdaen for inspekzione.

DSC_5593.JPG

DSC_5594.JPG

DSC_5595.JPG

DSC_5596.JPG

DSC_5597.JPG

DSC_5598.JPG

DSC_5598.JPG

DSC_5600.JPG

DSC_5601.JPG

Testet med Grønn Uber, SIP og PO85 etter tips fra Kenneth, og det så ut til å gjøre susen. Jeg har ikke blitt flinkere til å ta 50/50 bilder heller, ser jeg..

DSC_5602.JPG

DSC_5607.JPG

DSC_5608.JPG

Kjørte over resten av panseret - godkjent.

DSC_5609.JPG

DSC_5612.JPG

Polishrester og oljer.

DSC_5615.JPG

DSC_5616.JPG

DSC_5617.JPG

Borte (så og si).

DSC_5618.JPG

DSC_5620.JPG

The Knight of Shine

Kenneth ville prøve maskinpolering han også, så han fikk etterhvert prøve litt på en forskjerm... :lol:

DSC_5622.JPG

DSC_5623.JPG

DSC_5624.JPG

(mere polishrester og oljer)

Borte.

DSC_5625.JPG

DSC_5628.JPG

Her er det masse oljer igjen på bilde nr 1. Bilde nr 2 er tatt uten blitz, og det ser jo helt finfint ut, selv om de er tatt rett etterhverandre. Lett å lure seg unna med bilder...

DSC_5629.JPG

DSC_5631.JPG

DSC_5632.JPG

Enda en dårlig 50/50, denne av sideskjørt.

DSC_5636.JPG

Ferdig.

DSC_5638.JPG

Bakfanger tror jeg.

DSC_5640.JPG

Ferdig korrigert, ikke IPA'd eller avfettet, så mye oljer på dette bildet også. Syntes noe voldsomt...

DSC_5641.JPG

Stygg RDS som ble værende igjen.

DSC_5642.JPG

Mere stygge RDS på bakfanger.

DSC_5643.JPG

Noe forbedret.

DSC_5644.JPG

DSC_5645.JPG

Bakluke...

DSC_5646.JPG

DSC_5647.JPG

DSC_5648.JPG

DSC_5649.JPG

DSC_5650.JPG

DSC_5653.JPG

DSC_5654.JPG

DSC_5655.JPG

Eksempel på at det er oljer og ikke hologrammer. Her har jeg tørket over med mikrofiber, horisontalt og vertikalt. Ganske lett å se hvordan det endres.

DSC_5657.JPG

DSC_5658.JPG

Konsentrert... :)

DSC_5660.JPG

DSC_5663.JPG

Kenneth klarte ikke å la stussen være i fred.

DSC_5659.JPG

DSC_5667.JPG

Clayet med CG lilla, deretter shinet med CG Metal Polish eller hva den heter.

DSC_5669.JPG

DSC_5675.JPG

DSC_5676.JPG

DSC_5678.JPG

50/50 på siden.

DSC_5670.JPG

DSC_5673.JPG

Mens Mr. Nakkesleng frisket opp kromlister.

DSC_5679.JPG

DSC_5682.JPG

Etter korrigering bar det ut igjen (i regnværet) for avfetting med Surfex, foam og tørk.

DSC_5684.JPG

DSC_5686.JPG

DSC_5687.JPG

Og etter litt febrilsk, men nyttesløs tørking, inn i verkstedet igjen for mere tørk.

DSC_5689.JPG

Første lag med beskyttelse. Lagt med Flex DA (takk for lånet, Kenneth!) og Megs Soft Buff 2.0 Finishing Pad (Svart).

DSC_5690.JPG

DSC_5691.JPG

DSC_5692.JPG

Buffet av etter 15 min, og så fikk bilen stå over natta.

Døråpninger fikk MG16.

DSC_5693.JPG

DSC_5694.JPG

Panseret fikk Dodo Supernatural. Har ikke testet denne før, så dette var en god anledning. :)

DSC_5697.JPG

DSC_5698.JPG

Resten av bilen fikk...

DSC_5699.JPG

Wheels & Tires Department:

DSC_5700.JPG

Plast.

DSC_5701.JPG

Merket...

DSC_5702.JPG

DSC_5703.JPG

Ganske bra nå..

DSC_5704.JPG

DSC_5705.JPG

DSC_5706.JPG

DSC_5707.JPG

DSC_5708.JPG

DSC_5709.JPG

DSC_5710.JPG

DSC_5711.JPG

DSC_5712.JPG

Et par detaljer mot slutten... Bike Sheen er jo "Petrol Repellet". Kom på at denna riskokeren går på diesel.. :huh:

DSC_5713.JPG

Motorrom ferdig.

DSC_5715.JPG

Gummilister fikk Seal Feed.

DSC_5716.JPG

En liten flekk på ene døra ble midlertidig touchet opp, så den ikke skal forværres over vinteren. Blir ny runde til våren.

DSC_5739.JPG

Og så var det ut for ferdigbilder. Bare m*kkavær, dessverre. Synd, for denne lakken ser helt sinnsyk ut i skikkelig lys..

DSC_5717.JPG

DSC_5719.JPG

DSC_5720.JPG

DSC_5721.JPG

DSC_5722.JPG

DSC_5723.JPG

DSC_5724.JPG

DSC_5725.JPG

DSC_5726.JPG

DSC_5727.JPG

DSC_5728.JPG

DSC_5729.JPG

DSC_5730.JPG

DSC_5731.JPG

DSC_5732.JPG

DSC_5733.JPG

DSC_5734.JPG

Og et par beading bilder også da.. :D

DSC_5736.JPG

DSC_5737.JPG

DSC_5738.JPG

Stor takk og cred til Kenneth for hjelpa! B)

Takk for titten! :D

  • DCN Poeng 19

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Det der er en stk nydelig detail og det er også en stor underdrivelse... Måtte stoppe opp å klappe litt underveis blandt bildene:-)

Ble skikkelig glad av å lese denne tråden Torbjørn.. Helt fantastisk.

Kenneth er også veldig flink, men det vet han at jeg synest :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig pent Torby....

Nydelig jobb, og helt rått resultat etter polering, forsegling og voksing. B)

Håper virkelig at du får sjansen til å følge opp den bilen der litt utover så du kan danne deg et inntrykk av hvor holdbar

komboen MG#21 med Concorso over er......og likeså supernatural-panseret.

Skulle hatt en ekstracred for heftige beadingbilder...... :)

Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Respekt..... artig lesing også dette Torby :)

Godt du lar ungdomen (kenneth) leke seg litt med maskinen også da... ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
Ole Gunnar

Virkelig super snasen jobb som fortjener Cred ! :)

Du sier du kjører SIP og PO85, tar du omtrent like mye av hvert på PAD'en da eller ?

Er også nyskjerrig på holdbarheten på #21 toppet med Concorso så hvis du kan oppdatere oss på den utover vinteren er det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig jobb. :) Du kan jo umulig ha brukt så kort tid på denne som man kan få inntrykk av når når man leser dine innledende ord. ;)

Henger meg også på den om oppdatering av komboen MG #21 og SV Concorso utover vinteren. Bare så du kjenner deg presset altså :lol:

Uansett fantastisk resultat. Cred gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en stk nydelig detail og det er også en stor underdrivelse... Måtte stoppe opp å klappe litt underveis blandt bildene:-)

Ble skikkelig glad av å lese denne tråden Torbjørn.. Helt fantastisk.

Kenneth er også veldig flink, men det vet han at jeg synest :wub:

Takk for hyggelig tilbakemelding, Brynjar! :)

Utrolig pent Torby....

Nydelig jobb, og helt rått resultat etter polering, forsegling og voksing. B)

Håper virkelig at du får sjansen til å følge opp den bilen der litt utover så du kan danne deg et inntrykk av hvor holdbar

komboen MG#21 med Concorso over er......og likeså supernatural-panseret.

Skulle hatt en ekstracred for heftige beadingbilder...... :)

Ståle

Tusen takk! Skal prøve å følge opp tilstanden på bilen utover, det burde la seg gjøre. Antar jeg ser bilen igjen til våren også.

rett og slett nydeilgt arbeid på en meget pen bil.Godt jobba gutter.

Takk takk! :)

Respekt..... artig lesing også dette Torby :)

Godt du lar ungdomen (kenneth) leke seg litt med maskinen også da... ;)

Takk, Truls! Viktig å la de unge håpefulle slippe til også :lol:

Snadder 1-stegs jobb dette da Torbjørn :)

Hvordan syntes du panseret så ut vs resten av bilen? Om du klarte å se forskjell i det hele tatt...

Takk skal du ha! Sånn umiddelbart, så kunne det virke som om panseret så litt "flatere" ut enn resten, og at Concorso var litt mer "glødende" i utseende. Men stor forskjell var det ikke. Er vel som diskutert her tidligere, at man ser forskjell når man har lagt voksen selv, men dersom noen andre hadde sett på den etterpå, så hadde de ikke sett noe forskjell i det hele tatt. Mulig det bare er innbilning også...

Mye bra her! Fikk lyst på den metal polishen til cg! Kred for en kjempebra jobb og masse herlige bilder :)

Takk! Er fin den CG Metal Polishen!

Virkelig super snasen jobb som fortjener Cred ! :)

Du sier du kjører SIP og PO85, tar du omtrent like mye av hvert på PAD'en da eller ?

Er også nyskjerrig på holdbarheten på #21 toppet med Concorso så hvis du kan oppdatere oss på den utover vinteren er det fint.

Jepp, kjørte både SIP og 85 på samme pad. Varierte "blandingsforholdet" avhengig av panel, f.eks på plast så brukte jeg litt mer PO85. Tok det på gefühlen stort sett da.

Nok en herlig logg og en supert resultat! Keep it up :thumbs:

Takker!

Nydelig jobb. :) Du kan jo umulig ha brukt så kort tid på denne som man kan få inntrykk av når når man leser dine innledende ord. ;)

Henger meg også på den om oppdatering av komboen MG #21 og SV Concorso utover vinteren. Bare så du kjenner deg presset altså :lol:

Uansett fantastisk resultat. Cred gitt.

Takk for hyggelig tilbakemelding. Det gikk jo med en del tid, men dersom jeg hadde hatt mere tid å gå på, så kunne jeg jobbet lengre med å fjerne RDS etc, som jeg ikke fikk så god tid til nå, samt at jeg kunne kjørt to stegs og brukt god tid på finishing. Men det ble ikke så værst uansett.. :)

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Nilsen

Ble knallbra Torbjørn!

Flott writeup, flotte bilder, flott tekst, flott bil. Synd med sola, for denne er virkelig "SPARKLING".

:thumbs:

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...