Gå til innhold
Anaxyd

Hvor mange ganger kan man korrigere èn bil?

Recommended Posts

Anaxyd    114
Anaxyd

Heisann!

Hvor mange ganger kan man gjennomsnittlig korrigere en bil?

F.eks:

1. Du tar første korrigeringa på våren etter å ha skaffet deg utstyr, og bilen blir helt strøken uten en eneste vaskeripe.
  2. Om 1 år, har det begynt å bli en del vaskeriper igjen, og du må ta en runde til

Men til slutt begynner vi jo å snakke i at klarlakken begynner å bli mer og mer slitt/tynn. PTG er vel det beste her, men man vet jo ikke hva som er klarlakk på målingene?

Så, hvor mange ganger kan man holde på sånn, gjennomsnittlig? 5 ganger? 10?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Første gangen man korrigerer en bil tar man ofte relativt mye lakk. Etter dette har du som regel lært gode vaskemetoder og dermed er det snakk om umålbare mengder lakk du fjerner neste gang da defektene vil være mye grunnere.

Det finnes ingen fasit på hvor mange ganger du kan korrigere en bil da det kommer helt an på lakken, hvor stor korreksjon man sikter etter når man korrigerer og hvor flink du/eier er til å vaske riktig. Jeg har aldri vært borti noen lakk som har vært "oppbrukt".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndersB    166
AndersB

Hvis det kun er vaskeriper man skal fjerne hvert år så kan man holde på en god stund..  Problemet er vel heller rds-er og kanter/knekker der lakken kan være tynn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Den type vaskeriper jeg får på min bil nå er så lette at det holder med en lett runde ultrafina, så jeg tror jeg kan gå på mange ganger før det i det hele tatt er målbart med ptg.

En ting er jo når noen satser ALT på å få vekk en eller flere rds uten å tenke på at bilen skal korrigeres senere. Da kan man få problemer.

Endret av mighty82

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

Som nevnt her så har det noe med lakken å gjøre, er det en gammel bil med single stage lakk (uten klarlakk) så bør en trå litt forsiktig da lakken oksiderer bort over tid og blir tynnere (tak og skjermer på gamle bobler feks) Dette gjelder vel også biler med klarlakk, men de har en tendens til å begynne å flasse når de er veldig slitene i lakken (sol og nedbør)

På nye biler skal det en del til før du er i mellom om du polerer riktig... det er lite målbart mht lett korrigering.... Ullpads + cuting compound er vel det som tar mest på lakke. Ved normal fjerning av riper så er det ikke noe problem, de ripene du kjenner med neglen bla er det værre med å korrigere bort da du må kutte deg så langt ned i lakken at det kan være fare for å dra i mellom...

For min del så er det korrigering 1 gang i året på bilene her hjemme... Kangoo er vel den som har blitt mest herja med mht det da den var en dass når jeg fikk den, så der er det nok fjernet en del lakk, men det er da godt igjen etter 2-3 omganger med ullpads

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig