hmsilset

Filmklipp fra min forrige maskinpolering.

34 innlegg i emnet

Er kanskje fordi det er tryggest over kurver.Har dette noe å si, eller er det store fordeler ved å variere høyre-venstre og frem og tilbake fra kroppen?? Jeg bruker å føre maskina i alle retninger når jeg er trygg og det ikke er så grov korrigering.

Ps: jeg er ingen mester, og dette er første gangen jeg tar i maskina denne uken, men er klar for litt kritikk :)

6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å kjøre på tvers over kanter så mye jeg heller da det føles unaturlig, men ellers beveger jeg mye frem og tilbake på vannrette flater. Bytter som regel kjøreretning annenhvert pass.

Men så pleier jeg ikke å polere på begge sider av disse "kantene" på panseret samtidig heller. Altså, jeg bruker disse som naturlige skiller på panelet, og polerer på ene siden først før jeg beveger meg over på andre siden. Men det ser jo bra ut dette :) Er noe helt annet enn den første videoen du kom med.

Endret av mighty82
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du fører maskina litt sakte.Blir det mye varme når du jobber?Bruker omtrent samme tempo selv men sjekker ofte varmen i lakken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

x2, bruker de som naturlige "skiller", polerer til og fra de.

Endret av rudilgr
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for filmen, jeg prøver å lære så mye som mulig siden jeg satte på maskina min for første gang for 3 dager siden. default_biggrin.png

Ville jo ikke tro det har mye å si hvilken retning du tar den så lenge det blir cut og ikke altfor mye halo`s ved grov korrigering.

Men skal følge med på denne tråden, for å se hva ekspertene sier.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du fører maskina litt sakte.Blir det mye varme når du jobber?Bruker omtrent samme tempo selv men sjekker ofte varmen i lakken.

Kan hende det er litt sakte med 2100rpm ja.Jeg bruker å sjekke med hånda om jeg er i tvil eller kjenner varme mot hendene :) Gått bra til nå,hehe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe,er litt slik her og.Kjenner varmen mot hånda så er det på tiden og ta det litt rolig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes du holder helt grei fart jeg. Når man begynner å få draget på det så går det mest på feelingen. Er egentlig aldri redd for at det skal bli for varmt lenger da man har bra kontroll. På type hard audi lakk må man ofte ha såpass varme at det damper litt før man får korrigert skikkelig også, men man skal vite hva man driver med :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å kjøre på tvers over kanter så mye jeg heller da det føles unaturlig, men ellers beveger jeg mye frem og tilbake på vannrette flater. Bytter som regel kjøreretning annenhvert pass.

Men så pleier jeg ikke å polere på begge sider av disse "kantene" på panseret samtidig heller. Altså, jeg bruker disse som naturlige skiller på panelet, og polerer på ene siden først før jeg beveger meg over på andre siden. Men det ser jo bra ut dette :) Er noe helt annet enn den første videoen du kom med.

Ikke dumt å dele litt opp områdene etter kurver nei.Skal tenke på det neste gang. Ja, den første videoen var veldig nybegynner :)

Synes du holder helt grei fart jeg. Når man begynner å få draget på det så går det mest på feelingen. Er egentlig aldri redd for at det skal bli for varmt lenger da man har bra kontroll. På type hard audi lakk må man ofte ha såpass varme at det damper litt før man får korrigert skikkelig også, men man skal vite hva man driver med :)

Ja, det er vel kanskje lettere å gå litt i dybden med varm lakk, men innen den tid kan det jo begynne å bli lite produkt igjen ;) Jeg skulle kanskje gått ned på rpm siste 20 sekundene her da for mindre holos tror jeg.Gjorde det enkelte ganger. Jeg går altid over med S40 eller cleaner fluid professional til slutt, så har ikke sett så mye holos på jobbene mine enda..

hehe,er litt slik her og.Kjenner varmen mot hånda så er det på tiden og ta det litt rolig.

Tror det holder for det meste på harde lakker.Om jeg skal kjenne på lakken imens jeg holder på, så letter jeg isåfall trykket på paden mye og holde mer ei hånd, eller slipper gassknappen helt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste grove cutting polisher avslutter mye finere hvis man avslutter tidligere. Særlig 3M fcp lager en forferdelig finish hvis man kjører den litt for lenge. Den kutter også best de første 3-4 passene, så det er ofte det lønner seg tidsmessig å bare gå på flere kortere runder. Da får man også mindre å gjøre ang finishing polish.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser bra ut dette Hans Martin:-)

Med hodet plassert så nært maskinen så kjenner du også varmen opp mot fjeset når det bygynner å bli på tide å skifte område:-)

Ellers, fin hastighet i forhold til korrigering.

Synest også at det er tøft at du legger ut snutter av korrigeringen jeg. Er betraktelig mer "nakent" og ekte enn bare å vise det på bilder.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det scholl bakplate du bruker?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det scholl bakplate du bruker?

Ja, tror det.Kjøpte på scandicshine.Jeg fikk mye mere kontrollmed denne, men ups, fort gjort å skade skummet på trange plasser :)

Ser bra ut dette Hans Martin:-)

Med hodet plassert så nært maskinen så kjenner du også varmen opp mot fjeset når det bygynner å bli på tide å skifte område:-)

Ellers, fin hastighet i forhold til korrigering.

Synest også at det er tøft at du legger ut snutter av korrigeringen jeg. Er betraktelig mer "nakent" og ekte enn bare å vise det på bilder.

Takk :) ja, også er det greit for andre å se for å lære, eller gi tips og rette på det jeg gjør.

Til de som nesten ikke har brukt maskine før vil jeg bare si at denne paden med Sholl s3 gold og atpåtil hard lakk, er ganske lett å føre. S03+ har jeg "degradert" til å bruke på dørhåndtak eller med ull på plastfangere da denne går mye fortere tørr på en pad som utvikler bare litt varme.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig med video på morgenkvisten!

Bra å se hvordan andre gjør det også :) Jeg kjører ca 3 cm pr sekund jeg, sånn ca.. tror jeg! Ikke så veldig fort hvertfall, også overlapper jeg 50/50.. Men jeg bruker litt mindre områder enn deg tror jeg, men det er jo bare en smakssak ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for filmen, jeg prøver å lære så mye som mulig siden jeg satte på maskina min for første gang for 3 dager siden. default_biggrin.png

Ville jo ikke tro det har mye å si hvilken retning du tar den så lenge det blir cut og ikke altfor mye halo`s ved grov korrigering.

Men skal følge med på denne tråden, for å se hva ekspertene sier.

Bare hyggelig :) Er nesten bare eksperter som har lagt ut film av maskin bruk her, så tenkte at folket må få se hvordan en med "bare" 8 mnd erfaring gjør det også :) Du har vel roterende maskin?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare hyggelig :) Er nesten bare eksperter som har lagt ut film av maskin bruk her, så tenkte at folket må få se hvordan en med "bare" 8 mnd erfaring gjør det også :) Du har vel roterende maskin?

Ja det er bra å dele erfaringer. Jeg har en sånn "Einhell" sak eller hva det heter.. Min heter ActionPower eller no, kjøpt på Bauhaus for 500 kroner, tenkte det var lurt å begynne der tilfelle jeg ikke fikk det til eller at dette ikke var noe for meg. Men skjønner nå hvorfor folk kjøper maskin til 3-4000 kroner.

Men jeg har en bil som i utgangspunktet vanlig folk ville regnet som blank, så jeg turde ikke å legge så mye press og slik. Hadde vært fint å hatt en bil som var litt mer shabby slik at man kunne testet litt "tyngre" korrigering. (får kanskje muligheten til å teste litt våtslip, polering på en BMW til en på jobben.)

Jeg tenkte også å legge ut film av min maskin bruk, etter jeg så filmen til Brynjar, men feiget ut. Så jeg synes det er veldig tøft a deg å "blotte" deg på denne måten her på forumet.

Før jeg begynte kikket jeg mye på youtube etter poleringsfilmer der, men veldig mange av de er med kabel hengende over panser og veldig fort frem og til bake, så tar de ikke av kamera fra stativet når de er ferdig for å vise. De sier bare til kamera med et lurt smil. "Her ble det blankt gitt" default_biggrin.png

(glemte å gi deg kred for denne ved første kommentar, men gitt det nå)

Endret av Thomas_K
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for kred også :) Einhell maskina skal visst holde bra den.Bare å spørre i tråder og også pm.om det er noe vi på forumet kan hjelpe med.Du skal ikke være redd for å filme etter å ha sett min første start med roterende ;)

http://www.youtube.com/user/hmsilset#p/u/18/vP19kcf51VE

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe... ja sånn var det den første timen.... Jeg fikk ikke til å kjøre med 3M grønn (hard) men da hadde jeg bare kjørt 3-4 pass med 3M gul (medium). Maskinen ville liksom gå sin egen vei med hard pad og ble veldig mye støv av den.

Kjørte over med SV CF pro etter den gule, med CF følte jeg meg litt proff da.. hehe var mye lettere å holde styr på maskina og sånt på 1200-1300 rpm og lite press... default_biggrin.png

Men regner med at øvelse gjør mester her som med det meste annet.

(neste gang tar jeg med flip`n og stativet, så blir det litt film fra meg oxo)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe... ja sånn var det den første timen.... Jeg fikk ikke til å kjøre med 3M grønn (hard) men da hadde jeg bare kjørt 3-4 pass med 3M gul (medium). Maskinen ville liksom gå sin egen vei med hard pad og ble veldig mye støv av den.

Kjørte over med SV CF pro etter den gule, med CF følte jeg meg litt proff da.. hehe var mye lettere å holde styr på maskina og sånt på 1200-1300 rpm og lite press... default_biggrin.png

Men regner med at øvelse gjør mester her som med det meste annet.

(neste gang tar jeg med flip`n og stativet, så blir det litt film fra meg oxo)

Prøv med myk bakplate og 1800-2000 rpm.Da "blåser puta seg opp" og den bare svever på lakken.Lett og få kontroll.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv med myk bakplate og 1800-2000 rpm.Da "blåser puta seg opp" og den bare svever på lakken.Lett og få kontroll.

Jeg har 3M bakplate, men kjørte nok for sakte for jeg turte ikke særlig over 1700 rpm. Så det er kanskje bedre å kjøre med mer rpm og heller mindre press da eller for kontrollen sin skyld til man har fått taket på det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive