Gå til innhold

Hvite bomull frottè håndkler


Trondbrandsen

Recommended Posts

Trondbrandsen

Før jeg fant detailersclub, brukte jeg hvite slike til all buffing på eksteriøret. Altså 100% bomull f.eks badehåndkler. Har opp igjennom 15 år samlet opp 3 fulle søplesekker med disse, og synes fortsatt de fungerer greit til å ta grovbuffinga, for så å gå over med mf for skikkelig finish til slutt. Eller er mf helt overlegent mtp riper og slikt? Noen spesiell vaskemetode på bomullshåndkler evnt? Jeg har selvsagt bare lagt dem i skittenkurven og fått de tilbake rene :lol: I Swissvax Entry pakka jeg akkurat fikk, lå det jo 3 stk håndkler i bomull, og da øynet jeg plutselig et håp for de likevel :) Kan jo uansett bruke de på båten heldigvis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke noe om bomullshåndklær til bruk på bil jeg da...

Har testet noenav swissvax sine, men mistenker at dem lager striper/riper...

Min mening er at håndklær skal brukes på kroppen og ikke på bil...

Men for all del... På båt kunne man vel til nød brukt dem, hvis man alikevel har en søplesekk full av disse....

Men ville nok uansett satset på og heller kjøpe inn ett storparti med microfiber av ymse slag...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondbrandsen

Synes ikke noe om bomullshåndklær til bruk på bil jeg da...

Har testet noenav swissvax sine, men mistenker at dem lager striper/riper...

Min mening er at håndklær skal brukes på kroppen og ikke på bil...

Men for all del... På båt kunne man vel til nød brukt dem, hvis man alikevel har en søplesekk full av disse....

Men ville nok uansett satset på og heller kjøpe inn ett storparti med microfiber av ymse slag...

Har jo 3 fulle søplesekker :blink: Og gammel båt det ikke er SÅ nøye med heldigvis... Har endel mf(25-30 stk av ymse slag), og bruker mest det på bil pr. idag. Men får handle flere mf uansett, er jo helt overlegent å jobbe med sammelignet med bomull, absolutt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Før jeg fant detailersclub, brukte jeg hvite slike til all buffing på eksteriøret. Altså 100% bomull f.eks badehåndkler. Har opp igjennom 15 år samlet opp 3 fulle søplesekker med disse, og synes fortsatt de fungerer greit til å ta grovbuffinga, for så å gå over med mf for skikkelig finish til slutt. Eller er mf helt overlegent mtp riper og slikt? Noen spesiell vaskemetode på bomullshåndkler evnt? Jeg har selvsagt bare lagt dem i skittenkurven og fått de tilbake rene :lol: I Swissvax Entry pakka jeg akkurat fikk, lå det jo 3 stk håndkler i bomull, og da øynet jeg plutselig et håp for de likevel :) Kan jo uansett bruke de på båten heldigvis..

Er jo mye du kan bruke de til så lenge det ikke riper :) Har brukt sånt selv jeg på eksos når anlegget er helt rent.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
  • Forhandlere
Bernhard

Bruker også håndkler til å legge over lakken for å beskytte jeg.. Feks i ett motorrom ol så er det greit å legge håndkle over skjermen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine til å bruke på interiøret også :) Microfiber på skinnseter f.eks. Det er no-go ;)

Er litt nysgjerrig på hvorfor dette ikke er bra? Riper det setene eller er det bare at det ikke rengjør bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondbrandsen

Får ikke de svarene jeg vil ha, har jo tross alt fått polert opp maaange biler med sånne håndkler opp igjennom :unsure: Og ripete kan jeg ikke si resultatet har pleid å være :) Men tar hintene, kommer til å bruke de til båten og andre ting, brukte de istad til å legge under/mellom lystoffrør-armaturene jeg tok med fra jobben :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Bomull er bedre en poeringspapir el poleringsull, derfor har det være noe som amnge bruker av entusiaster, men etter at microfiber kom på markedet så er bomullkluter nest best og da blir de degradert... bruk de inne i bilen istedet, mikrofiber er mer effektivt på lakken også uansett, bruker du feks Cleaner fluid fra Swissvax sammen men frotehåndklene som følger der så kan du gni til dagen etter, bruker du mikrofiber derimot så er det en helt annet greie.

Frotehåndkler er fluffy og flotte når de er nye men de blir noe stivere og harde etter noen vask så jeg liker de ikke på lakken her i gården annet når de er helt freshe...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt nysgjerrig på hvorfor dette ikke er bra? Riper det setene eller er det bare at det ikke rengjør bra?

Hvis du har skinnseter.. Ta en microfiberklut og dra over, også bruker du bomull frottè hånkle etterpå for å merke forskjellen. Til og med min mor sa at jeg ikke måtte finne på å bruke microfiber på skinn. Virker som man skal rive istykker setene når man bruker microfiber. Prøvde å dra microfiber over en gang for å se hvordan det var. Bruker hånkler heretter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondbrandsen

Bomull er bedre en poeringspapir el poleringsull, derfor har det være noe som amnge bruker av entusiaster, men etter at microfiber kom på markedet så er bomullkluter nest best og da blir de degradert... bruk de inne i bilen istedet, mikrofiber er mer effektivt på lakken også uansett, bruker du feks Cleaner fluid fra Swissvax sammen men frotehåndklene som følger der så kan du gni til dagen etter, bruker du mikrofiber derimot så er det en helt annet greie.

Frotehåndkler er fluffy og flotte når de er nye men de blir noe stivere og harde etter noen vask så jeg liker de ikke på lakken her i gården annet når de er helt freshe...

Det var spikeren på hodet det gitt, nå blir det lettere å pensjonere de faktisk, takker :) Men er altså Swissvax såpass

akterutseilt på den fronten, litt overraskende synes jeg. Men ingen tvil om at mf uansett er sjefen!

Jeg har forøvrig ikke skinn i noen av mine biler, og det er helt bevisst. Liker ikke klamhet, brennmerker(på kroppen..) og kaldhet!! Har hatt skinn i flere biler, og savner det ikke gitt, kun vasking som er gunstig spør du meg. Alcantara derimot :) Gnerelt er jo skinn en fin ting å kunne skrive i annonsen når du skal selge da selvsagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Er nok noen som liker frote også, men det er ofte frem til du bruker mikrofiber første gangen det... Swissvax har kommet med mikrofiber de for en stund siden, det følger også med i settene du kjøper der (i allefall master bag) Frotehåndkler følger også med der, og det jeg tror Swissvax mener med det er: Grovjobb med frote og så finishen med mikrofiber... 99% her inne tror jeg bruker mikrofiber til alt på bilen etterhvert (untatt skinn)

Er det gamle håndkler du har som skal brukes opp så er det ingen problem å bruke de i motorommet for vask eller tildekking etc, greit å legge på mattene i bilen også når du har tatt et interiør og ikke vil dra møkk på mattene igjen når bilen flyttes feks...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondbrandsen

Er nok noen som liker frote også, men det er ofte frem til du bruker mikrofiber første gangen det... Swissvax har kommet med mikrofiber de for en stund siden, det følger også med i settene du kjøper der (i allefall master bag) Frotehåndkler følger også med der, og det jeg tror Swissvax mener med det er: Grovjobb med frote og så finishen med mikrofiber... 99% her inne tror jeg bruker mikrofiber til alt på bilen etterhvert (untatt skinn)

Er det gamle håndkler du har som skal brukes opp så er det ingen problem å bruke de i motorommet for vask eller tildekking etc, greit å legge på mattene i bilen også når du har tatt et interiør og ikke vil dra møkk på mattene igjen når bilen flyttes feks...

Grovjobben med frottè, er jo akkurat hva jeg har brukt de til, mf er jo uansett helt suverent til finishen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har skinnseter.. Ta en microfiberklut og dra over, også bruker du bomull frottè hånkle etterpå for å merke forskjellen. Til og med min mor sa at jeg ikke måtte finne på å bruke microfiber på skinn. Virker som man skal rive istykker setene når man bruker microfiber. Prøvde å dra microfiber over en gang for å se hvordan det var. Bruker hånkler heretter ;)

Takk for tips. Dette hadde jeg aldri tenkt på :unsure: Da har jeg jo noe å bruke disse swissvax frottehåndkleene på da.

Hadde heller aldri tenkt på at frottéhåndkle ville lage riper på bilen før nå heller, lærer noe nytt hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vel heller ikke at Swissvax sine håndklær var noe særlig å bruke på lakken, så de brukes til tørking av hjulbuer og felger.. Fungerer dog ypperlig til det formålet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også merket at MF er no-go på skinn.

Så støtter det som blir sagt om at frotte håndklær passer til bruk inne i bilen om man har

dette liggende. Men ingen grunn til å handle frottehåndklær til annet enn f.eks skinnpleie.

For MF er dog mer effektivt også inne i bilen på det meste annet enn skinn.

Har jo også selv ett par frottehåndklær og kluter fra Swissvax, men sett bort fra klutene til

skinnpleie brukes håndklærne utelukkende til pynt sammen med SV krukkene samt på

badet (og begge steder kun pga SV logoen) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Grunnen til at man ikke skal bruke MF på skinn er fordi mikrofiber har en skjærende effekt og funker som vi vet bra på fett og oljer. Hva brukes på skinn, jo fett.

Har faktisk litt om dette på skolen og ved et forsøk hadde sett på slitasje av MF på et plexi glass. Og det ga faktisk ganske bra med riper. Vet ikke hvordan fiberfinheten var på denne kluten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...