Gå til innhold

Svart bil, hvor mye hel*****e er det å holde pent?


magne

Recommended Posts

  • Moderatorer

Sitter å vurderer farge på ny bil. (2010 mod impreza)

Har kommet frem til at den enten må være sort eller blå.

Jeg vil ha blå, men da må jeg ut med 20000kr ekstra fordi den bare leveres med i topputgaven og blå (topputgaven inneholder skinnseter, El justerbare seter og soltak)

Jeg vil egentlig ikke ha skinn da det er klamt om sommeren og kaldt om vinteren. Men mest av alt vil jeg ikke bruke 20k ekstra for å få bilen i "riktig" farge.

Spørsmålet bli da om det er "mulig" å egentlig holde sort pent. Jeg er en skikkelig pirk, og kommer til å plages over hver minste lille swirl i lakken..

Går det da ann å ha sort bil som bruksbil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Sort bil går bra :) få på en skikkelig lakkforsegling, og vask bilen bare med prickbort og høytrykk en gang i uka.Bør ikke bli noen swirls om du ikke rører lakken.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sort er generelt mye vanskeligere å holde på DCN-nivå enn andre farger, men jeg kjenner ikke sort Subaru Impreza lakk mht hardhet og klarlakken på den. Dog er sort særdeles flott når det er vedlikeholdt skikkelig.

Hvis du er av typen "stå med nesa 2mm fra lakken mer enn du kjører selve bilen" så får du hjerteinfarkt til slutt uansett. Kommer det "gjør-det-selv"-pakker på eBay med pacemaker så er jeg den første som kjøper...

Endret av Essiek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du får antydning til swirls av gjentatte vask er ikke til å unngå. Men hvis du har tid til å polere over bilen en gang eller to i året og gjør alt for å vaske skånsomt så skal det være fullt mulig å holde lakken 99% perfekt til enhver tid :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Jeg har svart bil, og syns det er en overlegen farge på bil - men, jeg må ærlig innrømme at det er utfordrende i forhold til å holde den pen... Det blir fort swirls og den blir veldig fort seende møkkete ut. Kom jo fra sølvfarget bil og det er jo en velsignelse, men man får jo heller ikke de store wow opplevelsene..

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sort bil nå, ALDRI MER!!! :lol: hehe neida. Sort er fin farge det, men hvis man ikke vedlikeholder lakken ser det fort stygt ut i sola (aldri erfart det selv, men ser det stadig vekk på andre biler)

Kommer også helt ann på bilen. Imp passer forøvrig veldig godt i både blå og sort. Og en annen ting jeg vil nevne. Skinnseter er ikke så ille som folk skal ha det til. Jeg betalte 12.000 for å få skinninteriør i bilen min, og det var kun fordi helheten ble sinnsyk iforhold til vanlige stoffseter. Angrer ikke ett eneste sekund. Vel værdt penga det.

Har du lyst på blå bil, kjøp blå bil. Det er min mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker sort bil, men hadde aldri kjøpt det selv. Ihvertfall ikke en bil som brukes i det daglige.

Har nylig bestilt ny bil og gikk for sølv. Men det var nesten bare av praktiske årsaker.

Er alt for pirkete, og hadde ikke hatt ork eller tid til å holde den standard jeg vil ha. Klarer nesten ikke det med den blå Passaten jeg har nå, så da hadde jeg ikke klart det med sort :P

Kanskje når jeg er 50 og ikke har småbarn som "må" åpne døra selv, og gir blanke i: IKKE TA PÅ BILEN!(med streng stemme) blir det kanskje sort :)

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar

Som herrene over har nevnt er det 3 ting som gjelder:

1. Ha god beskyttelse til enhver tid

2. Skånsom vask som følge av pkt 1

3. En korrigeringsrunde 1-2 g/år med finishing polish.

Da vil du ha en blank og tilnærmet swirlsfri bil mesteparten av tiden om lakken ikke er for myk.

Endret av Ole Gunnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg liker sort bil, men hadde aldri kjøpt det selv. Ihvertfall ikke en bil som brukes i det daglige.

Har nylig bestilt ny bil og gikk for sølv. Men det var nesten bare av praktiske årsaker.

Er alt for pirkete, og hadde ikke hatt ork eller tid til å holde den standard jeg vil ha. Klarer nesten ikke det med den blå Passaten jeg har nå, så da hadde jeg ikke klart det med sort :P

Kanskje når jeg er 50 og ikke har småbarn som "må" åpne døra selv, og gir blanke i: IKKE TA PÅ BILEN!(med streng stemme) blir det kanskje sort :)

Da har du ikke god nok oppdragelse på ungene :) Eldstefrøkna har hele veien vært flink på dette, og trår også over dørterskel, inn på teppe og opp i eget sete, samme rutine når hun skal ut.. Er ho skitten på beina, ala høst og vinter så ber hun om å bli løftet opp så hun kan ta av seg sko/støvler før hun skal inn i bilen..

Ang å holde sort bil i strekk så er vel det meste nevnt allerede.. Svart er sykt pent når det er strekt opp, men det er ikke bare bare å holde det pent konstant :(

Endret av Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du ikke god nok oppdragelse på ungene :) Eldstefrøkna har hele veien vært flink på dette, og trår også over dørterskel, inn på teppe og opp i eget sete, samme rutine når hun skal ut.. Er ho skitten på beina, ala høst og vinter så ber hun om å bli løftet opp så hun kan ta av seg sko/støvler før hun skal inn i bilen..

Ja, men så har du 2 jenter også da B. Jeg har 2 gutter. Riktignok bare 1 som er i stand til å bevege seg for egen maskin ennå.

Du får igjen "jobben" når jentene dine blir fjortisser du.. :lol:

Får min nr. 2 bare halvparten så mye energi som nr. 1 skal jeg være fornøyd..

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv svart bil og fornøyd med det, sykt pen farge. Min bil er snart 10 år og var ikke godt tatt vare på de første 7 år med tanke på lakk, men mye bedre nå B) Tror ikke du kunne ha kjøpt min bil dersom du er så prikete som du sier, men er vel MYE lettere å opprettholde god standard når du kjøper bilen ny enn med min bil som hadde kjørt 160 000 KM i Osloområdet...

Tror ikke du vil angre om du kjøper svart bil, men jeg synes du bør gå for blå siden du mener dette er den fineste fargen. 20000,- er vel lite i den store sammenheng når du kjøper ny-bil. Har selv skinnseter i min bil og vil aldri gå tilbake til stoff, "ulempene" ved skinn mener jeg er overdrevet og fordelene er store med tanke på komfort, mindre støv i bilen og lettere å vedlikeholde. Slik at 20000,- for din perfekte farge, skinnseter samt litt ekstra utstyr(som alltid er digg) høres ut som en "no brainer" for min del, men valget er vel ditt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg har hatt sort bil....... Jeg har ikke sort bil nå.......

Neida, er vel ikke så ille, men Subaru har ofte veldig myk lak,og det skal omtrent ikke noe til i det hele tatt før den blir full av vaskeriper, og den blir skitten med en gang, uansett! Har lyst på sort bil nestegang, men dropper det nok skal man se ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swirls får en heeelt ny betydning når man har sort bil!

Plussiden er at man omtrent slipper sterkt sollys for å se swirls når man detailer.

Men er man ikke flink til å holde bilen blank og fin, så blir sort fort en kjedelig farge.

En blank og beskyttet svart bil er det ingen annen farge som slår er min mening...

Har selv svart bil, og irriterer meg litt over naboen som ser ut til å ha en ren bil hele uken uten å vaske. Mens jeg må vaske bilen minst to ganger i uken for å holde den fin...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og poenget ditt var? :huh:

Poenget er sikkert at jenter er lettere å dressere som små enn gutter. Jeg har 2+1 og gjett hvem av de som er lettest å dressere :P

Noe annet når de blir 12-13 år :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er sikkert at jenter er lettere å dressere som små enn gutter. Jeg har 2+1 og gjett hvem av de som er lettest å dressere :P

Noe annet når de blir 12-13 år :D

Ja navnebror, akkurat det jeg mente. Og jeg tror ikke det er en myte heller.

Ser det igjen i vennepar som har jenter også, som er på samme alder som Mikkel (2,5år.)

Ingenting er mer morsomt enn og gjøre det motsatte av hva far sier, og selvfølgelig løpe motsatt vei.. :huh:

Svigerinna mi har ei på 13(eller14år), som virkelig er en 14 åring. Så bare gled deg B, hvis du er riktig heldig eller "uheldig", alt ettersom..

Det gjør bikkja mi også.... bokstavlig talt.....

MIDT PÅ PLENEN! :lol:

Hehehe.

Jeg har 2 småbarn, OOOOG en Bishon Frisè på 3,5 år. Tror du de er kjent for å høre etter eller? :lol:

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...