Gå til innhold

Nybegynner vask av sportsbil


F348

Recommended Posts

Hei!

Har akkuratt kjøpt meg sportsbil. Jeg har nå brukt en del timer på å gå igjennom diverse tråder på dette forumet og jeg har lært masse nytt! (bla. bilpleie for dummies 2.0)

Jeg har veldig lite erfaring med bilvask... For å si det slik så fikk jeg vite i forige uke at jeg bør kaste svampen og pusseskinnet. Jeg er vant med å dra med poloen til shell, putte på en polett for så å svampe og tørke med pusseskinnet. Nå har jeg akkuratt kjøpt en Ferrari 348 og er livredd for å vaske den feil.

Jeg har nå null av utstyr (siden svamp og pusseskinn er kasta). Jeg har tenkt til å gradvis bygge meg opp, kunnskap, erfaringer og utstyrsmessig. Jeg tror alt hadde gått i spinn om jeg løper til thorsov og kjøper 40 forskjellige flasker med forskjellige vrier på navna. Derfor har jeg tenkt til å starte basic med:

Bøtte®

Vått

Mikrofiber

Såpe

Avfetting

Felgrens

Vindusvask

Hva anbefales av merker og typer på en slik bil? Den er jo aldri veldig skitten i og med at den står i garasje og aldri kjøres på grus, regn, søle osv.

Det er vel det aller mest grunnlegende? Jeg er opptatt av at det skal være kvalitet! Det jeg savner når jeg har lest andere tråder er hvor man får kjøpt ditt og datt. Har sett mange merker blitt ramsa opp. Selv veit jeg kunn at Thorsov selger Autoglym og det bruker autostrada.

Jeg har høytrykkspyler og er ganske sikker på at det er mulig å skru på en flaske med såpe på den.

Er det noen ting jeg bør være spesielt obs på når jeg går til verks?

I etter hvert må jeg også ha litt poleringsutstyr, men det kommer jeg tilbake til når jeg mener jeg er klar for det :)

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaskarm

Gå for ett entry sett hos www.swissvax.no

Deretter bestiller du deg en gallon med såpe hos Scandicshine/Blankbil

Eventuelt bestill alt hos www.shinearama.co.uk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Bøtte® - Swissvax har hyggelige priser på sine bøtter på ca 18l med gritguard og skrulokk.

Vått - Gå for en ullmitt.. Scandicshine har ett assortert utvalg der.

Mikrofiber - Scholl rosa klut fra Scandicshine

Såpe - Chemical Guys Glossworkz

Avfetting - Prickbort fra www.godkjemi.com

Felgrens - P21S Power Gel fra Autobahn

Vindusvask - Scholl Ice 9000, gelebasert så den henger godt på ruta.. Fra Scandicshine.

Hvor holder du til, er sikkert noen her inne som kunne vist deg litt hvis du ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

ville også tatt en titt på shinearama.co.uk di har billig frakt (7,99£) og leveringstid på ca 5 virkedager (som her i norge). shinearama har ikke alt man kunne tenke seg, men de har ganske mye av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror man og er enig om at man finner prickbort på diverse statoil/mekonomen rundtom.

først som sist så er det lurt å kjøpe inn avfetting/felgavfetting/bilshampoo i større kanner, feks i gallons - da varer det lengre og du får mer liter for pengene og du kan blande som du måtte ønske.

du bør og kjøpe deg ett tørkehåndkle, feks chemical guys miracle dryer absorber - denne og finner du på scandicshine. Finnes sikkert mange andre som er vell så gode men jeg er veldig fornøyd med mitt.

kjekkeste voksen jeg har i samlingen heter Swissvax Mirage - så snart du har vært borti de (luktet på, sett på, tatt på og siklet på) så kommer du til å kjenne suget etter å kjøpe en du og.....

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet, å grattis med flott bil, har en mistanke om at dette er den "berømte" kiwi ferrarien, å da bor du vel i grenlandsområdet, å det er sikkert noen her inne fra det område som kan hjelpe deg med div tips og trix "live"

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Bøtter: så er det gritguard, Swissvax har de på lager nå til fin pris også, holder evig.(swissvax.no)

Vått Moterhs ullmitt, noen har sliti med at den går i sømmer, men normalen er at den holder løenge og er flott å bruke (blankbil.no)

Mikrofiber: rosa Swissvax liker jeg veldig godt her om dagen, (Swissvax.no)

Såpe: Duragloss 901 (blankbil.no), Poorboys super slick & suds (autobahn-bilpleie.no), Muc Off Ubershine (blankbil.no), Chemical Guys Sitrus wash n gloss (scandicshine.no)... her er det mange gode valg

Avfetting: Prickbort, trygg og fin og tar bra med asfalt (blankbil.no el godkjemi.no)

Felgrens: P21s power gel, lite som slår den (autobahn-bilpleie el s100.no)

Vindusvask: Meguiars NXT glass cleaner (bilxtra), Swissvax Crystal (swissvax.no), Duragloss glass celaner (blankbil.no)..

Er noen tips..

tørkehåndkel trenger en også Cobra guzzler er bra, chemical guys miracle dryer (scandicshine.no)

er et til

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet, å grattis med flott bil, har en mistanke om at dette er den "berømte" kiwi ferrarien, å da bor du vel i grenlandsområdet, å det er sikkert noen her inne fra det område som kan hjelpe deg med div tips og trix "live"

Velkommen hit! Skal prøve gi deg noen gode produkttips:

Bøtte® Kjøp deg Gritguard bøtte

Vått Lik veldig godt Meguiars sin vaskevott (bilxtra godkjemi.com)

Mikrofiber Green Monster (ekstra tykk) (swissvax.no autobahn-bipleie.no) Evt. gule fra Meguiars

Såpe Meguiars Gold Class eller Swissvax Car Bath

Avfetting Prickbort MAC124

Felgrens P21s, Bilberry

Vindusvask Meguiars Glass Cleaner

Endret av truhaa
fjernet komentar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for velkomsten!

Setter pris på om denne tråden dreier seg om vask og utstyr...ikke bilen.

Jeg tok tipset til truhaa og kjøpte det han lista opp fra blankbil.no + litt til derfra. Jeg tenkte at det var like greit å kjøpe alle produktene derifra så jeg får det gjort og at det da blir en frakt. Dette er hva jeg bestilte:

1 x Duragloss Glass Cleaner 761 = 120,-

1 x Cobra Guzzler "HD" Waffle Weave Towel NEW AND IMPROVED (141) = 170,-

1 x P21S Power Gel = 139,-

1 x Prickbort 1l = 69,-

1 x Duragloss Car Wash Concentrate 128oz = 360,-

1 x Mothers Genuine Lambswool Wash Mitt (123) = 115,-

Veldig greie priser!

Jeg har nylig kjøpt mikrofiber og kjøper bøtte med gripguard på felleskjøpet som ble anbefalt i en annen tråd. (regner med at prisen er litt mer behagelig der og :P)

Ser noen har nevnt på IRL-hjelp. Det hadde jeg satt utrolig stor pris på om noen kunne ta seg tid til en kjapp gjennomgang! Bor i Skien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

At du ikke vil ha noe prat om bilen er forsåvidt greit det, men da burde du jo også droppe å ta med at du har kjøpt deg en Ferrari, og heller holde deg til at du har kjøpt en sportsbil, som du begynner overskriften din med..

Folk blir selvsagt nysgjerrige når det er en sånn type bil og det er da ganske naturlig at man lurer og spekulerer litt.. Ta kontakt med Autobahn, han holder til i Skien og er sikkert villig til å hjelpe deg litt på vei.

Ellers ser pakken du har kjøpt fin ut, jeg ville bare tatt med mer felgrens..

Endret av Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allright ;) Jeg ser da forsåvidt den, men grunnen til at jeg sa hva slags bil det var er fordi jeg trodde kanksje det var en eller annen form for lakk på den, men ettersom det ikke er metalic er det vel det samma?

Har sendt melding til Autobahn :)

da har jeg tre ting på lista neste gang jeg kjøper:

- Felgrens

- Espuma hånkle

- Gritguard

Grunnen til at jeg gikk for de billigste og minste beholderene er fordi da kan jeg få testa og sett om jeg er fornøyd. kjipt å sitte igjen med 10l såpe som funker sånn helt ok.

Endret av F348
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Grattis med snasen bil forresten! Tør jeg spørre hva forsikring hadde blitt om du hadde/har forsikret bilen i ditt navn? :D

Endret av truhaa
Redigert innlegg da trådstarter vil holde tråden innen behandlign av bil og ikke om bilen...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...