Gå til innhold

Første forsøk på maskinpolering


tsk

Recommended Posts

Skal straks i gang med første forsøk på maskinpolering og har noen spørsmål til fremgangsmåte. Det aller meste har jeg funnet svar på her, men noen frågor sitter jeg med før start.

Planlagt fremgangsmåte er som følger:

1. Prickbort avfetting

2. Vanlig vask etter detailing-standard (skumlanse, HT, håndvask osv)

3. Event. ekstra omgang med tar-remover og insektsfjerning

4. Clay hvis nødvendig

So far so good I guess. Videre er jeg mer usikker:

- bør jeg kjøre wipedown før jeg begynner poleringen (for å få sett tilstanden på lakken skikkelig). I så fall, hvordan gjøres wipedown? Har kjøpt isopropanol og destillert vann (som skal blandes 50/50). Vasker dere bilen med denne blandingen og spyler av med HT? Eller tas ett og ett panel (spray på, tørk av)? Så vidt jeg kan se brukes IPA wipedown for å fjerne alle voksrester osv?

Poleringen:

Har kjøpt grønn, gul, blå 3M med tilhørende pads i 150 og 85mm. Har tenkt å teste på følgende vis (minst agressiv metode først):

1. Gul 3M på gul pad

- hvis det ikke tar godt nok

2. Gul 3M på grønn pad

- hvis det ikke tar godt nok

3. Grønn 3M på grønn pad

Ser at 3M har en organge pad i sortimentet også. Noen som vet hva den er til? Har den en cut som ligger mellom grønn og gul?

Etter poleringen må oljene vekk. 3M har en kontrollspray, men vil IPA wipedown gjøre samme nytten? Tips om fremgangsmåte for wipedown mottas med takk.

Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPA (whipedown) gjør du etter polering for å fjerne oljene så du ser om det er hologramfritt

etter avfetting/vask/clay så skal du kunne se alle feil i lakken

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendig med wipedown etter avfetting + washi + clay synes jeg, man bruke IPA (isopropanol + batterivann blandet 50/50 evt 30/70) for å fjerne oljer etter poleringsrundene for å forsikre seg om at hologrammer og riper ikke skjules. 3M sin kontrollspray brukes av mange i "kriker og kroker" og vanlig IPA ellers på flatene. Tror nok at vanlig IPA (gjerne flere runder også) skal holde. Spray på, la ligge litt og tørk av.

Kjenner ikke til 3M-padsene (bortsett fra blå) så det må evt andre svare på

edit: daniel beat me to it :)

Endret av Essiek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn = Hardest

Oransj = Polishpad til ripesikker lakk (ofte tyske biler)

Gul = Polishpad

Blå = Finesse

Lykke til og husk "noen" bilder ;)

Så dersom gul polish på gul pad ikke tar nok, så kan jeg prøve gul polish på oransj pad? Før jeg eventuelt må frem med grønn på grønn. Om jeg har såkalt ripesikker lakk aner jeg ikke. Jeg har en plantinagrå (mørk grå) metallic BMW 5 fra 2008. Noen som vet om den har hard eller sticky lakk?

IPA (whipedown) gjør du etter polering for å fjerne oljene så du ser om det er hologramfritt

etter avfetting/vask/clay så skal du kunne se alle feil i lakken

Hvorfor ikke bruke prickbort som wipedown? Vil ikke den ta oljene i polishene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wipedown vil si å spraye f.eks IPA på lakken og "wipe" over med en klut. Å gjøre dette med prickbort vil nok høyst sannsynlig skade lakken din da denne skal skylles av bilen med vann, ikke bli liggende.

Du kan sannsynligvis få bort oljene med prickbort og vask etter poleringen er ferdig, men nå skal man jo helst sjekke for hologrammer osv underveis når man jobber.

IPA fungerer forresten ganske dårlig med 3M polish. Dette fikk jeg erfare selv da jeg prøvde skikkelig wipedown med 3M kontrollspray. Da kom defekter frem som jeg ikke hadde nubbsjangs til å få frem med IPA. Oljene i ultrafina (blå 3M) sitter utrolig godt.

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wipedown vil si å spraye f.eks IPA på lakken og "wipe" over med en klut. Å gjøre dette med prickbort vil nok høyst sannsynlig skade lakken din da denne skal skylles av bilen med vann, ikke bli liggende.

Du kan sannsynligvis få bort oljene med prickbort og vask etter poleringen er ferdig, men nå skal man jo helst sjekke for hologrammer osv underveis når man jobber.

IPA fungerer forresten ganske dårlig med 3M polish. Dette fikk jeg erfare selv da jeg prøvde skikkelig wipedown med 3M kontrollspray. Da kom defekter frem som jeg ikke hadde nubbsjangs til å få frem med IPA. Oljene i ultrafina (blå 3M) sitter utrolig godt.

Tanken min var å ta hele bilen med prickbort og vask, men ser poenget med at man da ikke får sett resultatet underveis i poleringen. Så jeg bør helst bruke 3M kontroll-spray for å få fjernet oljene fra UFSE altså? Spray på og tørk av med MF ett panel av gangen?

Bør bilen vaskes og spyles etter poerlingen før SV Cleaner Fluid og voks eller holder det med kontrollsprayen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontroll spray fungerer utvilsomt best når det gjelder 3M polish ja. Lakken er nok 100% ren etter kontrolsprayen, men de fleste velger å vaske bilen etter poleringen for å bli kvitt rester i sprekker og evt sprut andre steder.

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontroll spray fungerer utvilsomt best når det gjelder 3M polish ja. Lakken er nok 100% ren etter kontrolsprayen, men de fleste velger å vaske bilen etter poleringen for å bli kvitt rester i sprekker og evt sprut andre steder.

Flott, mange takk for gode råd. Da gjenstår kun å få tak i en 3-toms bakplate... Trodde 3M hadde det, men neida. Finnes det noen i Oslo-område som har det tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For være helt sikker på at du har fjernet oljene etter polish, så avfett bilen med Surfex HD, det fjerner oljene lett som fett.. IPA er i mange tilfeller ikke tilstrekkelig.

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For være helt sikker på at du har fjernet oljene etter polish, så avfett bilen med Surfex HD, det fjerner oljene lett som fett.. IPA er i mange tilfeller ikke tilstrekkelig.

kjører du ren surfex hd eller blander du den ut?

- SAAB 9-3 AERO TTiD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...