Larsen-Racing

Hvordan går du frem når du maskin polerer?

30 innlegg i emnet

Lurer litt på hvordan dere jobber da jeg har akuratt begynt med roterende selv.

Jeg har sett litt på den Zenith Plateu metoden, men får ikke den helt til å virke i pjaksis. Gå over 18 ganger er jo en del da... Akuratt nå så tørr jeg ikke å bruke så grove middler og pads siden jeg er redd for å brenne eller ødelegge noe.

Jeg har tatt en hel bil med 106FF på gul megs pad og en hel bil med IP på hvit sonüs pad. Men jeg føler at jeg ikke har feelingen enda. Det kan vere jeg bruker for mye produkt og ikke jobber nok eller noe...vet ikke helt.

Måten jeg har gått frem på er at jeg tar tre prikker med stoff på pad'en, litt større enn en ert, gir den en spray med QD, fordeler prduktet utover med maskinen avslått og kjører over med 900rpm to ganger. Så skrur jeg opp til (på en skala fra A-G) D, går over fire ganger, skrur opp til E-F og går over 4 ganger til for så å gå ned til B og gå over 2-3 ganger.

På en Mercedes jeg har hjemme nå som har vert i vaskemaskinen en par ganger får jeg tatt alle swirls men RDS får jeg ikke bort. Grunnen kan vere så enkel at jeg ikke våger å ta mer agressivt produkt/pad.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kun brukt roterende en gang jeg. Men med MG83 og Megs Cutting Pad: 4 dotter med polish på paden og en dæsj med QD. Trykker så paden mot panelet og gnir utover for å fordele polishen. Starter så med 2 runder på 600,2 på 900, 4 på 1500, 4 på 1800, så ned på 1500 noen ganger, og så noen ganger på 900 for å refine. På en mildere polish som f.eks MG80 kjører jeg ikke på 1800, men vet ikke om det er riktig da :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du gikk vel over en gang til etter MG83 på cutting pad? Lager vel litt hologrammer den. Virker som du ikke er redd for å brenne gjennom.

Tror 240en må donere et panel til for testing her jeg :D hehe

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Du gikk vel over en gang til etter MG83 på cutting pad? Lager vel litt hologrammer den. Virker som du ikke er redd for å brenne gjennom.

Tror 240en må donere et panel til for testing her jeg :D hehe

Selvfølgelig er jeg redd for å brenne lakken ;) Prøvde forsiktig på et testområde først. Gikk over med MG80 og polish pad..

Endret av bjorke
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har holdt på med den Mercedesen nå med IP og hvit sonüs pad, livredd for å brenne eller ta for mye. Brenne kan du vel klare samme hvor mild combo du bruker.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg har holdt på med den Mercedesen nå med IP og hvit sonüs pad, livredd for å brenne eller ta for mye. Brenne kan du vel klare samme hvor mild combo du bruker.

Jepp, viktig å bruke hodet. Selv kjenner jeg på lakken når jeg polerer. Prøver å holde temperaturen slik at jeg kan røre lakken. Videre sørger jeg for alltid å ha maskinen i bevegelse og er veldig forsiktig på høye turtall..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brenner nok ikke lakken så fort, spesielt ikke med SIP og fin pute.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Du gikk vel over en gang til etter MG83 på cutting pad? Lager vel litt hologrammer den. Virker som du ikke er redd for å brenne gjennom.

Tror 240en må donere et panel til for testing her jeg :D hehe

Ta heller BMWn du, den har hardere lakk som du kan øve deg på! :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ta heller BMWn du, den har hardere lakk som du kan øve deg på! :D

Ja, så koster det LITT mer å rette opp igjen om jeg gjør noe feil. Gamle 240en er det bare "tssss, jaja, sånn funket det" om noe går galt. I stedenfor "*#%&*@%#&/// NEEEIII"

Den skal nok få litt Menzerna å tygge på til helga M3en regner jeg med! Må klargjøre til Gatebil Rudskogen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polerer du bilen og du omtrent ikke klarer å kjenne på lakken, så er det fortsatt mer å gå på.. Har jeg lært da! søk på paint burn på youtube, da ser du at det skal mye fart og press på før du brenner lakken! tror det skal mer til en folk trur.. Jeg begynte rett på rotary, den funka som fjell ;) syntes oransj Lake country ble forferdelig varmt (noe det blir), men null stress :) hehe..

Bare pass på skarpe kanter :blink:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skarpe kanter, knekker og plast med og uten lakk er vel der det er farligst med rotary?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skarpe kanter, knekker og plast med og uten lakk er vel der det er farligst med rotary?

Jepp!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Polerer du bilen og du omtrent ikke klarer å kjenne på lakken, så er det fortsatt mer å gå på.. Har jeg lært da! søk på paint burn på youtube, da ser du at det skal mye fart og press på før du brenner lakken! tror det skal mer til en folk trur.. Jeg begynte rett på rotary, den funka som fjell ;) syntes oransj Lake country ble forferdelig varmt (noe det blir), men null stress :) hehe..

Bare pass på skarpe kanter :blink:

Husk at dette også varierer etter tykkelse på klarlakken ;) På en bil så kan du holde puten lenge på en plass, på en annen kan det går sekunder. For å ikke nevne biler som har blitt sparklet tykt!

Skarpe kanter, plastikk som er lakkert, glassfiber, gummilister osv.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jupp.. greit nok det, men tror det kan være litt "blusset" opp i enkelt tilfeller. Litt bløt pad og lav fart pluss passe på de "farlige" tingene, så tror jeg de fleste med litt beherskelse skal klare seg :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal til mer en med blå sonus og 106FF ja. Hehe. Men er fort for nybegynnere å kjøre inn på en gummilist eller på en lakkert plastikklist. Gud hvor mange xc90 med brent plastikk jeg har sett.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo lakkerte lister på den Mercen jeg har nå og, men de gikk fin an å ta. Men jeg tørte ikke å kjøre så lenge at jeg fikk bort alle RDS.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kunne tenkt meg at pirex legger ut litt info angående dette på bilene han tar.

F.eks hva slags speed han jobber på , samt pads han bruker ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter med roterende med at produktet forsvinner for fort når jeg jobber.

1000-1200 rpm 4 erter med #83 og tørt etter 5-6 runder.

Bruker ikke mere tyngde enn hva maskina og hånda mi lager.

Noen som har tips??

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Menzerna? :)

Nå har ikke jeg noen erfaring med Meguiars compounds..

Tørker bare polishen ut, eller spytter padden ut klumper?

Hva slags pad bruker du? Er lakken 100% ren? Avfettet, vasket og clayet? Ligger heller ikke noen gammel lsp der?

Du kan jo også ha truffet på sticky paint.. Hva slags bil er det forresten?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sliter med roterende med at produktet forsvinner for fort når jeg jobber.

1000-1200 rpm 4 erter med #83 og tørt etter 5-6 runder.

Bruker ikke mere tyngde enn hva maskina og hånda mi lager.

Noen som har tips??

Dette plages jeg med også. Bra du spurte:-)

Jeg jobber på en BMW E39.

Endret av brættis
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive