Dette er et populært innlegg Kenneth Nilsen 372 Skrevet 16 August, 2010 Dette er et populært innlegg Rapporter Share Skrevet 16 August, 2010 (endret) Subaru Impreza WRX Før jeg begynner må jeg gjøre rede for noen dårlige verdier på noen av bildene. Kjørte de på autofunksjon + resizing i Adobe Photoshop og noen av bildene ble utrolig blå. Dessverre, men sånn er det. Denne bilen kom til meg for en full utvendig behandling i Juli. Bilen ble levert noenlunde ren og så veldig velholdt ut. Og litt av noen kjøremaskiner disse bilene er. Det er former på bilen her som kan klassifiseres som pornografi, men når du skulle polere disse profilene som bilen innehadde, så fant du fort ut at det ble litt tricky. Spesielt med 7-8 profiler rett under hverandre. Måtte holde tunga rett i munnen når man kjørte maskin så man ikke brant noe lakk. Og jeg retter nok en gang en stor takk til Torby for lån av lokaler! Vask av lakk: Chemical Guys Green Clean (foamcannon) Chemical Guys Grime Reaper Chemical Guys Maxi Suds II (foamcannon) Mothers woolmitt Pinnacle GritguardChemical Guys Aggressive Claybar (lilla) Riccardo Claybar (gul) Optimum No Rinse som claylubeGrønn 3M teipMenzerna SIP Grønn uberpad (medium) Oransje uberpad (cutting)Norton 2500g Meguiars wetgrind pad Mirka 4000g små pads Optimum No RinseMenzerna PO85RD Blå uberpad (finishing) Sort uberpad (glaze) 2 lag med Swissvax InsignisNanolotus Proff Ruteforsegling Chemical Guys Streak free glass cleaner Lykter: [*]Oransje uberpad (cutting)[*]Blå uberpad (finishing)[*]Nanolotus Proff Ruteforsegling Eksos: [*]Chemical Guys Metal Shine[*]Microfiber pads[*]Valetpro børster[*]EZ detail børste[*]Swissvax Waschpudel[*]Swissvax Autobahn Felger og dekk: [*]Valetpro Bilberry 1:4[*]Valetpro børster[*]EZ detail børste[*]Chemical Guys Grime Reaper på dekk[*]Swissvax Pneu[*]Swissvax Autobahn Gummi og plast: [*]Chemical Guys New Look Trim Gel[*]Chemical Guys Bare Bones[*]3M GPAC Diverse: [*]Makita 9227CB[*]Flex DA[*]Black Baron[*]3M bakplate[*]Scholl bakplate[*]Alt fra cheapo MF til Green monster MF.[*]Sorte engangshansker som er tykke[*]3M Sun Gun[*]Paint Thickness Gauge[*]Led Lenser til spotting av hologrammer Kamerautstyr: [*]Nikon D90[*]Hama stativ[*]Nikkor 18-200 mm (kort fortalt)[*]Nikkor 12-24 mm (kort fortalt) ... Fikk nøklene til bilen og gikk igang med vasken. Hadde fått opplyst om at det kunne være overspray med klarlakk på bilen, noe jeg fikk kjenne klart og tydelig før claying. Noen bilder av bilen før vask: Så serverer jeg noen detaljebilder av den lille møkka som var på bilen ved ankomst: Looks good, and officially approved for washing Først på listen sto det felger. Ble dusjet i Valetpro Bilberry og lot det jobbe i noen minutter før jeg spylte av felger, dekk og inni hjulbrønnen. Så gikk jeg fra en felg til annen med en bøtte med såpevann (Optimum Car Bath) og børster fra diverse leverandører oppi. Fremgangsmåten var som følger: Dusje hele felgen i Bilberry, så jobbe på baksiden med EZ Detail Brush. Deretter dusjet jeg felgen på nytt og brukte en Valetpro børste for å ta fronten av felgen, samt dekksidene. Etter jeg tok fremsiden av felgen brukte jeg Valetpro børsten på dekksiden. Gjentok denne prosessen på alle felgene før jeg spylte av. Jeg spylte hver felg ettersom jeg jobbet på de. Jammen ble ikke det så rent at dette også ble approved. Så var eksosanlegget som skulle fått litt kjærlighet. Dette var en sånn typisk japse/JDM bakpotte som var chrommet og ganske grei størrelse. Brukte børstene fra felgvasken og såpevannen. Brukte også litt mild Chemical Guys Grime Reaper før jeg til slutt clayet eksosen med en clay fra gamle dager. Utøvde litt fosterstilling i dette tilfellet også. Greit å trene litt på det tenkte jeg. Dynket bilen i 1:3 Chemical Guys Grime Reaper og lot dette jobbe i noen minutter. Ladet kanonen med Optimum Car Bath og Snowfoam fra Scandicshine. Foamet med denne blandingen veldig svakt og tynt før jeg helte oppi litt flere godsaker. Heter vel ikke skumkannon uten grunn? Så var det å fylle på igjen med snacks. Ble helt oppi Chemical Guys Green Clean, Chemical Guys Maxi Suds II i tillegg til det som fra før var der. Ble litt mer snø da. Motorrommet skulle også få en dose med kjærlighet. Dusjet med samme skumblanding men hadde først Chemical Guys Grime Reaper på problemutsatte steder med ekstra smuss og olje. Skal nevnes at motorrommet var ikke nevneverdig møkkete! Gikk rundt bilen med Swissvax Detail Brush og en flaske med Chemical Guys Green Clean og vasket utsatte områder som gummilister, dørlåser, tanklokk, rundt lykter etc. Så var det på høy tid med den vanlige vasken da. Brukte ullmitt fra Mothers og masse såpemix oppi bøtta. Har ingen bilder utenom en vaskehanske med skum av selve vasken. Spylte av motorrom og bilen før jeg startet med en Riccardo Claybar (gul). Dette tok så lite, at jeg valgte å gå over med Chemical Guys Aggressive Claybar etterpå. Det var når jeg la denne på lakken jeg hørte at det var overspray på bilen. På HELE bilen. Så jeg brukte noen timer på å få clayet hver minste bit med lakk på. Det litt gråe laget dere ser på bilde nr. 2 er klarlakkstøv fra overspray. Det var så mye overspray at det rant hvitt/grått vann av clayen. Så var det en ny håndvask før bilen ble kjørt inn og tørket med Scandicshine Drying Towel. Så blåste jeg hele bilen tørr inkl. lister og felger med Black Baron. De vannrestene som ble liggendes ble tørket med Chemical Guys Miracle Dryer. Og det er MYE vann som gjemmer seg bak lister, inni felger, rundt lykter og diverse kriker og kroker. Bilen ble tørr og maskeringen sto for tur. Og slutten på dag én nærmet seg. Fikk hjelp av Torby til maskeringen (Thanks ). Das Inspection! Her var det litt å ta av, men samtidig var den ikke ille. Var noe RDS og skavanker. Ble litt våtsliping av diverse riper rundt om. Ble ikke helt 100% etter våtsliping, men jeg målte alt ifra 1300 um til 96,5 um, så jeg slipte med omhu. Jeg bestemte meg for å runde de mest mulig for å usynliggjøre de mest mulig. Dag to kom og jeg gikk i gang med korrigeringen. Ble en del maskering underveis da jeg valgte å kjøre ferdig panelene, panel for panel. Syns den metoden gikk tregere enn å korrigere hele bilen i ett steg, så gå videre med neste steg på hele bilen. Men det var en forandring som noen gang trengs for å holde interessen like på topp som når du ble bitt av basillen. Inspeksjon etter første panel: Dette så veldig bra ut, og i og med at sola var på plass så trillet jeg bilen ut i sola og fikk finaledommen på lakken. Og det var et meget tilfredsstillende resultat. PO85RD er helt rå på finishing. Den popper metallic helt vannvittig bra og lakken blir dyp. Skikkelig dyp! Scoopet var jo maskert opp som dere kunne se på de forrige bildene, og nå ble det maskert motsatt for å få tatt dette også. Brukte liten pad og god tid, så det ikke ble varmt og risikoen for bobling i lakken ble redusert til det minimale. Tid er som regel en god forsikring når man driver med denne hobbyen. Resultatet på plast var likt som på lakken, og det ble strøkent! Tenkte jeg måtte ta noen 50-50'r da dette blir satt pris på, tror jeg. PS! Legg merke til alle konturene og profiler på skjermene. Tunga rett i munnen! Noen som la merke til flua? Det var litt carbon på bilen, og jeg har aldri polert carbon uten lakk før, så tok det rimelig pent. Eneste jeg oppdaget som var annerledes er at porene kom mer til syne når det ble polert. Jeg og Torby, eller Torby og jeg, vi vurderte om det var gelcoat, eller om det var klarlakket. Fortsatt uvisst. Så var det duket for litt sliping av en ganske stor ripe på kofferlokket. Maskerte området når jeg slipte med 2500g papir for så å fjerne det å ta overgangene med 4000g. Og det fungerte veldig bra. Målte iherdig hele veien for å følge med på lakkdybden. Jeg regnet med ca. 30 - 40 um med klarlakk (dette er vanlig på de fleste biler). Dette er det eneste jeg har av våtslipebilder, men det var fem steder til hvor det ble våtslipt på samme måte. Slipte alle ripene etter hverandre og lot dette være til jeg kom til panelene når jeg gikk rundt med maskinen. Tørke tørke. Noen som husker disse? ... det er disse ja. Ferdig med ene siden på dette tidspunktet og på tide med litt kosing. Felgene sto for tur og diverse utstyr ble funnet frem. Swissvax Autobahn lagt for hånd er alltid overkill med produkt, men skal kose seg litt skal man ikke? Også litt bilder av en ferdig førerside. Helt fantastiske former på bilen, og fargen er heller ikke å forakte når det blir seendes slik ut. Dette er den ultimate blåfarge. Det er iallefall min mening. Den er blank, den er dyp og den gnistrer i sollys. I like! Kom over et bilde jeg tok av lokalet før jeg tok kvelden og ladet til neste dag. I present Torby's crib: Emblemet på bilen var noe som ikke var helt eyecatching om jeg kan kalle det for det. Det var en tydelig grå hinne over det og det så skikkelig slitent ut. Men det er ikke noe vi ikke kan fikse med litt stødige hender og sånt. Emblemet ble polert på samme måte som man polerer lykter. Var litt mykere plast naturlig nok, så jeg la ikke så mye med press. Skulle ikke mye til for at det ble bra når friksjonen ble såpass høy av myk plast, eller hard gummi. Lyktene var noe jeg gledet meg til, for de var nokså grå blitt. Var flere profiler på frontlyktene enn jeg trodde så jeg måtte passe på så maskinen ikke tok tak å fløy avsted. Teipet opp en 50-50 så man kunne se forskjell, samt at høyre/venstre bildene viser det veldig tydelig også. Ble brukt oransje Uberpad og og blå Uberpad på liten Scholl bakplate. Det ble grei forskjell, men fikk det ikke like bra frem på bilder som det var i virkeligheten. Men man ser vel en tydelig forskjell antar jeg. På tide å fortsette med kosejobbingen. La meg bak og pusset litt eksos en halvtime-time. Det ble veldig bra, men ikke 100%. Men det er vel bare jeg som ser det forsåvet, så at det ble 90% er vel godkjent nok. Autobahnized! Og hvis du lurer på om jeg la Swissvax Autobahn på innsiden av enderøret, så gjorde jeg det ja. Nå over til et lite problem; sideskjørtene. Disse var kun lakket på plasten uten grunning, så her turte jeg rett og slett ikke kjøre noe særlig da alt av porer syntes og jeg var redd for å polere de flate med varmegang. Men det ble da en stor forbedring, men disse ble ikke særlig bra. Eieren ble nok enig med seg selv i ettertid å lakkere disse på nytt (de var sånn ved kjøp). Da var bilen ferdigkjørt med maskin, og det ble foretatt en late-night wipedown. Dynket bilen i Chemical Guys Grime Reaper og Surfex HD før den ble foamet, håndvasket, vasket i kriker og kroker med børste og kjørt inn igjen. Så var det motorrommet sin tur og dette ble ganske strøkent syns jeg. Fikk fornyet så si hver eneste plastbit. Har veldig sansen for Chemical Guys Silk Shine til denne jobben, og denne var inget unntak. Alle dørlåsene ble polert med en slik Dremel sak som jeg fant på verkstedet til Torby. Men ikke si det til han. Brukte drill, denne padden og Chemical Guys Metal Shine. Ble veldig bra, men noe satt noe helt jævlig, så håndkledet måtte kastes inn. Hadde visst ikke fler bilder av dette jeg. Men da kan det kanskje friste med inspeksjonsbilder etter wipedown og tørk da. Helt klar for LSP og finishingkosen dagen etter. Bilen hadde blitt skikkelig, skikkelig blank i mine hender og det begynte å nærme seg intens sniffing av Swissvax Insignis - igjen. Dette ble selvfølgelig også utført før jeg begynte å polere. For da sto nemlig jeg og Torby, som vanlig, og luktet på de fleste produktene. D-day hadde kommet og jeg dro opp til lokalene for å legge den siste finishingen på bilen. Min kjære samboer ble tilkalt for å hjelpe meg med noen småting før eieren kom. Hun la på et andre lag med Swissvax Autobahn (med pad denne gangen) på felgene, fornyet dekkene med Swissvax Pneu Matt og tok seg av alt som var av gummi og plast med Chemical Guys New Look Trim Gel. Takk kjære. Swissvax Insignis, say no more! Torby fikk gleden av å teste Cookie Monster på vingen, så kom samboern hans og lurte på hvorfor han ikke klippa plenen, og da ble han borte igjen. Bilen ble tørket med Cookie Monster både grønn og blå før ruteforsegling, plasten og dekk ble tatt. Som dere ser fikk absolutt alt med lakk smake litt på Swissvax Insignis. Men dørkarmene fikk bare et lag da. Nanolotus ble lagt på etter oppskriften, og Chemical Guys New Look Trim Gel ble lagt med pad. Så ble en microfiberklut fuktet med Quick Detailer og tørket over. Ble strøkent resultat og Hilde (samboeren min) har krevd cred (hun fant ut at det var cred-knapp her) av samtlige for den perfekte jobben hun gjorde. Tenker det er noen som er ganske klare for etterbildene jeg? Takk for titten, håper noen lærte noe og kunne suge til seg tips. Samtidig håper jeg at samtlige som leser tråden syns det var passe med bilder og dokumentasjon på jobben. Og igjen, beklager at noen av bildene ble helt ute av hvitbalansen sin. /Kenneth. Clay: Maskering: Korrigering: Våtsliping: Finishing: Ruter: Endret 16 August, 2010 av whiplash 72 Siter S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjeo 112 Skrevet 16 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 August, 2010 mmm mange deilige bilder og bra writeup Relativt mange former på den bilen der ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torby 204 Skrevet 16 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 August, 2010 Sinnsykt bra resultat som vanlig, Kenneth! Etterbildene ble knallbra! Og den ser enda bedre ut "live" i sola! Vet ikke noe godt norsk begrep for det, men "pictures don't do it justice". Velkommen igjen! 6 Siter mvh Torbjørn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sandmo 73 Skrevet 16 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 August, 2010 Fy faen det ble bra Kenneth! Creds for knall utført jobb, og fantastiske 50/50's på lykter og emblem! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TomRabb 1 Skrevet 16 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 August, 2010 (endret) Kjempe jobb dette. Cred til begge! Flott bil, som ble enda flottere nå. Veldig bra writeup, med masse bra bilder. Kan ikke gjøres bedre. Endret 16 August, 2010 av TomRabb 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Bernhard 2 385 Skrevet 16 August, 2010 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 16 August, 2010 Strøken jobb Kenneth.. Og cred til Torby for velstelt plen Siter Facebook: Brynildsen Autospa Hjemmeside: Brynildsen Autospa Hjemmeside: BAS-ShopAudi RS6 Ducati 1199 Panigale S Audi Q7 S-line BMW 318D Ferrari 360 Modena BMW E92 320D Lemansblau Audi A8 D3 4.2 Quattro Audi A4 B7 Granatrød Audi RS4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne 89 Skrevet 16 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 August, 2010 Strøken jobb dette nakkeskade.Ble litt overasket over at det ikke var speil og vinge i carbon på bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brynjar 1 481 Skrevet 16 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 August, 2010 Dette er noe av det beste jeg har sett av write-up og jobb Kenneth!!! Utrolig mye bra detaljer som du har foreviget, samt en del veldig gode bilder.. Dette var virkelig en S++++ jobb som fortjener sin hedersplass i historieboka:-) Klem faktisk. Kjente jeg ble gladere og gladere jo lengre ned jeg bladde.. Siter brynjar@detailing.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ståle 307 Skrevet 16 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 August, 2010 Blått er bare så hinsides rått når det blir slik som dette... Nydelig utført jobb Kenneth, og takk for veldig grundig jobb både med writeup og bilder også, slik er både inspirerende og lærerikt. God bedring ! mvh Ståle Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Belle 739 Skrevet 16 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 August, 2010 Det er alltid en fryd å lese S&S fra deg Kenneth, veldokumentert og ekstremt pirkete! Og Hilde må selvfølgelig få kred Siter LKBDetailing på FacebookLKBDetailing hjemmeside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael 6 Skrevet 16 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 August, 2010 Gratulerer med en velutført S&S av en strøken jobb! Cred er selvfølgelig gitt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mats 16 Skrevet 16 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 August, 2010 Nok en høydare ifra deg Kenneth! Strøkent! + Cred Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Nilsen 372 Skrevet 16 August, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 16 August, 2010 mmm mange deilige bilder og bra writeup Relativt mange former på den bilen der ja. Takk for det. Jess, spesielt "problematisk" var alle profilendringene på forskjermen, ved speilene. Sinnsykt bra resultat som vanlig, Kenneth! Etterbildene ble knallbra! Og den ser enda bedre ut "live" i sola! Vet ikke noe godt norsk begrep for det, men "pictures don't do it justice". Velkommen igjen! Thanks! Og takk for det. Bortsett fra at det er et stykke til deg, så er det knallbra lokale! Fy faen det ble bra Kenneth! Creds for knall utført jobb, og fantastiske 50/50's på lykter og emblem! Takk for det Sandmo. Emblemet ja, det ble "nytt". Kjempe jobb dette. Cred til begge! Flott bil, som ble enda flottere nå. Veldig bra writeup, med masse bra bilder. Kan ikke gjøres bedre. Takk for det! Hyggelig å høre. Skulle takke fra fruen her også. Strøken jobb Kenneth.. Og cred til Torby for velstelt plen Torby freste rundt på klippern ganske fort han. Slik at jeg kunne ta ferdig-bildene på plenen hans. Og takk Bernie. Strøken jobb dette nakkeskade.Ble litt overasket over at det ikke var speil og vinge i carbon på bilen. Kanskje det kommer med tiden. Var satt på carbonlister på B stolpene i tillegg til takvingen. Og takk for at du sier det var strøkent! Dette er noe av det beste jeg har sett av write-up og jobb Kenneth!!! Utrolig mye bra detaljer som du har foreviget, samt en del veldig gode bilder.. Dette var virkelig en S++++ jobb som fortjener sin hedersplass i historieboka. Klem faktisk. Kjente jeg ble gladere og gladere jo lengre ned jeg bladde.. Tusen takk for det Brynjar. Veldig hyggelig å høre veit du. Slikt som driver oss videre. Klem! Blått er bare så hinsides rått når det blir slik som dette... Nydelig utført jobb Kenneth, og takk for veldig grundig jobb både med writeup og bilder også, slik er både inspirerende og lærerikt. God bedring ! mvh Ståle Takk takk Ståle! Det er godt å høre at noen drar mer nytte av det enn kun en pils og litt lesing. Og takk for det. Bisolvon på høykant kombinert med nesespray. *sukk* Det er alltid en fryd å lese S&S fra deg Kenneth, veldokumentert og ekstremt pirkete! Og Hilde må selvfølgelig få kred. Good to hear, thanks! Haha, selvsagt. Gratulerer med en velutført S&S av en strøken jobb! Cred er selvfølgelig gitt Takk for det! Nok en høydare ifra deg Kenneth! Strøkent! + Cred Ooog takk for det! PS! Måtte fjerne smiliene deres fra quoten da begeistringen var for stor. Eller var det forumet som ikke tillot så mange i en post. Siter S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim 0 Skrevet 16 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 August, 2010 Nydelig jobb som alltid Kenneth! Så jo veldig bra ut når jeg var innom og sniktittet syns jeg Tenker Tom Are var fornøyd når han hentet den å ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 16 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 August, 2010 Strøken jobb! Skjønte det da jeg så hvor bra du fikk til kanalene, at du er en detailer i topp klasse! Kred fra meg Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eskild 91 Skrevet 16 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 August, 2010 Konge jobb Kenneth : ) Var nok rå farge i sola da den var ferdig!! Cred! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lexgtturbo 135 Skrevet 16 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 August, 2010 NYDELIG jobbet Kenneth! kommer nok til å lese gjennom denne endel ganger ja. Forstår godt at du tok det med ro på sideskjørtene skummelt med lakkerte plastflater uten grunning. + Cred er en selvfølge. Og ja du må sende litt skryt til madammen og for vel utført arbeid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Solberg- 31 Skrevet 16 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 August, 2010 Utrolig! rett og slett utrolig bra jobbet. Cred deg deg, hilde og torby. Strøkent! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LarsØ 85 Skrevet 16 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 August, 2010 Flott resultat Dette var writeup'n sin, som gir god inspirasjon (og irritasjon for at Insignis er utsolgt). Cred er velfortjent, til både deg og samboer! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jkkarl 20 Skrevet 16 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 16 August, 2010 (endret) cred Endret 17 August, 2010 av jkkarl Siter Johan Kyrre Karlsen Hyundai Santa Fe CRDI 4x4, 2006 mod. KYRRES HOBBYPOLERING Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.