Gå til innhold

Vask


Dagsven

Recommended Posts

Hei.

Trenger noen tips her. For ca. 1 mnd siden korrigerte jeg og la 2 lag med SW Viking. Har vasket bilen jevnlig og idag vasket jeg på ny. Så da i sola en del vaskeriper. Jeg bruker mitt, samt høytrykk. Vasker mitten i vaskemaskin mellom vaskene. Er det slik at disse vaskestripene kommer? Eller gjør jeg noe feil?

Takk for tips:)

Endret av truhaa
Lagt til tekst i tittel for lettere vite hva tråden omhandler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskeriper vil alltid komme i større eller mindre grad, men hvilken mitt bruker du? Og bruker du noen form for prewash annet en avspyling med HT?

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foam cannon er kjekt, den lager et skum av såpe/prewash som henger lenge på bilen, men f.eks å sprute prewash på bilen med en trykksprøyte, da f.eks surfex hd gir ca samme effekt og er billigere i innkjøp. Det er greit å bruke noe for å få møkka til å løsne skikkelig i allefall.

Jeg har ikke de beste erfaringene med meguiars microfibermitt. Jeg fikk også mye vaskeriper når jeg brukte den. Da vil jeg heller anbefale å bruke en ullmitt :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaga i alle fall at det ble veeeelidg mye mindre vaskeriper etter at jeg kjøpte med foam-canon ja. Og Vectra'n min har myk lakk. <_<

Med foam-canon så får du lagt på såpe som blir liggende på bilen en stund, slik at vann/såpe trekker inn i skitten og løsner mye mere enn kun vann fra HT gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Blir innkjøp av foam canon! Var så sykt nedtur å se dem vaskeripene!!!!!!! Får kanskje også kjøpe en ullmitt.. Hmm... Tar normalt s40 vaskeriper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor hard lakken din er det. Bare å prøve seg frem med S40, og så ev gå litt grovere om det tar for lite. B)

Du sier ikke noe om hvordan du tørker bilen, kan det være der da ripene lages tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor hard lakken din er det. Bare å prøve seg frem med S40, og så ev gå litt grovere om det tar for lite. B)

Du sier ikke noe om hvordan du tørker bilen, kan det være der da ripene lages tro?

Jeg tørker med microfiber fra MG. Kan selvfølgelig være at det har vært noe skitt i den. Pleier vanligvis å være nøye med å vaske utstyret, slik at det ikke er noe partikler i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, du bruker MG Water Magnet?

I så fall spørs om ikke synderen er der. Jeg har i alle fall oppdaga at Meg Water Magnet er altfor "hard" til å brukes på Vectra'n, da den lager riper som bare fy. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Takk for tips. Skifter ut MG watermagnet. Har blitt alergisk mot vaskeriper!! Gruer meg litt til vintern egentlig. Men er det normalt at man får vaskeriper selv med meget grundig vask? Går til innkjøp av S30 også da jeg tror denne tar litt små swirls. Slipper jeg å kjøre full runde med s03 hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All mekanisk berøring av lakk vil potensielt etterlate seg "spor". Det er med riktige vaskemetoder og -utstyr at man minimaliserer dette. Men 100% ripefri bil har man stort sett bare i noen timer etter en full korrigeringsrunde :) Men sammenlignet med "nabo'n" så er våre riper ikke-eksisterende og kan kun sees i riktig vinkel med riktlg bølgelengde sol-stråler og med nesa 2.2mm fra lakk-overflaten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All mekanisk berøring av lakk vil potensielt etterlate seg "spor". Det er med riktige vaskemetoder og -utstyr at man minimaliserer dette. Men 100% ripefri bil har man stort sett bare i noen timer etter en full korrigeringsrunde :) Men sammenlignet med "nabo'n" så er våre riper ikke-eksisterende og kan kun sees i riktig vinkel med riktlg bølgelengde sol-stråler og med nesa 2.2mm fra lakk-overflaten...

Ok. Får nok leve med vaskeriper da:( Er nok sant som du sier at nabon ikke hadde sett ripene. :rolleyes: Bilen er jo til for å brukes, men til tider hadde det vært fint å hatt en garasje bil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha brukt foam canon en good stund så kunne jeg ikke klart meg uten. Har vaska uten det EN gang etter at jeg begynte å bruke den, og bilen er sykt skitten i forhold hvis man dropper å bruke foam canon.

Men man får uansett vaskeriper. Det er ikke å komme bort fra, DESVERRE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...