tommyfo

Skitt sitter som om det har grodd innenfra lakken

Hei,

jeg har lite kunnskaper om bilpleie, men på min nye bil så sitter skitt som om det er grodd fast i lakken. Drar jeg hånden over et dørpanel så kjennes det ut som å dra hånden over sandpapir, og dette etter avfetting med Prickbort, høytrykk og såpevask med mitt.

Jeg har gjort følgende med bilen siden den var ny:

Bilen var ny i mars, og ble kun spylt med høytrykk i begynnelsen. I slutten av april ble bilen avfettet, høytrykkspylt og vasket med mitt, og neste like vask ble utført rundt 17.mai. I mellom der og etter det ble det brukt avfetting og høytrykkspyling.

I slutten av juni ble bilen behandlet med Meguiars 3.stegs pleie, med 2 lag CC JetSeal 109 mellom steg 2 og 3. Alt utenom steg 3 er påført med 2-hodet DA maskin. Etter dette er bilen stortsett bare blitt spylt av med høytrykkspyler.

Etter en stund synes jeg å se endel sorte flekker, som asfalt og skitt. Kjører avfetting, høytrykkspyling, og skal begynne å vaske med mitt, og kjenner at lakken er skikkelig skitten, det sitter rett og slett fast. Forsøkte å gnikke litt med vaskemitten på et noe usynlig sted, ingen antydning til at det ble noe bedre.

All lakk over dørhåndtakene virker ok, mens alt under er helt på trynet...

Så mitt spørsmål er egentlig hva som har skjedd og hva kan jeg gjøre for å ordne opp i dette?

(avfetting, avfetting og litt mer avfetting eller?)

Mvh

Tommy

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig du må på med mer "heavy" stuff enn Prickbort, som f.eks Tardis. Det kan også hende at du rett og slett må kjøre mange runder med dette, etterfulgt av clay inntil overflaten har blitt glatt og fin igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig du må på med mer "heavy" stuff enn Prickbort, som f.eks Tardis. Det kan også hende at du rett og slett må kjøre mange runder med dette, etterfulgt av clay inntil overflaten har blitt glatt og fin igjen.

Ja får vel prøve :)

Men finnes ingen forklaring på hvorfor det er blitt sånn? Trodde sealer og voks nettopp skulle forhindre dette...

Brukte akkurat samme metode på min forrige bil, og det ble bra og holdt lenge!

Mvh

Tommy

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke kjørt gjennom områder med ganske fersk og nylagt asfalt vel? Jeg så dette på en Polo hvor det gikk fra glatt den ene uka til å bli "grov sandpapir"-struktur den andre uka. Eieren hadde da kjørt noen dager på helt nylagt asfalt-vei. Men noen runder med Prickbort tok dette dog...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke kjørt gjennom områder med ganske fersk og nylagt asfalt vel? Jeg så dette på en Polo hvor det gikk fra glatt den ene uka til å bli "grov sandpapir"-struktur den andre uka. Eieren hadde da kjørt noen dager på helt nylagt asfalt-vei. Men noen runder med Prickbort tok dette dog...

Måtte tenke meg godt om nå, trodde jeg bare hadde kjørt over et par små områder på 40-50 meter før jeg oppdaget dette, men lurer nå på om det ikke på et eller annet tidpunkt etter bilpleierunden ble kjørt over endel kilometer med årets asfalt...

Hmm, da blir fremgangsmåten avfetting "x10" og clay. Kreves det lakkrens og polering etter dette, eller kan jeg legge sealer/voks på direkte?

Mvh

Tommy

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alltid greit å rense lakken før voks/sealer.

Tror nok dette blir glatt og fint etter du har clayet :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt OT men prøver alikevel.

Jeg kjørte på en vei hvor de drev med asfaltskjering mens det regnet, noe som resulterte i avfetting, HT, prickbort, foamcanon, HT, prickbort, HT, prickbort, foamcanon, HT på sidene under vindu før jeg kunne bruke mitt på den.

Sikkelig sticky greier, eksos anlegge og inni felgene var også full av store og små asfalt biter som satt noe "#(%(#"(.

Noen som vet hva de bruker i kjølevannet på en slik asfaltsag?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt OT men prøver alikevel.

Jeg kjørte på en vei hvor de drev med asfaltskjering mens det regnet, noe som resulterte i avfetting, HT, prickbort, foamcanon, HT, prickbort, HT, prickbort, foamcanon, HT på sidene under vindu før jeg kunne bruke mitt på den.

Sikkelig sticky greier, eksos anlegge og inni felgene var også full av store og små asfalt biter som satt noe "#(%(#"(.

Noen som vet hva de bruker i kjølevannet på en slik asfaltsag?

Har faktisk kjørt forbi asfaltskjæring også, hrmf.... Å uten tilgang til skikkelig vaske/pleieplass så lukter det bortsetting av denne jobben :(

Mvh

Tommy

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Last opp med Prickbort og cash til poletter i selvvask. I herdig spyling og avfetting, og cirka 300,- i poletter burde fikse saken. Clay gjør du hjemme før lakkrens og ny LSP

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter de som sier avfetting og clay. Har du Tardis tar den nok mer enn Prickbort. Det går også an å bruke whitesprit, men da er det ekstra viktig å beskytte bilen igjen med en gang etter vask.

Lakken på biler er forskjellig. Noen biler henger møkka bedre fast på enn andre.

På din bil hadde jeg endret vaskerutinene noe når du får lakken ren og nuppefri. Avfetting en gang iblant, men alltid ta deg tid til grundig håndvask hver gang du vasker. Da holder bilen seg renere og du kan få tørket bilen skikkelig. Legg på en Quick detailer til slutt. Det gjør lakken glattere og møkka slipper lettere ved neste vask.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til trådstarter. Har du kun brukt prickbort eller har du vært innom diverse selvvaskeanlegg og "avfettet" bilen og spylt med HT?

Hvis ja på det siste ligger nok problemet i at du har fått fjernet beskyttelsen kjapt med sterk avfetting.

Tardis eller crack9000 fikser denne biffen nå, så er det bare å beskytte på nytt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en V50 inne forrige uke som hadde store asfaltprikker som satt noe inni granskauen etter at eier hadde kjørt på nylagt asfalt.. Kjørte den ned på ScandicShine og prøvde så og si alt av middel de hadde for å fjerne prikkene, men måtte til med clay til slutt, for å få fart på sakene kjørte jeg på med aggresiv fra CG, men vil tro at medium hadde gjort jobben også ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke brukt avfetting på bilen fra lakken ble behandlet som beskrevet i første post og til jeg oppdaget all skitten som hadde satt seg fast.

Har hatt 2 runder avfetting og HT i dag, og det gav noe resultater. Så her er det vel bare å stå på videre. Par runder til så tror jeg at jeg kan starte med clay.

Om jeg bruker avfetting når jeg er innom selvvaskeaanlegg, så er det alltid medbrakt. Bruker aldri den som er på anleggene.

Planen var jo nettopp å utføre skikkelige vasker uten avfetting etter at bilen var blitt lakkbehandlet.

Mvh

Tommy

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive