Stein86 158 Skrevet 12 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 12 August, 2010 Hadde for en stund siden inne denne bilen her for en liten oppfriskning mens eierinnen var på ferie. (Må ikke forveksles med et annet ord som ligner ganske mye... ) Denne bilen bor det meste av livet sitt på en parkeringspark på et travelt kjøpesenter så det var mange parkeringsbulker rundt omkring. Men er lite jeg kan få gjort med det, så valgte å gjøre noe med det jeg hadde mulighet til å gjøre noe med. Nemlig å gi den en grundig vask og gjøre den litt mer presentabel. Slik så den ut etter at skiltene var skrudd av og parkert i vaskehulen: Startet med motorrom der jeg sprayet litt rundt omkring med surfex HD 1:8 før jeg skumla med en sterk mix av valetpro ph neutral snow foam og megs hyperwash. Deretter jobbet jeg inn skummet med forskjellige børster. For å ikke mikse altfor mye mellom arbeidsoppgaver så hiver jeg inn et ferdigbilde av motoren etter tørk og sprayet med autoglym vinyl and rubber. Som dere ser er det fortsatt noen skjolder i den matten under panseret, så antar at jeg må til med rensemaskin for å få denne strøken. Noe jeg forøvrig har investert i etter at denne bilen ble tatt. Deretter var det dags for vask av resten av bilen og startet med surfex HD 1:8 på alt utenom tak og glass før jeg skumla med samme blanding som i motorrom. Litt møkk kom krypende på dette tidspunktet. Dette ble så spylt av samtidig som felgene og hjulbuene ble grundig spylt. Dekk og hjulbuer ble vasket med autosmart G101 1:4 og felgene fikk autosmart 1:5. Har bare noen bilder av hvor effektiv G101 er på dekksidene. Først bare når jeg har sprayet det på med skumhode på flasken. Deretter etter at jeg jobbet det litt inn med en oppvaskbørste. Etter dette vasket jeg inni dørene, dørhengslene, tanklokk og andre småplasser rundt omkring med forskjellige envy detail brush i forskjellige størrelser sammen med G101. Og endelig var det tid for håndvask med megs hyperwash og en eurow ullmitt. Først litt til venstre, og så litt til høyre: Og plutselig var jeg ferdig og såpen ble spylt av før jeg sprayet Tardis på alt under vinduene. Dette ble spylt av og la et kjapt skumlag for å være sikker på å fjerne alle rester fra Tardis før det var tid for claying. En gammel traver og et nytt bekjentskap hjalp meg med clayingen denne gangen. Nemlig Nanolex fine grade clay og en flaske med vann og en kork ONR. Jeg fletter inn en liten test av denne clayer her og så skal jeg lage en skikkelig en etterhvert. Vil på dette tidspunkt nevne at jeg fikk to clay fra Nanolex free of charge, og det setter jeg stor pris på. (Takk Håvard.) Og dersom noen lurer så sier jeg min hjertens mening når jeg blir spurt om å teste et produkt uavhengig om jeg får det gratis eller har betalt for det selv. Først litt ONR, og så litt claying: Den klarte å plukke opp endel fra bakluken. Og så to andre claybilder fra en dør og rett bak bakhjulet. På dette tidspunkt begynte jeg å irritere meg over denne clayen for den var steinhardt å kna selv om det var 15-20 grader ute. Og ja jeg vet jeg kunne hatt en varm bolle der jeg kunne varmet den, men hvorfor skulle jeg gidde å gjøre det når jeg kan bruke bilthamber soft under samme forhold uten å ha behov for en varm bolle? På dette tidspunkt valgte jeg å finne frem nanolex agressive clay for å teste denne også og til min store overraskelse var denne mye mykere og bedre å jobbe med. Myk som hubba bubba i motsetning til fine grade som føltes som en brukt rød extra som har ligget ute en sommernatt. Fra halvdelen av panseret Og etter at jeg hadde brukt den såkalte "aggresive" clayen ble jeg jammen ikke mye klokere. Jeg fryktet et lite øyeblikk at Håvard bare køddet med meg og hadde gitt clayene omvendt navn for å teste meg, men det får han svare på selv. Fordi den aggresive clayen var en drøm å jobbe med, og utifra tester på myk hyundai lakk tidligere så lager den også mindre "clay-marring" Klarte forøvrig ikke å lage noe fotodokumentasjon angående dette på denne lakken. Med dette var clayingen ferdig og clayen ble lagt på fast plass før den skal i i "felg og glass"-esken min. Som forøvrig bare fylles opp mer og mer fordi jeg aldri gidder å bruke en gammel clay om igjen selv på felger.. På dette tidspunkt begynte det å hølje ned så det var bare å hoppe i bilen og få den trygt inn i garasjen, der den ble tørket med miracle dryer og mikropak (?) tørkehåndkle fra autobahn-bilpleie. Nå var det tid til å prøve å få tatt noen inspeksjonsbilder. Målet her var en one-step, så startet som alltid med lavest cut med ultrafina og lake country finish pad sammen med min trofaste Flex DA. Lengst ifra er det polert, om som dere ser var ikke dette godt nok. Prøvde meg så med SIP, som fjernet alt av swirls, men som førte til at alle RDS ble enda mer synlige.. Bestemte meg så for å drite i alt som heter one step og smalt til med fast cut plus sammen med sonus sfx-1 cutting pad. Og vips så ble straks mye bedre. Det var fortsatt noen dype riper som jeg bare måtte la være. Fortsatte med fast cut plus rundt resten av bilen, slenger bare ut noen random poleringsbilder her. Var en lang ripe langs hele siden så prøvde å få tatt noen bilder underveis, men ble så som så. Fikk dempet den ganske bra, men dersom en vet at den er der så kan en fortsatt finne den igjen. Som jeg prøvde å vise med dette bildet, men nå i ettertid innser jeg at det var en ganske crappy bilde. Så noen stusselig forsøk på 50-50 Etter at jeg var ferdig med fast cut plus trengte jeg litt pause fra maskinen så fikk lagt glassforsegling på bakruten. Ble ikke lagt noe på frontruten siden jeg ikke fikk noen skikkelige svar fra eierinnen om dette var ønskelig. Etter at vasking og claying av ruten var unnagjort renset jeg den med G4, som er en sterk glasspolish fra Gtechniq, sammen med gul megs app og nanolotus MF. (Håper jeg ikke havner i unåde hos Rasmus nå... ) Så vasket jeg den grundig med IPA for å være sikker på at all rensen var borte. Og så la jeg to lag med G3, som er den mest hydrofobiske forseglingen til Gtechniq. Eksosen fikk også litt stell, noe den sårt trengte. Før: Etter: Ble så skuffet over resultatet at jeg fant meg en annen del av eksosen som jeg kunne gjøre blank. Ble en slags permanent 50-50 på over og undersiden her. Jeg gjorde ingenting med den øverste delen. Jeg gjorde ferdig poleringen med menzerna PO85rd og megs finish pad før en grundig IPA vask var på sin plass. Fikk også lagt et lag med megs #21 2.0 . Startet så med ny giv neste dag der jeg fylte bagen med interiørting, men har desverre ingen bilder av dette utenom noen før og etter av mattene. Mattene ble vasket med G101 1:4 og gikk over dem med valetpro vinyl clean and sheen. Har tidligere sagt at denne er suveren på matter og gjør dem ikke glatte. Fordi det ble ikke mattene i Lupoen min eller caddyen til pappa. Men denne påstanden trekker jeg herved tilbake, fordi disse mattene ble sinnsykt glatte og jeg måtte vaske dem på nytt for å fjerne gummifornyeren igjen. Syns det begynner å nærme seg noe dette her, så mens bilen enda stod i garasjen la jeg et lag med en god gammel favoritt, nemlig Dodo juice banana armour. Denne lukter helt himmelsk og er knallhard så det er superenkelt å legge den helt tynt. Andre produkter som ble brukt var: Autoglym fast glass, CG bare bones, migliore tire glaze og CG new look trim gel. Så til noen ferdigbilder ute. Takk for at du orket å lese og jeg setter stor pris på alle tilbakemeldinger og tips. Stein 16 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PH 111 Skrevet 12 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 12 August, 2010 Nice work! Fin farge på bilen syns jeg. Siter www.blankbil.no Bilpleie til hyggelige priser! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jkkarl 20 Skrevet 12 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 12 August, 2010 Se her ja... eierinnen burde bli fornøyd.. bra utført jobb med den.. fin bmw det der.. cred for den du.. hvor mange timer brukte du? Siter Johan Kyrre Karlsen Hyundai Santa Fe CRDI 4x4, 2006 mod. KYRRES HOBBYPOLERING Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 12 August, 2010 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 12 August, 2010 Dette ble usedvanlig blankt og pent. Forstod det som at du brukte FlexDA på hele jobben? Eneste du kunne gjort var vel å ta av skiltrammen også så en lettere kan få det rent under der. Cred for fi writeup og at du kjørte på med 2 steg for å få en finish du ønsker å levere fra deg. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 12 August, 2010 Admins Rapporter Share Skrevet 12 August, 2010 Ble strøkent dette her... ble pen både over og under denne Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne 89 Skrevet 12 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 12 August, 2010 Pent arbeid på pen bil.Fargen minner mye om den jeg hadde på forrige bmw jeg hadde. Cred gitt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stein86 158 Skrevet 12 August, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 12 August, 2010 Nice work! Fin farge på bilen syns jeg. Takk skal du ha, helt enig i at denne fargen er veldig fin når den er godt holdt. Se her ja... eierinnen burde bli fornøyd.. bra utført jobb med den.. fin bmw det der.. cred for den du.. hvor mange timer brukte du? Takk skal du ha, vanskelig å si noe bestemt tidsforbruk siden det var litt kosejobb uten noe tidspress. Men tipper vel at jeg fort gikk med litt over 20 timer effektiv arbeidstid Dette ble usedvanlig blankt og pent. Forstod det som at du brukte FlexDA på hele jobben? Eneste du kunne gjort var vel å ta av skiltrammen også så en lettere kan få det rent under der. Cred for fi writeup og at du kjørte på med 2 steg for å få en finish du ønsker å levere fra deg. Brukte Flex DA på alt ja, er så fornøyd med den at jeg ikke har hastet med å kjøpe roterende enda. Hjelper ikke å være på studentbudsjett heller. Men nå som jeg endelig har kommer meg i arbeid etter mange år på skolebenken så får vi se om det kan bli en ordning på en ekstra maskin i heimen iløpet av høsten. Og takk for tipset angående skiltrammen, pleier vanligvis å gjøre det slik at jeg kan polere og vokse under der. Men på denne var det "skum-tape" som var like stor som skiltplaten under der så jeg gadd rett å slett ikke. Men når jeg tenker meg om hadde det nok vært en fordel å fått vasket denne skikkelig. Ble strøkent dette her... ble pen både over og under denne Takk takk. Eierinnen var godt fornøyd med jobben så da er jeg happy. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Gunnar 151 Skrevet 12 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 12 August, 2010 Ser bra ut dette Stein . Stor forvandling selv om det er igjen noen RDS. Regner med at du gikk over til roterende maskin da du skiftet til grovere polish også ? Et tips til eksos shine er Scholl S0. Sa du noe om tidsforbruk ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 13 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 13 August, 2010 Ser veldig bra ut dette! Har selv prøvd den agressive clayen som du brukte.Rar konsistens i forhold til f.eks riccardo og sv sin clay, men veldig god å jobbe med ja! Kred er gitt Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kris1986 188 Skrevet 13 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 13 August, 2010 Bra jobba Du får holde opp oppdaterte på ruteforseglingen om du kan Ble lakken veldig fort varm på denne? Bilen min har samme farge, og lakken blir ekstremt fort varm! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torby 204 Skrevet 13 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 13 August, 2010 x 2 - Veldig nysgjerrig på produktene til Gtechniq! Flott jobbet og mange gode bilder underveis. Velfortjent cred! Siter mvh Torbjørn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 13 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 13 August, 2010 Bra jobb dette Stein! Har også samme erfaring som deg når det gjelder den mide clayen til Nanolex. Var nok litt kaldere når jeg clayet riktignok, men den var ganske mye vanskligere å forme enn f.eks Riccardo sin. Har ikke testet den aggresive enda dog... Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter 1 399 Skrevet 13 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 13 August, 2010 Bar jobb her. Utrolig hvor mye du klarer fjerne med DA maskinen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TomRabb 1 Skrevet 13 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 13 August, 2010 Så veldig bra ut dette Clay på ruter? har dette noe for seg? pleier man å finne masse på clayen etter bruk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stein86 158 Skrevet 13 August, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 13 August, 2010 Ser bra ut dette Stein . Stor forvandling selv om det er igjen noen RDS. Regner med at du gikk over til roterende maskin da du skiftet til grovere polish også ? Et tips til eksos shine er Scholl S0. Sa du noe om tidsforbruk ? Takk takk, brukte DA på hele prosessen. Har ikke roterende, så må klare meg så godt jeg kan med DA'en min. Takk for tips ang S0, skal vurdere det. Og nevnte tidsforbruk i forrige post, men var litt over 20 timer. Ser veldig bra ut dette! Har selv prøvd den agressive clayen som du brukte.Rar konsistens i forhold til f.eks riccardo og sv sin clay, men veldig god å jobbe med ja! Kred er gitt Takk, veldig rar den gule clayen, men herlig å jobbe med. Bra jobba Du får holde opp oppdaterte på ruteforseglingen om du kan Ble lakken veldig fort varm på denne? Bilen min har samme farge, og lakken blir ekstremt fort varm! Tusen takk, tenkte ikke over at lakken ble så veldig varm. Men er jo litt begrenset hvor varmt en får det med DA. Litt varme blir det jo, men kan ikke sammenlignes med roterende. Og kan prøve å gi dere en oppdatering på den hardcore ruteforseglingen til Gtechniq G1, som jeg har til test på noen biler jeg ser ofte. x 2 - Veldig nysgjerrig på produktene til Gtechniq! Flott jobbet og mange gode bilder underveis. Velfortjent cred! Takk, og angående Gtechniq see above. Eventuelt kan du sjekke ut denne siden deres på DW: http://www.detailingworld.co.uk/forum/forumdisplay.php?f=150' (Skjedde noe rart, så klarte ikke å lage skikkelig link.) Bra jobb dette Stein! Har også samme erfaring som deg når det gjelder den mide clayen til Nanolex. Var nok litt kaldere når jeg clayet riktignok, men den var ganske mye vanskligere å forme enn f.eks Riccardo sin. Har ikke testet den aggresive enda dog... Takk, den rosa er veldig hard og helt annerledes å jobbe med enn den gule. Bar jobb her. Utrolig hvor mye du klarer fjerne med DA maskinen. Takk takk, Flex DA kan klare alt mulig så lenge en er tålmodig og vet hvordan en skal bruke den. Så veldig bra ut dette Clay på ruter? har dette noe for seg? pleier man å finne masse på clayen etter bruk? Clay på ruter er bra ja, dersom du ikke har testet det så vedder jeg på at du får wow-opplevelse etter at du har clayet bakruten på Golfen din. Merker det spesielt godt på hatchbacks og stasjonsvogner at det sitter mye dritt der. Siden dette var en sedan så var det ikkje så altfor mye, men litt er det alltid. Er en god vane å claye rutene før en skal legge forsegling for å være sikker på at det er helt rent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LarsØ 85 Skrevet 13 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 13 August, 2010 Godt jobbet. Trengte litt omsorg denne! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Bernhard 2 385 Skrevet 14 August, 2010 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 14 August, 2010 Strøkent arbeid Synd med mye parkeringsbulker Godt eier ble fornøyd ihvertfall Siter Facebook: Brynildsen Autospa Hjemmeside: Brynildsen Autospa Hjemmeside: BAS-ShopAudi RS6 Ducati 1199 Panigale S Audi Q7 S-line BMW 318D Ferrari 360 Modena BMW E92 320D Lemansblau Audi A8 D3 4.2 Quattro Audi A4 B7 Granatrød Audi RS4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Essiek 385 Skrevet 14 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 14 August, 2010 Det her er vel det lengste man kan strekke en DA, tvungen rotasjon eller ei, uten å bli helt Kevin Brown og lage et white-paper på 400 sider angående oscillerende maskiner og korrigerings-egenskaper Bra jobbet og strøkent sluttresultat som er kred-verdig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jkart 398 Skrevet 14 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 14 August, 2010 Veldig bra jobb dette. Her er det bling så det holder. Fin Write Up også + cred Var forresten en vannvittig fin bil dette her. Fargen tror jeg er den vakreste jeg noen gang har sett Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brynjar 1 481 Skrevet 14 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 14 August, 2010 Kremjobb dette.. Bra write-up og en søkkende flott detail:-) Siter brynjar@detailing.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.