Gå til innhold

Oppgradering av verkstedet


Hans Marius

Recommended Posts

Hans Marius

Både jeg og fattern er litt hypp på å gi verkstedet litt diverse oppgraderinger, bl.a gulvet.

Det vi er ute etter er å få et gulv som er jevnere enn det er nå og gjerne få litt helling på det slik at det kan gå an å f.eks vaske biler med ONR der om vinteren. Gulvet er også nødt til å være sterkt nok til at det ikke blir ødelagt om det blir kjørt med traktor der inne (muligens også med kjettinger). Nå er det bare betonggulv som er veldig ruglete, og vanskelig å holde ordentlig rent. For min del kan jeg egentlig ikke miste en eneste MF klut i gulvet uten at den må kastes, da den er full av flis og/eller metallspon. Hadde vært så mye enklere om du bare kunne dra over gulvet med en svaber å få det så og si strøkent.

Legger ved noen bilder av det nåværende gulvet.

IMG_4124.jpg

IMG_4121.jpg

IMG_4122.jpg

IMG_4123.jpg

Som dere ser er det også en del sprekker som må fylles. Vil selvfølgelig at det skal bli billigst mulig, og trenger ikke å være noe "fancy" opplegg, bare det funker og holder en stund.

Har også tenkt på å gå til innkjøp av en løftebukk etter hvert, men her har vi litt problemer med å finne ut hvilken type bukk som er optimalt. Bukken er nødt til å være så bred at en traktor kan få plass i mellom (er ikke direkte et krav at bukken skal løfte traktorer da). Som dere ser på bildene er det utstyr på begge sider av verkstedet, så det hadde vært best om evt søyler ikke kom i veien heller. Har også sett litt på saksebukker som denne typen, som i alle fall hadde vært ypperlig for meg til å polere under listene på biler. Men lurer litt på om du i det hele tatt kan gjøre noe under bilen med denne typen. Ser litt trangt ut...

Så da er det bare å komme med forslag/tips og erfaringer her folkens :) Er bare i planleggingsfasen uansett, men greit å starte et sted...

Endret av Hans Marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Hans Marius

    18

  • truhaa

    3

  • General Lee

    3

  • roadrune

    3

  • Admins
truhaa

Må vel bare støpe opp fall der. lage et sluk og så male over med epoxy...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pericolo159

En sakseløfter er helt konge å ha når man holder på med bilpleie.. ikke bare når man holder på med poleringen, men også når man tar interiøret. Løfter bilen i passende høyde , så slipper man å stå krokbøyd inn bilen :)

Når man har sluk i garasjen, er det ikke et krav til oljeoppsamler da? :unsure:

-Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee

2 passe store armeringsmatter, ei rist innom døra, 2-3 kubikk hvit betong levert med tele.renne,

så stikker du en tur til Lillehammer og spør Betongmann om de har ei kanne med Ashford til overs som holder på å gå ut.

Spray på rett etter du har støpt og puss puss puss til du ser det skitne ansiktet ditt i betongen.

Så slipper du noe ekstra arbeid med maling, som ikke liker traktor med kjetting...

Skal du ha løftebukk pigger du opp en firkant under hver søyle og armerer og setter i bolter før du støper.

Totalpris om du gjør alt sjøl? Tja, 5-6 lapper.

En sakseløfter er helt konge å ha når man holder på med bilpleie.. ikke bare når man holder på med poleringen, men også når man tar interiøret. Løfter bilen i passende høyde , så slipper man å stå krokbøyd inn bilen :)

Når man har sluk i garasjen, er det ikke et krav til oljeoppsamler da? :unsure:

-Pål

På nybygg skal det være oljeoppsamler/utskiller.

Skal egentlig være på eksisterende bygg uten avløp når du lager til avløp... men da har du ikke noen som kommer

å sjekker når du er ferdig. ;)

Endret av General Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Takk for tips alle sammen!

Så den Ashford guffa du snakket om General tåler å bli kjørt på med kjetting? Virker som det kunne vært er greit alternativ da. Hvor mye kommer dette til å bygge opp tror du?

Kan se for meg at det blir litt vanskelig med bremserør ja med en sakselift. Men det er plass nok der til å kunne drive uten å annstrenge seg? Du kan stå helt oppreist og har muligheten til å snu deg liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee

Takk for tips alle sammen!

Så den Ashford guffa du snakket om General tåler å bli kjørt på med kjetting? Virker som det kunne vært er greit alternativ da. Hvor mye kommer dette til å bygge opp tror du?

Kan se for meg at det blir litt vanskelig med bremserør ja med en sakselift. Men det er plass nok der til å kunne drive uten å annstrenge seg? Du kan stå helt oppreist og har muligheten til å snu deg liksom?

Du kan og vil få noen merker i betongen, spesielt med piggkjetting, men i motsetning til epoxymaling som kun er ett toppdekke,

trekker Ashford ned i betongen ett stykke og derfor vil ikke betongen flasse og støve som når malingen er borte.

Hvor mye det vil bygge kommer an på hvor tykt du vil ha det og betongkvalitet.

Ville gått for 50 mm minimum ved døra og gått oppover bakover for å fall.

Av betong ville jeg valgt B30 eller helst B35, 16 mm, 25-50% redusert steinmengde og hvit sement.

Lommeboka bestemmer. ;)

Bedre kvalitet på betong jo bedre resultat.

Endret av General Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Du kan og vil få noen merker i betongen, spesielt med piggkjetting, men i motsetning til epoxymaling som kun er ett toppdekke,

trekker Ashford ned i betongen ett stykke og derfor vil ikke betongen flasse og støve som når malingen er borte.

Hvor mye det vil bygge kommer an på hvor tykt du vil ha det og betongkvalitet.

Ville gått for 50 mm minimum ved døra og gått oppover bakover for å fall.

Av betong ville jeg valgt B30 eller helst B35, 16 mm, 25-50% redusert steinmengde og hvit sement.

Lommeboka bestemmer. ;)

Bedre kvalitet på betong jo bedre resultat.

Takk for tips General ;) Skal sjekke ut litt etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 passe store armeringsmatter, ei rist innom døra, 2-3 kubikk hvit betong levert med tele.renne,

så stikker du en tur til Lillehammer og spør Betongmann om de har ei kanne med Ashford til overs som holder på å gå ut.

Spray på rett etter du har støpt og puss puss puss til du ser det skitne ansiktet ditt i betongen.

Så slipper du noe ekstra arbeid med maling, som ikke liker traktor med kjetting...

Skal du ha løftebukk pigger du opp en firkant under hver søyle og armerer og setter i bolter før du støper.

Totalpris om du gjør alt sjøl? Tja, 5-6 lapper.

På nybygg skal det være oljeoppsamler/utskiller.

Skal egentlig være på eksisterende bygg uten avløp når du lager til avløp... men da har du ikke noen som kommer

å sjekker når du er ferdig. ;)

Henger meg på denne, tenkte å foreslå noe lignende selv før jeg leste gjennom resten av tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger du ut litt plank så skåner du gulvet, selv med piggkjetting.

Vi har samme problemet i vår garasje, men der har 4stk plank holdt fint nå i 2 vintre, og gulvet under ser like bra ut.

Tar bare bort planken til våren når kjettingene fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det går bra, låner jeg tråden litt siden det dreier seg om garasje :P

Det virker som om generalen her har bra peiling på betong, så da lurer jeg på om han (eller selvsagt noen andre) har erfaring med flatt betong-tak, kan jeg isåfall bruke Ashford eller andre stoff på toppen for å tette taket, eller MÅ jeg ha membran for å få god tetting?

Skal ha hulldekker med 10cm isopor og overstøp til tak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Ikkeno problem det rune ;)

Ja har tenkt på at det til nød går ann å legge ut plank, eller evt noen tykke gummimatter om vinteren, men hadde jo vært fint med et gulv som ikke trengte det :) Men tar det med i regnestykket om det er verdt og legge de ekstra kronene i muligheten til å slippe det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeno problem det rune ;)

Ja har tenkt på at det til nød går ann å legge ut plank, eller evt noen tykke gummimatter om vinteren, men hadde jo vært fint med et gulv som ikke trengte det :) Men tar det med i regnestykket om det er verdt og legge de ekstra kronene i muligheten til å slippe det!

Hei

En erfaring jeg gjorde i sommer.

I sommer la jeg to strøk med epoksy maling på garasjegulvet mitt, er ca ti år gammelt. Brukte sigural epoksy. Blei veldig godt fornøyd!

Kjempegreit og holde reint og en del rimeligere enn å legge ny støp over.

Men jeg hadde fallet utover og trengte ikke i den forbindelse og rette det av..

Som nevnt tidligere er det jo bare og legge ut et par feite gummimatter til traktor og etc så sparer du gulvet så klart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Hei

En erfaring jeg gjorde i sommer.

I sommer la jeg to strøk med epoksy maling på garasjegulvet mitt, er ca ti år gammelt. Brukte sigural epoksy. Blei veldig godt fornøyd!

Kjempegreit og holde reint og en del rimeligere enn å legge ny støp over.

Men jeg hadde fallet utover og trengte ikke i den forbindelse og rette det av..

Som nevnt tidligere er det jo bare og legge ut et par feite gummimatter til traktor og etc så sparer du gulvet så klart :)

Supert med erfaringer! Skal se litt på hvor mye som skal til for å få fall på gulvet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også sjekke med Mjøsprodukter ang epoxy, avretting etc. De rettet etgulv for meg i vår, og det ble billigere enn å gjøre det selv...

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Du kan også sjekke med Mjøsprodukter ang epoxy, avretting etc. De rettet etgulv for meg i vår, og det ble billigere enn å gjøre det selv...

Så jo absolutt ikke ut som et dumt alternativ det der! Er det lov å spørre hvor mye jobben hos deg kom på? Hvor stort gulv var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee

Hvis det går bra, låner jeg tråden litt siden det dreier seg om garasje :P

Det virker som om generalen her har bra peiling på betong, så da lurer jeg på om han (eller selvsagt noen andre) har erfaring med flatt betong-tak, kan jeg isåfall bruke Ashford eller andre stoff på toppen for å tette taket, eller MÅ jeg ha membran for å få god tetting?

Skal ha hulldekker med 10cm isopor og overstøp til tak...

Ja, membran til tak.

Ashford er bare en forsegler/herder til betong.

Høres ut som ett garasjetak du skal støpe, betong i seg selv vil ikke lekke med mindre du får skjøter eller sprekker.

Får du skjøter så holder det som oftest med membran rundt de med overlapp.

Sprekker det derimot vil du måtte ha membran på hele.

Så om du skal ha taket over garasja som en uteplass ville jeg først prøvd Ashford eller lignende,

finnes flere produkter, men synes kun Ashford gir den rette wet-looken og en kvalitet svært få andre merker har.

Se på det som en LSP preferanse for å referer til noe mer on-topic for dette forumet. :lol:

Evt. legg flis på taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...