Gå til innhold

Hvilken kombo med MG og Lahega?


Martinsh

Recommended Posts

Heihei!

Hvilken kombo bør jeg bruke på en 1 eller 2 stegs på myyyk hondalakk (klarlakk) når jeg har lahega fastcut 18 og 13 + waxpolish og meguiars burgunder, gul og svart pad? Har fått inntrykk av at det ikke er mange som har prøvd Lahega sin proff serie her, men håper noen kan svare ;)

Edit: Glemte å skrive om tilstanden på lakken. Den er full av swirls og rds. Men skal kun brukes som testpanel da jeg er fersk i gamet ;)

Mvh Martinsh

Endret av Martinsh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • hc_Tk

    8

  • trogha

    4

  • AndreasLie

    3

  • Martinsh

    3

Mest aktive i dette emnet

Som du sier, Lahega sin proffserie er noe som er ukjent for de aller fleste her inne, ergo, vanskelig å si hvordan den serien er i cut kontra de mer brukte proffseriene. Kjør safe, med fineste produktet, og fineste padden. Så går du evt. over til noe grovere om den ikke tar nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har brukt fastcut nr 13. Jeg føler denne har veldig mye fyller i seg. Den er også veeeeldig fet så husk og kjør skikkelig med wipedown før inspeksjon. Eller så syntes jeg du skal prøve og gi oss tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Uansett skal du alltid starte med mildeste kombo hvis du ikke kjenner produktene og lakken du skal polere veldig godt, så om andre har gjort sånn og sånn, så er det ikke sikkert dette gir likt resultat for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri fyllere i "proff" korrigeringsprodukter men det høres ut som du må være nøye med wipedown hvis det er mye oljer i produktene, ellers har jeg ingen erfaring med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri fyllere i "proff" korrigeringsprodukter men det høres ut som du må være nøye med wipedown hvis det er mye oljer i produktene, ellers har jeg ingen erfaring med de.

Vel, å si at proffpoleringer ikke inneholder noe fyller stemmer ikke helt.

De er ikke laget for å skjule riper, men noe fyllende effekt er det jo. eller så ville man ikke hatt behov for wipedown!

Når en polering varmes opp vil oljene mer eller mindre binde seg til lakken og skjule holos og mindre swirls.

Hvis du går på detailingworld og leser det kdskeltec, skriver om 3m FCP (hvor noen bruker denne og ikke avslutter finere).

Dette er ikke noe negativt om 3m produkter, men bare en liten henvisning for å demonstrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, å si at proffpoleringer ikke inneholder noe fyller stemmer ikke helt.

De er ikke laget for å skjule riper, men noe fyllende effekt er det jo. eller så ville man ikke hatt behov for wipedown!

Når en polering varmes opp vil oljene mer eller mindre binde seg til lakken og skjule holos og mindre swirls.

Hvis du går på detailingworld og leser det kdskeltec, skriver om 3m FCP (hvor noen bruker denne og ikke avslutter finere).

Dette er ikke noe negativt om 3m produkter, men bare en liten henvisning for å demonstrere.

Poenget mitt var bare at det blir feil å si at en rubbing/polish inneholder fyllere bare fordi den er fet, de skal være litt oljete for å være "enklere" å jobbe med. F.eks Super Resin Polish fra AG inneholder derimot fyllere, den er laget for å fylle.

Det blir som å si at absolutt all voks inneholder fyllere, den fester seg på lakken og vil selvfølgelig skjule en del men er ikke laget for å fylle, men beskytte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var bare at det blir feil å si at en rubbing/polish inneholder fyllere bare fordi den er fet, de skal være litt oljete for å være "enklere" å jobbe med. F.eks Super Resin Polish fra AG inneholder derimot fyllere, den er laget for å fylle.

Det blir som å si at absolutt all voks inneholder fyllere, den fester seg på lakken og vil selvfølgelig skjule en del men er ikke laget for å fylle, men beskytte ;)

Ja, jeg er enig i dette og er ikke ute etter å starte en diskusjon om dette. Men min erfaring med fastcut 13 er at denne tetter lakken lakken med olje mer enn alt annet jeg har prøvd. den er utrolig fet og for å fjerne dette må man kjøre en heftig runde med avfetting etterpå for å få vekk dette.

Men for all del, jeg har aldri kjørt skikkelig IPA og studert lakken med LED etterpå så kan hende denne faktisk avslutter hologramfritt. Den tar iallefal greit med vaskeriper, men har ikke sjangs mot litt dypere riper.

Endret av hc_Tk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry off topic :P

Prøv med gul pad først ja. Så kan du evt gå over med 18 og sort hvis det trengs, men som sagt. har ikke så mye erfaring med lahega (tror dog jeg har mer enn de fleste andre her å forumet :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastcut 13 på gul pad da?? :P sporet jo av denne diskusjonen da :P

Som sagt tidligere, start med en mild kombo og jobb deg oppover i cutskala både på compound/polish og pad til du finner et resultat du blir fornøyd med. Kjør wipedown og sjekk for hologramer/kjørespor og vurder om du må ta en runde med noe finere for perfekt finish.

Har prøvd No.35 Hardwax for et par år sia og den var ekstremt enkel i bruk, griseblank og god holdbarhet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser att ni pratar om Lahega, på en syster-site i Sverige Bilvårdsforum där är även tillverkaren inne som mankan ställa frågor direkt till.

Det har skrivits en del om Lahega nu det sista och vad jag minns så är man possitivt inställda till den... gå gärna in och søk på sidan, det är en betydligt mindre bilshine forum än erat här men jag vet att dom førsøker att førbättra sig och utvecklas :)

Måste berømma detta forum också då ni har fantastiska tester och bildserier!! :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser att ni pratar om Lahega, på en syster-site i Sverige Bilvårdsforum där är även tillverkaren inne som mankan ställa frågor direkt till.

Det har skrivits en del om Lahega nu det sista och vad jag minns så är man possitivt inställda till den... gå gärna in och søk på sidan, det är en betydligt mindre bilshine forum än erat här men jag vet att dom førsøker att førbättra sig och utvecklas :)

Måste berømma detta forum också då ni har fantastiska tester och bildserier!! :thumbs:

Hej! Vill hjälpa till lite med detta inlägg.

No1 Fastcut 13 och No1 Finishcut 18 körs i en så kallad trestegs metod

1) Kör ut produkten på den ytan du skall bearbeta. Kör gärna en yta som motsvarar en axel bredd och en armlängd. Använd lågt varv typ 800 rpm

2) Framför allt 13 behöver friktion för att avverka repor så kör upp varvtalet till 1500 rpm och lägg ett lätt tryck på maskinen. Bearbeta ytan tills du är nöjd.

3) Efterpolera samma yta på lågt varv ca 1000 rpm för att ta bort evntuella polerrosor och polermedelsrester.

Använd sparsamt av produkterna då de är feta i sin natur blir det bara jobbigt att få bort dem om man överdoserar.

Lycka till

Christer Ekstrand

Marknadsansvarig No1

Lahega Kemi AB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej! Vill hjälpa till lite med detta inlägg.

No1 Fastcut 13 och No1 Finishcut 18 körs i en så kallad trestegs metod

1) Kör ut produkten på den ytan du skall bearbeta. Kör gärna en yta som motsvarar en axel bredd och en armlängd. Använd lågt varv typ 800 rpm

2) Framför allt 13 behöver friktion för att avverka repor så kör upp varvtalet till 1500 rpm och lägg ett lätt tryck på maskinen. Bearbeta ytan tills du är nöjd.

3) Efterpolera samma yta på lågt varv ca 1000 rpm för att ta bort evntuella polerrosor och polermedelsrester.

Använd sparsamt av produkterna då de är feta i sin natur blir det bara jobbigt att få bort dem om man överdoserar.

Lycka till

Christer Ekstrand

Marknadsansvarig No1

Lahega Kemi AB

Da er altså dette "diminishing" produkter som må brytes ned?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Har skjønt at No13 skal kunne avslutte veldig bra, ikke testet selv...

No18 er en av de finere de har...

for min del så hadde følgende kombo blitt testet

No18 + gul meguiar pad (tar nok ok med swirls men mindre med RDS)

Ser det bra ut så kan du være heldig å komme rett i mål, er det noe smått med hologrammer feks el microswirls så kan en runde meg No18 + sort finishing pad være veien her

om det ikke ble bra

No13 + gul meguiars pad..(tar nok swirls og RDS men kan lage hologrammer)

Så må du se etter No13 om lakken er hologramfri og avgjøre da om du må over med feks No18 og finishing pad el gul pad

I og med du har en bløt lakk så kan det nok være at No18 komboen kan ta en del, No18 med cut paden til Meguiars tror jeg ikke er en vinner da pad lager kjøremerker som No18 muligens ikke "samarbeider" med. Hvor stort spenn No13 har mht pads vet jeg ikke noe om, mange polisher som er fete kan jobbes bra med alt fra Ull til finishing.. Her kan sikkert Volly/Christer fra Lahega komme med info om han har mulighet. Kan fint være at No13 kan kjøres sammen med burgunder Meguiars pad også, den vil nok bare lage noe mer hologrammer tipper jeg...

Uansett så ha i bakhodet at det ALLTID skal testes med mildes kombo først (produkt/pad) uansett merke du benytter... da sparer du deg for mye jobb... Har du testbil som det ikke er så stress med så er det alltid moro å tese og se hva en oppnår også ;)

Øvelse gjør mester..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjønt at No13 skal kunne avslutte veldig bra, ikke testet selv...

No18 er en av de finere de har...

for min del så hadde følgende kombo blitt testet

No18 + gul meguiar pad (tar nok ok med swirls men mindre med RDS)

Ser det bra ut så kan du være heldig å komme rett i mål, er det noe smått med hologrammer feks el microswirls så kan en runde meg No18 + sort finishing pad være veien her

om det ikke ble bra

No13 + gul meguiars pad..(tar nok swirls og RDS men kan lage hologrammer)

Så må du se etter No13 om lakken er hologramfri og avgjøre da om du må over med feks No18 og finishing pad el gul pad

I og med du har en bløt lakk så kan det nok være at No18 komboen kan ta en del, No18 med cut paden til Meguiars tror jeg ikke er en vinner da pad lager kjøremerker som No18 muligens ikke "samarbeider" med. Hvor stort spenn No13 har mht pads vet jeg ikke noe om, mange polisher som er fete kan jobbes bra med alt fra Ull til finishing.. Her kan sikkert Volly/Christer fra Lahega komme med info om han har mulighet. Kan fint være at No13 kan kjøres sammen med burgunder Meguiars pad også, den vil nok bare lage noe mer hologrammer tipper jeg...

Uansett så ha i bakhodet at det ALLTID skal testes med mildes kombo først (produkt/pad) uansett merke du benytter... da sparer du deg for mye jobb... Har du testbil som det ikke er så stress med så er det alltid moro å tese og se hva en oppnår også ;)

Øvelse gjør mester..

Hej

Jag kan bara ´hänvisa till våra egna pads och där rekommenderar vi följande "kombo"..;)

No1 Fastcut 13 + Medium Cut pad 165 mm Orange

No1 Finishcut 18 + Soft Cut pad 165 mm Black

Materialet i dessa pads är av en kvalitée som ger minimalt med hologram med körtekniken som jag nämnt i mitt tidigare inlägg.

Jag kan ordna med 10 kit av ovan nämnda kombo som utvalda i ert forum kan få testa. Vi skickar dem utan debitering fritt levererat till er.

Vi gjorde en liknande test i på det Svenska Bilvårdsforumet

Återkom till mig med en sammanställning så skall jag se till att vår samarbetspartner Remitek AS skickar ut det till er.

Mvh

Christer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som den product-bitchen jeg er så kan jeg godt tenke meg å teste #13 og #18 - om ikke annet på min egen Saab (har uansett tenkt å våtslipe litt igjen snart og plugge igjen sånn cirka tre hundre tusen steinsprut)

1. hc_TK

2. Essiek

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

Endret av Essiek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...